handdator

Visa fullständig version : Muskelspänning/streckning i nacken + huvudvärk


Sidén
2009-04-29, 21:53
Igår tränade jag lite med grippers. Jag var 1-2 mm från stängning på en gripper jag inte klarat förut, så jag tänkte nu fan ska den stängas!
Jag tog i för kung och fosterland samt spännde hela kroppen. Samtidigt råkade jag vrida på huvudet. Det resulterade till att det högg till högt upp på nackmuskeln och det började dunka rätt ordentligt i bakhuvudet.
Jag satte mig ner och vilade i ca fem minuter, värken försvann i stort sett.
Sen fortsatte jag träna lungt ett litet tag, och gick sedan hem.
Senare den kvällen kände jag inte av något av dessa besvär alls. Inte heller idag fram till mitt böjpass. Redan vid uppvärmningen på knäböjen högg det till i nacken igen och det började pulsera i skallen.

Så, hur ska jag nu gå till väga tror ni?

63an
2009-04-30, 10:23
Jag har nåt liknande!
Först trodde jag att det nån slags hjärnblödning, gör helvetiskt ont, men vrider jag nacken max åt vänster så försvinner det helt så det borde ju vara nåt nackrelaterat!
Man känner pulsen kraftigt där det gör ont i bakhuvudet!
Så fort pulsen går upp när man anstränger sej så börjar det pulsera igen och försvinner inte förrens dagen efter om man hållt sej lugn! 4e dagen nu!
Också nyfiken på en lösning!?

Gabriel Forslund
2009-05-26, 00:49
Har samma problem. Haft det i flera veckor nu, känner mig väldigt hämmad på gymmet då jag bara kan köra lättare vikter för annars gör det helvetiskt ont i huvudet. Dock har min huvudvärk spridit sig till min högra tinning. Det började alltså i nacken/bakhuvudet men nu har det satt sig i tinningen istället.
Har ni löst era problem?
Hur gick ni tillväga?

Martin Löwgren
2009-05-26, 08:16
Överansträngd nackmuskulatur med sekundära triggerpunkter är den troligaste orsaken.

Mvh

John M
2009-07-04, 22:28
Överansträngd nackmuskulatur med sekundära triggerpunkter är den troligaste orsaken.

Mvh


Jag lyckades strecka nacken idag på gymmet. Vänstersidan, måste ha huvudet på sne. Kan röra en del på nacken, men i vissa rörelser så hugger det i nacken direkt. Är stel också. Bör jag strecha lite försiktigt eller bara vila helt?

Tomas W
2009-07-06, 00:47
Jag lyckades strecka nacken idag på gymmet. Vänstersidan, måste ha huvudet på sne. Kan röra en del på nacken, men i vissa rörelser så hugger det i nacken direkt. Är stel också. Bör jag strecha lite försiktigt eller bara vila helt?

Det är aldrig särskilt bra att stretcha nacken, med tanke på nerver osv som utgår ifrån skallbasen. Det är bättre med försiktiga rörelser av huvudet/nacke för att lindra sträckningen.

vicarious
2009-07-09, 17:23
Har haft samma problem, gick till farbror doktorn och röntgade skallen (hade så jävla ont så jag trodde det var kärnvapenkrig där uppe), hittade inga fel. Fick diagnosen spänningshuvudvärk/tränings-inducerad huvudvärk. Doktorn sa att det var väldigt vanligt förekommande bland unga killar som tränade.

Vilade 2-3v och började sen köra lätt igen. Har återkommit en gång senaste halvåret, då gjorde 1 veckas vila susen.

Jag skulle tro att det har att göra med att man spänner sig väldigt hårt, på något konstigt sätt och på så vis triggrar igång nåt som klämmer åt i nacken eller huvudet.

Hursomhelst, det enda som hjälper för mig är att vila totalt från ansträngning i minst en vecka, eventuellt mer.

Det roliga är, eller, kanske ska säga jobbiga - är att jag upplever samma smärta vid riktigt hög sexuell upphetsning. Låter det bekant?