handdator

Visa fullständig version : Wokgrönsaker - nyttigt?


Bamse
2003-08-05, 22:24
Är djupfrysta wokgrönsaker lika nyttiga som färska grönsaker? Finns vitaminerna kvar efter tillagning så att säga?

William
2003-08-05, 22:26
Originally posted by Bamse
Är djupfrysta wokgrönsaker lika nyttiga som färska grönsaker? Finns vitaminerna kvar efter tillagning så att säga?

Wok är riktigt nyttigt eftersom tillagningstiden är så kort så väldigt mycket bevaras i grönsakerna. Tillagningen sker på väldigt hög värme men eftersom tiden är så kort spelar det ingen större roll.

Sverker
2003-08-06, 06:12
Djupfrysta grönsaker är kokta ett kort ögonblick innan djupfrysningen. Detta gör man för att göra grönsakerna hållbara och relativt frächa när de tinas. Risken är annars att de blir bruna och smakar sämre när de tinnat upp.

Visst förloras en del vitaminer och mineraler vid dena kokning men förlusterna är relativt små och skall jämföras med att inte äta grönsaker alls :nono:


Man kan nog räkna med 10 - 30 % förlust av de känsliga C-vitaminet och av folacin.

Bamse
2003-08-06, 11:19
:thumbup:

Vänskap
2003-08-06, 11:28
Originally posted by Sverker
Djupfrysta grönsaker är kokta ett kort ögonblick innan djupfrysningen. Detta gör man för att göra grönsakerna hållbara och relativt frächa när de tinas. Risken är annars att de blir bruna och smakar sämre när de tinnat upp.

Visst förloras en del vitaminer och mineraler vid dena kokning men förlusterna är relativt små och skall jämföras med att inte äta grönsaker alls :nono:


Man kan nog räkna med 10 - 30 % förlust av de känsliga C-vitaminet och av folacin.


Jag läste nån tidningsartikel för ett tag sen där man hävdade att frysta grönsaker var nyttigare än färska....mer vitaminer och dylikt.
Minns inte varför.......men färska grönsaker kanske också förlorar sina vitaminer, mineraler när de ligger i grönsaksdiskarna...vad vet jag.

Ozz
2003-08-06, 12:40
"Jag läste nån tidningsartikel för ett tag sen där man hävdade att frysta grönsaker var nyttigare än färska....mer vitaminer och dylikt."

Det har väl att göra med att biotillgängligheten av diverse nyttiga saker i grönsakerna ökar. Blir mer tillgängligt för kroppen när det går genom systemet...