handdator

Visa fullständig version : "Minuskalorier" fakta


Slarm
2009-04-29, 10:50
HEj!

Jag blev utmanad att ta an ett vad med min chef för han är stensäker på att hårdkokta ägg ger "minuskalorier" *screwy*vilket jag helt satte mig emot. Jag antar att han tänker på flygvärdinnedieten som florerade runt på åttiotalet. Jag kan säga att jag är 100% säker på att jag har rätt men jag skulle gärna vilja veta exakt ifrån någon kunnig. Jag måsye även kunna bevisa för min chef att han faktiskt har fel. Skulle ni kunna hjälpa mig att ge något skrifltligt till honom?*cupid*

Carro

Pontus H
2009-04-29, 10:55
http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=2205&vikt=100

ge den länken till han så kanske han inser att det finns kcal i ägg.

wiff
2009-04-29, 10:58
http://caloriecount.about.com/calories-egg-whole-i1128

Ola Wallengren
2009-04-29, 11:05
Ägg är inte minuskalorier.

Kolla här under 3.5.3 och tabell 3.1 för energivärdet av protein, fett och kolhydrater i ägg.
http://www.fao.org/DOCREP/006/Y5022E/y5022e04.htm

Här är näringsvärdet för ägg.
http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=2205&vikt=100

Som exempel, om du äter 20 ägg på en dag så får du i dig 1410 kcal, skulle all den energin försvinna till ingen nytta? *poff*
Nej, naturligtvis inte.

Eddie Vedder
2009-04-29, 11:23
Den där myten är kul, jag känner igen den. Att det hårdkokta ägget skulle vara så svårt att bryta ner att det kostar mer än man får i sig. Givetvis totalt felaktigt på alla sätt och vis. Om NÅGOT så är det ju i såfall tvärtom, dvs att det kokta ägget innebär att man får i sig större andel av energin och käkar man råa ägg kommer inte allt tas upp.

Mass-Tech
2009-04-29, 11:31
Den där myten är kul, jag känner igen den. Att det hårdkokta ägget skulle vara så svårt att bryta ner att det kostar mer än man får i sig. Givetvis totalt felaktigt på alla sätt och vis. Om NÅGOT så är det ju i såfall tvärtom, dvs att det kokta ägget innebär att man får i sig större andel av energin och käkar man råa ägg kommer inte allt tas upp.

Finns det nån mat där det faktiskt stämmer?

Aimbert
2009-04-29, 11:33
Finns det nån mat där det faktiskt stämmer?

T.ex. välkylda lightdrickor borde ju ge minuskalorier.

Kischen
2009-04-29, 11:34
En polare morsa påstod förr att ägg och tomater "tar ut varandra i magen"
Det var tydligen något MAGISKT med kombinationen :D

King Grub
2009-04-29, 11:45
Finns det nån mat där det faktiskt stämmer?

Bladselleri, har jag för mig. Där handlar det om 10 kcal per 100 gram, och det lär kosta minst så mycket att metabolisera den mängden.

Eddie Vedder
2009-04-29, 11:47
T.ex. välkylda lightdrickor borde ju ge minuskalorier.

Ja fast där handlar det mer om en termogen effekt som överstiger energiintaget. Att själva matsmältningen skulle kosta mer är en annan sak. King Grub nämner ju bladselleri och det kanske kan stämma.

Att tugga tuggummi såsom EXTRA och V6 är ju en sak där själva tuggandet efter ett tag kan innebära att mer energi gått åt än man fått i sig. Men inte heller där handlar det om "kostnad från matsmältning" utan en fysisk aktivitet i form av tuggning.

Aimbert
2009-04-29, 11:50
Ja fast där handlar det mer om en termogen effekt som överstiger energiintaget. Att själva matsmältningen skulle kosta mer är en annan sak. King Grub nämner ju bladselleri och det kanske kan stämma.

Att tugga tuggummi såsom EXTRA och V6 är ju en sak där själva tuggandet efter ett tag kan innebära att mer energi gått åt än man fått i sig. Men inte heller där handlar det om "kostnad från matsmältning" utan en fysisk aktivitet i form av tuggning.

Jo, jag tänkte väl mer på "kostar mer än man får i sig", men självklart har du rätt.

dannegavle
2009-04-29, 11:51
Men hårdkokta ägg är väldigt mättande per kalori, i alla fall för mig, så även om det inte ger några minuskalorier så gör det mitt dagliga kaloriintag mindre. :-)

tntballe
2009-04-29, 11:54
Bladselleri, har jag för mig. Där handlar det om 10 kcal per 100 gram, och det lär kosta minst så mycket att metabolisera den mängden.

Endivesallad har varit på tal i dessa sammanhang.

Slarm
2009-04-29, 12:19
tackar. JAg satt som en tok och försökte hitta någon slags Studie eller dylikt om det men det gick ju inte...
Jag tackar för all hjälp.
Men han gav mig lite minuskalorier när jag garvade åt honom en hel dag för att jag tyckte det var så kul att han verkligen var stensäker på det, nästan lite träningsvärk i magen dagen efter:laugh:

kaer
2009-04-29, 12:20
Jag tror inte hennes chef kommer att erkänna sig besegrad =)

King Grub
2009-04-29, 12:21
tackar. JAg satt som en tok och försökte hitta någon slags Studie eller dylikt om det men det gick ju inte..

Nej, man bekostar inte studier om rena stolligheter eller om saker som det inte finns minsta misstanke om. :) Särskilt inte studier som skall motbevisa nämnda stolligheter eller enstaka förbryllande påståenden som någon kläcker ur sig. Bevisbördan ligger hos den som påstår orimligheter.

Ondskapelsen
2009-04-29, 12:25
Finns bara en effektiv minuskalori, binnikemask.

Nitrometan
2009-04-29, 13:02
Jag tror inte hennes chef kommer att erkänna sig besegrad =)

Nä. För Livsmedelsverket hittar säkert på i sina tabeller.

Grahn
2009-04-29, 13:08
Trubblet blir ju att du tagit på dig att motbevisa honom istället för att han ska bevisa sitt påstående med fakta.

joko
2009-04-29, 13:10
De saker man får i sig genom kosten men som man inte kan metabolisera (kärnor, vissa frön, delar av förpackningar, vigselringar etc.) 'kostar' de någonting i spjälkningsprocessen ändå?

Vad är det egentligen i spjälkningen som kostar på? Tarm- och magrörelser?

Eddie Vedder
2009-04-29, 13:26
Vad är det egentligen i spjälkningen som kostar på? Tarm- och magrörelser?

Vad som kostar i spjälkningen är just spjälkningen, dvs digerering, hydrolysering, nedbrytning (kärt barn har många namn;)).

Alltså när våra enzymer klipper av bindningarna mellan molekyler. Exempel på det är laktas som hydrolyserar bindningen mellan galaktos och glukos, olika proteaser som hydrolyserar olika proteiner, lipaser som hydrolyserar fettkedjor m.m.

i de fall när något passerar oförstört genom oss så beror det helt enkelt på att vi inte har de enzymer som krävs för att bryta ner näringsämnet i fråga. Ibland kan även komponenter i kosten inaktivera enzymer, t.ex. antinutrienter i baljväxter och råa ägg som sagt.

Men visst kostar mag- tarmsystemets arbete litegrann det också. Dessutom är fet en viss ökning av annan energi som följer med ut i toan när kosten är fiberrik. Många olika saker påverkar hit och dit. En viss typ av mat innebär med termogen effekt, olika påverkan på näring i feces där även mag- tarmhälsan förstås spelar in o.s.v.

Nu har jag snurrat rejält, får ta en paus.:D

joko
2009-04-29, 13:31
Vad som kostar i spjälkningen är just spjälkningen, dvs digerering, hydrolysering, nedbrytning (kärt barn har många namn;)).

Alltså när våra enzymer klipper av bindningarna mellan molekyler. Exempel på det är laktas som hydrolyserar bindningen mellan galaktos och glukos, olika proteaser som hydrolyserar olika proteiner, lipaser som hydrolyserar fettkedjor m.m.

i de fall när något passerar oförstört genom oss så beror det helt enkelt på att vi inte har de enzymer som krävs för att bryta ner näringsämnet i fråga. Ibland kan även komponenter i kosten inaktivera enzymer, t.ex. antinutrienter i baljväxter och råa ägg som sagt.

Men visst kostar mag- tarmsystemets arbete litegrann det också. Dessutom är fet en viss ökning av annan energi som följer med ut i toan när kosten är fiberrik. Många olika saker påverkar hit och dit. En viss typ av mat innebär med termogen effekt, olika påverkan på näring i feces där även mag- tarmhälsan förstås spelar in o.s.v.

Nu har jag snurrat rejält, får ta en paus.:D

Tack, det var ju något så ovanligt som informativt skitsnack (höhö).

kaer
2009-04-29, 13:50
Nä. För Livsmedelsverket hittar säkert på i sina tabeller.

Nej, det tror jag inte. Men folk med den här typen av argument brukar inte ge upp så lätt. Jag tror han kommer med motargument som 'ja men de tar inte hänsyn till bla bla bla'.
Dessutom chefer som besserwissrar yngre kvinnliga medarbetare tänker nog inte ge med sig bara för vad som står på ett forum på internet.
Tänk bara på alla som postat här på forumet om vad deras farsor/lärare sagt för tokigheter och vägrar att ge med sig, trots redovisade fakta.


Hoppas TS postar chefens respons, vad gäller vadet?

Morty
2009-04-29, 16:42
Hmm.. Vad var det nu... Var någon form av grönsak som också var så där sjukt lågt i energiinnehåll att det skulle bli minuskalorier. 12 per 100 eller så, säljs i konservburkar.

Även kål ligger ju runt 25 kcal per 100 gram och det är ju knappt värt att räkna.

Ola Wallengren
2009-04-29, 16:54
Ola om negativa kalorier
Negativa kalorier: Kan man äta mat som tar energi från kroppen istället för att ge?

Själva tanken bakom uttrycket "negativa kalorier" grundar sig på att det skulle finnas livsmedel som kräver mer energi för nedbrytning och transport än den energi som livsmedlet tillför kroppen. Finns det verkligen sådana livsmedel?

Eftersom mätningen av hur mycket energi som ett livsmedel kräver för nedbrytning och transport är relativt svår att utföra med hög precision så finns det inga säkra svar, förutom vad det gäller kallt vatten. Vatten innehåller ingen energi, därför är all energi som behövs för att värma upp kallt vatten till kroppstemperatur att betrakta som negativa kalorier.

Ett glas kylskåpskallt vatten (ca 2dl, á 5°C) kräver ungefär 6 kcal för att värmas upp till kroppstemperatur. Eftersom det inte är bra att dricka allt för mycket vätska utöver sitt behov så är detta en väldigt långsam och arbetsam metod för viktminskning som kräver ca 220 dagar och ca 550 extra toalettbesök för ett enda kilo.

Andra livsmedel som möjligen ger mindre energi än vad de kräver är bl.a. selleri, olika salladssorter, gurka, rädisa, rättika och kantareller. Den eventuella energikostnad som dessa livsmedel skapar är i så fall så marginell att den inte är att räkna med, förutom om dessa livsmedel ersätter annan energirik mat.

Scratch89
2009-04-29, 18:51
Hmm.. Vad var det nu... Var någon form av grönsak som också var så där sjukt lågt i energiinnehåll att det skulle bli minuskalorier. 12 per 100 eller så, säljs i konservburkar.

Även kål ligger ju runt 25 kcal per 100 gram och det är ju knappt värt att räkna.

Selleri. *spy*

-Englund
2009-04-29, 21:01
Selleri som e så NICE!

Slarm
2009-04-29, 23:57
Vadet gäller att jag jobbar dubbelt i två veckor, eller att jag inte behöver vara där i två veckor, Knegar i kök så det blir ju ganska tungt om jag inte har något bra att visa honom. JAg vill ju verkligen trycka ner honom :D

Rackham
2009-04-30, 00:14
Vadet gäller att jag jobbar dubbelt i två veckor, eller att jag inte behöver vara där i två veckor, Knegar i kök så det blir ju ganska tungt om jag inte har något bra att visa honom. JAg vill ju verkligen trycka ner honom :D

Haha, skojar du? Slog ni vad om det? Du får ledigt med betalt i två veckor om du har rätt?

Säga vad man vill om din chef, men han är rätt säker på att han har rätt (vilket han som sagt inte har) Haha, coolt :thumbup:

Eddie Vedder
2009-04-30, 05:04
Knegar i kök så det blir ju ganska tungt om jag inte har något bra att visa honom. JAg vill ju verkligen trycka ner honom :D

Tillaga 100 kokta ägg per dag i det köket och tvinga honom äta dom. Han borde ju bli sjukt rippad då enligt sin egen teori.:D

Men som King Grub säger hittar du inga studier som motbevisar honom eftersom studier inte görs på absoluta självklarheter. Det känns som dött lopp om DU måste stå för bevisbördan.

Lite som att slå vad med någon om huruvida det var hundar som låg bakom 9/11. Motbevisa att det inte är så annars vinner jag vadet.:D

mikaelj
2009-04-30, 07:30
OT:

Ola om negativa kalorier

Modifast? :-( Jag förstår inte att det där säljs på apotek.

snej
2009-04-30, 08:02
Finns det nån mat där det faktiskt stämmer?

Kaffe! (inte mat kanske, men livsnödvändigt!)

koffein_beroende
2009-04-30, 08:06
Lite som att slå vad med någon om huruvida det var hundar som låg bakom 9/11. Motbevisa att det inte är så annars vinner jag vadet.:D

Hahahaha, eddie eddie eddie, bästa jämförelsen.
Kan inte sluta garva:laugh:

tsp
2009-04-30, 10:10
Visa honom det Ola skrev. Han arbetar väl med kost på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Götebog om jag minns rätt. Bättre källa än så kommer din chef garanterat inte få fram för sin åsikt. Och han kan ju inte direkt avfärda det Ola säger som "svammel" liksom.

Eddie Vedder
2009-04-30, 10:14
Vad som är intressant i en diskussion om livsmedel som ger "negativa kcal" är att OM det nu faktiskt är på det viset så vore det ju väldigt intressant att se hur kroppen reglerar det i extrema tillstånd.

Förutsätter vi nu att t.ex. selleri i normalfallet ger minuskalorier (det är ju inte konstaterat men vi gör antagandet) så kan man ju fråga sig hur kroppens homeoststiska reglering skulle ordna det om man utsattes för en svält där selleri vore enda tillgängliga födan. För inte skulle man ju "äta sig ihjälsvulten" utan kroppen skulle ju såklart hantera den näringen.

Så småningom dör man ju i vilket fall av proteinbrist men inte kommer man äta sig till döds genom att svälta kroppen med selleriätning.

Grahn
2009-04-30, 10:32
Nytt sätt att äta ihjäl sig kanske?....lite som att man trodde att kaffe torkade ut en tidigare men det visade sig att om kroppen verkligen behövde vätskan så tog den upp den ur kaffe med.

mikaelj
2009-04-30, 10:35
Är inte uttorkning (i det här fallet) snarare elektrolytobalans?

Floddan
2009-04-30, 11:18
Jag arbetade med en kock som trodde samma sak om räkor, alltså negativa kalorier.

Ola Wallengren
2009-04-30, 11:29
OT:

Modifast? :-( Jag förstår inte att det där säljs på apotek.

Varför förstår du inte det?

Eddie Vedder
2009-04-30, 11:30
Jag arbetade med en kock som trodde samma sak om räkor, alltså negativa kalorier.

Den myten är ännu roligare. Den bygger ju på att själva skalningen kostar mer än räkans energinnehåll.:D Möjligtvis för en utter som sliter för att få upp en mussla med en sten.:D

mikaelj
2009-04-30, 11:44
Varför förstår du inte det?

Det verkar direkt olämpligt att använda som måltidsersättning med tanke på att det till största delen består av glukos. Snickers, lite vassleprotein och en multivitamintablett.

Ola Wallengren
2009-04-30, 12:55
Mikael: Det förstår jag att du tycker men det "funkar", är enkelt och till synes oskadligt.

120g kolhydrater är väl dessutom förmodligen en ganska kraftig reduktion mot den kosten som man åt innan.

z_bumbi
2009-04-30, 13:10
Tillaga 100 kokta ägg per dag i det köket och tvinga honom äta dom. Han borde ju bli sjukt rippad då enligt sin egen teori.:D

Ge honom en rörskärare på samma gång. :D

"-I can eat fifty eggs."

Cohen
2009-04-30, 22:49
Minimajs brukar väl också nämnas i samband med "negativa kalorier".

Sverker
2009-05-01, 06:05
Med majsen får du lite andra effekter.
Skalet på kornet är svårt att bryta ned. Tuggar du inte majsen kommer en del att passera rakt igenom utan att absorberas. Precis som hela linfrön.

Sverker
2009-05-01, 06:09
Är inte uttorkning (i det här fallet) snarare elektrolytobalans?


Säkert är det resorptionen i njuren som påverkas.
Sedan är inte kaffe fritt från salter ( eg joner ). Du får 50 - 100 mg kalium per kopp kaffe. Inte helt fel när vi får för mycket natrium i maten.

mikaelj
2009-05-01, 09:38
OT:
På tal om salt, med 1-2 kg natrium i kroppen som återabsorberas, hur kan man få brist? Är balansen så oerhört finkänslig att det räcker att det diffar på några gram för att man skall känna obehag? Det låter lustigt att kroppen inte skulle ha större marginaler än så.

RandomC
2009-05-01, 10:19
Den mängd som faktiskt finns i kroppen är väl klart lägre ändå. Cirka 5 mol natrium har jag för mig vilket blir kanske 120 g? Sedan är väl en hel del lagrat i benvävnad.

Sverker
2009-05-01, 14:06
OT:
På tal om salt, med 1-2 kg natrium i kroppen som återabsorberas, hur kan man få brist? Är balansen så oerhört finkänslig att det räcker att det diffar på några gram för att man skall känna obehag? Det låter lustigt att kroppen inte skulle ha större marginaler än så.



Systemet är finkänsligt. Tänk på att alla nervceller är beroende av en jongradient över cellmembranet. Förändras koncentrastionen av natriumjoner på utsidan kan det påverka ifall, och hur fort, nervsignalerna skickas.

Dan S
2009-05-02, 14:01
Googlade på kalium för att kolla upp de där med kaffe, och det stod ingenting att kaffe innehöll kalium, utan det stod att det förhindrade upptaget utav kaliumet? Jag dricker ca 6 koppar om dagen mer eller mindre. Kan ju vara bra att veta :)

resultat nummer 2 och 4 på google kollade jag främst på.

Sverker
2009-05-02, 14:17
Titta i SLVs Livsmedeltabell på Kaffe bryggt så hittar du 54 mg per 100 g kaffe.

Inte alls så konstigt eftersom kaffe är ett extrakt av malda bönor och bönor BRUKAR innehålla rätt mycket kalium.

Dan S
2009-05-02, 18:35
Men vad menas det med att kaffe hämmar upptaget av kalium, blir väll en förlust där också? Varför minskar upptaget? Felaktigt påstående?

Eddie Vedder
2009-05-02, 21:02
Men vad menas det med att kaffe hämmar upptaget av kalium, blir väll en förlust där också? Varför minskar upptaget? Felaktigt påstående?

Länka till sidorna du läste så vore det bra. Säker på att du läste kalium och inte kalcium.