handdator

Visa fullständig version : Ryggont, frustrerad... ingen svank?


panzerpig
2009-04-29, 09:17
Hej, ännu en ryggonttråd. Tänkte kolla om nån har några tips hur jag ska göra.

man, 34 år, 176 cm, 110 kg

Smärtbeskrivning: Korsryggen, molar, skarp om jag rör mig, gör knappt ont alls om jag ligger ner..
Har haft problem med ryggen sedan jag var 20 år (fyller 34 i år). Jag ospelade fotboll på gräsplan, körde med vanliga gympaskor och plötsligt halkade jag till på gräset (typ som om man skulle trampa på ett bananskal), jag ramlar inte omkull men känner att det "knäcker till" i korsryggen. Det kändes inget först så jag fortsatte spela.
När vi var klara och jag gick hem kände jag att smärtan kom krypande och blev värre och värre tills jag inte kunde stå rakt utan bäckenet föll framåt och ryggen var framåtlutad.

Detta problem har jag då och då fått tillbaka. Oftast får jag ont när jag jobbar i fel vinkel, säg mekar med cykeln, städar under badkaret eller liknande. Alltså stående framåtböjd i några minuter.
Jag har kollat runt lite genom åren och antagit att detta är "vanligt ryggskott", alltså aktiv vila behövs och så blir det bra på några dagar. Ibland har det funkat att anstränga ryggen passivt, tex vid armhävningar (spänner ryggen för att hålla bålen rak och plötsligt har smärtan bara förvunnit helt mystiskt. Har kännts lite som att något "hoppat rätt" i ryggen.

Ibland har jag inte haft ont på flera år, sen händer nått och jag får ont väldigt ofta.
Så har det varit senaste halvåret. För två år sedan hade jag problem med ryggen igen, bestämde mig för att slopa min vanliga styketräning och istället köra tyngdlyftningsfokuserat (ryck, stöt, frontböj relativt lätta vikter), funkade väldigt bra, hade inte ont alls under ett år. I höstas kände jag att ryggen nog var starkare av detta och började föra in vanliga knäböj, funkade bra tills för några månader sedan då jag slarvade med uppvärmningen, gick direkt på 100kg istf att köra 20-60-100-140-170, då kom smärtan igen.

Igår kändes ryggen helt läkt efter några veckors vila, tänkte återigen "måste stärka musklerna så jag kan träna bort problemet" körde knäböj på 20, gick bra, gick på 60, gick jättebra tills jag plötsligt kände att det brände till i korsryggen och så var allt tillbaka igen. Denna gång har jag verkligen sjukt ont, illamående, fick krypa till toan igår, lite bättre i morse men jag kan inte stå rakt.
Ringde vårdrådgivningen igår för nu är det dags att verkligen kolla upp detta, det kan inte ligga i musklerna eller så är något verkligen trasigt. Eftersom jag kunde kissa och hade känsel i fötterna så sa hon att det inte är diskbråck utan det är (som dom alltid sagt) vila som gäller, två alvedon plus annan tablett i maxdos i några dagar så "går det över"..
ringde vårdcentralen i morse, upptaget. Testade sjukgymnast, upptaget sen kom jag fram, telefontiden var slut..


Så trött på detta, antar att marklyft och knäböj är kört för mig, även om jag nog aldrig skadat mig på tunga lyft utan det mer verka handla om att jag får nån skum vinkel där jag bara "går sönder" oavsett belastning?
Pratade med mamma iår, hon har också haftmycket ryggproblem. När hon var 18 så fick hon ischias, gick till sjukgymnast som sa att grunden till problemet var att hon inte hade någon svank, ryggslutet är liksom helt rakt. Har aldrig hört detta förut men det stämmer även på mig, helt rak utan svank. Jag har alltid försökt att hålla en svank i tex knäböj och marklyft men det kanske har inneburit att jag fått en "felbelastning" och svankat får mycket åt fel håll?

Några idéer? vem ska man söka hjälp hos? vårdcentraler verkar bara säga samma sak för dom är så överbelastade. "ta alvedon så blir det bra"

Tolkia
2009-04-29, 09:49
Jag skulle rekommendera sjukgymnast, på basis av egen erfarenhet (det finns även andra tänkbara vårdgivare). Jag tycker att det verkar som om du har för bråttom; har du så stora problem med ryggen som du beskriver behöver du antagligen jobba med bålstyrka/bålstabilitet istället för att gå ut och börja harva knäböj det första du gör när smärtan släpper. Du måste först skapa förutsättningar för att kunna träna som du vill.

panzerpig
2009-04-29, 10:02
Tack för svaret. Ska försöka få tag i sjukgymnast imorgon. Det kan vara så att jag haft för bråttom, men ändå. Ett år med endast tyngdlyftningsträning, efter det fasade jag in knäböj, började jätteförsiktigt och efter ca 4 månader hamnade jag på 170 x5 rep (har maxat 220 men det var innan jag pajjade ryggen).

Tolkia
2009-04-29, 11:05
Det jag menar är att du kunde ha behövt en period med osexiga rehabövningar innan du började med sådan träning som du beskriver. Även om du började på en nivå som du uppfattar som låg jämfört med vad du är van, kan det vara för mycket just då.

Rådet om smärtstillande när du har akut ont är inte fel; det finns ingen poäng med att lida i onödan. Är det fråga om ryggskott är det snarare ett plus att dämpa värken så pass att du kan röra dig någorlunda. Försök att röra dig i den mån du kan, undvik att sitta långa stunder (finns flera trådar med råd om detta).