handdator

Visa fullständig version : "Bantarpillret som funkar" Enligt Aftonbladet.


TSullivanM
2009-04-30, 13:56
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5029897.ab


Någon som har någon mer info eller tankar kring detta?

Cerberus
2009-04-30, 14:01
nåt för tjockisar som lever på godis o pizza?

King Grub
2009-04-30, 14:09
Det fungerar; man tar inte upp fettet i en måltid i anslutning till intaget av produkten, utan det hamnar i toaletten i stället.

Det kan säkert missbrukas och leda till för litet fettintag. Lär bli otäcka toalettbesök också. Som en läckande oljetanker.

TSullivanM
2009-04-30, 14:13
Hehe ja det låter ju lite jobbigt. Men intressant ändå. Frågan är om det är många som kommer använda det i deff kanske?

King Grub
2009-04-30, 14:17
Det är väl möjligt, men jag tror det viktiga är hur man skall se till att mängder av personer med ätstörningar inte köper produkten och missbrukar den, när den nu skall bli receptfri. Jag tycker idén med att den skall vara receptfri är rätt dum.

z_bumbi
2009-04-30, 14:25
det är väl möjligt, men jag tror det viktiga är hur man skall se till att mängder av personer med ätstörningar inte köper produkten och missbrukar den, när den nu skall bli receptfri. Jag tycker idén med att den skall vara receptfri är rätt dum.

+1

Tolkia
2009-04-30, 14:55
+1 på Grub och Bumbi. Asdum idé, faktiskt.

Edit: Obs. att jag inte invänder mot medicinen i sig, däremot mot att den skall finnas receptfritt.

isterbuk
2009-04-30, 15:27
+1 Grub.

Tycker det är åt helvete rent ut sagt. Var ju bara någon dag sen jag läste att dom skulle receptbelägga laxermedel på apoteket för att vissa använder det i fel syfte.

Patrick Bateman
2009-04-30, 15:30
Skall prova hursomhelst. :whipped:

Tabbe
2009-04-30, 15:36
Jag kommer lätt dra den under deff när man är riktigt sugen på pizza eller riktigt gräddglass tex..

Eddie Vedder
2009-04-30, 16:35
nåt för tjockisar som lever på godis o pizza?

Nej då skulle man bli rejält fet ändå. Man skulle få skita halva dagen men fet skulle man troligtvis bli ändå med så höga intag av kolhydrater som pizza och godis ger. Allt fett skits ju inte ut heller.

De borde inte tillåta den här typen av preparat tycker jag.

Doctor Snuggles
2009-04-30, 17:18
Det fungerar; man tar inte upp fettet i en måltid i anslutning till intaget av produkten, utan det hamnar i toaletten i stället.

Det kan säkert missbrukas och leda till för litet fettintag. Lär bli otäcka toalettbesök också. Som en läckande oljetanker.

På pricken enligt vad jag hört. Ibland hinner man inte ens fram till toan.
Provsmak på ålderdomshemmet eller något för blöjfetischister?

Bönne
2009-04-30, 17:19
Med tanke på vilket enormt problem övervikt är så känns det som ett steg i rätt riktning. Många har inte nog med självdisciplin för att hålla sig från överdrivna mängder av fet mat fast de har ett inaktivt liv - ett faktum som inte kommer att ändras, utan det är medicin och lagar kring livsmedel som känns som den mest realistiska lösningen.

Lellan
2009-04-30, 17:38
Med tanke på vilket enormt problem övervikt är så känns det som ett steg i rätt riktning. Många har inte nog med självdisciplin för att hålla sig från överdrivna mängder av fet mat fast de har ett inaktivt liv - ett faktum som inte kommer att ändras, utan det är medicin och lagar kring livsmedel som känns som den mest realistiska lösningen.

-1

Personen med stört ätbeteende kommer istället sitta på toa å käka eller? Sunt, not.

Eddie Vedder
2009-04-30, 17:41
Med tanke på vilket enormt problem övervikt är så känns det som ett steg i rätt riktning.

Det är ju knappast något nytt dock. Och vad jagvet har det knappast visats några förbättringar på folkhälsonivå sedan Xenical gjorde intåg på marknaden.

Så något steg i rätt riktning ser jag knappast, snarare en fortsättning på den hittills ofungerande riktningen.

TSullivanM
2009-04-30, 17:45
Det är ju knappast något nytt dock. Och vad jagvet har det knappast visats några förbättringar på folkhälsonivå sedan Xenical gjorde intåg på marknaden.

Så något steg i rätt riktning ser jag knappast, snarare en fortsättning på den hittills ofungerande riktningen.

Mja. Som det är nu så kommer det gå i en helt ny hittills oprövad riktning. Det är ändå rätt stor skillnad på ett receptbelagt läkemedel och ett fritt sådant.

Olaaa
2009-04-30, 17:48
Kan tänka mig att kanske köpa en pizza eller kebab och avsluta med chips eller något annan verk av satan, efter man tagit en sådan tablett, någon gång. Vet folk som provat det här Xenical eller vad det heter och man måste ha tillgång till toalett inom 10 sekunder plus att när du gjort nummer två så har är du oljig där bak.*gah!*

Eddie Vedder
2009-04-30, 17:49
Mja. Som det är nu så kommer det gå i en helt ny hittills oprövad riktning. Det är ändå rätt stor skillnad på ett receptbelagt läkemedel och ett fritt sådant.

Ja det är visserligen sant. Men där är jag inne på samma linje som de flesta andra här. Förbättringar i hälsan på befolkningsnivå tror jag inte det kommer bli men en viss risk för överutnyttjande av "fel" målgrupp finns.

De som redan missbrukar diuretika och laxermedel har fått ett nytt alternativ.

Bönne
2009-04-30, 17:54
-1

Personen med stört ätbeteende kommer istället sitta på toa å käka eller? Sunt, not.De mest extrema kanske inte nås, men majoriteten av dem feta i Sverige har knappast ätstörningar i den graden, så ditt exempel känns inte särskilt relevant.

Det är ju knappast något nytt dock. Och vad jagvet har det knappast visats några förbättringar på folkhälsonivå sedan Xenical gjorde intåg på marknaden.

Så något steg i rätt riktning ser jag knappast, snarare en fortsättning på den hittills ofungerande riktningen.Hur många känner till Xenical? De flesta feta vill inte vara feta. Och de flesta känner knappast till något bantningspiller som faktiskt har effekt.

Eddie Vedder
2009-04-30, 17:59
De mest extrema kanske inte nås, men majoriteten av dem feta i Sverige har knappast ätstörningar i den graden, så ditt exempel känns inte särskilt relevant.

Hur många känner till Xenical? De flesta feta vill inte vara feta. Och de flesta känner knappast till något bantningspiller som faktiskt har effekt.

Har du något beläg för något av det du påstår egentligen? Problematiska ätbeteenden är definitivt inte ovanligt bland överviktiga, hetsätningsstörning, NES m.m. Du kan läsa om det i den mesta litteraturen i ämnet. Men du kanske har andra källor?

Samma sak angående kunskapen om Xenical, där kan jag inte säga emot men jag tror dock att den typen av piller är väl känt men tack och lov brukas det inte i någon stor utsträckning.

Sist men inte minst kan man bli fet ändå, att överäta godis och syltmackor är knappast svårt det heller.

isterbuk
2009-04-30, 18:08
Tycker det ska vara receptbelagt hur som helst och innan man får detta läkemedel så ska doktorn ordinera ut minst 30min daglig motion i form av promenader samt en ändrad kost för de överviktiga, ger inte det resultat DÅ kanske något sånt piller borde vara rätt att ordinera ut.

Detta kommer ju sälja slut på nolltid till folk som ser detta som den perfekta och enkla lösningen för att kunna äta vad dom vill men ändå ha förhoppningen att man går ner i vikt med minimal antsträngning.

Nej, träning, kost och disciplin!

Bönne
2009-04-30, 18:10
Har du något beläg för något av det du påstår egentligen? Problematiska ätbeteenden är definitivt inte ovanligt bland överviktiga, hetsätningsstörning, NES m.m. Du kan läsa om det i den mesta litteraturen i ämnet. Men du kanske har andra källor?Ser bara till vad jag upplever hos de feta jag umgås med. Väldigt dåliga matvanor och inaktiv livsstill. En påse chips och en 2L cola onsdagkväll framför datorn. Kan säkert tyckas vara hetsätning, men jag själv kan inte påstå att jag tycker att det är så extremt.

Sist men inte minst kan man bli fet ändå, att överäta godis och syltmackor är knappast svårt det heller.Sa aldrig att det var en komplett eller den mest rätta lösningen. Men att det var ett steg i rätt riktning, medicin som minskar risken för överätning.

Tycker det ska vara receptbelagt hur som helst och innan man får detta läkemedel så ska doktorn ordinera ut minst 30min daglig motion i form av promenader samt en ändrad kost för de överviktiga, ger inte det resultat DÅ kanske något sånt piller borde vara rätt att ordinera ut.

Detta kommer ju sälja slut på nolltid till folk som ser detta som den perfekta och enkla lösningen för att kunna äta vad dom vill men ändå ha förhoppningen att man går ner i vikt med minimal antsträngning.

Nej, träning, kost och disciplin!Tycker du att de flesta har disciplin nog att gå mot sina instinkter? En orealistisk lösning i mina ögon.

Olaaa
2009-04-30, 18:20
Ser bara till vad jag upplever hos de feta jag umgås med. Väldigt dåliga matvanor och inaktiv livsstill. En påse chips och en 2L cola onsdagkväll framför datorn. Kan säkert tyckas vara hetsätning, men jag själv kan inte påstå att jag tycker att det är så extremt.

Sa aldrig att det var en komplett eller den mest rätta lösningen. Men att det var ett steg i rätt riktning, medicin som minskar risken för överätning.

Tycker du att de flesta har disciplin nog att gå mot sina instinkter? En orealistisk lösning i mina ögon.

Uppenbarligen inte, men survival of the fittest! *flex*
Sedan så hjälper bara det här mot fett väl? Inte mot alla andra mängder av t.ex kolhydrater och dylikt som många överviktiga kränger i sig?

Eddie Vedder
2009-04-30, 18:33
Kan säkert tyckas vara hetsätning, men jag själv kan inte påstå att jag tycker att det är så extremt.


Att inom en kort tid äta mer än vad som kan anses normalt under den givna tiden, att äta utan att känna hunger, att uppleva skuldkänslor av ätandet och att uppleva en känsla av äckel inför sig själv är typexempel på hetsätningskriterier. Hur individen i fråga upplever den maten vet du inget om.

Tycker du att de flesta har disciplin nog att gå mot sina instinkter? En orealistisk lösning i mina ögon.

Nej men jag inbillar mig inte att den disciplinen är så enkel som du och många andra felfria personer på Kolo tror. Den diskussionen behöver vi dock inte ta här, den har jag diskuterat och motiverat i mängder av trådar redan.


Sedan så hjälper bara det här mot fett väl? Inte mot alla andra mängder av t.ex kolhydrater och dylikt som många överviktiga kränger i sig?

Inlägg 11

Bönne
2009-04-30, 18:38
Nej men jag inbillar mig inte att den disciplinen är så enkel som du och många andra felfria personer på Kolo tror. Vad fan skriver du? Sen när påstod jag på något som helst nivå var bättre än någon annan?

Jag tror inte att de flesta som har enorma sug efter mat helt enkelt har disciplin nog att motstå suget. Medicin som motverkar att dem blir feta av maten kanske kan lösa problemet.

Tolkia
2009-04-30, 18:49
Tycker det ska vara receptbelagt hur som helst och innan man får detta läkemedel så ska doktorn ordinera ut minst 30min daglig motion i form av promenader samt en ändrad kost för de överviktiga, ger inte det resultat DÅ kanske något sånt piller borde vara rätt att ordinera ut.
Jag vet inte hur det är nu, men när Xenical kom skrevs det ut som en del i en viktminskningsplan, d.v.s. pillret kom som en paketlösning tillsammans med motionsråd, kostråd etc. Den kostbroschyr som tillverkaren gav ut är bland de bättre jag sett i kategorin; mycket pedagogisk. Det är också i sådana situationer man sett de bästa resultaten av medicinering med Xenical. Som ensam "medicin mot övervikt" har det inte varit särskilt imponerande.

Det är oftast inte sjukt svårt att få hjälp med att göra något åt sin övervikt om man är i den situationen att man behöver det, rent medicinskt, så att göra medicinen receptfri kommer inte direkt att innebära någon befrielse för en armé av stackars tjockisar som tidigare varit bortom räddning. Xenical, har funnits tillgängligt även tidigare, och det kommer att fortsätta att vara svårt att banta/förändras levnadsvanor oavsett receptstatus på det. Däremot är preparatet en uppenbar risk för personer med stört ätbeteende, oavsett kroppsvikt, varför jag tycker att den borde vara receptbelagd även fortsatt.

Olaaa
2009-04-30, 18:53
Inlägg 11

Antar att det där var en förolämpning eller något? Hur relevant är det med antal inlägg? Jag ställde en fråga då jag inte är särskilt insatt i bantarpreparat, väntade mig ett vettigt svar eller i värsta fall inget svar alls. ;)

Tolkia
2009-04-30, 18:58
Antar att det där var en förolämpning eller något? Hur relevant är det med antal inlägg? Jag ställde en fråga då jag inte är särskilt insatt i bantarpreparat, väntade mig ett vettigt svar eller i värsta fall inget svar alls. ;)
Du har svaret i inlägg 11; jag citerar det här nedan:
Nej då skulle man bli rejält fet ändå. Man skulle få skita halva dagen men fet skulle man troligtvis bli ändå med så höga intag av kolhydrater som pizza och godis ger. Allt fett skits ju inte ut heller.

Matte-
2009-04-30, 18:58
Antar att det där var en förolämpning eller något? Hur relevant är det med antal inlägg? Jag ställde en fråga då jag inte är särskilt insatt i bantarpreparat, väntade mig ett vettigt svar eller i värsta fall inget svar alls. ;)

Inlägg 11 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3637929&postcount=11)

Olaaa
2009-04-30, 19:00
Inlägg 11 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3637929&postcount=11)

Då är jag officiellt efterbliven! :hbang:Hade nog en ca: 11 inlägg när det skrevs så jag missuppfattade det hela, hehe. Tack för förklaringen.

fenzyn
2009-04-30, 23:05
gå och testa nästa vecka istället för å sitta här å skriva om saker ni inte har en aning om.. är ju för fan pinsamt å sitta här å läsa

Fredrik_S
2009-04-30, 23:21
Kan tänka mig att kanske köpa en pizza eller kebab och avsluta med chips eller något annan verk av satan, efter man tagit en sådan tablett, någon gång. Vet folk som provat det här Xenical eller vad det heter och man måste ha tillgång till toalett inom 10 sekunder plus att när du gjort nummer två så har är du oljig där bak.*gah!*


Två bekanta till mig provade xenical och båda två behövde gå på toa efter varje gång de släppt på lite gaser då oljan alltid kom med.
Det hjälpte inte med en fettsnål kost heller, oljan kom ändå.

Eddie Vedder
2009-05-01, 05:35
gå och testa nästa vecka istället för å sitta här å skriva om saker ni inte har en aning om.. är ju för fan pinsamt å sitta här å läsa

Inte har en aning om vad? Varför skall jag själv testa för att se vilket utslag det får på folkhälsan?

Rent fyiologiskt FUNKAR det, det är ju väl beprövat. Frågan gäller inte primärt hur det funkar/inte funkar rent fysiologiskt utan hur ett sådant här preparat kommer påverka samhället om det blir receptfritt.

Minska fetma? Inte göra något alls? Utnyttjas av fel målgrupp (smala personer som bara vill bli smalare)? Att vi själv testar och blir sittandes på toaletten ger inga svar på de frågorna.

m96olsen
2009-05-01, 06:10
gå och testa nästa vecka istället för å sitta här å skriva om saker ni inte har en aning om.. är ju för fan pinsamt å sitta här å läsa

Som säkert många har läst om så kommer det ett nytt bantningspiller som kommer ut receptfritt på apoteket nästa vecka. Pillret kallas Alli och går att läsa om i bl.a aftonbladet. Så va tror ni om det här mirakelpillret?


Vill du eller vill du inte höra vad folk tycker?

mikaelj
2009-05-01, 09:33
Ser bara till vad jag upplever hos de feta jag umgås med. Väldigt dåliga matvanor och inaktiv livsstill. En påse chips och en 2L cola onsdagkväll framför datorn. Kan säkert tyckas vara hetsätning, men jag själv kan inte påstå att jag tycker att det är så extremt.

Och hur hjälper en fettblockerare där? Uppfinn hellre nå't som blockar socker... (nej, det menar jag inte på riktigt)

----

Vad händer med alla fettlösliga vitaminer (och mineraler?)?

Eddie Vedder
2009-05-01, 09:40
Vad händer med alla fettlösliga vitaminer (och mineraler?)?

Ja det är ett av problemen, otillräckligt med fett innebär otillräckligt upptag av fettlösliga vitaminer.

Bönne
2009-05-01, 10:05
Och hur hjälper en fettblockerare där? Uppfinn hellre nå't som blockar socker... (nej, det menar jag inte på riktigt)Ett eventuellt överskott av energi blir drygt 800kcal mindre?

Eddie Vedder
2009-05-01, 10:38
Ett eventuellt överskott av energi blir drygt 800kcal mindre?

Näringsvärde för en påse med 300 g OLW-chips:

540 x 3 = 1620

Kcal från fett i 300 g OLW-chips:

(34 g x 9) x 3 = 306 x 3 = 918

Kcal från kolhydrat i 300 g OLW-chips:

(57 x 4) x 3 = 228 x 3 = 684

Kcal från 2 liter coca cola (allt från kolhydrat):

42 x 20 = 840

1524 kcal från kolhydrat och 918 från fett alltså. Man kan ju se det på två sätt, ett eneormt energiintag som blir mindre enormt och som bidrar till hemska toalettbesök eller så kan man se det som att man enkelt blir fet även med lipashämmare.;)

Källor till siffrorna är OLW:s (http://www.olw.se/webb.asp?menu=1&smenu=1&umenu=1&page=prod_pchips) respektive Coca colas (http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/products/cocacola.html) hemsida.

EDIT: Ganska kul att faktiskt ta sig tid och räkna på vilka sjuka mängder energi det faktiskt är i ett sånt där "framför-TV:n-en-fredagkväll-intag" som trots allt inte är helt ovanligt. En påse chips och 2 l Cola ger MYCKET kcal!:D:eating:

mikaelj
2009-05-01, 11:51
*snickrar på en amylashämmare*

Bönne
2009-05-01, 11:57
Man kan ju se det på två sätt, ett eneormt energiintag som blir mindre enormt och som bidrar till hemska toalettbesök eller så kan man se det som att man enkelt blir fet även med lipashämmare.;)Som jag skrev tidigare så tycker jag inte att Xenical ensamt är ett komplett skydd mot övervikt. Minskning av kolhydratmängden är också nödvändigt. Men att tro att det kommer ske igenom att folk slutar äta känns naivt.

En påse chips, dippa och cola.

Utan medicin och de vanliga produkterna så är vi uppe i drygt 2900kcal.

Ta bort fettet med Xenical och välj en cola med sötningsmedel istället.

Helt plötsligt har vi minskat energiintaget med 2000kcal, utan att det kräver några större insatser från individen.

En realistisk lösning i min värld.

BigBaby
2009-05-01, 11:58
Finns pillret ute idag eller vet någon när det kommer?

grimfish
2009-05-01, 12:03
Jag tycker att det här är ett viktigt steg i arbetet mot övervikt och tror, precis som TLV, att fördelarna överväger nackdelarna.

Patrick Bateman
2009-05-01, 12:04
Finns pillret ute idag eller vet någon när det kommer?

Se länken i första inlägget. ;)

Men om du inte vill besöka aftonbladet så kan jag meddela att det framgår i artikeln att det finns receptfritt på apoteket nästa vecka.

Mental
2009-05-01, 12:06
Äter man en hel påse chips tillsammans med ett fettupptagsblockerande läkemedel så har man en rätt plågsam tid framför sig, jag ser inte det här som ett bra grepp mot fetma, har man inte diciplin nog att styra sitt fettintag så kommer man inte att ha diciplin nog att ta sitt "antabus" Man kommer må så dåligt att man väljer att sluta med läkemedlet.

Tolkia
2009-05-01, 12:08
Antabus är ett ganska bra jämförelseexempel. Det kan vara en extra stötta för en grupp som redan är hyfsat motiverade, men det är inget som kommer att skapa motivation om den inte finns.

Nordström
2009-05-01, 13:04
De som redan missbrukar diuretika och laxermedel har fått ett nytt alternativ.

Vad får man ut av att missbruka laxermedel?

Frumpish
2009-05-01, 13:06
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4653793.ab

Såg denna länken när jag läste om länken i topic, detox wtf? Ska kolla om det finns några trådar om detta, finns det några vetenskapliga bevis på att "gifter från kaffe etc renas mha grönsaker mineral och antioxidanter"? Fail

mikaelj
2009-05-01, 13:18
Frumpish, givetvis inte. Det diskuterades nyligen i tråden som hade orden detox, kort och gott i sig.

Med det är AB. Hade du förväntat dig något vettigt därifrån?

Tolkia
2009-05-01, 13:57
Vad får man ut av att missbruka laxermedel?
Man tappar i vikt. Huvudsakligen eftersom man släpper ut en massa vatten (de flesta laxermedel verkar på tjocktarmen, där det mest är vatten som tas upp), men tittar man bara på siffrorna på vågen så blir de ju givetvis lägre. Personer med ätstörningar tenderar att ignorera det faktum att näringsupptaget inte alls påverkas i den utsträckning de önskar. Det förekommer även att man trixar så mycket med maten att man blir tokförstoppad och därför kör med laxermedel konstant för att kunna skita överhuvudtaget. Inte att rekommendera, eftersom långtidsanvändning av tarmretande laxermedel brukar kunna göra tarmfunktionen ännu sämre.

Sverker
2009-05-01, 14:19
*snickrar på en amylashämmare*

Finns redan, sk starch blockers.

Får man problem med att fett rinner igenom ringmuskeln, är det nog bara en västanbris, jämnfört med de gaser man kan få när stärkelse kommer ned till de svältfödda bakteriena i tjocktarmen.

mikaelj
2009-05-01, 14:29
Haha, ja, jag vet hur illa det är när jag är tillfälligt laktosintolerant. Inte roligt, och då rör det sig om pyttemängder kolhydrat.

Äter man ett paket druvor på en sån hämmare har man gjort sig en portabel vinbryggare. :-)

Nordström
2009-05-01, 16:46
Man tappar i vikt. Huvudsakligen eftersom man släpper ut en massa vatten (de flesta laxermedel verkar på tjocktarmen, där det mest är vatten som tas upp), men tittar man bara på siffrorna på vågen så blir de ju givetvis lägre. Personer med ätstörningar tenderar att ignorera det faktum att näringsupptaget inte alls påverkas i den utsträckning de önskar. Det förekommer även att man trixar så mycket med maten att man blir tokförstoppad och därför kör med laxermedel konstant för att kunna skita överhuvudtaget. Inte att rekommendera, eftersom långtidsanvändning av tarmretande laxermedel brukar kunna göra tarmfunktionen ännu sämre.

ok, tack för bra svar :)

Quzham
2009-05-01, 19:56
Den ska provas! :D

Shajjn
2009-05-01, 20:25
Bör vara receptbelagt.

Fredrik_S
2009-05-03, 01:02
Finns redan, sk starch blockers.

Får man problem med att fett rinner igenom ringmuskeln, är det nog bara en västanbris, jämnfört med de gaser man kan få när stärkelse kommer ned till de svältfödda bakteriena i tjocktarmen.

Kombinationen av oljig vätska och högt gastryck lär vara rätt orolig.

Fredrik_S
2009-05-03, 01:07
Ett eventuellt överskott av energi blir drygt 800kcal mindre?

Xenical blockerar ca en tredjedel av fettet från en normal måltid.
Skulle en chipspåse vara en normal måltid skulle den blockera 300 kcal av de ca 900kcal som finns från fett.
Men eftersom det inte är en normal måltid blockerar den säkerligen ännu mindre.

Patrick Bateman
2009-05-05, 15:10
Hehehe, var till Apoteket för någon timme sedan. Fanns inte en enda förpackning kvar av Alli.

Så jag passade på att fråga personalen på plats och de sa att det hade varit rusning till dem pga denna produkt.

Mental
2009-05-05, 15:56
Antingen blir det en övergående trend. eller så kommer vi se en hel del resultat, både i form av viktminskning men antagligen även av näringsbrister. risken som jag ser det är att bantare som redan idag äter fettsnålt dessutom petar i sig den här och får bristsymtom.

tsp
2009-05-05, 16:03
Som jag skrev tidigare så tycker jag inte att Xenical ensamt är ett komplett skydd mot övervikt. Minskning av kolhydratmängden är också nödvändigt. Men att tro att det kommer ske igenom att folk slutar äta känns naivt.

En påse chips, dippa och cola.

Utan medicin och de vanliga produkterna så är vi uppe i drygt 2900kcal.

Ta bort fettet med Xenical och välj en cola med sötningsmedel istället.

Helt plötsligt har vi minskat energiintaget med 2000kcal, utan att det kräver några större insatser från individen.

En realistisk lösning i min värld.

För folk som äter på det viset kan ju orimligtvis sluta smälla i sig en massa chips och cola flera gånger i veckan? Det är ju alldeles för mycket begärt!

Fattar du inte att det är fel att ge sig på symptomen medan sjukdomen sprids i samhället?

letmetouch
2009-06-04, 18:52
någon som provat på det ännu och kan berätta hur det har gått och går med dej?

är väldigt skeptisk till denna produkt!

saab900
2009-06-06, 14:37
För folk som äter på det viset kan ju orimligtvis sluta smälla i sig en massa chips och cola flera gånger i veckan? Det är ju alldeles för mycket begärt!

Fattar du inte att det är fel att ge sig på symptomen medan sjukdomen sprids i samhället?

+1

Schmalagda samtal med en dietist om vad som faktiskt händer med kroppen vid övervikt och en psykolog om det är för jobbigt att själv motivera sig att ändra matvanorna kanske skulle fungera bättre. Att fortsätta äta likadant när vågen slår i taket är ju ohållbart, mediciner eller ej.

Womsy
2009-06-09, 21:22
Läste idag att hittills har man sålt 200 000 (!) dagskurer av Alli.

Är tjockisarna i det här landet verkligen så lata ? Tryck i dig kyckling, wokgrönsaker, gröt och annan nyttig och god mat, kombinerat med en skön promenad varje kväll. Istället för att sitta och grina på toaletten och få räserränder i underkläderna.

Det tycker jag borde låta sunt i allas öron...

isterbuk
2009-06-09, 21:32
Läste idag att hittills har man sålt 200 000 (!) dagskurer av Alli.

Är tjockisarna i det här landet verkligen så lata ? Tryck i dig kyckling, wokgrönsaker, gröt och annan nyttig och god mat, kombinerat med en skön promenad varje kväll. Istället för att sitta och grina på toaletten och få räserränder i underkläderna.

Det tycker jag borde låta sunt i allas öron...

Det värsta är ju att det finns folk som inte alls behöver det som köper och äter bara för att kunna äta ute 3-4ggr/vecka (pizza, mcdonalds osv) utan att behöva må dåligt och gå upp i vikt. Har ett par bekanta som har köpt produkten och äter den för att slippa vara "nyttiga". Jag spyr på dessa.

Och det värsta är väl att det funkar också, dom skiter ut merparten fett och håller vikten, till och med så en av dom gått ner i vikt.
Kan tillägga att dessa personer annars varit ganska aktiva i promenader på kvällarna osv men nu "taggat ner" som dom säger nu när det här funkar så bra..

Idioti säger jag, men då förstår man ju hur enkelt det är för folk att ta den enkla vägen.

Eddie Vedder
2009-06-10, 04:59
Läste idag att hittills har man sålt 200 000 (!) dagskurer av Alli.

Är tjockisarna i det här landet verkligen så lata ? Tryck i dig kyckling, wokgrönsaker, gröt och annan nyttig och god mat, kombinerat med en skön promenad varje kväll. Istället för att sitta och grina på toaletten och få räserränder i underkläderna.

Det tycker jag borde låta sunt i allas öron...

Var ser du siffrorna på att det är "lata tjockisar" (underförstått "människor som inte är lika perfekta som du") och inte folk i alla former som köpt Alli? Det framgår ju t.ex. av den här tråden att en del verkar intresserade av produkten men som inte är tjockisar vad jag vet.

Skulle jag göra som du och trycka i mig på det sättet och bara promenera skulle jag antagligen bli fet ganska snabbt.

Det värsta är ju att det finns folk som inte alls behöver det som köper och äter bara för att kunna äta ute 3-4ggr/vecka (pizza, mcdonalds osv)

Hamurgare med pommes frites och pizza är väldigt kolhydrat- och proteinrik mat så där tas ju jättemycket kcal upp ändå.

Jag undrar vad det egentligen är ni baserar era fördomar på, intressant hur mycket ni verkar veta i alla fall.

isterbuk
2009-06-10, 06:55
Jag undrar vad det egentligen är ni baserar era fördomar på, intressant hur mycket ni verkar veta i alla fall.

Mjo, skrev det där när jag var sådär smått grinig och trött så kommentaren jag skrev hade lika väl kunnat kvitta, vet även att jag inte har så mycket kött på benen om produkten mer än att den gör så att kroppen inte tar upp merparten fett vid en måltid utan att den kommer ut bakvägen.

Men även fast det är väldigt kolhydratrikt så finns ju även fettet på en kebabpizza, försvinner större delen av fettet via avföringen så kan ju det leda till ett eventuellt underskott av energi den dagen? "Alli, det lilla som gör det".

mikaelj
2009-06-10, 07:04
"Alli, det lilla som gör det".

Det är både roligt och sorgligt. :-(

Eddie Vedder
2009-06-10, 07:08
Mjo, skrev det där när jag var sådär smått grinig och trött så kommentaren jag skrev hade lika väl kunnat kvitta, vet även att jag inte har så mycket kött på benen om produkten mer än att den gör så att kroppen inte tar upp merparten fett vid en måltid utan att den kommer ut bakvägen.

Men även fast det är väldigt kolhydratrikt så finns ju även fettet på en kebabpizza, försvinner större delen av fettet via avföringen så kan ju det leda till ett eventuellt underskott av energi den dagen? "Alli, det lilla som gör det".

Den frågan du citerar gäller förvisso inte hur mycket ni vet om PRODUKTEN utan snarare hur väl Koloiter verkar veta hur alla "lata tjockisar" fungerar. Den inskränkta synen att det alltid handlar om bra/dålig disciplin, att det är lika enkelt för alla att hålla vikten osv. Så är det inte och jag har väldigt svårt för den synen. Jag har skrivit om det i många många trådar, känns som jag börjar bli lite av "de överviktigas försvarare" på Kolo.

Nitrometan
2009-06-10, 07:20
Jag blev lite rädd och ledsen när jag såg TV-reklam för Alli igår. :(


Eddie, bra att du står upp för tjockisarna! :thumbup:

Womsy
2009-06-10, 07:27
Nu var det såhär, att jag använde mig av ordet ''tjockisar'' när jag egentligen menade lata personer, som följer diret efter. Talspråk brukar ställa till det.

Det var absolut inte menat som rent nedlåtande mot feta människor. Utan jag uttryckte mer min besvikelse på hur det svenska samhället ser ut över lag. Vi är lata, det kommer man inte ifrån. (ja alla här på kolo osv är nyttiga,och många fler. Men inte alla i sverige bara för det)

Hurvida man sedan är lite små mullig, tjock eller kanske deffar, har mindre med det jag menar att göra. Jag tycker bara det är synd att folk ska välja så extrema metoder,när det finns sätt (träning , god kost) som är så mycket hälsosammare för kroppen och välmåendet.

Jag tycker helt enkelt det låter skönare att träna sig i form, än att bajsa sig fram till den !

Hoppas du fick en bättre uppfattning om vad jag menade nu Eddie :)

Eddie Vedder
2009-06-10, 07:30
Hoppas du fick en bättre uppfattning om vad jag menade nu Eddie :)

Ja absolut.:)

Även om jag inte håller med om glorifieringen av Kolozzeummedlemmar. Tråd efter tråd efter tråd efter tråd bevisar väl snarare att här finns många som gör allt för att hitta en enkel väg att snabbt få resultat.

Och slöhet finns det också gott om, annars hade jag varit nere i tvättstugan nu t.ex. och inte suttit här.:D

Womsy
2009-06-10, 07:38
Ja nu påminde du mig om min egen tvätt tid klockan 15:00 .. Tack för den bomben precis innan träning... :(

Jag är medveten om alla slöa människor ( speciellt på kolo :D) Men skrev så för att inte riskera ''Tänk på alla tränande individer då'' ;)

Turbonisse
2009-06-10, 08:43
Det är väl möjligt, men jag tror det viktiga är hur man skall se till att mängder av personer med ätstörningar inte köper produkten och missbrukar den, när den nu skall bli receptfri. Jag tycker idén med att den skall vara receptfri är rätt dum.

Morsan som är apotekare möter dagligen pinnsmala tjejer som skall köpa produkten till "sin syster" , det är skamligt att läkemedlet inte är receptbelagt.

Scratch89
2009-06-10, 09:53
En nära bekant har börjat, och hon har tappat ett par kilo på tre veckor.

Bönne
2009-06-10, 12:02
+1

Schmalagda samtal med en dietist om vad som faktiskt händer med kroppen vid övervikt och en psykolog om det är för jobbigt att själv motivera sig att ändra matvanorna kanske skulle fungera bättre. Att fortsätta äta likadant när vågen slår i taket är ju ohållbart, mediciner eller ej.Varför är det ohållbart?

Vem ska betala för en kvartsmiljon schemalagda samtal varje månad under ett år?

Tolkia
2009-06-10, 12:33
Vem ska betala för en kvartsmiljon schemalagda samtal varje månad under ett år?
Du har en poäng här. Det är relativt mycket pengar för osäkra resultat (som alltid när det gäller prevention). Hur tungt väger det mot kirurgi eller akutvård (oaktat att långt ifrån all kirurgi/akutvård handlar om att rädda liv) när budgeten skall läggas?

F.ö. kastas det, som alltid när övervikt och tjockisar är på tapeten, stenar i glashus i tråden så man skulle kunna återuppbygga Visby ringmur.

stridis
2009-06-10, 13:34
Om vi skulle rensa ut det mesta av kvacksalveriet så skulle ju det inte behövas dyra samtal med en dietist i de flesta fallen: motivationsgrupper och självhjälp istället. Men där kan man verkligen gå vilse och så står man där med sitt saunabelt och räknar points med en dr Phil-bok i ena näven och lite piller i andra. (Ok lite tillspetsat och vissa saker är ju klart sämre än andra).

saab900
2009-06-10, 14:27
Varför är det ohållbart?

Vem ska betala för en kvartsmiljon schemalagda samtal varje månad under ett år?

Point taken, men varför det är ohållbart?

Jag tycker det låter helt fel att man ska fortsätta med en inställning till Kost och Motion som ger en viktökning och sedan bekämpa viktökningen genom att räserbajsa med pillerhjälp. Det är att börja i fel ände, och jag tror definitivt att individen skulle må bättre och få högre livskvalité genom att nå en bra vikt med motion och bättre kost istället för med fortsatt obefintlig motion och fortsatt dålig kost, men med piller som maskerar konsekvenserna. Givevis undantaget det fåtal som lider av metabola syndrom och trots bra kost och motion inte kan gå ned i vikt av medicinska orsaker. Lathet som någon så kärnfullt uttryckte det stämmer ganska bra in här. Alltid ta den lättaste utvägen. Annars skulle ju inte skämtprodukterna Trimgel och Saunabelt sälja t ex.

Black Star Abyss
2009-06-10, 16:29
Det är lätt att se ner på andra för att de har svagheter som man inte själv har. Men om man då påminner sig själv om de saker där man själv inte alltid kan kontrollera begäret så inser man att man inte alls är så mycket bättre än alla andra. De som är feta har problemet att deras karaktärsbrist syns så tydligt, medan många av oss andra är förskonade från detta avslöjande och har osynliga brister istället.

darkdog
2009-06-16, 14:57
Jag funderar på köpa Alli och ta ibland. Grejen är att jag är inte det minsta överviktig, snarare underviktig om något. Jag tränar, äter mycket och vill gå upp i vikt, men - Jag har en fetisch för att steka hamburgare hemma och då blir det inte nådigt med fett. Så jag funderade på köpa Alli och ta i samband med de gånger då jag steker hamburgare och badar i en orgie av fett.

Men vill absolut inte skita ner mig efteråt :D Hur stor är egentligen risken? "Plötslig avföring" var en av biverkningarna som stod.

Ostknäcket
2009-06-16, 15:03
Jag funderar på köpa Alli och ta ibland. Grejen är att jag är inte det minsta överviktig, snarare underviktig om något. Jag tränar, äter mycket och vill gå upp i vikt, men - Jag har en fetisch för att steka hamburgare hemma och då blir det inte nådigt med fett. Så jag funderade på köpa Alli och ta i samband med de gånger då jag steker hamburgare och badar i en orgie av fett.

Men vill absolut inte skita ner mig efteråt :D Hur stor är egentligen risken? "Plötslig avföring" var en av biverkningarna som stod.

Men, om du vill gå upp i vikt så gör det väl inget om det blir mycket fett?

Eddie Vedder
2009-06-16, 15:06
Jag funderar på köpa Alli och ta ibland. Grejen är att jag är inte det minsta överviktig, snarare underviktig om något. Jag tränar, äter mycket och vill gå upp i vikt, men - Jag har en fetisch för att steka hamburgare hemma och då blir det inte nådigt med fett. Så jag funderade på köpa Alli och ta i samband med de gånger då jag steker hamburgare och badar i en orgie av fett.

Men vill absolut inte skita ner mig efteråt :D Hur stor är egentligen risken? "Plötslig avföring" var en av biverkningarna som stod.

Det låter lite som "jag vill supa till riktigt rejält men tänkte även ta antabus samtidigt". Hur kan du vilja göra något som kommer få dig att må bedrövligt med stor sannolikhet?

De här produkterna gör inte "bara" att man skiter ut fett, de leder oftast även till att man mår dåligt rent allmänt av fet mat.

Med andra ord kommer du ju knappast njuta av din feta hamburgare ändå. Och att du samtidigt vill gå upp i vikt OCH dessutom komplettera med Alli låter ju inte helt klipskt.

Motoranimal
2009-11-26, 14:09
Såg att det inte hade skrivits här på länge.

Har använt alli i snart ett halvår och är ganska nöjd. Det funkar som dom säger. Tyvär stämmer allt snacket om jobbig avföring. Det är riktigt hemskt att se ibland och extra byte av kalsonger + byxor ska man nog vara beredd på=(

Jag undrar bara om någon vet något man kan äta som binder upp den lösa oljan som alli ger en. Typ som en liten svamp som suger upp oljan och låter den komma ut i toaletten iställer för i underkläderna.

stafh
2009-11-26, 14:25
Såg att det inte hade skrivits här på länge.

Har använt alli i snart ett halvår och är ganska nöjd. Det funkar som dom säger. Tyvär stämmer allt snacket om jobbig avföring. Det är riktigt hemskt att se ibland och extra byte av kalsonger + byxor ska man nog vara beredd på=(

Jag undrar bara om någon vet något man kan äta som binder upp den lösa oljan som alli ger en. Typ som en liten svamp som suger upp oljan och låter den komma ut i toaletten iställer för i underkläderna.

Varför i hela friden utsätter du dig själv för detta?

thatice
2009-11-26, 14:41
Såg att det inte hade skrivits här på länge.

Har använt alli i snart ett halvår och är ganska nöjd. Det funkar som dom säger. Tyvär stämmer allt snacket om jobbig avföring. Det är riktigt hemskt att se ibland och extra byte av kalsonger + byxor ska man nog vara beredd på=(

Jag undrar bara om någon vet något man kan äta som binder upp den lösa oljan som alli ger en. Typ som en liten svamp som suger upp oljan och låter den komma ut i toaletten iställer för i underkläderna.

Menar du på allvar att du hellre läcker från röven än hoppar över pizzan?

Idiocracy är verkligen inte en komedi utan en sann framtidsdokumentär.

Motoranimal
2009-11-26, 15:04
Varför i hela friden utsätter du dig själv för detta?

Menar du på allvar att du hellre läcker från röven än hoppar över pizzan?

Hmm, har det blivit häxjakt mot allianvändare?

Om ni är seriösa med era frågor så kan jag ju säga att jag använder alli för att underlätta min viktnedgång. Hur den fungerar kan ni läsa på deras hemsida.

För övrigt så är det 3 månader sen jag åt en pizza senast. Så jag hoppar både över pizzan + läcker:smash:

tsp
2009-11-26, 15:43
Det är lätt att se ner på andra för att de har svagheter som man inte själv har. Men om man då påminner sig själv om de saker där man själv inte alltid kan kontrollera begäret så inser man att man inte alls är så mycket bättre än alla andra. De som är feta har problemet att deras karaktärsbrist syns så tydligt, medan många av oss andra är förskonade från detta avslöjande och har osynliga brister istället.

Sedan jag var 10-11 år och började komma in i puberteten har jag varit överviktig. Jag minns att jag trodde att det var "sån jag var". Jag var helt enkelt fet och oavsett vad jag gjorde skulle det inte gå att förändra. Det var min inställning och helt ärliga tro. Jag befann mig alltså i en till synes oövervinnelig situation och hade ingen aning om hur jag skulle finna motivation till att förändra min kropp och levnadssätt.

År 2007 fick jag genom ett annat forum upp ögonen för kost osv, och märkte att människor ständigt faktiskt förändrar sina kroppar. Jag hittade vidare till kolozzeum och märkte att människor i värre fysisk situation än jag själv lyckades med det jag inte trodde var fysiskt möjligt, och mer där till. Snart var jag igång och på ett par månader hade jag tappat 15kg i vikt, visserligen inte på ett helt optimalt sett ur hälsosynpunkt, men jag mådde så jävla bra efter det och min kunskap växte allteftersom och summa summarum hade jag på ett ganska enkelt sätt lagt om hela min livsföring. Utan genvägar som piller och saunabelts.

Jag tror inte att det handlar om karaktärsbrist, utan om motivation och kunskap. Något som faktiskt kolo kan ge så det räcker av på båda delarna! Motivation genom påhejning av andra forummedlemmar som stöttar, och som man inte vill svika genom att ge upp. Samt motivation genom att se andras resultat, och att det faktiskt är möjligt att göra det som kan kännas omöjligt. Sedan får man kunskap genom forumet också, dels kunskap om vad som är möjligt att göra, samt självklart hur man gör det!

Motoranimal
2009-11-26, 18:00
Idiocracy är verkligen inte en komedi utan en sann framtidsdokumentär.

Hoppas inte du menar baserar detta påstående på alli!

Det enda jag kan se som moraliskt fel med det är att det är fel att vi inte vill ta upp alla kalorier vi äter när det finns folk som svälter.

Cerberus
2009-11-26, 19:12
ja kan förstå att man kan använda detta under ätardagar om nån har det, dock så hoppar ja hellre över allt fett-rikt än sitter o kissar med röven konstant hela dagarna...usch!

Lajne
2009-11-26, 20:56
Hmm, har det blivit häxjakt mot allianvändare?

Om ni är seriösa med era frågor så kan jag ju säga att jag använder alli för att underlätta min viktnedgång. Hur den fungerar kan ni läsa på deras hemsida.

För övrigt så är det 3 månader sen jag åt en pizza senast. Så jag hoppar både över pizzan + läcker:smash:
Deras poäng, som handlar om att hellre låta bli att äta det där extra fettet än att "läcka ur röven", blir dock inte mindre tänkvärd för att du hoppar över just pizza som maträtt betraktat ;)
Det du frågade efter i din första post finns för övrigt förmodligen inte (jag känner iaf inte till ett födoämne med sådana egenskaper), men tamponger har iaf existerat länge om du känner dig sugen på att prova :)

Tolkia
2009-11-26, 21:12
OK, jag förstår att det är kul att få skriva avföringsrelaterade ord, men minns att detta inte är Allmänt och kämpa mot tvånget. Inga fler inlägg med enda syfte att klanka ned på folk eller att få skriva "läcker ur röven", tack.

Lifeless
2009-11-26, 22:11
Jag testade alli och det var inga explosionsartade upplevelser på toaletten.
Båtarna i hamnen hade en ljusare nyans. Ledsen att göra er besvikna =)

MrBurner
2009-11-27, 05:24
Hur många tog du och hur fettrikt åt du?

Motoranimal
2009-11-27, 09:13
tamponger har iaf existerat länge om du känner dig sugen på att prova :)

Haha! borde fungerera. Får prata med en apotekare, känns bara lite smått jobbigt att stå nere på apoteket och beskriva sina symptom

Eddie Vedder
2009-11-27, 09:52
Haha! borde fungerera. Får prata med en apotekare, känns bara lite smått jobbigt att stå nere på apoteket och beskriva sina symptom

Det behöver ju inte vara svårt. Säg bara att du använt Alli och att det funkar som det ska men tyvärr funkar det oavsett tidpunkt och situation. Då förstår nog alla bekymret.:D

Lajne
2009-11-27, 13:42
Haha! borde fungerera. Får prata med en apotekare, känns bara lite smått jobbigt att stå nere på apoteket och beskriva sina symptom
Det går alltid att ringa till apoteket om det känns pinsamt, då är man mer anonym. Sjukvårdsupplysningen borde eventuellt också fungera :)

stridis
2009-11-27, 17:53
Min morsa använde xenical ett tag. Fick inga problem och vikten hände det inte så mycket med heller.

BigBaby
2009-11-27, 19:39
Hade din mamma erkänt för dig att hon bajsat på sig? Det hade inte min mamma i alla fall..

Tolkia
2009-11-27, 19:45
Trosskydd, alternativ (om trosskydd är för små) en tunn dambinda (apotekets egna är bra och syns inte utanpå brallorna) i riskabla situationer. Obs. att jag är seriös; jämför hur personer som är inkontinenta av andra orsaker gör. Extremt opinsamt att köpa, det lär inte vara första gången apotekspersonalen ser killar som köper bindor åt flickvänner/fruar/systrar.

Ingen lösning på problemet, men en billig försäkring medan man klurar på en lösning.

Lifeless
2009-11-27, 20:31
Hur många tog du och hur fettrikt åt du?

Jag tog rekommenderad dos (3st/dag) mest för att prova om det var sockerpiller eller inte. Mängden fett vet jag inte men nån dag blev det en deciliter rapsolja och sen två kebaber med bröd för att provocera det hela lite.
Dumma experiment från en uttråkad man ;)