handdator

Visa fullständig version : förstorad magsäck?


mihmut
2009-05-01, 22:28
hej!

jag har nyligen ändrat så att jag bara äter mat 2 gånger per dag. det är jätteskönt, jag kan äta mig riktigt mätt vid varje måltid, sparar massa tid etc. etc.

dock är det så att efter den massiva kvällsmåltiden så ökar mitt midjemått med typ 50%, jag ser riktigt tjock ut. (är väldigt deffad så det syns sjukt mycket). hur som helst är det inte så farligt, magen är smal igen när jag vaknar på morgonen. men det jag är rädd för, som nån sa till mig, är att magsäcken kan töjas ut, så att magen sakta men säkert blir tjockare och tjockare? sant? vill gärna inte vakna upp på morgonen med den tjocka magen jag har på kvällarna om man säger så :)

Rahf
2009-05-01, 22:53
Om den töjs ut så är det för att rymma större mängder mat. Du kommer knappast öka midjemåttet drastiskt bara för att magsäcken blir rymligare. Isåfall är det väl bara att återgå till mindre portioner och låta den dra ihop sig igen. Om det nu vore ett problem, vilket det knappast kommer att bli.

Snobbe
2009-05-01, 23:37
Tror jag läste här på forumet av någon kunnig (lr som jag tror är kunnig iaf). Att magsäcken inte töjjs ut utan att det är nerv signalerna som påverkas anorlunda eller något sådant. Ta inte mitt ord för det men sök lite i forumet så kanske du hittar lite.

mikaelj
2009-05-02, 07:59
Ät mer energität mat om du tycker att volymerna är jobbiga.

Fett ger strax över dubbelt så mycket energi som kolhydrater per gram, och kommer oftast förpackat ännu tätare än kolhydrater: jfr smör (720 kcal/100g) och pasta (~120 kcal/100g).

vicarious
2009-05-02, 08:18
Ät mer energität mat om du tycker att volymerna är jobbiga.

Fett ger strax över dubbelt så mycket energi som kolhydrater per gram, och kommer oftast förpackat ännu tätare än kolhydrater: jfr smör (720 kcal/100g) och pasta (~120 kcal/100g).

Pasta ~120 kcal/100g? Uhm. Jag tror du menar 300-400 kcal/100g på pastan?

mihmut
2009-05-02, 08:24
Ät mer energität mat om du tycker att volymerna är jobbiga.

Fett ger strax över dubbelt så mycket energi som kolhydrater per gram, och kommer oftast förpackat ännu tätare än kolhydrater: jfr smör (720 kcal/100g) och pasta (~120 kcal/100g).

jag tycker inte volymerna är jobbiga, jag älskar att trycka i mig mycket mat på en och samma gång :D jag var bara orolig över att min magsäck kommer bli större i tomt läge, om du förstår hur jag menar? den har aldrig nånsin varit så fylld innan, då jag alltid ätit små portioner ofta förut.


tack ni andra för svaren också jag ska söka på det där med nerverna också

robin-
2009-05-02, 08:28
Pasta ~120 kcal/100g? Uhm. Jag tror du menar 300-400 kcal/100g på pastan?

Han pratar nog om kokt pasta.

vicarious
2009-05-02, 08:39
Han pratar nog om kokt pasta.

Hm, ja så är det nog troligtvis. Varför förstår jag inte, man brukar ju räkna på okokta råvaror.

mikaelj
2009-05-02, 08:55
jag tycker inte volymerna är jobbiga, jag älskar att trycka i mig mycket mat på en och samma gång :D jag var bara orolig över att min magsäck kommer bli större i tomt läge, om du förstår hur jag menar? den har aldrig nånsin varit så fylld innan, då jag alltid ätit små portioner ofta förut.

Då är det ju just volymen du undrar över. Mer energität mat minskar det problemet. Det var därför jag föreslog det.

Hm, ja så är det nog troligtvis. Varför förstår jag inte, man brukar ju räkna på okokta råvaror.

För att du inte äter okokt pasta. Jag jämförde ätbart smör med ätbar pasta. Smöret är 7x energitätare.

King Grub
2009-05-02, 09:30
Magsäcken är mycket anpassningsbar, men det gäller åt båda hållen.

Larsson85
2009-05-02, 15:06
Magsäcken utgör väl inte så stor volym heller, det är väl större chans att det är tarmarna som blir fyllda och gör att magen ser uttänjd ut.