handdator

Visa fullständig version : Aminosyresvar i blodet efter intag av olika typer av protein.


King Grub
2009-05-01, 09:36
Purpose: To examine how different proteins in a carbohydrate-protein beverage affect postprandial amino acid (AA), glucose, and insulin responses.

Methods: Two randomized, repeated-measures experiments were performed. In one, 10 volunteers drank 3 carbohydrate-protein beverages (380 kcal, 76 g carbohydrate, 19 g protein, 2 g fat) in separate (>7 days) trials, each differing in protein type. All drinks consisted of cocoa (4 g) and nonfat dry milk (1 g) supplemented with casein (CAS), whey (WP), or a casein and whey blend (CAS-WP). Ten additional volunteers consumed the same drinks after 60 min of varying-intensity exercise (60% and 85% VO2peak). Blood glucose, insulin, glucose-dependent insulinotrophic polypeptide (GIP), and AAs were measured every 15-30 min for 4 hr after beverage consumption.

Results: Branched-chain AA concentrations peaked at 30 min and did not differ between beverages at rest (0.69 +/- 0.12 mmol/L) or postexercise (0.70 +/- 0.07 mmol/L). There were no significant differences between beverages with respect to initial (time 0-60) or total area under the curve (time 0-240) for any outcome measures at rest or postexercise.

Conclusion: High-carbohydrate beverages containing various proportions of milk proteins procured from a supplier to the commercial industry had no impact on AA concentration. Retrospective chemical analysis of commercial proteins showed that casein was partially hydrolyzed; therefore, consumers should carefully consider the manufacturer (to ensure that the product contains intact protein) or other factors (i.e., cost or taste) when procuring these beverages for their purported physiological effects.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2009 Feb;19(1):1-17. Plasma amino Acid responses after consumption of beverages with varying protein type.

Sniggel
2009-05-01, 12:36
Damn, skulle vilja läsa hela studien men den verkade inte vara tillgänglig gratis.

Anders The Peak
2009-05-01, 18:42
Bäst att man köper rena BCAA- eller EAA-produkter typ Fairing eller Eiselt för att vara säker på att man får det man har tänkt sig.

phrack
2009-05-01, 19:22
Det här har jag alltid har misstänkt. Jag är extremt paranoid när det gäller kosttillskott. Det är en mycket oärlig marknad. Det gäller att man hittar en tillverkare att lita på. Kan man verkligen lita på företag som Fairing eller Eiselt? Det hoppas jag, men samtidigt vet jag inte.

-squat-
2009-05-01, 20:23
Det här har jag alltid har misstänkt. Jag är extremt paranoid när det gäller kosttillskott. Det är en mycket oärlig marknad. Det gäller att man hittar en tillverkare att lita på. Kan man verkligen lita på företag som Fairing eller Eiselt? Det hoppas jag, men samtidigt vet jag inte.

Både Lasse och Henrik grejar analyscertifikat om du vill ha. Min magkänsla säger att man kan lita på Lasse och Henrik.

mikaelj
2009-05-01, 20:32
Bäst att man köper rena BCAA- eller EAA-produkter typ Fairing eller Eiselt för att vara säker på att man får det man har tänkt sig.

Eller kasein- och/eller vassleprotein från samma tillverkare, väl? (om de tillverkarna nu är OK)

phrack
2009-05-01, 20:59
Både Lasse och Henrik grejar analyscertifikat om du vill ha. Min magkänsla säger att man kan lita på Lasse och Henrik.

Problemet är ju att jag inte vet om produkterna är bullshit i slutändan ändå. Visst är jag extremt paranoid, men pulver är just pulver. Vad detta pulver innehåller samt kvalitén på det vet jag inte innan jag själv har analyserat det. Varje gång man köper och brukar ett kosttillskott tar man ett litet "leap of faith". Kosttillskottstillverkare har i min värld extremt låg trovärdighet.

Fairing
2009-05-01, 22:26
Både Lasse och Henrik grejar analyscertifikat om du vill ha. Min magkänsla säger att man kan lita på Lasse och Henrik.

Man kan tom. få ett produktionsprotokoll + analyscertifikat

Rahf
2009-05-01, 23:07
Problemet är ju att jag inte vet om produkterna är bullshit i slutändan ändå. Visst är jag extremt paranoid, men pulver är just pulver. Vad detta pulver innehåller samt kvalitén på det vet jag inte innan jag själv har analyserat det. Varje gång man köper och brukar ett kosttillskott tar man ett litet "leap of faith". Kosttillskottstillverkare har i min värld extremt låg trovärdighet.

Ingen hindrar dig från att ta tag i din paranoia, och helt enkelt avstå från kosttillskott. Jag skulle kunna ha en liknande harang om mjölk, ägg, kyckling, kött, ja gud vet vad. Om tillverkaren är så ärlig att han/hon kan delge analyscertifikat, då torde trovärdigheten stiga en hel del. Kan man inte lita på dem då så är det synd om en själv att man lever med en så cynisk inställning.

phrack
2009-05-02, 14:06
Ingen hindrar dig från att ta tag i din paranoia, och helt enkelt avstå från kosttillskott. Jag skulle kunna ha en liknande harang om mjölk, ägg, kyckling, kött, ja gud vet vad.

Jag tycker ändå att livsmedel är lite annorlunda, jag vet ju hur kycklingfilé ser ut och smakar.. Kan du inte alls förstå mitt tänk? Sen kommer såna här undersökningar ut och det spär ju bara på min paranoia *gah!*

Om tillverkaren är så ärlig att han/hon kan delge analyscertifikat, då torde trovärdigheten stiga en hel del. Kan man inte lita på dem då så är det synd om en själv att man lever med en så cynisk inställning.

Visst är det så! Fairing ger ett överlag ett mycket seriöst intryck, det är också därför jag väljer deras produkter framför andras.