handdator

Visa fullständig version : Magen!


Cloud
2009-04-29, 15:36
Goddagens!!

När jag har tränat magen så får jag alltid bara träningsvärk i övre delen av magen. Betyder det att jag glömmer att träna den undre delen av magen? Eller man kanske alltid får rutorna uppifrån och ner? Jag har då aldrig sett en kille med rutor där nere men inte där uppe! Tränar jag fel? :(

//Gustav

King Grub
2009-04-29, 15:41
Man kan nog inte aktivera övre eller nedre delen av magmuskulaturen specifikt i speciellt stor utsträckning.

Att rutorna ofta syns sämre nedtill beror på att dom flesta har mer fett där, så dom blottas sist.

dream_theater_
2009-04-29, 16:31
Att rutorna ofta syns sämre nedtill beror på att dom flesta har mer fett där, så dom blottas sist.

Hur kommer det sig att det är så? Skulle inte människan tjäna på om fettet var jämt fördelat över kroppen?

King Grub
2009-04-29, 16:32
Det finns ingen som har ett helt jämnt fördelat kroppsfett, och allas fettinlagring och fettförbränning sker i större eller mindre utsträckning från olika delar av kroppen på individbasis beroende på gener, hormoner, enzymer och status.

dream_theater_
2009-04-29, 16:36
Som du skrev i inlägget innan till ts, har man uppenbarligen svårast att få fram de två nedersta rutorna på magen. Det måste väl finnas en anledning?

Karvig
2009-04-29, 16:38
Att rutorna ofta syns sämre nedtill beror på att dom flesta har mer fett där, så dom blottas sist.

Känns som om han redan har svarat på det.

dream_theater_
2009-04-29, 16:42
Omformulerar frågan:

Vad är anledningen till att man har mer fett längst ner på magen?

Karvig
2009-04-29, 16:52
Omformulerar frågan:

Vad är anledningen till att man har mer fett längst ner på magen?

Aha. Det borde väl på samma sätt som att man får dubbelhakor men inte dubbelörsnibbar? Det bara är.
Hade det inte suttit längst ner på magen kanske det hade suttit längst upp.

dream_theater_
2009-04-29, 16:55
Det bara är.


Haha ja om man kunde svara så på alla frågor.. :D
Tyngdkraften kanske?

Mr.Sarkastisk
2009-04-29, 16:57
Man kan nog inte aktivera övre eller nedre delen av magmuskulaturen specifikt i speciellt stor utsträckning.

Att rutorna ofta syns sämre nedtill beror på att dom flesta har mer fett där, så dom blottas sist.

Det är klart tydligt att situps mest tränar den övre delen av magen. Benlyft däremot tränar den nedre delen mer i förhållande till den övre.
Som du sa Grub så kommer det inte direkt gå att träna bara nedre delen av magen exempelvis, men så är det ofta. Tränar man axlar så får man ofta med triceps (axelpress ex.) precis som man får med både axlar och triceps när man tränar bröst (bänkpress ex.)

Satsar man på ett par grova magrutor så är det den övre delen av magen man ska satsa på i första hand. Det nedre delen känns till en början inte lika viktig, men den får trots allt en hel del träning iaf.

Karvig
2009-04-29, 16:57
Haha ja om man kunde svara så på alla frågor.. :D
Tyngdkraften kanske?

Mycket möjligt. :D Jag tror inte att precis allting på vår kropp är utformat av en viss anledning. En del saker råkade nog bara bli som de blev under evolutionens gång. ;)

DSBM
2009-04-29, 17:14
Det är klart tydligt att situps mest tränar den övre delen av magen. Benlyft däremot tränar den nedre delen mer i förhållande till den övre.
Som du sa Grub så kommer det inte direkt gå att träna bara nedre delen av magen exempelvis, men så är det ofta. Tränar man axlar så får man ofta med triceps (axelpress ex.) precis som man får med både axlar och triceps när man tränar bröst (bänkpress ex.)

Satsar man på ett par grova magrutor så är det den övre delen av magen man ska satsa på i första hand. Det nedre delen känns till en början inte lika viktig, men den får trots allt en hel del träning iaf.
Känns som det är en del halvsanningar här... Vill man öka magmuskulaturen tror jag man tjänar mest på att bara köra på och inte tänka för mycket på fiberriktningar och uppe/nere. Träna magen som vilken annan muskel som helst och kör hårt..

EnJoker
2009-04-29, 17:16
Det är klart tydligt att situps mest tränar den övre delen av magen. Benlyft däremot tränar den nedre delen mer i förhållande till den övre.
Som du sa Grub så kommer det inte direkt gå att träna bara nedre delen av magen exempelvis, men så är det ofta. Tränar man axlar så får man ofta med triceps (axelpress ex.) precis som man får med både axlar och triceps när man tränar bröst (bänkpress ex.)

Satsar man på ett par grova magrutor så är det den övre delen av magen man ska satsa på i första hand. Det nedre delen känns till en början inte lika viktig, men den får trots allt en hel del träning iaf.

Det är väll mer så att det inte går att aktivera övre/nedre delen av magmuskeln annat än på väldigt små mätbara nivåer.

Jaggan
2009-04-29, 17:22
Tror precis som joker sa där att det inte går att aktivera nedre eller övre delen av magen. Tränar du magen, som är en enda muskel, så tränar du hela magen. Anledningen till att du endast ser de övre rutorna beror på att du har mer fett där nere precis som Grub sa. Vill du ha mer synliga rutor så rekommenderar jag en deff! Läs deffguiden!:)

Dreas
2009-04-29, 18:10
Det är klart tydligt att situps mest tränar den övre delen av magen. Benlyft däremot tränar den nedre delen mer i förhållande till den övre.
Som du sa Grub så kommer det inte direkt gå att träna bara nedre delen av magen exempelvis, men så är det ofta. Tränar man axlar så får man ofta med triceps (axelpress ex.) precis som man får med både axlar och triceps när man tränar bröst (bänkpress ex.)

Satsar man på ett par grova magrutor så är det den övre delen av magen man ska satsa på i första hand. Det nedre delen känns till en början inte lika viktig, men den får trots allt en hel del träning iaf.Nej, du har tyvärr fel på denna punkt, iaf om jag inte fått allt om bakfoten! Antingen tränar du hela magen eller inte alls, att tex plankan skulle träna nedre magen mer är endast marginellt(? har hört om ingen skillnad också).

CVN
2009-04-29, 18:45
Nej, du har tyvärr fel på denna punkt, iaf om jag inte fått allt om bakfoten! Antingen tränar du hela magen eller inte alls, att tex plankan skulle träna nedre magen mer är endast marginellt(? har hört om ingen skillnad också).

Det råder väldigt delade meningar angående träning av övre och undre magmuskulatur träningen. Har fått tips från Seth Ronland att hängande benlyft med vikter (ska vara ordentligt gjord) eller träning med ställningen "Roman chair" fast då ska du lägga vikter mellan fötterna.

Mr.Sarkastisk
2009-04-29, 19:03
Okej alla som säger att det inte "går" att träna nedre delen av magen..
Magen är som vilken muskel som helst. "Man skulle kunna säga att den består av två delar på så sätt att man kan träna både övre och undre delen." Givetvis så tränar man hela magen men lite lite lite mer träning blir det iaf. för nedre delen av magen vid benlyft än situps. (Känn efter själv)

Tränar du bröst så kan du träna alla former av muskeln, men självklart tränar du trots allt hela bröstet även fast du bara är inriktad på att träna övre delen.

Dreas
2009-04-29, 20:16
Okej alla som säger att det inte "går" att träna nedre delen av magen..
Magen är som vilken muskel som helst. "Man skulle kunna säga att den består av två delar på så sätt att man kan träna både övre och undre delen." Givetvis så tränar man hela magen men lite lite lite mer träning blir det iaf. för nedre delen av magen vid benlyft än situps. (Känn efter själv)

Tränar du bröst så kan du träna alla former av muskeln, men självklart tränar du trots allt hela bröstet även fast du bara är inriktad på att träna övre delen.Ja, magen är som vilken annan muskel som helst! Du kan inte prickskjuta någon del av magen. Du kan inte träna yttre och inre bröst tex! De skillnader som setts då man tränar "övre" bröst har varit ytterst marginella, syns i teorin men i praktiken gör det ingen synbar skillnad.

Alla former på bröstmuskeln?

Rätta mig väldigt gärna ifall jag har fel, gärna någon av de mer inbitna användarna då jag lättare tar deras ord som lag :em:

CVN
2009-04-29, 20:35
Ja, magen är som vilken annan muskel som helst! Du kan inte prickskjuta någon del av magen. Du kan inte träna yttre och inre bröst tex! De skillnader som setts då man tränar "övre" bröst har varit ytterst marginella, syns i teorin men i praktiken gör det ingen synbar skillnad.

Alla former på bröstmuskeln?

Rätta mig väldigt gärna ifall jag har fel, gärna någon av de mer inbitna användarna då jag lättare tar deras ord som lag :em:

Magen är verkligen inte som vilken annan muskel som helst... Men spelar ju ingen roll vad vi skriver då du inte tror på oss dödliga :/

Metral
2009-04-29, 21:03
Det är klart tydligt att situps mest tränar den övre delen av magen. Benlyft däremot tränar den nedre delen mer i förhållande till den övre.
Som du sa Grub så kommer det inte direkt gå att träna bara nedre delen av magen exempelvis, men så är det ofta. Tränar man axlar så får man ofta med triceps (axelpress ex.) precis som man får med både axlar och triceps när man tränar bröst (bänkpress ex.)

Satsar man på ett par grova magrutor så är det den övre delen av magen man ska satsa på i första hand. Det nedre delen känns till en början inte lika viktig, men den får trots allt en hel del träning iaf.

Nu är jag inte alls duktig på sådant här, men tränar inte benlyft mest höftböjaren, det känns som att det är där rörelsen blir om jag inte tänker på en annan övning.
(Angående det om bröstträningen så tror jag förresten inte att axlar eller triceps aktiveras speciellt mycket alls vid flyes ;))

EnJoker
2009-04-29, 21:22
Okej alla som säger att det inte "går" att träna nedre delen av magen..
Magen är som vilken muskel som helst. "Man skulle kunna säga att den består av två delar på så sätt att man kan träna både övre och undre delen." Givetvis så tränar man hela magen men lite lite lite mer träning blir det iaf. för nedre delen av magen vid benlyft än situps. (Känn efter själv)

Tränar du bröst så kan du träna alla former av muskeln, men självklart tränar du trots allt hela bröstet även fast du bara är inriktad på att träna övre delen.

Vart är det muskeln delar sig i undre/övre?
http://www.unm.edu/~lkravitz/Media/rectus2.gif

rockafellah
2009-04-29, 21:26
Det råder väldigt delade meningar angående träning av övre och undre magmuskulatur träningen. Har fått tips från Seth Ronland att hängande benlyft med vikter (ska vara ordentligt gjord) eller träning med ställningen "Roman chair" fast då ska du lägga vikter mellan fötterna.

När pratade du med honom?:D Kan du formulera om meningen så idioter också fattar?:em::D

Dreas
2009-04-29, 23:22
Magen är verkligen inte som vilken annan muskel som helst... Men spelar ju ingen roll vad vi skriver då du inte tror på oss dödliga :/Magen kan tränas lite oftare än andra muskler, jaja, men att du ska kunna träna de nedre eller övre musklerna mer eller mindre vill jag se bevis på, rent logiskt när man tittar på muskeln så ser det ut som det är omöjligt iaf. Sen kan du gärna förklara vad som skiljer magen så mycket ifrån andra muskler.

CVN
2009-04-30, 06:09
Här är från mailet av Seth Ronland

Träna nedre magmuskulaturen (abdominus transversalis) med hängande benlyft.
Gärna med vikt, kan du ha manshetter?
Om inte så prova en ställnig "roman chair", i en sådan kan man lägga armarna på "kuddar" och sedan hålla en liten hantel mellan fötterna. Sikta på 4-10reps med vikt, släpp sedan hantel och fortsätt med benlyften utan vikt.

För övrigt rekommenderar jag varmt TRX, med den kan du träna magen på så många olika sätt som du inte kunnat innan i gymmet.
Man kan köpa sådan på min hemsida inom kort, och jag lovar de är grymma!

Sen så är detta taget från hans hemsida ur artikeln "En perfekt mage".

Rätta till obalansen!

Ofta ser man folk i gymmet göra samma övning åter och åter igen, vad de inte förstår är att de då utvecklar en obalansen i sin core eftersom en viss muskelgrupp i magen blir starkare än resten. Självklart vill man se en välutvecklad muskel bli ännu bättre, men stirra er inte blinda på era bra övre magmuskler som är vanligt. För om utvecklingen är på bekostnad av andra kringliggande muskler, gör det dig föga nytta. Att träna på detta viset skapar en obalans och kan leda till framtida skada som är svår att rätta till. Som jag skrev innan är det vanligt att många har en välutvecklad övre magmuskulatur (4 pack), men samtidigt är t.ex. de undre magmusklerna väldigt svaga i jämförelse. Detta kan leda till skador på korsrygg, höfterna eller revbens muskulaturen (serratus). Se på din mage och gör en objektiv bedömning av vad som är din svaghet, om du inte anser dig vara objektiv nog eller ha rätt kunskap, låt en personlig tränare eller annan kunnig person titta på den. Fokusera sedan på din svaga del men träna ändå din starka del, men med lite mindre set och belastning.

Och för er som vill läsa hela artikeln (som är väldigt intressant) kan gå in på hans hemsida http://www.sethronland.nu/index.php/2007/11/06/perfekt-mage/

z_bumbi
2009-04-30, 06:54
Ursprung och fäste närmar sig varandra i både benlyft och crounches så vad är skillnaden för raka magmuskler vs andra muskler vad gäller aktivering?

tntballe
2009-04-30, 08:56
Här är från mailet av Seth Ronland



Sen så är detta taget från hans hemsida ur artikeln "En perfekt mage".



Och för er som vill läsa hela artikeln (som är väldigt intressant) kan gå in på hans hemsida http://www.sethronland.nu/index.php/2007/11/06/perfekt-mage/

Abdominus transversalis är inte dom nedre rutorna. Det är en del av den inre muskulaturen.

Cloud
2009-04-30, 11:41
Okej alla som säger att det inte "går" att träna nedre delen av magen..
Magen är som vilken muskel som helst. "Man skulle kunna säga att den består av två delar på så sätt att man kan träna både övre och undre delen." Givetvis så tränar man hela magen men lite lite lite mer träning blir det iaf. för nedre delen av magen vid benlyft än situps. (Känn efter själv)

Tränar du bröst så kan du träna alla former av muskeln, men självklart tränar du trots allt hela bröstet även fast du bara är inriktad på att träna övre delen.

Jag tror att folk försöker säga att "de övre" och "de undre" magmusklerna inte går att aktivera separat. Det är inte en bra liknelse att säga att en bröstövning även tränar biceps, för de är två olika muskler. Som EnJoker visade är det en och samma muskel vi pratar om när det gäller magen.

//Gustav

rockafellah
2009-04-30, 15:33
Här är från mailet av Seth Ronland


Så han svarar alltså på frågor?:D