handdator

Visa fullständig version : Placebo


kolle
2009-04-29, 08:02
Jag ska skriva ett fördjupningsarbete i Psykologi B. Ämnet jag valt är Placebo-effekten.

Problemet är att jag inte hittar några lämpliga studier eller artiklar. Den enda hyfsade sidan jag hittat är Wellsphere.com.

Jag tänkte att ni kanske har koll på några bra psykologi-tidskrifter eller vad som helst jag kan använda i mitt fördjupningsarbete.

All hjälp är välkommen!

Mr.Cosybear
2009-04-29, 08:02
Kan alltid prova lyckan på scholar.google.com om du inte har tillgång till andra databaser.

kolle
2009-04-29, 08:34
Kan alltid prova lyckan på scholar.google.com om du inte har tillgång till andra databaser.

Kikar in där.

Fler och gärna lite mer specifika tips uppskattas!

al3xander
2009-10-13, 20:35
Är väldigt intresserad av att höra hur det gick med denna fördjupnings uppsats?
För det är så att jag ska göra ett liknande arbete i psykologi, hade varit intressant att se hur det gick.

tsp
2009-10-13, 21:23
I gymnasiekurser är ju nivån rent generellt inte jättehög, även om detta är en B-kurs. Fast det känns svårt att lägga nivån på en rimlig nivå i och med ämnesvalet. Kan du inte välja något "enklare" rent redovisningsmässigt. Typ en psykisk åkomma. Sexuella störningar. Någon grupp läkemedel. Där har du ett par förslag.

Mental
2009-10-13, 21:29
På gymnasienivå är det inga problem att börja på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

Kolla källorna där, så har du allt du behöver och mycket mer.

Ganymedes
2009-10-14, 08:51
Eller skriv lite om homeopati bara. Samma sak.

Tolkia
2009-10-14, 09:06
Eller skriv lite om homeopati bara. Samma sak.
Nej? Homeopati är en gren inom det vi kallar "alternativmedicin", placeboeffekten är en psykofysiologisk mekanism.

Mental
2009-10-14, 09:09
Nej? Homeopati är en gren inom det vi kallar "alternativmedicin", placeboeffekten är en psykofysiologisk mekanism.

Samtidigt kan man nog säga att i de fall där homeopatin fungerar så är det på grund av placeboeffekt.

Tolkia
2009-10-14, 09:15
Samtidigt kan man nog säga att i de fall där homeopatin fungerar så är det på grund av placeboeffekt.
Det gör ju inte påståendet att homeopati och placeboeffekt är samma sak korrekt. Notera att jag inte opponerar mig mot kritik av homeopati, utan mot att man är så ivrig att framhäva sin skepticism att man kastar ur sig saker som inte stämmer.

Nordenator
2009-10-14, 09:35
På gymnasienivå är det inga problem att börja på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

Kolla källorna där, så har du allt du behöver och mycket mer.

Tyvärr verkar det duga på universitetet också. Det var intressant att hitta meningar saxade direkt från wikipedia i ett av våra grupparbeten. Hon som copypastade wiki är dessutom något av en "overachiever" - och fråga mig inte hur det går ihop med att göra ett arbete delvis baserat på plagiat. Som tur var verkar de grupparbetestäta kurserna passerat, vilket är så jävla skönt då jag aldrig slutar förvånas över hur jävla värdelösa vuxna människor kan vara.

olwe
2009-10-14, 09:41
Tyvärr verkar det duga på universitetet också. Det var intressant att hitta meningar saxade direkt från wikipedia i ett av våra grupparbeten. Hon som copypastade wiki är dessutom något av en "overachiever" - och fråga mig inte hur det går ihop med att göra ett arbete delvis baserat på plagiat. Som tur var verkar de grupparbetestäta kurserna passerat, vilket är så jävla skönt då jag aldrig slutar förvånas över hur jävla värdelösa vuxna människor kan vara.

+1, grupparbeten stinker ned min värld.

Gabriel174
2009-10-14, 17:22
På gymnasienivå är det inga problem att börja på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

Kolla källorna där, så har du allt du behöver och mycket mer.

På gymnasiet så får man inte alltid använda wikipedia. I alla fall inte på mitt gymnasium. Endast en (?) lärare (som jag har) tillåter det.

Raggis
2009-10-14, 17:26
På gymnasiet så får man inte alltid använda wikipedia. I alla fall inte på mitt gymnasium. Endast en (?) lärare (som jag har) tillåter det.

Lame.

Ganymedes
2009-10-14, 17:39
Nej? Homeopati är en gren inom det vi kallar "alternativmedicin", placeboeffekten är en psykofysiologisk mekanism.

Haha! Visst ska rätt vara rätt, men allvarligt talat Tolika? Jag tror att ALLA (med reservation för att vi är på Kolo) inklusive du själv förstår vad jag antyder. Så din desperata rättelse var rätt löjlig.

Skulle varit kul om du var med på Jesus* tid. Han körde också liknelser som inte var EXAKT samma sak men som även folk med begränsad fantasi kunde förstå...

Jesus: "Det är lättare för en kamel att träda igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Himmelen"
Tolkia: "VA!? En rik person är ju inte samma sak som en kamel!"



* Just in case: NEJ jag jämför inte mig själv med Jesus. Inte heller antyder jag att mina liknelser skulle vara bättre eller sämre än hans. *rolleyes*

hahavaffan
2009-10-14, 17:42
På gymnasiet så får man inte alltid använda wikipedia. I alla fall inte på mitt gymnasium. Endast en (?) lärare (som jag har) tillåter det.Då är resten av lärarna inte imbeciller. Mental menade att man skulle använda sig av samma källor som artikelförfattarna gjort. Inte använda wikipediasidan som källa/ref.

patrikjo
2009-10-14, 17:45
Haha! Visst ska rätt vara rätt, men allvarligt talat Tolika? Jag tror att ALLA (med reservation för att vi är på Kolo) inklusive du själv förstår vad jag antyder. Så din desperata rättelse var rätt löjlig.
Du drar likhetstecken mellan homeopati och placebo, det är ett logiskt feltramp.

Homeopati => Placebo innebär inte att Placebo => Homeopati.

Vem är löjlig?

Apjavel
2009-10-14, 17:47
Skriv om Psykoanalys och psykodynamik. Alla psykologer/psykologilärare älskar allt som har med Freud att göra.

Pez
2009-10-14, 18:05
Haha!..blablabla..*rolleyes*
Överreagera much?
Jag tycker också att "liknelsen" haltade betänkligt. :)

On topic - positiv psykologi är "i ropet" för närvarande. Dels i form av mer livsbejakande och salutogent orienterade psykoterapeutiska behandlingstekniker men även när det rör motivationspsykologi och idrottspsykologi.

Pez
2009-10-14, 18:12
Skriv om Psykoanalys och psykodynamik. Alla psykologer/psykologilärare älskar allt som har med Freud att göra.

För det första är psykologer och "psykologilärare" två vitt skilda yrkeskategorier.
För det andra så är de senare nog rätt trötta på Freudiansk psykologi - då det verkar vara det enda som lärs ut på gymnasienivå.
Oavsett - varför inte spetsa till det och göra ett arbete för sin egen skull likväl som för betyg? Välj ett ämne som är intressant och stimulerande, så blir nivån på arbetet förhoppningsvis därefter.

young_george
2009-10-14, 18:14
Haha! Visst ska rätt vara rätt, men allvarligt talat Tolika? Jag tror att ALLA (med reservation för att vi är på Kolo) inklusive du själv förstår vad jag antyder. Så din desperata rättelse var rätt löjlig.

Skulle varit kul om du var med på Jesus* tid. Han körde också liknelser som inte var EXAKT samma sak men som även folk med begränsad fantasi kunde förstå...

Jesus: "Det är lättare för en kamel att träda igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Himmelen"
Tolkia: "VA!? En rik person är ju inte samma sak som en kamel!"



* Just in case: NEJ jag jämför inte mig själv med Jesus. Inte heller antyder jag att mina liknelser skulle vara bättre eller sämre än hans. *rolleyes*

Det du skrev var inte en liknelse, bara ett felaktigt påstående

Pez
2009-10-14, 18:18
Det du skrev var inte en liknelse, bara ett felaktigt påstående

Back to topic nu.
Tack. :)