handdator

Visa fullständig version : Direkt efter träningen


SiB
2009-05-02, 10:48
Deffar.

Jag drar under en dag i mig Whey-80 morgon, efter träning och kväll, 12gram EAA.

Men är det bättre med gainer eller protein just efter träningen för rätta mig nu för jag har säkert fel men är det inte så att just efter man har tränat har man typ ingen fett inlagring eller nåt sånt ? :s

enzodiac
2009-05-02, 10:58
Efter träning kan du med fördel äta snabba kolhydrater och protein. Kolhydraterna äter du för att skynda på återhämtningen av energin i musklerna. Proteinet för att öka på uppbyggnaden av nytt muskelprotein.

Tränar du inte samma muskel igen nästa dag så MÅSTE du inte käka snabba kolhydrater efter träning, det räcker med kolhydratsrik måltid direkt när du kommer hem.

Jag skulle skippa whey80 på kvällen och käka mat istället. Eller kasein.

ps. gainer är protein + kolhydrater.

SiB
2009-05-02, 11:02
Mjo jag vet gainern innehåller men jag undrade bara om dom kolhydraterna efter träningen var sämre än en större mängd protein.

Vad tar alla ni andra som deffar efter träningen?

SiB
2009-05-02, 11:04
Jag skulle skippa whey80 på kvällen och käka mat istället. Eller kasein.

.

Just nu sitter det i cashen lite faktiskt ;p har inte råd med kassein just nu och jag har både gainer och whey80 på hyllan :)

Sniggel
2009-05-02, 11:59
Jag föredrar generellt sett under deff att inte ha snabba kolhydrater i efterträningsdrinken, om jag inte ska köra ett pass till den dagen där jag använder samma muskler (t ex kondition på morgonen, benträning på eftermiddagen). Man har oftast gott om tid att lagra in kolhydrater tills nästa gång man använder musklerna.

Om du vill ha dom kolhydraterna är det bättre att få dom från efterträningsmaten då det är godare, nyttigare och mättar mer. Eller så kan du strunta i dom helt och få bort lite extra kalorier.

Dock är det nog så som du säger att snabba kolhydrater efter träning lagras in som glykogen kvickt och är mer eller mindre insulinoberoende (har jag för mig) ifall du inte vill ha insulinets effekt på minskning av fettförbränning. Dock är det nog petitesser under en deff.

enzodiac
2009-05-02, 13:08
Mjo jag vet gainern innehåller men jag undrade bara om dom kolhydraterna efter träningen var sämre än en större mängd protein.

Vad tar alla ni andra som deffar efter träningen?

Jag skippar snabba kolhydrater under deffen. Jag mixar havregryn, proteinpulver (i detta fallet kasein) och lite mjölk.