handdator

Visa fullständig version : EsaPro - EAA FX


frong
2009-05-02, 11:56
Har strax kört klart min EsaPro, funderar på att köpa EAA FX nästa gång, dte är väll i princip samma sak antar jag?

Hjälp??
*gah!*

AmericanDragon
2009-05-02, 11:57
Japp, i stort sett samma sak fast olika pris och smak.

MrBulk
2009-05-02, 12:24
Jag läste i nån tråd att det inte är samma sak. Esapro är blandad efter studierna som är gjord på EAA och träning och FX har en helt annan blandning.

AmericanDragon
2009-05-02, 12:35
Nej, de är inte identiska men jag skulle nog säga att i praktiken skulle man nog få samma resultat.

En kille som heter "aliquis" på ett annat forum skriver såhär:

EAA FX - 50% BCAA + 50% EAA varav en del är BCAA.
EsaPro - 100% EAA varav en del är BCAA.

Mao, båda är EAA-produkter men EAA FX innehåller minst 50% BCAA.

EAA FX har neutral eller brutal berry smak, esapro grape tonic eller citrus breeze.

Neutral är utan sötningsmedel, och eventuellt grape tonic med? Eller så vare bara att det är mer aromer och grejer i citrus breeze, minns inte.




Så tror du att EAA är bäst eller det är EAA du vill ha köp EsaPro.

Om du tror att det är leucin/BCAA som gör mest skillnad på proteinsyntesen men ändå vill vara säker på att få i dig lite av övriga EAAs köp EAA FX.

Tror du att du redan har tillräckligt av övriga aminosyror köp deras BCAA FX eller vad den hette (de hade väl en med bara BCAA med?)

Så vitt jag vet finns ingen produkt med enbart leucine men det borde väl gå att övertyga Henrik om att skaffa fram leucine i 500 gram/1 kg bulkförpackningar för de som bara vill tillsätta lite extra sådant.


Hur mycket som stämmer i det han säger vet jag inte, men det låter trovärdigt.

ThisIsTheOne
2009-05-02, 13:09
Så här sa företaget bakom till mig när jag frågade dem för ett tag sedan.

Vi tillverkar både Eiselt och FX och det är ingen kvalitetsskillnad på EsaPro och EAA FX men sammansättningen skiljer sig lite då EAA FX innehåller lite extra grenade aminosyror. Skulle tro att de är jämförbara.... i varje fall så pass lika att du inte märker någon skillnad.

King Grub
2009-05-02, 13:11
Det finns absolut ingenting som pekar på att extra stor mängd BCAA eller extra leucin har någon extra proteinsyntesstimulerande effekt.

Kräket
2009-05-02, 13:15
Det finns absolut ingenting som pekar på att extra stor mängd BCAA eller extra leucin har någon extra proteinsyntesstimulerande effekt.

Hur är det med arginin? En del EEA-produkter lanseras med arginin, som påstås vara till nytta för styrketränande individer.

AmericanDragon
2009-05-02, 13:30
Det finns absolut ingenting som pekar på att extra stor mängd BCAA eller extra leucin har någon extra proteinsyntesstimulerande effekt.

Precis, så med andra ord spelar det ingen roll i praktiken vilket man väljer, förutom smak och pris.

King Grub
2009-05-02, 13:46
Hur är det med arginin? En del EEA-produkter lanseras med arginin, som påstås vara till nytta för styrketränande individer.

Ariginin i samband med styrketräning försämrar GH-frisättningen.

Ganymedes
2009-05-04, 11:23
Ariginin i samband med styrketräning försämrar GH-frisättningen.

Så här står det om ariginin i Amino Rush från Fairing:


Fairings Essential Amino Rush utmärker sig från andra liknande produkter på marknaden då den även innehåller arginin. Arginin ingår i flera av studier där man studerat effekten av de essentiella aminosyrorna. Arginin stimulerar utsöndringen av tillväxthormon och insulin samt ger ett ökat blodflöde genom att bildande av kväveoxid, NO. Dessa faktorer tillsammans ger ytterliggare fördelar för en snabb återhämtning.


Jag får det inte att gå ihop med vad som skrevs ovan.

King Grub
2009-05-04, 11:45
Arginin stimulerar GH-frisättningen vid intag i vila.

Vid intag i samband med styrketräning, vilket är sättet dom flesta är intresserade av att använda produkten, gäller det motsatta. GH-frisättningen ökar fortfarande, men enbart träning utan argininintag hade inneburit en större frisättning. Vid det tillfället agerar arginin hämmande på GH-frisättningen.

The administration of oral arginine before exercise attenuates the GH response, suggesting that the exercise-induced GH release works through a different mechanism than arginine alone and that possibly the autonegative feedback causes a refractory period such that when the two stimuli are presented there will be a suppression of the somatotrope.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/101/3/848

AmericanDragon
2009-05-04, 12:11
Ska inte gå för mycket off topic men: ska man inta arginin vid någon annan tidpunkt då förutom i samband med träning?

Onepiece
2009-05-04, 12:52
kan iaf säga att smaken på eaa fx inte är något vidare,besk som satan. grape är som godis i jämförelse.så har du känsliga smaklökar är det inget för dig

Pelle2
2009-05-04, 12:57
EAA FX är ju god! Esa grape klarar jag knappt av.. *spy*

ThisIsTheOne
2009-05-04, 12:57
kan iaf säga att smaken på eaa fx inte är något vidare,besk som satan. grape är som godis i jämförelse.så har du känsliga smaklökar är det inget för dig

Vilken har du smakat? Brutal Berry smakar inte lördagsgodis, men helt okej i alla fall.

Ganymedes
2009-05-04, 14:01
Ska inte gå för mycket off topic men: ska man inta arginin vid någon annan tidpunkt då förutom i samband med träning?

Förmodligen vid vilken annan tidpunkt som helst utom i samband med träning då.

AmericanDragon
2009-05-04, 14:05
Du har förmodligen rätt.

MrBulk
2009-05-05, 05:23
Vilken har du smakat? Brutal Berry smakar inte lördagsgodis, men helt okej i alla fall.

Jag sa tidigare i en annan tråd att jag tyckte EAA FX smaka skumpa, nu efter 2 månaders användning har jag ändrat mig och tycker den smakar Redbull, utan sötning.

Onepiece
2009-05-05, 07:39
Vilken har du smakat? Brutal Berry smakar inte lördagsgodis, men helt okej i alla fall.

ah just ja det är neutral jag pratar om.

Fredrik_S
2009-05-05, 09:34
ah just ja det är neutral jag pratar om.

Ok
En annan sak är att den smaksatta EAA från FX innehåller 20% smakämnen, Dvs EAA halten är bara 80% i den

Jag har prövat

fairings amino rush
Esa pro
Kolozzeum EAA
och FX EAA

Jag måste bara rangordna dem
Kolozzeums EAA är absolut nr 1 med hästlängder, går inte att jämföra med de andra smak mässigt.
Esa pro går ochså att få ner utan problem men det är inte samma nöje som Kolozzesums
FX EAA, smaksatt har en stark och sträv smak men är drickbar, dock lite väl mycket tillsatsämnen.
Amino Rush Orange, jag har nästan immuna smaklökar som klarar allt men denna fick jag ge upp på efter 10-20 outhärdliga försök