handdator

Visa fullständig version : livslängd på linfrö?


tn22aj
2002-05-03, 08:55
Och så ännu en fråga om linfrön. :)

Hur länge håller sig egenhändigt krossade linfrön om de står mörkt o svalt?
Ett dygn? 3 dar? Nån som vet?

Sverker
2002-05-03, 10:38
Linfröolja är EXTREMT känslig.
Har ingen praktisk erfarenhet men jag antar att krossade linfrön är färskvara, och nu talar vi om att du äter dem direkt.
Du får smaka själv ! den bittra smaken av härsken linolja går INTE att missa.

Varför använda krossade linfrön ? Det finns folk som tillverkar bra linolja.

Är det som kostfibrer, är ju kokta linfrön betydligt bättre där du kokt ut de gelande fibrerna.
Hela linfrön är ren bulk för tarmarna och går helt opåverkade genom kroppen.

Sverker

tn22aj
2002-05-04, 10:38
Tack för svaret!

Som (xtremt) fattig student krossar jag hellre mina egna linfrön framför Nyhetsmorgon än köper linfröolja. Sen att man får en massa trevliga fibrer på köpet skadar ju inte precis. :)

Viveqa
2002-05-04, 13:09
Provat att tugga dem VÄldigt nogrant?

Du slipper krossa och får utlopp för lite ev. tuggbehov under en ev. diet.

Ska nog bli lika välmalt och ingen risk att det härsknar. Tänk på att inte äta för mycket då det finns ett levertoxiskt ämne i dem.

ToXY
2002-06-10, 11:52
heroingirl>>>Köpte precis 500gr linfrön & skall testa det strax att krossa dom i munnen! Men hur mkt tar ni / dag? 2matskedar ? Tar ni 2matskedar direkt eller delar ni upp det på dagen tex morgon &kvälll??? &hur mkt omega3 åsntshitè det i ca 1matskd?

/Martinis

ivandrago
2002-06-10, 17:02
vad är det för fel med att köpa färdigkrossade linfrön? De innehåller i princip inga kolisar..

Viveqa
2002-06-10, 17:27
De innehåller precis lika mycket kolisar, läs innehållsförteckningen innan du yttrar dig, och omega3 har hunnit härskna.

jenan546
2002-06-10, 17:40
Ursprungligen skickat av heroinegirl:
<STRONG>De innehåller precis lika mycket kolisar, läs innehållsförteckningen innan du yttrar dig, och omega3 har hunnit härskna.</STRONG>

Antalet kolhydrater skiljer sig faktisk mellan Riventas och Friggs krossade linfrön. Jag kommmer inte ihåg vilken, men den ena säger att fibrer är kolhydrater och har ett energivärde och den andra tvärtom. Kanske något sådant han sett..

Patte
2002-06-10, 19:13
Köpte Friggs Hela Linfrön idag och det stod att dem innehöll &lt; 0.5 g kolisar / 100g... Stämmer detta verkligen? Låter som oerhört lite.