handdator

Visa fullständig version : Maräng?


xLinneax
2009-04-29, 14:19
Hejsan! Går det att göra maränger på sötningsmedel istället för vanligt socker?

:)

billanpillan
2009-04-29, 14:40
Testa:D

MyungChul
2009-04-29, 15:21
ja

Icefire
2009-04-29, 18:32
Har för mig att nån skrev i en annan tråd att marängerna blir sega då.

Madame
2009-04-29, 18:57
Har för mig att nån skrev i en annan tråd att marängerna blir sega då.

Sega blir de väl ändå? iallafall de jag har gjort...

Icefire
2009-04-29, 19:08
Sega blir de väl ändå? iallafall de jag har gjort...

Jaha, jag trodde maränger var krispiga. I alla fall de jag har smakat på. Men jag är ingen marängexpert, tycker det smakar ganska äckligt om jag ska vara ärlig :)

Madame
2009-04-29, 19:14
Jaha, jag trodde maränger var krispiga. I alla fall de jag har smakat på. Men jag är ingen marängexpert, tycker det smakar ganska äckligt om jag ska vara ärlig :)

Eller så är det jag som inte är nån marängexpert :D så som de blir när jag gör. Köpemaränger brukar dock vara krispiga, kanske såna du satt tänderna i?

Icefire
2009-04-29, 19:50
Eller så är det jag som inte är nån marängexpert :D så som de blir när jag gör. Köpemaränger brukar dock vara krispiga, kanske såna du satt tänderna i?

Precis, det var såna jag tänkte på. Kan tänka mig att det inte är bästa sortens maränger direkt...

MyungChul
2009-04-29, 20:38
Det finns ju olika maränger också, italienska är sega om jag inte missminner.

rallii
2009-04-29, 20:39
Är det någon som har lust att lägga upp ett recept på maräng så man kan testa om det fungerar med sötningsmedel? :)

Madame
2009-04-29, 20:55
Är det någon som har lust att lägga upp ett recept på maräng så man kan testa om det fungerar med sötningsmedel? :)

På min burk med hermesetas lättströ står det såhär:

"Till skillnad från många andra sötningsmedel tål Hermesetas Lättströ hetta och är därför utmärkt till matlagning och bakning"

Man använder samma mängd som man skulle gjort med vanligt socker.

Så... det är väl bara att prova!

Madame
2009-04-29, 21:08
En snabb googling gav följande recept
ur en random blogg... (http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.7948953)

Maränger!
Har gjort maränger i kväll. Jag vill ha något till hands som jag kan äta när jag får lite sötsug eller blir bortbjuden och vill ha fika med mig som jag kan äta. Här är receptet:

- 3 st äggvitor

- 1 krm ättika

- 1 knivudd salt

- 2 dl hermesetas lättströ

Slå på ugnen på 150 grader. Vispa äggvitor, salt och ättika till ett hårt skum och vispa sedan i sötningsmedlet (vispa ej för länge så att det blir för fluffigt - svårt att forma då). Klicka eller spritsa ut på ett bakplåtspapper (10 st). Skjuts in i ugnen! Sänk värmen till 100 grader direkt plåten är i ugnen. Klart på ca 1 ½ - 2 timmar. Lägg i lufttät burk så att marängerna ej blir mjuka. NJUT!
Kanske en aning osöta för min smak, ska jag göra dom igen ska jag ta en extra dl med sötningsmedel.

Varje maräng innehåller 12 kcal och innehåller knappt 2 g kolhydrater.
http://www.metrobloggen.se/UserFiles/18.35910/Image/DSC(23).JPG
http://www.metrobloggen.se/UserFiles/18.35910/Image/DSC(24).JPG

MyungChul
2009-04-30, 01:26
Det där är väl vad man kallar för maränger i sverige, Italienska görs på liknande vis fast du vispar det över vattenbad till 54°c tror jag. Baka dom i lite högre värme och lite kortare tid, så dom får en frasig utsida och är härligt sega i mitten.

Madame
2009-04-30, 10:07
Det där är väl vad man kallar för maränger i sverige, Italienska görs på liknande vis fast du vispar det över vattenbad till 54°c tror jag. Baka dom i lite högre värme och lite kortare tid, så dom får en frasig utsida och är härligt sega i mitten.

Ja om man gör just vanliga maränger med vanligt socker, då gör man som du säger även i sverige, men nu är ju det där receptet anpassat för om man gör dem med sötningsmedel ;)

Tolkia
2009-04-30, 11:14
Ja om man gör just vanliga maränger med vanligt socker, då gör man som du säger även i sverige, men nu är ju det där receptet anpassat för om man gör dem med sötningsmedel ;)
Öh, nej? Det finns flera sätt att göra maräng även med socker.

Madame
2009-04-30, 11:46
Öh, nej? Det finns flera sätt att göra maräng även med socker.

Ja ofc? Men han fick det att låta som att "ni svenskar kallar det där maränger, men i italien minsann..."
det är inte bara i italien man gör som han säger, det finns ju som du säger flera metoder här också.

Men fortfarande, så handlar tråden om hur man kan göra med sötningsmedel

MyungChul
2009-04-30, 12:18
A, precis så jag menade. Tack för att du skriver vad jag menar.

Hur som helst är maränger italienska, så bara för att ni gör dom i sverige så är dom inte svenska. Tack och hej.

Tolkia
2009-04-30, 12:51
Ja om man gör just vanliga maränger med vanligt socker, då gör man som du säger även i sverige, men nu är ju det där receptet anpassat för om man gör dem med sötningsmedel ;)
Det är vad jag ser inte anpassat alls, annat än att sockret är utbytt mot sötningsmedel (vilket jag inte skulle kalla att receptet är "anpassat för om man gör dem med sötningsmedel). Se recept i random kokbok. Nog för att MyungCHul kan vara dryg ibland, men trenden att per default tolka allt han skriver som en personlig förolämpning tycker jag börjar närma sig det tvångsmässiga.

Madame
2009-04-30, 13:53
Det är vad jag ser inte anpassat alls, annat än att sockret är utbytt mot sötningsmedel (vilket jag inte skulle kalla att receptet är "anpassat för om man gör dem med sötningsmedel). Se recept i random kokbok. Nog för att MyungCHul kan vara dryg ibland, men trenden att per default tolka allt han skriver som en personlig förolämpning tycker jag börjar närma sig det tvångsmässiga.

Huruvida han är dryg eller ej har jag ingen aning om då jag aldrig läst hans inlägg här förr, det är nog din egen åsikt.

Sedan var jag bara snäll och googlade upp ett recept i en blogg åt "rallii" med någon som faktiskt testat att göra på sötningsmedel (och jag tolkade det som annorlunda då ugnstiden var ganska lång, silly me!), efterssom jag inte har en random kokbok hemma med recept på sötningsmedelsmaränger. Men det låter som att du har det Tolkia? Dela gärna med dig isåfall!

Chrilli
2009-04-30, 14:47
A, precis så jag menade. Tack för att du skriver vad jag menar.

Hur som helst är maränger italienska, så bara för att ni gör dom i sverige så är dom inte svenska. Tack och hej.

Vad säger Schweizarna nu i staden Meiringen? ;)

Tycker att i matlagning inte det finns så mycket rätt och fel, vill ni köra med sötningsmedel gör det och se hur det går. Vill man ha torra krispiga, mjuka och sega eller båda och så gör det man tycker om.

Ta franskan macarons som är i grunden en maräng med lite mandelmjöl och grejer. Himmelskt gott.

MyungChul
2009-04-30, 18:35
Vad säger Schweizarna nu i staden Meiringen? ;)

Tycker att i matlagning inte det finns så mycket rätt och fel, vill ni köra med sötningsmedel gör det och se hur det går. Vill man ha torra krispiga, mjuka och sega eller båda och så gör det man tycker om.

Ta franskan macarons som är i grunden en maräng med lite mandelmjöl och grejer. Himmelskt gott.

Men det var en italienare som gjorde den första.

Dreas
2013-03-25, 10:43
Tar och bumpar denna lite för att förhoppningsvis sprida glädje till några.

Sötningsmedel och äggvita i en bunke, vispa länge. Alltså marängsmet. Ät.

Smakar ju riktigt gott och kan ersätta grädde på pannkakorna om man känner för det.

30kcal från Canderel och 5g protein för flera dl marängsmet. Enda nackdelen jag kan se just nu är att äggvitan inte tas upp helt. Eller allt protein används inte iaf.

Någon mer som kör på detta? 10g canderel och 80g äggvita körde jag på häromdagen, fungerade prima. Lite som kcalsnålt fluff. Mindre matigt dock.