handdator

Visa fullständig version : Armträning


Snoozer
2009-04-28, 20:49
Tjo!

Har tränat helkropp efter detta schemat i 2 månader;

Dag 1:
Knäböj x 3
Marklyft x 3
Bänkpress x 3
Chins x 3
Skivstångsrodd x 3
Militärpress x 3

Dag 2:
Vila

Dag 3:
Benspark x 3
Liggande lårcurl x 3
Axellyft åt sidan x 3
Dips x 3
Latsdrag x 3

Dag 4:
Vila

Dag 5:
Marklyft x 3
Knäböj x 3
Lutande hantelpress x 3
Chins x 3
Hantelrodd x 3
Militärpress x 3

Dag 6-7:
Vila

Min fråga är, var ska jag slänga in biceps och triceps? Biceps brukar jag förtillfället köra skivstångscurl på och triceps smal bänkpress, men misstänker att jag övertränar dom. Kör dom 2 gånger per vecka, vilket folk säger är överträning. Kan jag slänga in biceps på dag 1 och triceps på dag 5 för att få bättre resultat?

DSBM
2009-04-28, 20:56
"Min fråga är, var ska jag slänga in biceps och triceps? Biceps brukar jag förtillfället köra skivstångscurl på och triceps smal bänkpress, men misstänker att jag övertränar dom. Kör dom 2 gånger per vecka, vilket folk säger är överträning. Kan jag slänga in biceps på dag 1 och triceps på dag 5 för att få bättre resultat? "

Ja, det kan du om du känner att det behövs. 2 gånger per vecka behöver inte innebära överträning, men tittar man på ditt schema får armarna redan stryk 3 gånger i veckan vilket är i riskzonen om du tränar hårt... Jag tycker inte du ska slänga in triceps och biceps övningar när du redan kör 3 helkroppspass per vecka. Jag skulle råda dig att köra 2 helkroppass/vecka istället och körde tyngre.

Snoozer
2009-04-28, 20:59
"Min fråga är, var ska jag slänga in biceps och triceps? Biceps brukar jag förtillfället köra skivstångscurl på och triceps smal bänkpress, men misstänker att jag övertränar dom. Kör dom 2 gånger per vecka, vilket folk säger är överträning. Kan jag slänga in biceps på dag 1 och triceps på dag 5 för att få bättre resultat? "

Ja, det kan du om du känner att det behövs. 2 gånger per vecka behöver inte innebära överträning, men tittar man på ditt schema får armarna redan stryk 3 gånger i veckan vilket är i riskzonen om du tränar hårt...

Så indirekt menar du att jag inte behöver köra direkta armövningar pga att dom får stryk tillräckligt i övningarna jag har utsatta i schemat? Har alltid haft en känsla att armarna inte får tillräckligt med punktträning då man inte tränar dom direkt i t.ex hammercurls etc.

DSBM
2009-04-28, 21:02
Så indirekt menar du att jag inte behöver köra direkta armövningar pga att dom får stryk tillräckligt i övningarna jag har utsatta i schemat? Har alltid haft en känsla att armarna inte får tillräckligt med punktträning då man inte tränar dom direkt i t.ex hammercurls etc.
Jag editerade mitt inlägg efter att du svarade, men ja det menar jag. När du kör helkropp bör du lägga all fokus på att anstränga dig maximalt i de tunga basövningar du gör. Armar får tillräckligt med stryk ändå. Vill du sedan köra lite mer isolationsövningar rekommenderar jag dig att gå över till en halvkropp- eller 3-splitschema.

Snoozer
2009-04-28, 21:06
Jag editerade mitt inlägg efter att du svarade, men ja det menar jag. När du kör helkropp bör du lägga all fokus på att anstränga dig maximalt i de tunga basövningar du gör. Armar får tillräckligt med stryk ändå. Vill du sedan köra lite mer isolationsövningar rekommenderar jag dig att gå över till en halvkropp- eller 3-splitschema.

Okej, men jag kan köra enligt schemat ovan utan risk för att armarna tar för mycket stryk? Om jag skippar att ta med extra träning för biceps/triceps.
Sorry för ev. upprepningar, men vill vara säker så att träningen ej blir bortkastad. :)
Tänkte köra helkropp tills sommaren för att bli van, sedan ev. gå över till halvkropp.

DSBM
2009-04-28, 21:25
Okej, men jag kan köra enligt schemat ovan utan risk för att armarna tar för mycket stryk? Om jag skippar att ta med extra träning för biceps/triceps.
Sorry för ev. upprepningar, men vill vara säker så att träningen ej blir bortkastad. :)
Tänkte köra helkropp tills sommaren för att bli van, sedan ev. gå över till halvkropp.
Ja, det är nog inga problem. Lyssna på kroppen och kör inte alltför hårt (med tankte på att du tränar igenom kroppen så ofta). Du kan ju vila 2 dagar mellan varje pass så är det ingen fara. Lycka till med träningen, kör hårt! :thumbup: