handdator

Visa fullständig version : Måsten i Tokyo (eller i närheten)


mjeuuu
2009-04-30, 15:09
Jag drar till Japan i juni. Jag kommer träffa en gammal polare där som har bott i Tokyo ett tag och lärt sig staden, så jag kommer ju få lite guiding och tips på vad man kan göra.

Det skulle ändå vara kul att få lite idéer från olika människor på vad som finns att göra. Jag ska vara där i 24 dagar, så det finns gott om tid att besöka många platser!

Go!

Axwell
2009-04-30, 15:10
Träffa TokyoJuan här på forumet!

Shakemynuts
2009-04-30, 15:29
Det ska finnas turiståkkort att köpa. Kosta runt 2000 svenska kronor så du kan åka tunnelbana och så genom Japan. Det ska vara riktigt bekvämt. Eftersom Tokyo är långt från allt man kan se i Japan. :)

Inte varit där själv ännu, men vill så gärna åka, har en kompis som var där i 4 veckor.

mjeuuu
2009-04-30, 16:15
http://www.japanrailpass.net/

Sånt du menar kanske? skulle kosta 6500 kr för 21 dagar i så fall. Känns inte riktigt värt det eftersom vi ändå vill vara i Tokyo för det mesta. Vi kommer väl åka och titta på Fuji också, men bara någon dag.

Carolinew
2009-04-30, 17:09
Världens största fiskmarknad finns ju där. Jag hade planerat att åka dit när jag var där men då det är så jävla tidigt på morgonen blev jag kvar i sängen... man kan ta dumma beslut när man är morgontrött :smash: Är säkert en upplevelse iaf :)

Att besöka en japansk trädgård är väl en klassisk turistgrej, finns en mängd sådana. Att äta sushi och sjunga japansk kareoke behöver man nog inte nämna heller :D Åk inte till Electrinic City förresten, jag hade fått höra att det var värsta high-tech området med massa billig elektronik men så var inte fallet, du handlar typ billigare på El-giganten här hemma.

Höghastighetståget är såklart värt att testa också!

mjeuuu
2009-04-30, 17:22
Electronic City? Menar du Akihabara då eller?

Det där med fiskmarknaden lät kul. Jag har gjort sushi en gång här hemma och det var kul (och GOTT!), så det skulle ju inte vara helt fel att göra sushi i Japan med de bästa råvarorna! :D

Lite mer info om det stället kanske? Eller ett namn åtminstone.

coxie
2009-04-30, 17:24
Drick japanerna under bordet, riktigt kul uteliv i Japan.

Carolinew
2009-04-30, 17:45
Electronic City? Menar du Akihabara då eller?

Det där med fiskmarknaden lät kul. Jag har gjort sushi en gång här hemma och det var kul (och GOTT!), så det skulle ju inte vara helt fel att göra sushi i Japan med de bästa råvarorna! :D

Lite mer info om det stället kanske? Eller ett namn åtminstone.

Akihabara ja. Just waste of time.

Fiskmarknaden finns i Tsukiji i Tokyo, sök på google :)

mjeuuu
2009-04-30, 17:51
Okej, tackar :)

Runda Grodan
2009-04-30, 22:34
http://www.japanrailpass.net/

Sånt du menar kanske? skulle kosta 6500 kr för 21 dagar i så fall. Känns inte riktigt värt det eftersom vi ändå vill vara i Tokyo för det mesta. Vi kommer väl åka och titta på Fuji också, men bara någon dag.
Nu var det länge sedan jag var i Japan men jag köpte ett railpass som fungerade i en eller två veckor har jag för mig, tror det var betydligt billigare än 6500 då i alla fall. Det där rail-passet var väldigt bra, kunde resa runt till olika städer med det.


Världens största fiskmarknad finns ju där. Jag hade planerat att åka dit när jag var där men då det är så jävla tidigt på morgonen blev jag kvar i sängen... man kan ta dumma beslut när man är morgontrött :smash: Är säkert en upplevelse iaf

Att besöka en japansk trädgård är väl en klassisk turistgrej, finns en mängd sådana. Att äta sushi och sjunga japansk kareoke behöver man nog inte nämna heller Åk inte till Electrinic City förresten, jag hade fått höra att det var värsta high-tech området med massa billig elektronik men så var inte fallet, du handlar typ billigare på El-giganten här hemma.

Höghastighetståget är såklart värt att testa också!
Jag var inte lika morgontrött som dig och tog mig till fiskmarknaden men det finns roligare saker än att åka dit. Det var väldigt, väldigt stressigt där.

Angående elektroniken så kan man spara ganska bra med kosing om man har tur, om inte annat så kan det finnas prylar som inte hunnit dyka upp i Sverige än.

Fiskmarknaden.
http://i43.tinypic.com/2cqiccj.jpg

Electronic City? Menar du Akihabara då eller?

Det där med fiskmarknaden lät kul. Jag har gjort sushi en gång här hemma och det var kul (och GOTT!), så det skulle ju inte vara helt fel att göra sushi i Japan med de bästa råvarorna! :D

Lite mer info om det stället kanske? Eller ett namn åtminstone.
Om du åker till fiskmarknaden så finns (fanns?) det ett sushiställe alldeles i närheten som tydligen ska vara väldigt bra.

Det ser ganska oansenligt ut men när jag var där var det mer än 30 minuters kö för att komma in. Om man är en finsmakare av sushi kan det rekommenderas. Jag tyckte i och för sig att allt jag åt var jävligt äckligt... men det är tydligen så som det ska smaka. :D

Annars kan du klä ut dig till en mangafigur och hänga i Shinjuku.

Mago
2009-05-01, 19:09
Det bäste jag gjorde var att åka och bestiga Mt. Fuji.
Ta på dig kläder bara.. Vi hade läst att det skulle vara ungefär 10 grader på toppen, så vi körde på sneakers, jeans och hoodie. Problemet var att vi klättrade upp på natten för att kunna se soluppgången. Det blåste som fan och var ett antal minusgrader. :D

Något annat som var schyst (Ok, nu kommer världens sämsta förklaring. Får ta och leta fram lite namn.) var att åka öster ut till kusten där vi spanade in ett par fina tempel och trädgårdar och drog till en skön sandstrand. Det var i augusti och var iaf ruggigt varmt.

Något som jag ångrar lite är att vi aldrig drog till Kyoto.

Annars är utelivet som sagt jäkligt kul. :) Försök lära dig lite japanska innan du drar så du kan kommunicera pyttelite iaf, för engelska kommer man inte långt med.

Du kommer ha kul. :thumbup:

Runda Grodan
2009-05-02, 06:04
Något annat som var schyst (Ok, nu kommer världens sämsta förklaring. Får ta och leta fram lite namn.) var att åka öster ut till kusten där vi spanade in ett par fina tempel och trädgårdar och drog till en skön sandstrand. Det var i augusti och var iaf ruggigt varmt.

Något som jag ångrar lite är att vi aldrig drog till Kyoto.
Ha, ha, undrar om jag varit till något av de där templen, jag var runt till väldigt många men precis som du har jag inte så stor koll på vad de heter eller var de låg. :D

Jag ska försöka komma ihåg att posta några tempelbilder lite senare.

Utanför Hiroshima finns en ö som heter Mijayima, som är fin att besöka. Ön ska tydligen vara helig. En ganska kul grej var att man kan åka linbana upp till toppen av ett berg. Skitfin utsikt. Det finns något sorts ordspråk om att knäna skrattar när om man går ned för berget och det stämde för mig och brorsan. Vi blev så slut i benen när vi kom ner att "knäna skrattade". :D

Vill inte spä på din ånger Mago men Kyoto är riktigt fint. För er som inte känner till det, så klarade sig staden från bombningar under Andra Världskriget och det finns många fina hus och tempel där. Jag tyckte det kändes lite "samuraifilm" över staden. :D

Guldpaviljongen är ett schysst besök!

Runda Grodan
2009-05-02, 06:16
Nu kom jag på två saker som kunde vara kul för trådskaparen.

Besöka ett japanskt badhus. Jag vet att jag hade en turistguide som beskrev olika badhus och att det fanns ett där man kunde se Yakuza. Jag gick till ett annat. Det var förresten förbjudet att använda badbyxor där.

Ta in på ett ryokan - ett traditionellt, japanskt hotell eller vad man ska kalla det. Det kan visserligen vara svårt att hitta ett "billigt" men jag tyckte det var kul att få bo i ett rum med tatamimattor, skjutdörrar och sova i en futong. Vissa får man traditionell japansk frukost på, vilket kan vara skoj att prova.

Runda Grodan
2009-05-02, 06:38
Fortsätter att spamma lite. Lite fånigt att rekommendera ett gymbesök men det kan vara skoj bara för att se skillnaderna mot för hur det ser ut i Sverige.

När det gäller gymträning verkar de flesta japaner inte ha någon som helst koll. Jag tränade på Universitet i Todai ett par gånger (tror inte det är öppet för allmänheten utan du måste läsa där eller träna som gäst med någon som gör det). Träningen som jag fick ta del av var väldigt suspekt.

Väldigt många körde explosivt, till exempel knäböj (skivstång) med hopp. En annan variant var extremt kort utförande i övningarna. Överlag hade killarna ett horribelt utförande, det såg ut som om de flesta försökte få diskbråck. :/

Har för mig att det finns ett "Golds" i Tokyo, annars kan man kolla upp "Konami Sports Centre".

Kan vara bra att kolla upp gymmens policy för tatueringar om ni har några sådana. Det var i alla fall förbjudet på ett av gymmen jag var till.

14K
2009-05-02, 08:09
Finns ju Disney World, Tokyo Tower (som liknar efieltornet). Och självklart om du kan o hittar o se en riktigt japanese game show

mjeuuu
2009-05-02, 23:29
Tack för alla tips!

Angående att lära sig lite japanska; jag kan lite japanska, men den är extremt rostig nu. Jag pluggade japanska A under sista året på gymnasiet (23 år nu), så det var ett tag sen. Jag kan iallafall få till simpla meningar, men ordförrådet är väl lite sådär. :)

Badhus, udda restauranger osv kommer vi nog ta rätt spontant om vi går förbi något som ser kul ut. Jag kommer antagligen försöka gymma åtminstone någon gång i veckan minst av i princip de anledningarna som du skrev, Runda Grodan.

Kyoto är en stad jag också gärna vill se. Det får nog blir någon gång runt mitten av resan då det passar bäst med en paus från allt neon i Tokyo. Vilken kontrast det lär vara alltså...

Vi kommer bo på ett ställe som jag har för mig ser sig själva som ett ryokan, men på bilderna jag sett inte riktigt kändes som ett sånt. Lite som ett mellanting mellan ett ryokan och ett lite mer "internationellt" budget-vadrarhem. Billigt var det iallafall - ca 5000 kr för hela perioden.

Återigen stort tack för tipsen!

Fortsätt gärna tipsa folk, för som sagt, 24 dagar är rätt mycket tid! :D

Tomten
2009-05-03, 03:24
Tack för alla tips!

Angående att lära sig lite japanska; jag kan lite japanska, men den är extremt rostig nu. Jag pluggade japanska A under sista året på gymnasiet (23 år nu), så det var ett tag sen. Jag kan iallafall få till simpla meningar, men ordförrådet är väl lite sådär. :)

Kyoto är en stad jag också gärna vill se. Det får nog blir någon gång runt mitten av resan då det passar bäst med en paus från allt neon i Tokyo. Vilken kontrast det lär vara alltså...

:D

Beroende på hur dålig du är på Japanska så kan det vara mer en nackdel för dig. Risken finns att folket börjar snacka bara Japanska med dig istället (kommer många endå att göra).

Kyoto är också en stor stad. Tokyo har mer höghus och lite annan arkitektur, men skillnaden är inte extremt. Kyoto är onekligen lugnare, men det är fortfarande bra mycket mer liv än i tex Stockholm och Göteborg.

Tempel kan du se dig less på i Tokyo med, men ska du vara 24 dagar i Japan så tycker jag nästan du borde köpa ett JR railpass och åka runt en massa i landet. Ta en vecka i Tokyo sen drar du vidare runt om i landet och kikar. När du är i landet som turist så är JR railpass ett superkap då det annars dyrt att åka runt med shinkansen och det vanliga tåget.