handdator

Visa fullständig version : Maximal muskeltillväxt m.m - Boken


rockafellah
2009-04-28, 18:10
Tja, var på Akademibokhandeln idag. Skulle kolla in lite tränings- och kostböcker. Den boken om träning som verkade mest intressant (och lättläst:hbang:) var http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917363011X Har ni några kommentarer på den?:)
Hittade dock inte http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185225649 men många säger att den är bra. Tror ni den är bra att börja med när man ska lära sig om "näringslära"?

MVH
Donald

Caveman_91
2009-04-28, 18:14
Jag lånade hem den från bibblan men kan inte säga att jag lärde mig så mycket som var intressant för mig just nu iaf, alla övningarna i boken har jag så gott som provat (utom möjligen knäböj på boll:smash:) men den tar upp lite näringslära, mycket om hur musklerna är uppbyggda, lite träningsupplägg och ett ganska maffigt avsnitt om skador.

Hejnomax
2009-04-28, 18:53
Dålig imo, iallafall som grund till övningsval. Kanske bra skrivet om skador mm

rockafellah
2009-04-28, 18:54
Dålig imo, iallafall som grund till övningsval. Kanske bra skrivet om skador mm

Var anatomin dåligt skriven då? Och kosten? Vill bara ha grunder liksom:)

Martin Löwgren
2009-04-28, 19:01
Var anatomin dåligt skriven då? Och kosten? Vill bara ha grunder liksom:)

Den är skriven av en Naprapat så anatomidelen håller absolut högska klass (även om den är på förstålig och lätt/grund nivå) :thumbup:

MrBulk
2009-04-28, 19:13
Jag äger den och är nöjd, bra bok, lättläst. Påminner mycket om kursmaterialet som S.A.F.E använder till sina SI och PT utbildningar.

En fråga till dig Martin:

I den nämnda boken under kapitlet bicepsträning säger dom att man ska ha tummen på samma sida som resten av fingrarna när man greppar skivstång eller hanteln, det framgår inte i boken argument varför, vet du vad som är bra med det?

sz0
2009-04-28, 19:17
Jag har den boken, tyckte den var bra. Just näringsläradelen tycker jag dock inte var det bästa i boken.

Medusa
2009-04-28, 19:24
Fan vilket skämt, skall en tomte som Paulun lära ut maximal muskeltillväxt?.. Om du vill växa så titta på proffsen från förr och nu, lär dig av dem.. Hur de tränar, äter och lever.. Och kom inte med "men de trycker ju blabla" än sen då, även om de flesta på kolozzeum tryckte lika mycket skulle de inte komma i närheten av deras massa... Träna ofta, tungt och hårt, sov ordentligt, följ en strikt diet och missa aldrig ett pass eller en måltid.. Där har Paulun maximal muskeltillväxt, det är gratis med och får plats på två rader..

Sniggel
2009-04-28, 19:28
Fan vilket skämt, skall en tomte som Paulun lära ut maximal muskeltillväxt?.. Om du vill växa så titta på proffsen från förr och nu, lär dig av dem.. Hur de tränar, äter och lever.. Och kom inte med "men de trycker ju blabla" än sen då, även om de flesta på kolozzeum tryckte lika mycket skulle de inte komma i närheten av deras massa... Träna ofta, tungt och hårt, sov ordentligt, följ en strikt diet och missa aldrig ett pass eller en måltid.. Där har Paulun maximal muskeltillväxt, det är gratis med och får plats på två rader..

Men de trycker ju :D

Sorry. Men ärligt talat tror jag att den träning som funkar för steroidbrukare, inte funkar lika bra för den som är ren (tänker mest på mängden volym, steroider ökar återhämtningsförmågan något enormt och det som funkar bra för en dopad, gör en ren övertränad). Men man kan ju kolla på intensiteten när de lyfter, där har man nog mycket att vinna.

Observera att jag håller med dig för övrigt!

Caveman_91
2009-04-28, 19:33
I den nämnda boken under kapitlet bicepsträning säger dom att man ska ha tummen på samma sida som resten av fingrarna när man greppar skivstång eller hanteln, det framgår inte i boken argument varför, vet du vad som är bra med det?

undrar oxå detta

rockafellah
2009-04-28, 19:41
Fan vilket skämt, skall en tomte som Paulun lära ut maximal muskeltillväxt?.. Om du vill växa så titta på proffsen från förr och nu, lär dig av dem.. Hur de tränar, äter och lever.. Och kom inte med "men de trycker ju blabla" än sen då, även om de flesta på kolozzeum tryckte lika mycket skulle de inte komma i närheten av deras massa... Träna ofta, tungt och hårt, sov ordentligt, följ en strikt diet och missa aldrig ett pass eller en måltid.. Där har Paulun maximal muskeltillväxt, det är gratis med och får plats på två rader..

Vill inte växa och bli stooor. Utan bara må bra egentligen:D Och kunna lite:)

Medusa
2009-04-28, 19:47
Sorry. Men ärligt talat tror jag att den träning som funkar för steroidbrukare, inte funkar lika bra för den som är ren (tänker mest på mängden volym, steroider ökar återhämtningsförmågan något enormt och det som funkar bra för en dopad, gör en ren övertränad). Men man kan ju kolla på intensiteten när de lyfter, där har man nog mycket att vinna.

Kanske inte omgående, men man kan träna sig för att klara av höga volymer..
Förstår dock inte varför volym automatiskt hamnar i fokus här, jag tycker frekvens och intensitet (belastning) är viktigare..

Vi håller med varandra för övrigt, särskilt i vad du säger om intensitet, ser sällan någon som tränar intensivt, där kan många hämta mycket..

För övrigt så tränar ju inte alla proffs med hög volym, när jag tittar på dem tittar jag på matvanor, utförande i övningar, ex kolla hur Victor Martinez gör militärpressar, han är säkerligen inte den ende som gör på sitt vis, men ändå..

Just det, jag förkastar överträning, finns inte.. Så enkelt är det.. :sleep:

Commando1980
2009-04-28, 19:56
Kanske inte omgående, men man kan träna sig för att klara av höga volymer..
Förstår dock inte varför volym automatiskt hamnar i fokus här, jag tycker frekvens och intensitet (belastning) är viktigare..

Vi håller med varandra för övrigt, särskilt i vad du säger om intensitet, ser sällan någon som tränar intensivt, där kan många hämta mycket..

För övrigt så tränar ju inte alla proffs med hög volym, när jag tittar på dem tittar jag på matvanor, utförande i övningar, ex kolla hur Victor Martinez gör militärpressar, han är säkerligen inte den ende som gör på sitt vis, men ändå..

Just det, jag förkastar överträning, finns inte.. Så enkelt är det.. :sleep:

klart överträning existerar dock så är överträningsrädslan ofta överdriven samt så används överträning ofta som en ursäkt på uteblivna resultat (när det oftast handlar om andra faktorer och/eller tillfällig överansträngning)

Martin Löwgren
2009-04-28, 20:42
Fan vilket skämt, skall en tomte som Paulun lära ut maximal muskeltillväxt?.. Om du vill växa så titta på proffsen från förr och nu, lär dig av dem.. Hur de tränar, äter och lever.. Och kom inte med "men de trycker ju blabla" än sen då, även om de flesta på kolozzeum tryckte lika mycket skulle de inte komma i närheten av deras massa... Träna ofta, tungt och hårt, sov ordentligt, följ en strikt diet och missa aldrig ett pass eller en måltid.. Där har Paulun maximal muskeltillväxt, det är gratis med och får plats på två rader..Har du ens läst vad Paulun skriver i den boken?

Jag är inget stort fan heller av den mannen men de han skriver i den boken är väldigt basic och korrekt.

Scratch89
2009-04-28, 20:57
Just det, jag förkastar överträning, finns inte.. Så enkelt är det.. :sleep:

Vad var det som hände med dina axlar?

Scratch89
2009-04-28, 20:58
Om du vill ha en bra styrketräningsbok så rekommenderar jag Styrketräning av Jesper Augustsson m.fl. Vi har haft honom som föreläsare. :cool:

Boken är... ja, riktigt bra. Grundlig, och har allt från grundläggande rörelselära till avancerade program för olika mål. Har med massor av övningar, och varianter på dem.

http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Article/View/?articleId=707

z_bumbi
2009-04-28, 21:00
klart överträning existerar dock så är överträningsrädslan ofta överdriven samt så används överträning ofta som en ursäkt på uteblivna resultat (när det oftast handlar om andra faktorer och/eller tillfällig överansträngning)

Tillfällig överansträngning är iofs överträning om den beror på träningen.

rockafellah
2009-04-28, 21:03
Om du vill ha en bra styrketräningsbok så rekommenderar jag Styrketräning av Jesper Augustsson m.fl. Vi har haft honom som föreläsare. :cool:

Boken är... ja, riktigt bra. Grundlig, och har allt från grundläggande rörelselära till avancerade program för olika mål. Har med massor av övningar, och varianter på dem.

http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Article/View/?articleId=707

Okej! Men jag sparar pengar till en NZ-resa jag ska göra i december(:hband:) så kan inte betala så mycket. Tänkte att de 2 böckerna kunde vara en bra grund ändå eftersom dom tillsammans kostar 300kr.
Men asså, dom funkar? Både kost och träningsboken? Eller är dom helt åt skogen?:) Du verkar ha koll och så, så frågar dig;)
Självklart köper jag den du sa om de jag föreslog är sämst, men den har en bra grund för en total nybörjare?:)

Scratch89
2009-04-28, 21:08
Okej! Men jag sparar pengar till en NZ-resa jag ska göra i december(:hband:) så kan inte betala så mycket. Tänkte att de 2 böckerna kunde vara en bra grund ändå eftersom dom tillsammans kostar 300kr.
Men asså, dom funkar? Både kost och träningsboken? Eller är dom helt åt skogen?:) Du verkar ha koll och så, så frågar dig;)
Självklart köper jag den du sa om de jag föreslog är sämst, men den har en bra grund för en total nybörjare?:)

Jag gillar inte Pauluns böcker, då han skriver dem av en anledning. De jag har läst (jag har inte läst den senaste!) innehåller en hel del konstigheter. Jag tycker inte att två personer (som är utbildade inom kost, vad jag vet) ska skriva en bok som handlar om träning. Den jag har länkat till har ju experter på områden som författare. Den är skriven under flera år, och har gått igenom betydligt fler studier och har mer kött på benen än de andra böckerna.

För att få bäst kunskap tycker jag att du ska köpa en bok om träning, en om näring. Jag kan lova att den boken jag länkade till är många gånger bättre än Pauluns träningsbok.

rockafellah
2009-04-28, 21:12
För att få bäst kunskap tycker jag att du ska köpa en bok om träning, en om näring. Jag kan lova att den boken jag länkade till är många gånger bättre än Pauluns träningsbok.

Okej. När jag tänker på det så fick jag i present en träningsbok som jag redan hade så jag fick välja en annan, får bli den:D
Men den går att använda för nybörjare också?:) Och vad tycker du om näringslära boken? "Allt om näringslära":)

Medusa
2009-04-28, 21:21
Vad var det som hände med dina axlar?

Jag skadade dem, fick inflammationer, dock inget kroniskt.. Överträning eller inte, allt jag vet är att jag tränade dem för tungt.. Hursomhelst..

Överträning "existerar", men i verkligheten; Hur många tränar tillräckligt hårt för att någonsin ligga i riskzonen, väldigt få..

Var någon coach på t-nation som skrev ungefär såhär, under alla mina år som personlig tränare och olympisk coach har jag bara sett två fall av riktig överträning, hos två elitatleter som tränade 30+ timmar i veckan..

Medusa
2009-04-28, 21:23
Har du ens läst vad Paulun skriver i den boken?

Jag är inget stort fan heller av den mannen men de han skriver i den boken är väldigt basic och korrekt.

Men att döpa boken till maximal muskeltillväxt är väl ändå ett skämt.. ? Basic och korrekt är inte särskilt svårt att vara inom styrketräning.. Fan skulle hellre köpa en bok skriven av Allan och Arne, vilken dag somhelst..

Anders The Peak
2009-04-28, 21:35
Jag skadade dem, fick inflammationer, dock inget kroniskt.. Överträning eller inte, allt jag vet är att jag tränade dem för tungt.. Hursomhelst..

Överträning "existerar", men i verkligheten; Hur många tränar tillräckligt hårt för att någonsin ligga i riskzonen, väldigt få..

Var någon coach på t-nation som skrev ungefär såhär, under alla mina år som personlig tränare och olympisk coach har jag bara sett två fall av riktig överträning, hos två elitatleter som tränade 30+ timmar i veckan..

Jag tycker inte att man ska uttrycka sig så generellt kring byggträning eftersom det inte skiljer sig nämnvärt från andra former av träning. Träningen måste vara individanpassad till den unika individens förutsättningar. En otränad individ kan överträna och dra på sig svåra skador genom att bara köra ett för hårt gympass.

De flesta byggare är generellt övertränade men håller det på stången med ihärdigt preppande. Fast de skulle få ett ofantligt mycket bättre resultat om de hade ordentlig kunskapsgrund om hur kroppen svarar på fysisk träning.

Scratch89
2009-04-28, 21:45
Okej. När jag tänker på det så fick jag i present en träningsbok som jag redan hade så jag fick välja en annan, får bli den:D
Men den går att använda för nybörjare också?:) Och vad tycker du om näringslära boken? "Allt om näringslära":)

Boken funkar jättebra för nybörjare. Jag blev riktigt förvånad när jag såg hur pass avancerad den var också, så man har användning för den senare i "karriären" också.

Den finns lite billigare på Adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185433551


Det finns nog inga böcker som är bra böcker om näringslära, om man inte har lite förkunskapskrav. Det här har varit uppe förut; om du inte kan förstå gymnasiekemin så är det rätt så jobbigt. De flesta böcker som ligger under t.ex Näringslära För Högskolan rabblar bara upp siffror hit och dit; den riktiga näringsläran är kemi, kemi och lite mer (bio)kemi. Frukta icke dock; Eddie Vedder har t.ex inte läst kemi på gymnasiet, men han klarar ju sig ändå. :D De flesta som går på våra utbildningar har inte läst det, men klarar sig ändå.

Näringslära för högskolan:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550

Medusa
2009-04-28, 21:45
Jag tycker inte att man ska uttrycka sig så generellt kring byggträning eftersom det inte skiljer sig nämnvärt från andra former av träning. Träningen måste vara individanpassad till den unika individens förutsättningar. En otränad individ kan överträna och dra på sig svåra skador genom att bara köra ett för hårt gympass.


Här håller jag med dig fullt ut,

Sniggel
2009-04-28, 21:46
Just det, jag förkastar överträning, finns inte.. Så enkelt är det.. :sleep:
Haha. Så med ett bra matshema där man (tom) går upp i vikt stadigt borde innebära att man inte kan överträna sig?
Kör Böj Bänk och Mark 3 ggr i veckan 5*5 till failure i alla set och kom sen och säg att du klarar dig fint bara du äter tillräckligt många 1000 kcal :P

Medusa
2009-04-28, 21:48
Ok, tror ni missförstod mig pga mitt klumpiga ordval, självklart existerar överträning men i verkligheten är det extremt ovanligt.. Sällan någon tränar tillräckligt hårt eller ofta, precis som i quoten från t-nation jag nämnde i tidigare inlägg.. Låter det vettigt?

rockafellah
2009-04-28, 21:50
Boken funkar jättebra för nybörjare. Jag blev riktigt förvånad när jag såg hur pass avancerad den var också, så man har användning för den senare i "karriären" också.

Den finns lite billigare på Adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185433551


Det finns nog inga böcker som är bra böcker om näringslära, om man inte har lite förkunskapskrav. Det här har varit uppe förut; om du inte kan förstå gymnasiekemin så är det rätt så jobbigt. De flesta böcker som ligger under t.ex Näringslära För Högskolan rabblar bara upp siffror hit och dit; den riktiga näringsläran är kemi, kemi och lite mer (bio)kemi. Frukta icke dock; Eddie Vedder har t.ex inte läst kemi på gymnasiet, men han klarar ju sig ändå. :D De flesta som går på våra utbildningar har inte läst det, men klarar sig ändå.

Näringslära för högskolan:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550

Ait! Det får bli den här - http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185433551 om träning, som farsan och morsan betalar;) och denna http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185225649 om kost, eftersom jag måste betala den:cool:

Tack för tipsen!:D

Medusa
2009-04-28, 21:51
De flesta byggare är generellt övertränade men håller det på stången med ihärdigt preppande. Fast de skulle få ett ofantligt mycket bättre resultat om de hade ordentlig kunskapsgrund om hur kroppen svarar på fysisk träning.

Du Anders, vore intressant att få veta vad du syftar på här, "kunskapsgrunden"... I slutändan handlar det ju om att lyfta så tungt man kan (relativt antalet reps), så ofta man kan, intensivt, hålla en god diet och vila ordentligt, och balansera allt detta på gränsen till skador och verklig överträning..

Vad skulle ex Arnold kunnat göra annorlunda med kunskapsgrunden? Eller Ronnie, Cutler, Haney etc.. Har svårt att se dem göra något annat än just, i slutändan, lyfta vikterna..

Mourten
2009-04-28, 21:52
Haha. Så med ett bra matshema där man (tom) går upp i vikt stadigt borde innebära att man inte kan överträna sig?
Kör Böj Bänk och Mark 3 ggr i veckan 5*5 till failure i alla set och kom sen och säg att du klarar dig fint bara du äter tillräckligt många 1000 kcal :P

Jag kör konstant failuire, men äter som 3 grisar och sover 10 timmar/dygn, jag blir bara "övertränad" i underarmarna som är ömma nästan jämt.
Har kört såhär i 15 månader ungefär. Still going strong.

Mourten
2009-04-28, 21:53
Du Anders, vore intressant att få veta vad du syftar på här, "kunskapsgrunden"... I slutändan handlar det ju om att lyfta så tungt man kan (relativt antalet reps), så ofta man kan, intensivt, hålla en god diet och vila ordentligt, och balansera allt detta på gränsen till skador och verklig överträning..

Vad skulle ex Arnold kunnat göra annorlunda med kunskapsgrunden? Eller Ronnie, Cutler, Haney etc.. Har svårt att se dem göra något annat än just, i slutändan, lyfta vikterna..

Håller med, så Anders, som säkert är bra tränad å allt men du påstår alltså att MrO killarna gör fel och skulle kunna bli större, ok?

Commando1980
2009-04-28, 21:55
Tillfällig överansträngning är iofs överträning om den beror på träningen.

nja beror på hur du definierar överträning, tycker att det kan vara vettigt att skilja på de två. vissa verkar ju tro att de blivit kroniskt övertränade bara för de är 'tillfälligt överansträngda'. viss temporär överansträngning får man ju ofta räkna med om man vill komma vidare i sin träning och det behöver ju inte vara något att vara livrädd för om man lägger upp träningen på ett vettigt sätt.

Scratch89
2009-04-28, 21:55
Ait! Det får bli den här - http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185433551 om träning, som farsan och morsan betalar;) och denna http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185225649 om kost, eftersom jag måste betala den:cool:

Tack för tipsen!:D

Det blir bra, tror jag! Hör av dig om boken sen, vad du tyckte och sådär.

Martin Löwgren
2009-04-28, 21:56
Om du vill ha en bra styrketräningsbok så rekommenderar jag Styrketräning av Jesper Augustsson m.fl. Vi har haft honom som föreläsare. :cool:

Boken är... ja, riktigt bra. Grundlig, och har allt från grundläggande rörelselära till avancerade program för olika mål. Har med massor av övningar, och varianter på dem.

http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Article/View/?articleId=707

Riktigt bra bok. Tyvärr massvis av felaktiga benämningar av muskler, funktioner med mera vilket känns lite klantigt men annars - suverän.

Martin Löwgren
2009-04-28, 21:58
Men att döpa boken till maximal muskeltillväxt är väl ändå ett skämt.. ? Basic och korrekt är inte särskilt svårt att vara inom styrketräning.. Fan skulle hellre köpa en bok skriven av Allan och Arne, vilken dag somhelst..

Följer man de grunder de tar upp så lägger man grunden för maximal ren muskeltillväxt. Inga konstigheter de tar upp utan samma saker som nämns på detta forum 24/7.

jwzrd
2009-04-28, 22:02
Jag tycker inte att man ska uttrycka sig så generellt kring byggträning eftersom det inte skiljer sig nämnvärt från andra former av träning. Träningen måste vara individanpassad till den unika individens förutsättningar. En otränad individ kan överträna och dra på sig svåra skador genom att bara köra ett för hårt gympass.

De flesta byggare är generellt övertränade men håller det på stången med ihärdigt preppande. Fast de skulle få ett ofantligt mycket bättre resultat om de hade ordentlig kunskapsgrund om hur kroppen svarar på fysisk träning.

Ska jag behöva hålla med just dig? Ja. Det verkar inte bättre. Till yttermera visso är det irriterande att höra någon som blandat ihop sin resultat drivna av sin nuvarande kur med kunskap förvärvad av ren träning över lång tid eller genom att ta del av (flera) andra som lyckats göra det. Skillnaden är milsvid.

rockafellah
2009-04-28, 22:02
Det blir bra, tror jag! Hör av dig om boken sen, vad du tyckte och sådär.

I will!!:D

Scratch89
2009-04-28, 22:03
Riktigt bra bok. Tyvärr massvis av felaktiga benämningar av muskler, funktioner med mera vilket känns lite klantigt men annars - suverän.

Nu har jag inte boken här, så jag kan inte kolla det du menar. Men ge ett exempel.

Sniggel
2009-04-28, 22:08
Ok, tror ni missförstod mig pga mitt klumpiga ordval, självklart existerar överträning men i verkligheten är det extremt ovanligt.. Sällan någon tränar tillräckligt hårt eller ofta, precis som i quoten från t-nation jag nämnde i tidigare inlägg.. Låter det vettigt?

Sorry, missade dina 2 tidigare inlägg.

Commando1980
2009-04-28, 22:08
Ok, tror ni missförstod mig pga mitt klumpiga ordval, självklart existerar överträning men i verkligheten är det extremt ovanligt.. Sällan någon tränar tillräckligt hårt eller ofta, precis som i quoten från t-nation jag nämnde i tidigare inlägg.. Låter det vettigt?

tycker att du oftast skriver smörja men är benägen att delvis hålla med dig i detta fallet.

när HIT-hysterin var som störst för några år sedan läste man ju en hel del artiklar skrivna av författare som var övertygade om att majoriteten av gymmare var övertränade och därför inte fick de resultaten de eftersträvade. vilket givetvis var och är skitsnack. de främsta anledningarna till att folk inte får resultat är att de flesta tränar som kärringar samt inte har någon vettig plan eller klart definierade mål. många verkar ju inte ens ha fattat att man måste lyfta tyngre och tyngre vikter för att växa på gymmet, alternativt så 'glömmer' man att planera in progressivitet i sitt upplägg. istället blir pump det man ofta värderar högst.

Sniggel
2009-04-28, 22:10
Jag kör konstant failuire, men äter som 3 grisar och sover 10 timmar/dygn, jag blir bara "övertränad" i underarmarna som är ömma nästan jämt.
Har kört såhär i 15 månader ungefär. Still going strong.

Försök att göra det när du fått en sisådär 30% mer styrka än vad du har nu.
Dessutom är det individuellt hur mycket träning man klarar av.

Sniggel
2009-04-28, 22:14
Försök att göra det när du fått en sisådär 30% mer styrka än vad du har nu.
Dessutom är det individuellt hur mycket träning man klarar av.

edit:
Jag hade också en lång period när det funkade hur bra som helst att äta som "3 grisar". Ökade styrka men efter ett tag så hade jag kommit så långt att jag inte blev något starkare, men jag gick fortfarande upp i vikt. Jag var inte övertränad just då men jag tränade nog för mycket för att återhämta mig och göra framsteg (vilekt jag inte insåg då). Och det är inte kul att äta så att man går upp i vikt (för att undvika överträning) och ändå inte få några resultat, då blir man bara tjock. Det som hade hjälpt mig där hade varit att minska på kalorierna och träningsfrekvensen eller volymen (vilket jag såklart inte visste då).

Martin Löwgren
2009-04-28, 22:19
Nu har jag inte boken här, så jag kan inte kolla det du menar. Men ge ett exempel.

Inte jag heller men de tog upp det i förra nummret utav sjukgymnast tidningen Fysio. Fel på ursprung/fäste/innervation/vaskulärt med mera.

Iofs småsaker men ändå oproffsigt. Det sänker dock inte helhetsintrycket som fortfarande är 9/10 enligt mig

Sniggel
2009-04-28, 22:20
nja beror på hur du definierar överträning, tycker att det kan vara vettigt att skilja på de två. vissa verkar ju tro att de blivit kroniskt övertränade bara för de är 'tillfälligt överansträngda'. viss temporär överansträngning får man ju ofta räkna med om man vill komma vidare i sin träning och det behöver ju inte vara något att vara livrädd för om man lägger upp träningen på ett vettigt sätt.

Håller med. Det är när man inte inser att man är temporärt överansträngd och låter det bli en kronisk företeelse som man är övertränad, eller iaf, stagnerar och stampar på samma ställe.
Och nej jag tror inte många övertränar på gym. De flesta kör inte tillräcklig regelbundet (typ 45 av 52 veckor på ett år 3 eller fler pass per vecka) eller pressar sig* tillräckligt för att hamna i ett sånt stadie.

* Med det menar jag att man flertalet gånger har överträffat sig själv med att man inte visste att man var kapabel till att lyfta så tungt, eller så många reps på den vikten. En omdefiniering av vad failure är på ett personligt plan alltså.

Medusa
2009-04-28, 22:22
De flesta kör inte tillräcklig regelbundet (typ 45 av 52 veckor på ett år 3 eller fler pass per vecka) eller pressar sig* tillräckligt för att hamna i ett sånt stadie.


Precis, lite det jag är inne på..

Commando1980
2009-04-28, 22:29
edit:
Jag hade också en lång period när det funkade hur bra som helst att äta som "3 grisar". Ökade styrka men efter ett tag så hade jag kommit så långt att jag inte blev något starkare, men jag gick fortfarande upp i vikt. Jag var inte övertränad just då men jag tränade nog för mycket för att återhämta mig och göra framsteg (vilekt jag inte insåg då). Och det är inte kul att äta så att man går upp i vikt (för att undvika överträning) och ändå inte få några resultat, då blir man bara tjock. Det som hade hjälpt mig där hade varit att minska på kalorierna och träningsfrekvensen eller volymen (vilket jag såklart inte visste då).

jag vill inflika här att det är lätt att lura sig själv då man bulkar hårt eftersom en del av styrkeökningarna inte beror på muskeltillväxt* (vilket man som byggare strävar efter) utan snarare på att man allmänt blir tyngre/fetare. man kan säga att man "fetmadopar" sig. detta blir tydligt sen när man blir tvungen att deffa hårt efter att man transformerat sig till en gris.

* eller iaf inte muskelmassa som man får behålla efter deff

z_bumbi
2009-04-29, 06:52
Ok, tror ni missförstod mig pga mitt klumpiga ordval, självklart existerar överträning men i verkligheten är det extremt ovanligt.. Sällan någon tränar tillräckligt hårt eller ofta, precis som i quoten från t-nation jag nämnde i tidigare inlägg.. Låter det vettigt?

Nej det är inte så extremt ovanligt. Den totala kollapsen a la skidåkare där man inte kan göra något vettigt på något år utan att pulsen rusar är ovanlig men jag har hittills inte träffat någon som tränat längre än 5 år utan att ha några symptom på överträning. De vanligaste är axel-, armbågs- och ryggskador, envisa förkylningar som aldrig släpper, löpare som har benhinneinflamation, uteblivna resultat, sömnsvårigheter osv.
Självklart går det att förbättra tåligheten för att träna mer men det går bara upp till en viss gräns och sen blir det både en fråga om försvinnande vinster i förhållande till insats och, i många fall, att man tränar förmågan att träna mycket istället för någon annan egenskap.

Med tanke på att du själv redan dragit på dig kraftiga överträningsproblem så verkar dessutom din ståndpunkt ganska så svag?

Sniggel
2009-04-29, 09:34
jag vill inflika här att det är lätt att lura sig själv då man bulkar hårt eftersom en del av styrkeökningarna inte beror på muskeltillväxt* (vilket man som byggare strävar efter) utan snarare på att man allmänt blir tyngre/fetare. man kan säga att man "fetmadopar" sig. detta blir tydligt sen när man blir tvungen att deffa hårt efter att man transformerat sig till en gris.

* eller iaf inte muskelmassa som man får behålla efter deff

Jepp vi har den aspekten också. Ju mer kroppsmassa, desto mer muskelmassa kan man ha, det är lätt att lura sig att den styrkan man har när man blivit 100 kg, kommer att vara kvar när man väger 80 efter en lång deff. Problemet var att jag efter ett tag inte ens fick den fördelen, utan la nog på mig uteslutande fett.

Anders The Peak
2009-04-29, 18:41
Du Anders, vore intressant att få veta vad du syftar på här, "kunskapsgrunden"... I slutändan handlar det ju om att lyfta så tungt man kan (relativt antalet reps), så ofta man kan, intensivt, hålla en god diet och vila ordentligt, och balansera allt detta på gränsen till skador och verklig överträning..

Vad skulle ex Arnold kunnat göra annorlunda med kunskapsgrunden? Eller Ronnie, Cutler, Haney etc.. Har svårt att se dem göra något annat än just, i slutändan, lyfta vikterna..
Nu kan man säga att de har varit mycket framgångsrika men de har inte heller sluppit skador. Arnie kunde inte posera med armarna ovanför axelinjen 1975 så han fick både cortisonsprutor och smärtlindring för att kunna genomföra sitt program. Frank Zane hade liknande problem under de sista åren som proffsbyggare. Ronnie käkar diklofenak som godis i hans sista filmer.

Mourten
2009-04-29, 20:05
Nu kan man säga att de har varit mycket framgångsrika men de har inte heller sluppit skador. Arnie kunde inte posera med armarna ovanför axelinjen 1975 så han fick både cortisonsprutor och smärtlindring för att kunna genomföra sitt program. Frank Zane hade liknande problem under de sista åren som proffsbyggare. Ronnie käkar diklofenak som godis i hans sista filmer.

De är väl inte så konstigt, är ju likadant inom alla idrotter på den nivån?
Kroppen är INTE byggd för idrott på världselitnivå, inom någon idrott.

Tricklev
2009-04-29, 21:06
De är väl inte så konstigt, är ju likadant inom alla idrotter på den nivån?
Kroppen är INTE byggd för idrott på världselitnivå, inom någon idrott.

Helt sant, kroppsbyggning är dock exceptionell när det gäller att skada sin kropp, även på betydligt lägre nivå än Olympia.

Arne Persson
2009-04-29, 21:59
Jag skrattade i alla fall gott när jag bläddrade igenom "mästerverket". Det hade verkligen lagts ner stor möda på att framhärda mina kära sorgebarn..... he he! Ja ni vet vilka... ;)
Ja, tom min kära liggande tricepsextension runt hufvudet hade fått sig en känga.... man bara bugar....:D

MrBulk
2009-04-29, 22:16
En fråga till dig Martin:

I den nämnda boken under kapitlet bicepsträning säger dom att man ska ha tummen på samma sida som resten av fingrarna när man greppar skivstång eller hanteln, det framgår inte i boken argument varför, vet du vad som är bra med det?

Jag quotar min egen fråga från första sidan, nån annan än Martin Löwgren, som frågan var ställd till, kan givetvis besvaras av nån annan kunnig :)

Arne Persson
2009-04-29, 22:19
Jag quotar min egen fråga från första sidan, nån annan än Martin Löwgren, som frågan var ställd till, kan givetvis besvaras av nån annan kunnig :)

Visar dom med rak eller EZ-stång?

MrBulk
2009-04-29, 22:23
Rak stång.

Arne Persson
2009-04-29, 22:28
Rak stång.

Då har du redan full tillräcklig supination med normalt grepp. Med EZ-stång är det inte helt optimalt, oavsett grepp.

MrBulk
2009-04-29, 22:39
Då har du redan full tillräcklig supination med normalt grepp. Med EZ-stång är det inte helt optimalt, oavsett grepp.

Nä jag tycker inte heller att spelar nån roll vilket grepp, större risk att tappa stången men dom borde väl ha nåt argument till att dom säger så.
Ska kanske höra av mig till Kristian Berg och fråga.

Scratch89
2009-04-29, 22:44
Jag skrattade i alla fall gott när jag bläddrade igenom "mästerverket". Det hade verkligen lagts ner stor möda på att framhärda mina kära sorgebarn..... he he! Ja ni vet vilka... ;)
Ja, tom min kära liggande tricepsextension runt hufvudet hade fått sig en känga.... man bara bugar....:D

Vilken menar du?

Arne Persson
2009-04-29, 22:50
Vilken menar du?


Läs alla dom posterna där mina argument mot vissa övningsutförande mm brukar spåra ur.....:)

Scratch89
2009-04-30, 07:06
Läs alla dom posterna där mina argument mot vissa övningsutförande mm brukar spåra ur.....:)

Med tanke på att jag inte har böckerna hemma blir det svårt att lista ut.

Arne Persson
2009-04-30, 07:12
Med tanke på att jag inte har böckerna hemma blir det svårt att lista ut.

Ledtrådar... Latsdrag bakom nacken.... press med raka handleder... djupa knäböj...

Mourten
2009-04-30, 07:13
Ledtrådar... Latsdrag bakom nacken.... press med raka handleder... djupa knäböj...

Press bakom nacken är väl en vanlig käpphäst också? :)

Arne Persson
2009-04-30, 07:16
Press bakom nacken är väl en vanlig käpphäst också? :)

He he! Jo men den brukar jag ju "varna lite för".....:)

Scratch89
2009-04-30, 07:18
Ledtrådar... Latsdrag bakom nacken.... press med raka handleder... djupa knäböj...

Jag vet vad dina dragplåster är, men jag vet fortfarande inte vilka böcker som rekommenderar vad, eftersom jag inte har dem här hemma. Du får nog börja nämna böckerna.

Arne Persson
2009-04-30, 07:22
Jag vet vad dina dragplåster är, men jag vet fortfarande inte vilka böcker som rekommenderar vad, eftersom jag inte har dem här hemma. Du får nog börja nämna böckerna.

Jag syftade med mitt första inlägg på det litterära praktverket "Maximal muskeltillväxt"....

Scratch89
2009-04-30, 07:29
Jag syftade med mitt första inlägg på det litterära praktverket "Maximal muskeltillväxt"....

Dåså. :)

"Styrketräning" har med båda varianterna, har jag för mig, där man räknar vissa metoder/grepp som mer avancerad. Rätt så rimligt, tycker jag. Man kanske inte ska lära absoluta nybörjare att svinga med stänger runt huvudet innan de har hittat någon form av kontakt.

Eddie Vedder
2009-04-30, 09:29
Jag fick skiten när jag började prenumerera på BODY. Har ingen aning om var den är idag. Jag tror jag slängde den innan jag flyttade senaste gången.

rockafellah
2009-05-11, 18:55
Då har jag börjat läsa lite i böckerna då! Fick idag :)

Allt om näringslära - Tycker den innehåller bra grunder för en nybörjare. Den är väldigt lätt skriven, så att man enket förstår. Den är halvt "färgglad" vilket gör den lite lättare att läsa

Styrketräning - Tråkig bok att kolla på. Men när man väl börjar läsa så blir det intressant och den är skriven på ett väldigt bra sätt!