handdator

Visa fullständig version : Stora korset


Everest
2003-08-06, 17:40
Alltså när man hänger i gymnastikringar med båda armarna rakt ut, hur svårt är det?

Vad ska man speciellt träna för att klara det?:)

Jorgen
2003-08-06, 17:46
Hur svårt på en skala? 8. Det är inte alls lätt. Jag har provat ett flertal gånger men aldrig klarat det. Tung och jobbigt.

//jörgen

Castro
2003-08-06, 17:46
Det är väldans svårt skulle jag tro. Sen tror jag också att det främst är statisk styrka i axlarna som krävs då stora korset liknar statiska sidelaterals.

rymdrattan
2003-08-06, 17:51
Originally posted by Castro
Det är väldans svårt skulle jag tro. Sen tror jag också att det främst är statisk styrka i axlarna som krävs då stora korset liknar statiska sidelaterals.

Du tänker inte fel nu?
Styrkan kommer ju från motsats riktning i korset..
Du ska altså pressa armarna neråt istället för i
sidelaterals uppåt,..

Eller har jag missuppfattat sidelaterals?

Pudzianovski
2003-08-06, 17:51
Har klart ett antal konstiga saker i ringar men korset klarade jag inte riktigt då jag var 15 år.

Skulle va kul o testa idag faktiskt.

Survivor
2003-08-06, 18:56
Originally posted by Everest
Alltså när man hänger i gymnastikringar med båda armarna rakt ut, hur svårt är det?
Beror väl på hur mycket man väger.

Originally posted by Everest
Vad ska man speciellt träna för att klara det?:)
Liknande "neddragningar" i cablecrossen och negativa reps i ringarna, kanske?!

Peter
2003-08-06, 19:39
Ställ dig på knä på en våg mellan två stolar och pressa armarna ner mot ryggstöden på stolarna. Sen läser du av hur många kg du har kvar till att lätta från vågen. Då vet du hur svårt det är.

ugly_kid
2003-08-06, 20:22
Dom riktigt bra gymnasterna gör ju stora korset hängandes UppOchNer, det måste ju vara som att göra sidelaterals med halva din kroppsvikt i varge hantel. Fast det går väl inte att jämföra så.

heltzonicka
2003-08-07, 02:32
min brorsa tränar stenhårt för stora korset nu, han och tränare satsade visst en 100:- på att lillebrorsan skulle klara skiten.
Vi få hålla tummarna på att lillbrollan inte torskar sin hundring :)

Ska visa en bild på honom med hans roliga bicceformer:

heltzonicka
2003-08-07, 02:36
..

Henke
2003-08-07, 07:47
ugly_kid: Att köra korset uppochned tycker jag själv är lättare än det vanliga, lättare att hålla en låsning i axlarna, sen vill man helst inte dratta ned på skallen heller.

heltzonicka: Ett tips till din bror som vill klara korset är att när han fattar tag i ringarn så kan man vika in dem så att ringen villar på handleden samtidigt som man håller ett tag med handen, man försöker pressa tummen mot handleden kanske man kan säga, sen för att få det godkänt måste man hålla still i två sekunder, annars ränas det tyvärr ej.
Vet inte om förklaringen var begriplig men...
Ett träningstips om han kan träna ute är att han fäster ringarna i ett träd eller dylikt, ställer en större tunna med vatten under, då kan han fylla den med vatten och hänga i korset med kroppen i tunnan, sedan är det bara att tömma tunnan på vatten efter hand när man orkar mer. Hoppas det blev begripligt.

MVH

Callek
2003-08-07, 15:05
Det är väl bara att träna på, utgå ifrån läget med ringarna från sidan och sedan föra dem sakta utåt...

heltzonicka
2003-08-07, 16:45
han har klarat stora korset med "vinklade ringar som stöd".
Han tränar på med gummiband nu varje dag, han kanske klarar det :)

Vi får hoppas att han kommer med i Juniorlandslaget :)

Supermicke
2012-06-24, 22:44
vad säger framtiden om detta?

kan väl dela den lilla visdommen jag har

http://www.youtube.com/watch?v=9mKyrPmmPt0

läs kommentarerna. skall utföras på ett plan dvs så att kroppen och armbågar är precis bredvid varandra..

bulgarian dips sedan vid korset rulla fram axlarna liknande den övningen.. sen antar jag man ska ha false-grip.

Ska även prova med gummiband samt försöka komma på något så man kan få stöd lite längre in, tips?

JackieBoy
2012-06-24, 22:52
o3qsKKjjNDI

Här kör Ako Rahim korset. Om han hade skippat benträning helt som gymnaster gör hade han klarat det utan problem skulle jag tro.

Imo borde man träna på att göra flaggan istället. Mycket coolare att kunna göra varsomhelst, typ flaggstångar, staket osv.. än att bara kunna vara cool på gymmet.