handdator

Visa fullständig version : hur använder man bältet?


derivata
2009-05-01, 21:37
Tja, jo undrar bara hur man använder ett lyftarbälte? Ska man spänna det så att det sitter så tajt som möjligt? Och ungefär hur högt ska bältet sitta på midjan?

dream_theater_
2009-05-01, 21:46
Ja det ska spännas tajt som attan. Och strax över höftbenen tror jag. =)

Erik__
2009-05-01, 21:46
Tja, jo undrar bara hur man använder ett lyftarbälte? Ska man spänna det så att det sitter så tajt som möjligt? Och ungefär hur högt ska bältet sitta på midjan?

Det där med bältet är en hel vetenskap i sig. Kan berätta om mina egna erfarenheter. Jag vägde väldigt lite när jag tävlade (64,9kg eller något sista tävlingen), då var jag tvungen att ha bältet väldigt löst och och trycka ut bålen mot det, drog jag åt det blev det en snara och kroppen vek sig. Kan tänka mig att större människor med större mängd fett kan nyttja ett hårdare draget bälte. Sen är det lite beroende på vilket sätt du spänner upp bålen, när jag slutade att använda SL-mage-taktiken försvann alla ev. vinster med bältet.

Dock satt det ordentligt i psyket på något vis, jag trodde jag blev starkare och skyddade ryggen med bältet. Tycker det verkar rätt vanligt bland gemenene man, man tar på sig ett bälte när man kör tungt i mark, oavsett hur det sitter och eller om man ens utnyttjar det så har man ett bälte, bara för att man ska ha det.

Angående placering så får du nog prova dig fram.

dream_theater_
2009-05-01, 21:48
Kan tänka mig att större människor med större mängd fett kan nyttja ett hårdare draget bälte


Nu känner jag mig inte tjock.. *grr27*

Popeye
2009-05-02, 13:11
Jag är ingen tränad styrkelyftare men mina erfarenheter är dessa.
Spänn bältet så tight att du kan pressa magen mot det genom att spänna ut magen.
När jag har bältet så sitter det ganska högt för att inte klämma mig när jag hukar för lyftet. Men jag försöker ändå ha det så lågt som möjligt där det är "bekvämt".

derivata
2009-05-02, 15:51
använde bältet idag för första gången. spände det skittajt och det kändes bra när jag körde marklyft, kunde också ta lite mer vikt. Tycker det är väldigt skönt med bälte!

Popeye
2009-05-02, 16:26
Just ja, man kanske ska påpeka att det finns bälten och så finns det bälten.
Styrkelyftsbälten är mkt bredare, styvare och stabilare än diverse "bodybuildingbälten" som man kan hitta.

Pontus H
2009-05-02, 16:55
Tja, jo undrar bara hur man använder ett lyftarbälte? Ska man spänna det så att det sitter så tajt som möjligt? Och ungefär hur högt ska bältet sitta på midjan?

över bröstet ska bältet sitta, enligt en säker källa... (king grub).... not :/ ville bara vara lustig :smash: