handdator

Visa fullständig version : Kritik av schema


grakka
2009-04-28, 12:13
Skulle vilja ha lite feedback på mitt schema. Har skissat upp hur jag brukar träna och även i vilken ordning, set, repetitioner och vikter. Detta är på ett ungefär och kan skilja sig aningen från dag till dag beroende på hur taggad och trött man är. Jag väger 72kg, är 179cm lång och har tränat i 15 månader. Tränar framförallt för att det är kul. Har testat z_bumbi's schema och det var bra men vill ändå köra mina egna övningar.

Det jag undrar över är om det ser jämnt och bra ut eller om det är något som släpar efter i förhållande till allt annat. Anledningen till denna tråd är att det kan vara svårt att se sina egna fel.

Måndag
Rygg + Biceps
• sittande rodd (4x8) 50kg
• smalt latsdrag (4x8) 45kg
• hantelrodd (3x8) 20kg
• stångcurl (3x8) 25kg
• ”erector-spinae-och-rumpa” i maskin (3x8) 70kg

Tisdag
Bröst + Triceps
• bänkpress/hantelpress (4x8) 60kg/25kg
• lutande bänkpress/hantelpress (4x8) 45kg/20kg
• dips (3x8)
• sittande tricepsextention mot bänk (3x8) 30kg
• smal lutande bänkpress i smith (3x6) 40kg
• rotatorcuff utåtrotation (3x15) 6kg
• rotatorcuff inåtrotation (2x15) 8kg

Onsdag
Vila

Torsdag
Ben + Mage
• knäböj i smith (4x8) 55kg
• benpress (3x8) 140kg
• cablecrunches (3x10)
• bålrotation i maskin (2x15)
• hängande benlyft (2xF)

Fredag
Axlar + Nacke + Vader
• hantelpress (3x8) 20kg
• militärpress i smith (3x8) 35kg
• hantellyft åt sidan (3x8) 8kg
• baksida axel i cable (3x8) 10kg
• stånglyft framåt (3x8) 15kg
• "rulla nacke i brygga" (3x12)
• Shrugs i Smith (3x8) 45kg
• Stående vadpress i Smith (3x8) 45kg

Lördag
Vila

Söndag
Vila

Attans :(. Är osäker på om denna tråd ligger på rätt plats. Om inte så kanske någon stark kan flytta den.

JohnRick
2009-04-28, 12:36
Var har du fria knä- alt. frontböj? Smithen ser jag inte på ngt sätt som ett substitut för detta. Och jag saknar övningar för baksida lår.

grakka
2009-04-28, 12:45
Var har du fria knä- alt. frontböj? Smithen ser jag inte på ngt sätt som ett substitut för detta. Och jag saknar övningar för baksida lår.

Av vilken anledning är en fri knä- alt. frontböj övning ett måste? Menar, på vilket sätt skiljer sig en fri övning från en i smith utöver att man behöver ha balans för den fria. Tycker att smithen känns säkrare då det går att låsa om det skiter sig. Glömde att skriva i övningarna för baksida lår. Men just nu så blir jag så förbannad på att det inte går att editera det första inlägget så att jag inte vet vad. Givetvis finns det inte heller någon anledning till varför man inte kan editera efter 3 minuter. Kör iaf curl baksida lår 3x8 35kg typ, och någon övning med boll och kroppsvikt som är förjäkla bra. Tappade stinget helt på grund av att det inte går att editera så jag orkar inte förklara den sista övningen. Fel namn på trådfan dessutom vilket inte går att ändra. Wohoo!

dream_theater_
2009-04-28, 13:13
Skulle man kunna editera ett inlägg flera timmar efter att man har skrivit det skulle många diskussioner gå åt helvete. Kan vara en anledning. Skriv rätt från början;)

Angående knäböj. Denna text är hämtad från "best of" och är skriven av Jarod.

"Vanlig knäböj i Smithmaskin
Jag avråder från att träna knäböj med stången bakpå i Smithmaskinen. Jag vet att många anser att det är stadigare och bättre att köra böjen så men jag anser att den suger. Istället för att applicera sitt muskulära tryck uppåt kommer man att pressa mot gejdrarna, ungefär som ett fyllo som försöker klättra upp med hjälp av en lyktstolpe. Om väldigt många tycker att den övningen är bra får man väl köra den, men den kan alltså inte mäta sig med vanliga böj - det blir en helt annan övning. Kort och gott för att i en vanlig knäböj beskriver inte stången en lodrät rörelse (som i Smithmaskinen) utan rörelsen förskjuts bakåt.

För att kunna genomföra en full rörelse i just Smithen måste man placera fötterna framför stångens rörelsebana - skulle man stå på samma vis i den vanliga knäböjen skulle man ramla bakåt. Och eftersom man står på det viset får man en större belastning på Gluteus, under förutsättning att man går fulla djupet. Man kopplar ur Vastus och får inte heller full längd på Femoris.

Det finns folk som är tillräckligt mjuka för att klara av en fullgod böj i Smithmaskin men eftersom det också finns en belastningsgräns på många Smithmaskiner begriper jag det inte. Om det inte är för att man vill variera sig…"

grakka
2009-04-28, 13:19
Skulle man kunna editera ett inlägg flera timmar efter att man har skrivit det skulle många diskussioner gå åt helvete. Kan vara en anledning. Skriv rätt från början;)

Angående knäböj. Denna text är hämtad från "best of" och är skriven av Jarod.

"Vanlig knäböj i Smithmaskin
Jag avråder från att träna knäböj med stången bakpå i Smithmaskinen. Jag vet att många anser att det är stadigare och bättre att köra böjen så men jag anser att den suger. Istället för att applicera sitt muskulära tryck uppåt kommer man att pressa mot gejdrarna, ungefär som ett fyllo som försöker klättra upp med hjälp av en lyktstolpe. Om väldigt många tycker att den övningen är bra får man väl köra den, men den kan alltså inte mäta sig med vanliga böj - det blir en helt annan övning. Kort och gott för att i en vanlig knäböj beskriver inte stången en lodrät rörelse (som i Smithmaskinen) utan rörelsen förskjuts bakåt.

För att kunna genomföra en full rörelse i just Smithen måste man placera fötterna framför stångens rörelsebana - skulle man stå på samma vis i den vanliga knäböjen skulle man ramla bakåt. Och eftersom man står på det viset får man en större belastning på Gluteus, under förutsättning att man går fulla djupet. Man kopplar ur Vastus och får inte heller full längd på Femoris.

Det finns folk som är tillräckligt mjuka för att klara av en fullgod böj i Smithmaskin men eftersom det också finns en belastningsgräns på många Smithmaskiner begriper jag det inte. Om det inte är för att man vill variera sig…"

Det är mänskligt att glömma och göra fel. Jobbigt att behöva bumpa tråden med massa saker man glömmer. Sedan efter 3-4 kommentarer så är det någon som svarar på första inlägget utan att ha läst alla svar. Så bygger man upp massa onödig diskussion om alla fel i tråden istället för det den handlar om.

Hur som helst. Tack för det du skrev. Det gav mig en mycket klarare bild på det hela. Får väll börja med låga vikter och avancera tillsammans med balansen. Ska testa att byta ut smithböjen mot friböj nästa pass :thumbup:

dream_theater_
2009-04-28, 13:28
Ska testa att byta ut smithböjen mot friböj nästa pass :thumbup:

ja gör det! Du lär komma in ganska fort i det.

Glömma är mänskligt? *bs* *screwy*

DSBM
2009-04-28, 14:30
Det är omänskligt att glömma, alla riktiga människor är perfekta.

Angående ditt schema saknar jag marklyft på ryggdagen. Inte dödsviktigt att ha med den, men det är en underbar och tung övning som du gör rätt i att lära dig så fort som möjligt. Håller med ovanstående att du borde försöka lära dig att köra knäböj med fria vikter, annars verkar det se bra ut. Lycka till med träningen!