handdator

Visa fullständig version : Grymt stel rygg efter kronlyft


Lallle
2009-05-01, 11:05
Körde kronlyft för första (och sista) gången i onsdags, kände efteråt att jag var ganska stel och att jag knappt kunde luta mig framåt med raka ben osv. Efter passet när kroppen kallnade till blev det värre och hemma hade jag verkligen problem med att t.ex. plocka upp saker från golvet.

Torsdagen hade jag tänkt spela lite fotboll men kände ganska snabbt att det inte var aktuellt. Tog det lugnt.

Nu, idag, fredag, vaknar jag och känner mig väldigt stel och känslig. Låg lite på min nyinköpta spikmatta men fick ingen större effekt av den. Väl på passet märkte att jag knappt kunde köra bänkpress vanligt (fick ligga med fötterna på bänken) utan att det stramade rejält (isande känsla) f.f.a. i vänstra delen av korsryggen. Nu efter passet är jag stelare och har mer ont än nånsin. Kan knappt lägga mig i sängen utan att det gör ont. Tog en 20 minuters lång sejour på spikmattan men det har inte hjälpt något.

Tips? Förslag? Idéer? Framförhållningssätt?

Lallle
2009-05-01, 11:07
Kan tillägga att kronlyften utfördes utan böjd rygg, med mer kunnigt folk än mig som kollade tekniken, det felet jag möjligtvis kan ha gjort är att jag i princip hade konstant spänd rygg? Slappnade inte av när stången fick nudda bjälkarna s.a.s.

För några månader sen kollade en sjukgymnast ryggen och konstaterade att jag hade lätt skolios, kan tänka mig att det påverkar?

nyrjoh
2009-05-01, 11:08
Låter som att det kan vara en diskskada. Undvik framåtböjning med böjd rygg. Sitt så lite som möjligt och när du sitter så sitt hela vägen mot ryggstödet. Gärna med extra svankstöd. Ta det lugnt med tung träning ett tag. Promenera dagligen. Sök sjukgymnast eller liknande.

Martin Löwgren
2009-05-01, 11:14
Om smärtan ökar eller börja sprida ut sig till nedre extremitet med eventuell påverkan på blåsan söker du läkare akut.

Annars se Nyrjohs svar.

Mh

Lallle
2009-05-01, 12:02
Tack för svaren. Hur lång tid tror ni det kan ta att bli bra igen? Jag hade hoppats på att kunna köra efter helgen, men det kanske är helt åt helvete.

Martin Löwgren
2009-05-01, 12:04
Tack för svaren. Hur lång tid tror ni det kan ta att bli bra igen? Jag hade hoppats på att kunna köra efter helgen, men det kanske är helt åt helvete.

1-3veckor vid en pytteliten diskbuktning och upp till 12månader vid ett komplett diskbråck tills du är fullt återställd :thumbup:

Nej men skämt och sido. Diskproblematik är något som ska tas på absolut största allvar och att stressa tillbaka till gymmet kommer bara att ha negativ påverkan på läkningsprocessen.

Lallle
2009-05-01, 13:05
1-3veckor vid en pytteliten diskbuktning och upp till 12månader vid ett komplett diskbråck tills du är fullt återställd :thumbup:

Nej men skämt och sido. Diskproblematik är något som ska tas på absolut största allvar och att stressa tillbaka till gymmet kommer bara att ha negativ påverkan på läkningsprocessen.

Förbannat surt. Är så jävla sugen på att komma igång ordentligt med träningen igen och så händer nåt sånt här, jävligt jävligt störande. Hoppas det går fort iaf!

Martin Löwgren
2009-05-01, 13:40
Förbannat surt. Är så jävla sugen på att komma igång ordentligt med träningen igen och så händer nåt sånt här, jävligt jävligt störande. Hoppas det går fort iaf!

Det hoppas jag med :thumbup:

Tolkia
2009-05-01, 13:47
Det är smart att tygla sig nu, även om det är surt, och inte ha för bråttom tillbaka. Det är ett intet mot hur surt det är att få ett bakslag p.g.a. sin egen dumhet/brådska och halka tillbaka till ruta ett igen. Been there, done that, bought the fakkin t-shirt. Sök lite på t.ex. "ryggskott" och "diskbråck" för mer info och träningstips.