handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med kosten.


Qvick
2009-04-30, 11:41
Jag är tjej, 161 cm lång och väger ca 53 kg

Tränar styrketräning 3-4 gånger i veckan ( halvkropp, helkropp) och även lite promenader då och då.
En vanlig dag för mig kan se ut såhär

Frukost:
2 kapslar omega3 (2x1g)
1 dl fiberberikade havreryn (gröt)
1 msk linfrön
1 msk psylliumfrön
1/4 skivad banan

ca 1 dl minimjölk
massa kanel
och ett litet glas juice elr proviva

Lunch: Blir oftast runt 200 gram kvarg blandat med funlight + vatten
Kanske en frukt till

Efter träning blir det 0,25 dl gainer (mass fx) och 0,25 dl protein (pro fx)
(Mest för att det tar runt 1,5-2 timmar innan jag käkar middag nästa gång)

Middag: kött och grönsaker för det mesta, försöker att inte käka så mkt kolhydrater här som pasta ris och så. iland kan det bli lite bulgur, men ingen stor mängd alls

Kvällsmål brukar bestå av 100 g kvarg med frukt eller bara frukt.

Nu till min fråga... jag vill minska i fettvikt men behålla mina muskler.
Jag har i åtanke att jag kanske äter för lite fett. Vet inte vad för sorts fett jag ska äta och hur mycket.
Tacksam om ni kan hjälpa mig lite på vägen.
:)

joko
2009-04-30, 11:45
Mer och fetare mjölk till gröten är en rätt enkel modifikation.

Icefire
2009-04-30, 12:19
Olivolja på grönsakerna kan du lägga till, ett par teskedar ungefär. Avocado är också bra om du gillar det.

Latarziie
2009-05-03, 17:49
Mer och fetare mjölk till gröten är en rätt enkel modifikation.

Jag röstar för yoghurt!

Qvick
2009-05-03, 19:34
Jag röstar för yoghurt!


Men anser även ni att jag har för lite fett i kosten? Kan bara vara något jag har fått för mig så vill gärna veta hur mycket fett jag bör få i mig till min längd/vikt

Eddie Vedder
2009-05-03, 19:37
Men anser även ni att jag har för lite fett i kosten? Kan bara vara något jag har fått för mig så vill gärna veta hur mycket fett jag bör få i mig till min längd/vikt

Ja på tok för lite. Satsa på ca 0.5g/kg kroppsvikt i alla fall. Och ha som riktlinje att låta en ordentlig fettkälla finnas vid alla måltider. Nästan varenda sådan här tråd på Kolo är på tok för fettsnål så letar du runt lite hittar du många tips i andra identiska trådar.

Lycka till!:thumbup:

Qvick
2009-05-03, 19:40
Ja på tok för lite. Satsa på ca 0.5g/kg kroppsvikt i alla fall. Och ha som riktlinje att låta en ordentlig fettkälla finnas vid alla måltider. Nästan varenda sådan här tråd på Kolo är på tok för fettsnål så letar du runt lite hittar du många tips i andra identiska trådar.

Lycka till!:thumbup:


Tack för ditt snabba svar
Sitter just i detta nu och kollar runt lite :)
Skulle du vilja ge mig lite tips på olika fettkomplement jag kan äta till mina måltider?

Eddie Vedder
2009-05-03, 19:42
Sitter just i detta nu och kollar runt lite :)
Skulle du vilja ge mig lite tips på olika fettkomplement jag kan äta till mina måltider?

Samma här som i de andra trådarna.

Qvick
2009-05-03, 20:02
Det jag har kommit fram till änsålänge är standardmjölk, olja på grönsakerna som någon här tidigare skrev.
Tycker att det är svårt med vilka sorts fetter jag ska äta, jag vet om att avokado är bra men får inte ner det, smakar blä.
Nötter är jag tyvärr allergisk mot så några sånna blir det inte.

mikaelj
2009-05-03, 20:05
Många äter magervarianter av allting men dricker i stort sett olja rent. Lika bra att välja de fullfeta: bearnaisesås till köttet, se till att alltid välja det fetaste köttet du hittar, fet fisk, fet ost, creme fraiche, gräddyoghurt (10%), osv.

Qvick
2009-05-03, 20:09
Många äter magervarianter av allting men dricker i stort sett olja rent. Lika bra att välja de fullfeta: bearnaisesås till köttet, se till att alltid välja det fetaste köttet du hittar, fet fisk, fet ost, creme fraiche, gräddyoghurt (10%), osv.


MEN, leder detta ändå till önskad viktnedgång om jag fortsätter att äta enligt schemat ovan? Vet om att det är kcal in/ut som gör viktnedgången, men kommer fettet att hjälpa mig bättre på traven så att säga?

mikaelj
2009-05-03, 20:26
MEN, leder detta ändå till önskad viktnedgång om jag fortsätter att äta enligt schemat ovan? Vet om att det är kcal in/ut som gör viktnedgången, men kommer fettet att hjälpa mig bättre på traven så att säga?

Välkommen till den mörka sidan: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt och http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang

Även om du inte sväljer budskapet med hull & hår kan det ändå vara värt att tänka på att inte vara alltför fettskrämd. Fett håller dig mätt bättre än något annat.

Eddie Vedder
2009-05-03, 20:31
men kommer fettet att hjälpa mig bättre på traven så att säga?

Att lägga till mer fett innebär att du adderar mer kcal, alltså måste du minska på något annat.

Att äta hyfsat med fett är livsviktigt ur hälsosynpunkt och att minimera fettet kan mycket väl ge ohämmad aptit och sötsug.

Qvick
2009-05-03, 20:42
Tack så mycket för era svar, jag får prova mig fram och se hur det går :)