handdator

Visa fullständig version : Dags för allvar! *Nystart på forumet*


MickheBrah
2009-04-30, 10:14
Tjenis!

MickheBrah här. Jag har totalt glömt bort att jag var medlem här och slapp därför allt krångel med att registrera konto m.m. Skönt!

Anledningen till att starta upp en dagbok är främst för att hålla igång motivationen och även sätta upp mål mot mig själv. Är ganska newbie vad gäller styrketräning, så tips och liknande är alltid välkommet!
Halvtränat nu i ungefär ett år. Vikten vid starttilllfället låg på ungefär 73 kg. Tränade hårt under sommaren och åt som en gris, och hamnade till slut på dryga 82 pannor i december. Kände mig dock "fläskig" och inte speciellt vältränad och har nu under våren gått ner till 73 kg. igen. Ber-och-dalbana utan dess like. Kan ha lite att göra med att jag fick reda på att jag är laktosintolerant. Ingen mer kebabsås för mig alltså.

Min nuvarande form är väl helt okej, men jag känner att det är dags att ta träningen till en ny nivå och få fram resultaten jag vill ha. Har inga som helst gener för att kunna bli stor och musklig, så måste alltså kämpa avsevärt när det gäller just styrketräning. Just nu känns det som att jag inte kommer någonstans, kroppsmässigt. I styrka känns det som att jag har ökat en del sedan jag började för ett år sedan. "Vågar" ta i mer och liknande. Det stora problemet är benen just nu. Slutade med fotbollen för dryga året sedan och mina lår + vader har i princip försvunnit. Därför ska jag köra lite extra ben i veckorna tills jag känner att jag är ikapp min dåvarande form.

Kost var det med ja. Jag känner att jag har rätt bra koll på detta, och att jag känner min kropp rätt väl. Som sagt så är laktointoleransen lite jobbig i vissa lägen. Såhär ser mitt kostupplägg ut över en dag;

frukost (fullkornsmacka med kalkon och keso + ägg + juice + omega3 + kosttillskott)

vatten

frukt / nötter

lunch (en portion med 2/3 grönsaker, resten kolhydrater och protein)

vatten

banan / sportdryck

vatten

träna

två riskakor med jordnötssmör + soyaprotein

vatten

middag (en portion med mycket kött/fisk + ris/pasta + sallad)

jordnötssmör / keso / makrillfilé på knäckebröd

Jag är ingen sådan person som sitter och väger varje måltid, utan jag känner att jag har ett hum om hur mycket jag borde äta osv.

Ska även lägga upp lite bilder på min nuvarande form och även lite statistik på vikter m.m. efter dagens träningspass.

Min första fråga här då;
Behöver jag något mer än enbart protein för att öka lite i vikt eller är det bara att äta som en gris igen? Har omvandlat en del fett till muskler nu efter nyår och vill inte gärna lägga på mig mycket underhudsfett igen.

Later,
MickheBrah

rockafellah
2009-04-30, 11:25
Om du räknar kalorier så ligg på 300 i överskott så går du upp i vikt i muskler mest, inte så mkt fett... har jag läst:D

MickheBrah
2009-04-30, 16:35
Om du räknar kalorier så ligg på 300 i överskott så går du upp i vikt i muskler mest, inte så mkt fett... har jag läst:D

Jag får väl hoppas på det då! ;)

MickheBrah
2009-04-30, 16:40
Veckoschema

Måndag Axlar / Traps / Magpass

Tisdag Bröst / Triceps

Onsdag Ben / Magpass

Torsdag Vila

Fredag Biceps / Rygg

Lördag Vila

Söndag Lätt konditionspass ELLER Extrapass för styrketräning

MickheBrah
2009-04-30, 16:45
Jag skulle ha kört ett Ben- och Magpass idag, men gymmet var stängt. Får bli det passet imorgon, sedan vila lördag och sedan köra ett genomgångspass på söndag alt. vara bakfull. På måndag börjar allvaret. Startade min kreatinkur idag också för att komma i form ordentligt. NU JÄVLAR!

MickheBrah
2009-05-03, 19:22
Muskelgrupp: Ben
Målsättning: Testa formen i benen.

Värmde upp med 7 minuters cyklande.

Leg Exstension
2 set [ 12 x 40 kg ]
2 set [ 10 x 45 kg ] Gick upp, men ändå ner i reps. Kändes bäst.

Leg Press
1 set [ 8 x 90 kg ] Kändes alltför tungt såhär i början.
3 set [ 10 x 70 kg ] 70 kg. var varken för tungt eller för lätt idag. Fotbollsbenen är borta imo.

Leg Adducator
4 set [ 12 x 45 kg ] Älskar den här maskinen. 70 kg. är max på denna. Tar jag innan midsommar!

Leg Abducator
4 set [ 12 x 45 kg ] Samma som ovan. Maxar denna med snart!

Vadspark i Cablecross-maskin
3 set [ 6 x 7.5 kg/ben ] Orkade verkligen inte mer i denna idag.

Knäböj i Smithmaskin
1 set [ 8 x 30 kg ] Knäböj är något nytt för mig, men kändes bra.
3 set [ 8 x 40 kg ] Målet är 60 kg till 1 juli.

Utfall m. hantlar
2 set [ 6 x 14 kg/ben ]
2 set [ 6 x 12 kg/ben ] 12 kg-hantlarna var upptagna först.

DJÄVULSK STRETCHNING!

SUMMERING:
Kändes bra i benen. Det syns att dom har varit med förr, men själva styrkan sitter ju inte på utsidan som bekant. Blev förvånad över att jag inte orkade mer i LegPressen. Ska slänga in två benpass varje vecka. Punkt!

Imorgon blir det Bröst + Triceps. Gjorde om schemat lite då jag inte var bakfull idag. :Virro

(Använde shadowfire's mall.)

MickheBrah
2009-05-04, 12:58
Muskelgrupp: Bröst
Målsättning: Hitta ett passande schema. Bröst-och-bringa-som-en-frukostflinga.

Värmde upp med lite "snabb" bänkpress.

Bänkpress med benen i luften
2 set [ 8 x 40 kg ]

Bänkpress
2 set [ 8 x 50 kg ]

Sned Hantelpress
4 set [ 8 x 16 kg ] Kan öka till 18 kg, men då måste jag ha hjälp i slutet.

Sneda Hantelflyes
4 set [ 10 x 12 kg ] Kändes inte riktigt bra. :/

Sned bänkpress i Smithmaskin
4 set [ 8 x 30 kg ] La på 40 kg först, men failade. Kände inget pump idag.

Sittande Cable Cross-drag (låg-mitten-hög)
4 set [ 8 x 12.5 kg ]

Chest Press-maskin
2 set [ 5 x 45 kg ] Körde slut mig på sista här.


SUMMERING:

MickheBrah
2009-05-04, 13:02
Kunde inte redigera inlägget, så fortsätter här.


SUMMERING:
Jag har inga gener till att få enorma bröstmuskler, men det känns ändå som att det börjar komma nu efter ett års harvande fram-och-tillbaka. Några tips på att få ut så mycket som möjligt av ett bröstpass? Körde 45 minuter idag inkl. vila. Lagom?

Mourten
2009-05-04, 13:06
Kunde inte redigera inlägget, så fortsätter här.


SUMMERING:
Jag har inga gener till att få enorma bröstmuskler, men det känns ändå som att det börjar komma nu efter ett års harvande fram-och-tillbaka. Några tips på att få ut så mycket som möjligt av ett bröstpass? Körde 45 minuter idag inkl. vila. Lagom?

Mer tryck på basövningar, tex bänkpress, plan hantelpress samt snehantelpress ist för å fjolla runt med massa kabel å maskin övningar.
Dom 3 övningarna har byggt massa långt innan kablar var uppfunna, kolla tex mitt senaste bröstpass i min journal, kanske får lite inspiration! :)
Annars kör hårt!

MickheBrah
2009-05-04, 13:14
Får lägga upp något fint till nästa gång då! :)
Ska försöka ta lite bilder senare också.

MickheBrah
2009-05-04, 21:29
Känns som att jag har svårt att få i mig tillräckligt med kalorier nuförtiden.
Idag såg matschemat ut såhär;

Frukost: 2 matskedar havregrynsgröt, 2 ägg, Multivitamin Man-brus, 1 glas mellanmjölk

Mellanmål: Äpple

Träna

Mellanmål: Soyaproteinshaker

Middag1: STOR kycklingsallad, mest sallad + lite pasta

Mellanmål: Havrebulle m. Lätt-Creme Fraisché

Middag2: En portion vitlökskroketter, 2 grillskivor (benfri karré 300g.), Bäsasås

Kvällmål: 1 stort glas nyponsoppa

SUMMERING:
Nu när jag kollar så ser det ändå ut att vara en del mat. Kanske bara är nojjig. Kommentarer någon?

MickheBrah
2009-05-05, 23:45
Jag har sjuk träningsvärk i ljumskarna och röven idag, och även från igår. Kan knappt sitta eller gå känns det som. Var nog ett bra initiativ att börja träna benen kontinuerligt. Behövdes.

Imorgon blir det Marklyft och Stångrodd-prov. Blir alltså ett Rygg + Biceps-pass och eventuellt Mage. Wish me luck!

MickheBrah
2009-05-06, 12:21
Muskelgrupp: Rygg + Biceps
Målsättning: Testa på skivstångsrodd innan "det stora marklyftet" nästa vecka.

Gröt i mängder till frukost!

Latsdrag
4 set [ 8 x 50 kg ]

Skivstångsrodd
2 set [ 8 x 30 kg ] Hade en tendens till att lyfta hälen i början.
2 set [ 8 x 40 kg ]

Hantelrodd
2 set [ 10 x 16 kg ]
2 set [ 10 x 18 kg ]

Chins TEST!
1 set [ 4 x kv ] Shit vad tungt!

Latsdrag med V-handtag
3 set [ 8 x 55 kg ]

Koncentrationscurl
4 set [ 6 x 16 kg ]

Skivstångscurl
3 set [ 6 x 30 kg ] Grym kontakt i biceps idag.

Ryggresning
4 set [ 8 x 5 kg ]


SUMMERING:
Kändes bra idag. Lugnt och fint pass. Var rätt kul att testa på lite nya saker. Chinsen var sjuka, trodde inte att det var så svårt. :Virro Kreatinet börja "verka" nu med känner jag. Orkar lite extra vid varje set känns det som. Good, good!

MickheBrah
2009-05-08, 10:01
Muskelgrupp: Triceps + Mage
Målsättning: Testa att enbart köra Triceps idag. Kan bli...skoj.

Värmde upp med tricepspress m. skivstång.

Pushdowns "upp-och-ner" m. överhandsgrepp
4 set [ 10 x 17.5 kg ]

Pushdowns m. rep
4 set [ 10 x 25 kg ]

Pushdowns m. T-stång
2 set [ 10 x 30 kg ]

Kickbacks
2 set [ 8 x 12 kg ] Fick ingen riktig kontakt. Onödig övning om den inte görs rätt.

Tricepspress m. skivstång
4 set [ 8 x 50 ]

Sit-ups m. ben i luften
4 set [ 12 x 5 kg ]

Total abdominal
2 set [ 10 x 60 kg ]

Benlyft
4 set [ 12 x kv ]


SUMMERING:
Kändes lite konstigt att enbart köra triceps. Har aldrig gjort det innan. Känns "bra" idag dock, fruktansvärt mör i armarna.

MickheBrah
2009-05-10, 11:51
Det är ju k*ken. Nu när jag precis har dragit igång på allvar så går man och blir sjuk. Feber och snuva. Skulle kört ben idag + axlar o. traps, men det blir ingenting med det. Hur göra för att inte tappa formen nu? Dricka mycket vatten? Är det bra med kreatin under febertopp?