handdator

Visa fullständig version : Tallinkryssning, pass?


actiwe
2009-04-28, 22:33
Tjena.. jag och 2 polare boka en kryssning till tallin ons-fre efter att ja bokat såg ja att passet gått ut i aug 08a.. ringer till kundtjänst och frågar om man måste ha pass, och hon svarar ja ett giltigt pass eller ett nytt EU ID kort, det har ja icke..


en annan polare säger nu att han inte behövt visa nåt pass på kryssningar han åker mycket.

men det är skillnad på att åka till helsningfors o tallin va? för helsningfors kanske man inte behöver visa?

nån som kan komma med hjälp?

/actiwe

Kryss
2009-04-28, 22:34
Beror väl på om du tänker gå av båten?

ceejay
2009-04-28, 22:36
jag behövde inte visa pass när jag åkte på tallinkryssning för ett par evckor sedan

mjeuuu
2009-04-28, 22:36
Titta vad jag hittade! :)

http://spa.118100.se/Kryssning/31930

actiwe
2009-04-28, 22:52
ja asså om kundtjänst säger de också så, tror fan inte ja vågar chansa

sundvall
2009-04-28, 22:57
Rapportera hur de estländska flickorna är sen.

mjeuuu
2009-04-28, 22:57
ja asså om kundtjänst säger de också så, tror fan inte ja vågar chansa
En kompis sa att man kunde fixa någon sorts "snabbpass" när det var akut. Minns inte om det var på flygplatser man fixade det eller om det faktiskt var hos polisen.

Men sen är det väl inte många sanna påståenden som börjar med "En kompis sa...". :Virro

Kanske värt att kolla upp iallafall.

Edit: https://www.flashback.info/showthread.php?t=333732

actiwe
2009-04-28, 23:13
En kompis sa att man kunde fixa någon sorts "snabbpass" när det var akut. Minns inte om det var på flygplatser man fixade det eller om det faktiskt var hos polisen.

Men sen är det väl inte många sanna påståenden som börjar med "En kompis sa...". :Virro

Kanske värt att kolla upp iallafall.

Edit: https://www.flashback.info/showthread.php?t=333732

jepp jag har redan snackat med polisen går att göra på flygplatser bla. kostar dock 900-1000kr och kan användas 1 gång.

Jpn
2009-04-28, 23:20
åkte en tallinkryssning i somras, och då visade jag bara legitimation när man löste ut biljetterna till hytten innan man gick ombord på båten. Annars var det aldrig tal om att legitimera sig.

Prankie
2009-04-28, 23:23
Jag fick biljetter innan ombordstigning så det var aldrig nån som kontrollerade pass eller ID. Fast nu minns jag inte om man behövde visa ID för att handla sprit på båten, mest troligen visade jag inte nånting.

tsp
2009-04-29, 00:11
Om du inte går av båten behöver du med 100% säkerhet inget ID eller pass överhuvudtaget. Går du av båten behöver du som mest ID-kort då det är Schengen. Var själv på kryssning till Riga lite tidigare i våras och en polare åkte med bara ID utan problem, ingen som kollade varken i sverige eller riga.

mattilainen
2009-04-29, 00:52
du skulle ju kunnat chansa och om de nu kollar så visar du ditt pass, sedan om de nu ser att det gått ut precis så säger du bara, OJ!.. dom är väl snälla? :=)

xarizma
2009-04-29, 12:57
Pass MÅSTE du ha när du åker till Tallin.

Men till Åbo / Helsingfors tror jag det räcker med ID Kort.

ceejay
2009-04-29, 12:59
Pass MÅSTE du ha när du åker till Tallin.

Men till Åbo / Helsingfors tror jag det räcker med ID Kort.

Får jag fråga om du vet om det är någon skillnad mellan finland och estland?

Rätt säker på att man inte MÅSTE ha pass.

enstorochstark
2009-04-29, 13:01
Inget pass behövs

xarizma
2009-04-29, 13:02
Får jag fråga om du vet om det är någon skillnad mellan finland och estland?

Rätt säker på att man inte MÅSTE ha pass.Jag är inte helt säker på om det är ngn skillnad, men när jag åkte till t.ex Riga - som antagligen kräver samma saker som Tallin så var jag tvungen att visa PASS.

Men när jag åkte till Åbo så räckte det med ID.

Dock vet jag inte hur det är just nu.

enstorochstark
2009-04-29, 13:04
Jag är inte helt säker på om det är ngn skillnad, men när jag åkte till t.ex Riga - som antagligen kräver samma saker som Tallin så var jag tvungen att visa PASS.

Men när jag åkte till Åbo så räckte det med ID.

Dock vet jag inte hur det är just nu.

Nej, du behöver inte pass för att åka till Riga heller. Godkänt ID-kort duger.

xarizma
2009-04-29, 13:06
Nej, du behöver inte pass för att åka till Riga heller. Godkänt ID-kort duger.Då har dom ändrat reglerna antar jag. För drygt 2 år sedan var det inte så.

ceejay
2009-04-29, 13:08
Då har dom ändrat reglerna antar jag. För drygt 2 år sedan var det inte så.

En av anledningarna att vara med i EU är ju att man ska kunna passera fritt över gränserna, och det innebär väl att man inte behöver visa pass, endast id?

Aja, har inte jättekoll på det där ;) Ingen i klassen när vi åkte på kryssning till tallin behövde visa pass

enstorochstark
2009-04-29, 13:08
Då har dom ändrat reglerna antar jag. För drygt 2 år sedan var det inte så.

Jo, det var någon gång efter 2007 när b.la. baltländer kom in i EU som det ändrades.

von huff
2009-04-29, 13:09
Då har dom ändrat reglerna antar jag. För drygt 2 år sedan var det inte så.

Dom ändrades för runt två år sen då jag var till Tallinn.Man behövde inte ha pass då iallafall

tyngast
2009-04-29, 13:10
Pass MÅSTE du ha när du åker till Tallin.

Men till Åbo / Helsingfors tror jag det räcker med ID Kort.


Japp, räcker med id-kort till Åbo.

Alone_in_the_dark
2009-04-29, 13:26
Rapportera hur de estländska flickorna är sen.

Finns mycket att se då:D

http://www.tourism.tallinn.ee/fpage/goodtime/nightlife/nightclubs

Hardrocker
2009-04-29, 19:27
Inom norden behöver man inte pass medans man ha nationellt id-kort eller pass när man åker inom Schengen. Man måste kunna styrka sitt medborgarskap när man åker inom Schengen vilket man bara kan göra med pass eller nationellt id- kort. Mellan de nordiska länderna så finns det ett särkilt avtal som gör att det räcker med "vanliga" id-handlingar.

Mer info på Polisens hemsida:
När behövs pass (http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Nar-beshovs-pass/)
Gränskontroll Schengen (http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Nar-beshovs-pass/Granskontroll---Schengen/)

tsp
2009-05-01, 14:35
Då har dom ändrat reglerna antar jag. För drygt 2 år sedan var det inte så.

Ja då är det ändrat. Jag var i Riga tidigare i vår och det gick utmärkt med ID-kort.

von huff
2009-11-19, 12:02
Har ni några bra tips på baren/nattklubbar i Tallinn?

jontet
2009-11-20, 11:00
det där med eu's passfrihet verkar inte vara något som är skrivet i sten i praktiken

von huff
2009-11-20, 11:05
Köpte min resa i förrgår och dom sa att jag måste ha passet eller EU kort med mig