handdator

Visa fullständig version : varm mat?


Matthew_90
2009-04-28, 18:56
Finns det några fördelar med att äta varm mat (i allmänhet) i jämförelse med kall?

Bör man äta något varmt mål mat om dagen? (isf, varför?)

King Grub
2009-04-28, 18:57
Nej.

mikaelj
2009-04-28, 19:13
(jag tycker att varm mat mättar bättre, men det är högst subjektivt. utöver det är tillagat kött enklare för magen att spjälka än rått kött.)

Mega_man1000
2009-04-28, 22:07
tror det bara är mer trevligare och bekvämre på ngt sätt att äta varm mat :)

Lellan
2009-04-28, 22:12
Tycker också att det mättar bättre, en wok känns gladare för magen än en sallad (iaf i min mage).

Är man frusen är det ju underbart gott också!

Cloud
2009-04-29, 15:21
Så det här med att varm mat är bättre än kall ur en energibehållande synpunkt är inte sant?

Jag har ibland hört av någon gammal lumpenfantast att man alltid ska äta maten varm om det finns möjlighet och densamme sa att det var i syfte att kroppen inte ska behöva använda energi för att värma maten själv.

Om man tar och dricker en liter iskallt vatten, krävs det inte någon nämnbar energi för att värma upp kroppen igen?

//Gustav

Scratch89
2009-04-29, 15:24
Så det här med att varm mat är bättre än kall ur en energibehållande synpunkt är inte sant?

Jag har ibland hört av någon gammal lumpenfantast att man alltid ska äta maten varm om det finns möjlighet och densamme sa att det var i syfte att kroppen inte ska behöva använda energi för att värma maten själv.

Om man tar och dricker en liter iskallt vatten, krävs det inte någon nämnbar energi för att värma upp kroppen igen?

//Gustav

En liter iskallt vatten kostar ungefär 37 kcal att värma upp. Men man äter inte maten iskall, och man äter oftast inte ett kilo mat heller.

Cloud
2009-04-29, 15:25
Jag känner att en ny bantningsmetod är på intåg! :D

Mourten
2009-04-29, 16:02
Jag äter ganska ofta min mat kall, brukar va lång kö till microrna i skolan och ser inget syfte med att värma den.

Eddie Vedder
2009-04-29, 16:45
Jag äter ganska ofta min mat kall, brukar va lång kö till microrna i skolan och ser inget syfte med att värma den.

Samma här. Orkar aldrig stå i kö i skolan så jag tar med mat som funkar kall. Efter träning är det oftast samma sak, kall potatis med någon god yoghurtbaserad kall sås och ett par ägg eller en burk med makrill, tonfisk, musslor eller så.