handdator

Visa fullständig version : korrigera plattfothet


Matthew_90
2009-05-01, 10:55
Har använt gjutna inlägg till alla mina skor ett antal år nu.

Kan olika former av träning och löpning som speciellt stärker fötterna och fotvalven bidra till att jag skulle kunna sluta använda dem? (om vi nu antar att jag het ett relativt "normala" problem fötter)

//Matthew

Astaslash
2009-05-01, 16:47
Jag har samma problem och var hos en sjukgymnast för ca ett år sen. Fick två övningar som funkade ganska bra.
-Stå på tex. en kudde eller något tjockt och mjukt och ställ dig på tå , repetera sen. gör det med en fot för sig. Gärna blundande;)
-Sitt på en stol med en handduk på golvet framför dig. Sätt fötterna (barfota) på handduken och dra ihop tårna mot undersidan på foten så handduken hänger med och repetera det. Den kan man även göra utan handduk med strumpor bara, bara man gör rätt.

Hoppas det kan hjälpa lite:)

Matthew_90
2009-05-03, 20:19
Ingen annan som anser sig kunnig inom området?

Tolkia
2009-05-03, 22:42
Rådet du har fått ovan är bra. De övningar som finns för fötterna är oftast varianter på de övningar som nämns i inlägget ovan. Balansplatta och tåhävningar kan man också roa sig med (övningar för fotlederna är ofta bra även för fötterna, tycker jag att det verkar som, så du kan även se på t.ex. rehabprogram för fotleder). Om du är plattfot av födseln tror jag att det blir svårt att träna fram en "normal" hålfot, om du har uttrampade fotvalv är nog förutsättningarna bättre. Oavsett om du kommer att kunna sluta använda inläggen eller inte, så kommer du att ha nytta av ett par starka fötter, särskilt om du springer mycket. Jag dras själv med ganska uppfuckade fötter, och jag rekommenderar fotträning starkt.

Scratch89
2009-05-03, 22:47
Jag dras själv med ganska uppfuckade fötter, och jag rekommenderar fotträning starkt.

+1.

Supination på höger fot, och ovanligt höga fotvalv. Själv har jag mest märkt att det inte är fötterna som det gör ont/krånglar i, utan att det snarare fortplantar sig upp i fotlederna och underbenen. Iom att jag bara supinerar med ena foten så blir löpsteget lite småkonstigt, och jag skulle våga tippa på att det blir en snedbelastning i kroppen.

Till trådskaparen så tycker jag att du ska följa råden du fått. Jag tror inte att det är en bra idé att ta bort inläggen om du fortfarande har kvar dem, jag ser ingen bra anledning till det heller.

Guddi
2009-05-04, 15:56
Lägg en matta eller liknande under utsidan av foten så den "delar" foten mitt i och träna sen en mängd enbensövningar. Mattan under foten kommer tvinga dig att hela tiden arbeta med musklerna som supinerar (drar fotvalvet uppåt) för att inte tappa balansen.

De andra övningarna du fått här kan säkert också hjälpa. bara att börja träna.

rutan
2009-05-17, 13:27
är plattfot och pronation samma sak??

alltså min fötter vill falla inåt...

kan mina fötter bli bättre av att göra dessa övningar?

ni får gärna länka till mera övningar om det finns...

guddi....skulle du kunna ge lite tipps mera bra övningar..

Tolkia
2009-05-17, 13:50
är plattfot och pronation samma sak?
Pronation är när foten faller inåt när man går/står, plattfot är när fotvalvet är lågt (jämför med hur det ser ut hos väldigt små barn, där man knappt ser någon hålfot). Plattfot kan vara medfödd eller förvärvad.

Hur mycket man kan åtgärda pronation och/eller plattfot beror på vilken grad det är fråga om; jag tvivlar t.ex på att man kan åtgärda en värstingplattfot som är medfödd, eller som uppkommit efter någon skada på foten. Däremot kan man förbättra sig genom att träna fötter, fotleder och underben, oavsett utgångsläge. Starka fötter är bra att ha, både i vardagen och när man tränar. Jag tror att det är ganska vanligt att vara lite småsvag í fotlederna och ha halvdålig balans.

Själv kan jag inte särskilt många fler övningar än de som finns nämnda, men de räcker långt. Det gäller dock att vara ihärdig och träna mycket, det här är inte övningar man kan nöja sig med att köra en gång i veckan på gymmet om man vill få resultat.

obesogen
2009-05-17, 15:00
Om man ska vara petig så avser egentlig pronation enbart framfotens rörelser. När man pratar om pronation i löparkretsar brukar man använda sig av pronation för att sammanfatta ett gäng sammasatta rörelser som sker i flera rörelser runt flera rörelseaxlar, såhär:

1. Uppåtböjning (dorsalflexion) av fotleden.
2. Utåtvikning (eversion) av hälen.
3. Abduktion (tår och framfot förs utåt) av foten under inåtrotation av underbenet (tibia).
4. Rotation av framfoten genom fotens longitudinalaxel, så att utsidan av framfoten går relativt uppåt.
Supination är pronationens raka motsats.

Edit: Guddi's förslag är mycket bra och något jag ofta använder mig av, andra förslag i tråden är också bra

rutan
2009-05-17, 17:01
Om man ska vara petig så avser egentlig pronation enbart framfotens rörelser. När man pratar om pronation i löparkretsar brukar man använda sig av pronation för att sammanfatta ett gäng sammasatta rörelser som sker i flera rörelser runt flera rörelseaxlar, såhär:

1. Uppåtböjning (dorsalflexion) av fotleden.
2. Utåtvikning (eversion) av hälen.
3. Abduktion (tår och framfot förs utåt) av foten under inåtrotation av underbenet (tibia).
4. Rotation av framfoten genom fotens longitudinalaxel, så att utsidan av framfoten går relativt uppåt.
Supination är pronationens raka motsats.

Edit: Guddi's förslag är mycket bra och något jag ofta använder mig av, andra förslag i tråden är också bra
oki..får testa det......menar du en vanlig inomhus matta eller en lite tjockare(hur tjock i så fall)...

mvh roland

obesogen
2009-05-17, 17:11
en vanlig träningsmatta, alltså ingen tjock matta och heller ingen vanlig inomhusmatta. Du behöver i alla fall några cm's skillnad i höjd för att du ska behöva jobba med foten.

Pellegris
2009-05-17, 18:00
Om man ska vara petig

Om man ska vara petig så är det överpronation man pratar om. Pronation är helt naturligt och kroppens sätt att dämpa.

Och man kan säga att man i regel pronerar om man har väldigt låga valv. Men det är inte en självklarhet. Likaså kan man vara pronerare fastän att man har höga valv.

Sulor bör dom flesta ha, oavsett låga eller höga valv. Har man höga/stela valv är det bra för att avlasta och låga för att bygga upp. Så fortsätt använda dom.

rutan
2009-05-17, 18:16
Om man ska vara petig så är det överpronation man pratar om. Pronation är helt naturligt och kroppens sätt att dämpa.

Och man kan säga att man i regel pronerar om man har väldigt låga valv. Men det är inte en självklarhet. Likaså kan man vara pronerare fastän att man har höga valv.

Sulor bör dom flesta ha, oavsett låga eller höga valv. Har man höga/stela valv är det bra för att avlasta och låga för att bygga upp. Så fortsätt använda dom.

oki...ska höra om jobbet kan betala mina sulor...blir ibland väldigt trött i bena,vaderna ,skenbena...jobbar i ett lager,å går med stålhettaskor hela dagen..

Eliass
2009-05-18, 21:28
oki..får testa det......menar du en vanlig inomhus matta eller en lite tjockare(hur tjock i så fall)...

mvh roland

Ju tjockare/mjukare desto svårare. Gör den svårare och svårare och utmana dig själv så blir det roligare:)
Jag började göra tåhävningar på en fot åt gången . nästa steg var en matta under foten, sen kudde, sen tjockare kudde. Nu kör jag på en decimetertjock gummimatta på mitt gym. Jag vet inte om det är möjligt men säng ? Sen att blunda gör det hela mycket mer spännande tycker jag:)

MrBulk
2009-05-18, 22:36
Testa dom här:

http://www.swissmasai.se/Default.aspx?lang=sv-SE