handdator

Visa fullständig version : är detta sant?


mangemani
2003-08-06, 12:17
satt hemma och hade tråkigt när jag fick syn på morsans revy tidning,började glo lite och min blick fångades över en artikel om bantning,jag smålog lite utav hån efter jag läst klart,men sen började man tänka efter om detta stämde...jag citerar det so mstog i tidningen:

"proteinrika bantningskurer har,som vi redan sagt, en SKADLIG INVERKAN PÅ DIN HÄLSA.men de proteinrika dieterna kan bryta ner muskelmassan istället för fett - en process som kalas ketos och desutom tömmer kroppen på vätska.bieffekter kan drabba dig i form av uttorkning, förstoppning och illamående."

är detta nått att skratta åt eller ska man ta det på allvar?

loboman
2003-08-06, 12:31
Jag :laugh:

Herkulez
2003-08-06, 12:41
ja va säger man :smash:

z_bumbi
2003-08-06, 12:52
uttorkning, förstoppning och illamående."

Ja det här stämmer väl ganska bra vid ketodiet.
Ketos kräver en del vatten samt att man ju inte äter så mycket frukt och grönt som innehåller vatten.
Förstoppning är ju också väldigt lätt att få när man drar bort fiberika livsmedel.
Illamående är väl inte helt ovanligt heller ? Får man inga kolhydrater så mår man illa ett tag..

Att de sen drar alla sk proteindieter över en kam är ju däremot lite värre.

William
2003-08-06, 12:53
Originally posted by mangemani
satt hemma och hade tråkigt när jag fick syn på morsans revy tidning,började glo lite och min blick fångades över en artikel om bantning,jag smålog lite utav hån efter jag läst klart,men sen började man tänka efter om detta stämde...jag citerar det so mstog i tidningen:

"proteinrika bantningskurer har,som vi redan sagt, en SKADLIG INVERKAN PÅ DIN HÄLSA.men de proteinrika dieterna kan bryta ner muskelmassan istället för fett - en process som kalas ketos och desutom tömmer kroppen på vätska.bieffekter kan drabba dig i form av uttorkning, förstoppning och illamående."

är detta nått att skratta åt eller ska man ta det på allvar?

Ketos uppstår när Acetyl-CoA bildas i för stora mängder. När fett och pyruvat bryts ner bildas Acetyl-CoA som ska gå viadre till citronsyracykeln för fullständig energiutvinning.

När man äter för lite kolhydrater kan inte Acetyl-CoA fortsätta till citronsyracykeln och då bildas det ketonkroppar istället. När det blir för mycket ketonkroppar kan ketos uppstå.

Ketos kan innebära att man hamnar i ettillstånd som kallas Acidos vilket leder till ett pH fall i blodet eftersom det bildas väldigt mycket vätejoner. Detta kan bli fatalt om det pågår för länge.

För att motverka detta bryts rätt mycket muskelmassa ner för att det ska produceras glukos.

Det är nog det dom syftar på.

mvh William

Prankie
2003-08-06, 14:04
Öhh... varför kalla de ketodiet för en proteinrik diet?

supremo
2003-08-06, 14:06
Originally posted by Prankie
Öhh... varför kalla de ketodiet för en proteinrik diet?

Kanske för att en ketodiet består till största delen av protein?

King Grub
2003-08-06, 14:11
Originally posted by supremo


Kanske för att en ketodiet består till största delen av protein?

En ketodiet består energimässigt till största delen av fett.

supremo
2003-08-06, 14:16
Originally posted by King Grub


En ketodiet består energimässigt till största delen av fett.

Okej, är inte jätteinsatt på ketodiet, men den är ju proteinrik så det förslår iaf?

King Grub
2003-08-06, 14:27
Originally posted by supremo


Okej, är inte jätteinsatt på ketodiet, men den är ju proteinrik så det förslår iaf?

Jo, den blir ju rätt proteinrik om man utesluter kolhydrater. En normal fördelning är väl annars 70% fett och 30% protein, men riktigt så blir det aldrig, eftersom det inte går att utesluta kolhydrater helt, eftersom de finns i stort sett alla livsmedel. Men det behövs inte heller för att hamna i ketosis.

Joachim B
2003-08-06, 14:38
Skitblaskorna blandar ihop begreppen som vanligt. Proteinrika dieter är fan det bästa man kan gå på - så länge man kombinerar näringsämnena rätt. Ketodieter är däremot ingen höjdare - om man inte redan är i bra form och bara kör dem max 4 veckor åt gången...

Action
2003-08-06, 14:52
Originally posted by Joachim B
Skitblaskorna blandar ihop begreppen som vanligt. Proteinrika dieter är fan det bästa man kan gå på - så länge man kombinerar näringsämnena rätt. Ketodieter är däremot ingen höjdare - om man inte redan är i bra form och bara kör dem max 4 veckor åt gången...

Ja proteinrik diet känns som ett måste för att undvika att tappa muskelmassa. Ketodiet däremot skulle inte jag våga mig på!

Visserligen så kan man gå in i ketosis även under en proteinrik diet. Tex sent på kvällen/natten i slutet av veckan innan ätardagen!

Prankie
2003-08-06, 15:32
Originally posted by supremo


Kanske för att en ketodiet består till största delen av protein?

De flestar diet är protein rika. Ketodiet är eliminering av kolhydrater som är det viktiga.

Matti
2003-08-06, 15:47
William skrev:
Ketos kan innebära att man hamnar i ettillstånd som kallas Acidos vilket leder till ett pH fall i blodet eftersom det bildas väldigt mycket vätejoner. Detta kan bli fatalt om det pågår för länge. För att motverka detta bryts rätt mycket muskelmassa ner för att det ska produceras glukos.
Ketoacidosis är inte något friska individer behöver oroa sig för när de kör ketogena dieter. Det är svårt att hamna i ketoacidosis om man har en normal produktion av insulin.. ;)

Joachim B skrev:
om man inte redan är i bra form och bara kör dem max 4 veckor åt gången...
Varför max fyra veckor?

William
2003-08-06, 15:52
Originally posted by Matti

Ketoacidosis är inte något friska individer behöver oroa sig för när de kör ketogena dieter. Det är svårt att hamna i ketoacidosis om man har en normal produktion av insulin.. ;)

Visst är det så, glömde skriva att det främst gäller vid okontrollerad diabetes.

mvh William

supremo
2003-08-06, 16:56
Originally posted by Prankie


De flestar diet är protein rika. Ketodiet är eliminering av kolhydrater som är det viktiga.

Visserligen, men detta var en blaska. Hade det varit en träningsinriktad tidning kunde man bli förvånad.

loboman
2003-08-07, 09:46
Inte behöver man vara rädd för att köra en ketodiet... och man kan köra längre än 4v... jag vet några (3-4st) som vart på CKD i ett år! Men man laddar ju 36h under helgerna för att orka träna nästkommande vecka... Själv har jag kört ca 20v och kommer att vara klar i november... Anledningen till att jag/man kör CKD diet är för att spara muskelmassa!

Ni som är nyfikna och vill han kunskap om CKD läs: http://216.239.53.104/search?q=cache:_R8WUfSyRZsJ:www.topshape.se/artiklar/ckd.html+cyklisk+ketogen+diet&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8

Muskelsmurfen
2003-08-07, 12:59
Jag blev lite konfunderad där ett tag...
Keto skall ju vara till för att spara muskler samtidigt som man går ned i vikt?

mangemani
2003-08-07, 13:06
stog också i en artikel på sidan om den här artikeln,att man kunde banta ner sej på bara vatten,så när jag läste den artikeln så fick jag mitt svar på om dom hade rätt med det hela.

King Grub
2003-08-07, 13:10
Originally posted by mangemani
stog också i en artikel på sidan om den här artikeln,att man kunde banta ner sej på bara vatten,så när jag läste den artikeln så fick jag mitt svar på om dom hade rätt med det hela.

Det går jättebra att banta på vatten. Om man är beredd på att 90% av viktminskningen kommer att bestå av muskler och på att man får näringsbrist/svältsymptom.

mangemani
2003-08-07, 13:15
jo,visst GÅR det,men vem i hela världen vill utsätta sin kropp för sån lidelse,ingen normal person iaf.

King Grub
2003-08-07, 13:28
Originally posted by mangemani
jo,visst GÅR det,men vem i hela världen vill utsätta sin kropp för sån lidelse,ingen normal person iaf.

Lidelse? :D Det ordet behöver du slå upp, tror jag.

mangemani
2003-08-07, 21:31
hehe,jaja

Prankie
2003-08-07, 21:47
Kallas för anorexia nånting...

*Flash*
2003-08-07, 21:51
Anorexia Nervosa:D

LunaSpice
2003-08-07, 23:12
Originally posted by *Flash*
Anorexia Nervosa:D '

Damen är välinformerad ser jag...mkt fint. :cheers:

Anorexia Nervosa är ju faktiskt än psykisk sjukdom med ätstörning pga matvägran och aptitlöshet. Oftast drbbar den unga tjejer men har även börjat drabba pojkar vilket är grymt skrämmande. Utebliven mens (oftast bara för tjejer), nedsatt metabolism mm är vanliga effekter av anorexia. Anorexia Nervosa ska ICKE förväxlas med anorexi som betyder aptitlöshet...oftast pga läkemedelsbehandling.

*Flash*
2003-08-08, 00:14
Fast man brukar ju oftast bara säga anorexia eller anorexi, även om det är olika saker..

perarvid
2003-08-08, 08:10
Originally posted by LunaSpice
Utebliven mens (oftast bara för tjejer)

haha, jag hoppas det ;) .. skulle jag känna killar som får mens skulle jag nog bli ganska rädd :)

Joachim B
2003-08-08, 08:52
Angående keto-dieter så är jag ingen större anhängare av dem. Jag har själv provat CKD (jag känner Lyle McDonald ganska väl och har testat hans variant) och Body Opus (Dan Duchaine som jag också hade kontakt med under 90-talet).

Att säga att de är muskelbesparande är en sanning med modifikation. Själv tappade jag en hel del muskler på båda varianterna. De som jag känner som gjort bra resultat på dem har bara kört dessa dieter i korta perioder (3-4 veckor) för att sedan byta till en diet med cirka 30 E% kolhydrater i några veckor och sedan eventuellt köra keto igen.

De som lyckas bäst med dem har ofta mer fritt insulin cirkulerande än genomsnittpersonen. Insulin är väldigt anabolt och muskelbesparande, dock är insulinproduktionen minimal på en keto-diet. Så de som har låg insulinkänslighet och lite insulin cirkulerande lär gå in i väggen ganska snabbt.

En annan variant kunde vara att varva måltider med enbart protein och lite sallad med måltider med enbart protein och fett. Den första måltiden borde ge lite insulinpåslag utan att det finns några större mångder fett cirkulerande i blodet som kan lagras i fettcellerna. Medan den andra måltiden håller igång fettförbränningen och ser till att man får i sig tillräckligt med energi...

loboman
2003-08-08, 14:53
OK jag böjer mig för din kunskap. Om du jmf den diet du kör "idag" och CKD vilken sparade mest muskler?

Matti
2003-08-09, 10:32
Lyle har själv skrivit att det inte är någon större skillnad på ketogena / icke-ketogena dieter när det gäller muskelförluster, så länge som proteinintaget är högt. Inte heller verkar det vara någon större skillnad på hur mycket fettvikt man förlorar, så länge som kaloriintaget är kontrollerat.