handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt.


mästarn
2009-05-01, 10:26
Hoooj

NU börjar min träning på allvar! :hbang:

Jag ska gå ner i vikt.

är 17 år väger ungefär 70 kilo

Vad är bäst av att gå ut och gå på morgonen innan frukost eller att gå ut och springa?

Jag har dessutom hantlar hemma, kommer det hjälpa mig bli "smalare" om jag te x gör såhär

Går ut och går/springer (beroende på vilken av dom ni tycker är bäst på morgonen för att bränna fett) i ungefär 40 minuter, sen när jag kommer hem köra lite "hemmagym" med armhävningar / situps / hantlar. och sedan kanske gå ut och gå igen efter skolan om det är bra för att bränna fett. Kommer givetvis sluta med att äta onyttiga saker som godis & chips / söt dricka. Skall också minska på mina måltider och äta mindre än vad jag gör just nu.

Som ni kanske förstår är jag djupt beroende av att bli smalare, så snälla säg bara till om de är något fel i det jag har skrivit.

Är det bra eller dåligt att köra sit ups / armhävningar / hantlar när man "bantar".

Tack på förhand för alla svar och tips. hejsan dåsan! ;)

Eddie Vedder
2009-05-01, 10:45
40 minuters löpning innebär att mer energi förbruks än 40 minuters promenad. Så orkar du springa istället för att gå är det med största sannolikhet ett bättre val ur viktbalanssynpunkt. Om du gör det på morgon eller kväll spelar antagligen ingen som helst roll.

Finns många många diskussioner om det här på Kolo, finns inget stöd för att två identiska dagar med tränig aningen före frukost eller någon annan tid gör skillnad på kroppssammansättningen. Inte uteslutet men heller inget som visats.

billanpillan
2009-05-01, 11:00
Gör du så kommer du att gå ner. Men hur lång är du?

mästarn
2009-05-01, 11:13
Tack för svaren etc men..

r det bra eller dåligt att köra sit ups / armhävningar / hantlar när man "bantar".
Ja eller nej :p

Mental
2009-05-01, 11:43
Tack för svaren etc men..

r det bra eller dåligt att köra sit ups / armhävningar / hantlar när man "bantar".
Ja eller nej :p

Hur skulle det kunna vara dåligt?

Eddie Vedder
2009-05-01, 13:50
Tack för svaren etc men..

r det bra eller dåligt att köra sit ups / armhävningar / hantlar när man "bantar".
Ja eller nej :p

Nej det är det såklart inte.

Men om du menar ifall det är ett bra substitut till ordentlig styrketräning i en därför avsedd lokal så är svaret ja. Att styrketräna är något extremt värdefullt vid energiunderskott och jag rekommenderar starkt att du tränar styrketräning tungt och regelbundet.

Kolla t.ex. z_bumbis nybörjarscheman som är stickys på förstasidan i forumdelen för träningsfrågor.

mästarn
2009-05-02, 19:25
Okej, nu vet jag att det är bra o göra det.

Tack för det !

Men kommer jag att bli smal när jag gör det eller kommer jag bli större? kommer fettet omvandlas till muskler eller kommer det lägga sig på så jag blir större än vad jag redan är?

King Grub
2009-05-02, 19:29
Fett kan inte bli muskler.

Äter du mindre än du gör av med, minskar fettmängden. Äter du mer än du gör av med, ökar fettmängden. Det har inte med styrketräningen att göra.

Styrketräningen bygger upp dina muskler. Det är en långsam process, och det är svårt att öka sin muskelstorlek om man samtidigt äter mindre så man minskar sitt kroppsfett. Men styrketräning när man går ner i vikt motverkar effektivt att man förlorar muskelmassa samtidigt.