handdator

Visa fullständig version : Förslag på träningsschema?


FreCKo
2009-04-30, 07:13
Nu får det fan vara nog, har inte tränat ordentligt på två år, festat som en idiot och börjat röka osv... Dessutom har jag gym på jobbet, så det är dags att göra något åt det här.

Jag tänkte att eftersom jag ändå jobbar 5 dagar i veckan så gymmar jag alla dom dagar jag jobbar. Oftast är det standard måndag till fredag, men då och då jobbar jag t.ex. helg, och då är jag ledig på torsdagen innan helgen och tisdagen EFTER.

Den enda dagen jag inte "kan" gymma efter jobbet är på onsdagar då jag repar med bandet, och söndagar, men jobbar jag helg får jag nästan ta en extra ledig dag där.

Dessutom har jag ungefär noll kondition, så jag tänkte ha uppdelat på tre gympass i veckan och två konditionspass. Eftersom jag inte kan gymma efter jobbet på onsdagar så tänkte jag att onsdagar = ett kortare konditionspass på lunchen, typ 20min.

Här är mitt förslag på träningsschema (har baserat det på måndag-fredag och ledig helger):


Måndag - Kondition, 20-40min på träningscykel, börjar med att bara "cykla" i 40min för att sen börja köra intervall när jag får upp konditionen lite...
Tisdag - Träning, Bröst.
Onsdag - Kondition, 20-25min på träningscykel (1h lunch)
Torsdag - Träning, Rygg
Fredag - Träning, axlar

Jag kommer köra som jag gjorde tidigare, 8-12 reps, 3-4 sets, 3-4 övningar per muskelgrupp. Det här har ALLTID fungerat för mig och då börjar jag med det. I höst kommer jag kanske kasta om det där och fokusera mer på styrka, men såhär kommer jag köra nu iaf. Fokus kommer vara att få upp ett flås igen och bygga upp en "grund" jag kan leka med i höst.

Övningarna kommer jag ändra en gång i månaden ungefär. Någon sorts bänkpress, marklyft och militärlyft kommer vara med hela tiden, dock byta från stång till hantlar till smith osv osv... Ja ni förstår.

Har också en shitload med proteinpulver och Fairing Fast Carbs kvar, så efter styrketräningen kommer jag göra en gainer att ta, och sen käka middag när jag kommer hem. Har också en burk kre-alkalyn som kommer att användas för träningen.

Well? Tips? Idéer? Har jag glömt något?

z_bumbi
2009-04-30, 08:44
Jag skulle börja med en mängd som är mer hanterbar för att bygga upp en vana och sen om du har lust kan du utöka antalet träningspass.
Det är också ganska lätt att dra på sig en överbelastningskada om man hållit upp två år och det är lättare att hålla ner belastningen om man kör färre, kortare pass där större delar av kroppen ingår.

T ex tre pass per vecka där du börjar med styrketräning och sen kör lite kondiiton på slutet.

FreCKo
2009-05-04, 20:45
Jag skulle börja med en mängd som är mer hanterbar för att bygga upp en vana och sen om du har lust kan du utöka antalet träningspass.
Det är också ganska lätt att dra på sig en överbelastningskada om man hållit upp två år och det är lättare att hålla ner belastningen om man kör färre, kortare pass där större delar av kroppen ingår.

T ex tre pass per vecka där du börjar med styrketräning och sen kör lite kondiiton på slutet.

Hum... Kanske är bättre det iofs. Så kan jag lite senare (typ efter min USA-resa i juni) se om jag inte ska träna oftare.

3 pass per vecka, lite kondition efter... Vad sägs om det här schemat istället då?

12 reps, 3 set på varje. Uppvärmning bestående av typ lite stretching och 2-3 set med väldigt låga vikter den första övningen.

Pass 1 - Bröst
Bänkpress
Snedbänk
Flyes
20min cykel

Pass 2 - Rygg
Marklyft
Rodd
Flyes
20min cykel

Pass 3 - Axlar
Sittande militärpress
Drag till hakan
Hantellyft åt sidan
20min cykel

Bättre?

rockafellah
2009-05-04, 21:06
Inte ben?

FreCKo
2009-05-04, 21:12
Inte ben?

.....Hey! Men fan, då sket sig ju mitt träningsupplägg helt! DAMN YOU!

Okej, bättre förslag? :D

r3mpuh
2009-05-04, 22:33
Jag tycker du ska köra 2 olika pass, som du kör varannan gång du Gymmar:)
Mitt förslag:

Pass 1
Marklyft
Bänkpress
Chins
Crunches
20min cykel

Pass 2
Knäböj
Dips
Stångrodd
Raka Marklyft
20min cykel

/r3mpuh

FreCKo
2009-05-05, 08:00
Jag tycker du ska köra 2 olika pass, som du kör varannan gång du Gymmar:)
Mitt förslag:

Pass 1
Marklyft
Bänkpress
Chins
Crunches
20min cykel

Pass 2
Knäböj
Dips
Stångrodd
Raka Marklyft
20min cykel

/r3mpuh

Hum... Tvåpass skulle iofs inte vara helt fel! Jag har upptäckt att jag börjar 9.30 varje dag, så jag KAN ju gymma innan jobbet om jag är där senast åtta, och då kan jag ju gymma måndag-onsdag-fredag...

rockafellah
2009-05-05, 15:00
Jag tycker du ska köra 2 olika pass, som du kör varannan gång du Gymmar:)
Mitt förslag:

Pass 1
Marklyft
Bänkpress
Chins
Crunches
20min cykel

Pass 2
Knäböj
Dips
Stångrodd
Raka Marklyft
20min cykel

/r3mpuh

Tycker att du borde ersätta Crunches med militärpress då bålen jobbar tillräckligt under stångrodd, mark och böj:)

FreCKo
2009-05-12, 07:03
Pass 1
Marklyft
Bänkpress
Chins
Militärpress
20min cykel

Pass 2
Knäböj
Dips
Stångrodd
Raka Marklyft
20min cykel

Det där blir schemat jag kör på, har börjat igen och jävlar va bra det känns! Jag har också slutat röka :naughty:

z_bumbi
2009-05-12, 07:59
Tycker att du borde ersätta Crunches med militärpress då bålen jobbar tillräckligt under stångrodd, mark och böj:)

Jag skulle gissa att detta väldigt sällan är sant men det går utmärkt att köra mage vid någon annat tillfälle.

Yoman
2009-05-12, 11:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3659852

Du kan läsa igenom denna och se om du kan finna inspiration men kopiera inte det rakt av för det är tydligen motsatsen till ett optimalt schema! ;D

FreCKo
2009-05-13, 07:23
Byter ut knäböjet mot benpress har jag kommit fram till, mina knän är inte vad dom en gång har varit och jag hade stora problem med knäböj sist jag tränade ordentligt...