handdator

Visa fullständig version : SVT uppdrag granskning "Överförmyndaren"


tsp
2009-04-27, 22:21
http://svtplay.se/v/1529323/uppdrag_granskning/del_15_av_22

Vad säger ni? Blev själv jävligt berörd måste jag säga. Förbannade slappa kommulanställda kärringar helt enkelt! Har dem ingen yrkesstolthet alls? Kan ge mig fan på att kärringen i inslaget mest sitter på fikarummet och skvallrar, landar det något på hennes bord stämplar hon kvickt GODKÄNT och sedan är det inte mer med det, finns ju viktiga saker att skvallra om istället för att sköta sitt arbete!

RandomC
2009-04-27, 22:44
Sannas mamma har väl inte heller sköt sig särskilt väl. Jag vet inte om hon verkligen är det offer hon framställs som i programmet...

Lelle Pelle
2009-04-27, 23:05
Det där är bara dåligt. Makalöst. Helt ofattbart.

High1ander
2009-04-27, 23:13
Skitsamma om mamman tagit pengarna, problemet är fortfarande helt jävla inkompetent överförmyndare.

Pudzianovski
2009-04-27, 23:21
Man kan tycka att kommunnen och länsstyrelsen skulle ha resurser och verktyg att följa upp bättre. Det är de som har det övergripande ansvaret trots allt. En överförmyndare har ju inga krav på utbildning heller egentligen vilket är lite märkligt.

Lelle Pelle
2009-04-27, 23:22
Man kan tycka att kommunnen och länsstyrelsen hade resurser och verktyg att följa upp bättre. Det är de som har det övergripande ansvaret trots allt. En överförmyndare har ju inga krav på utbildning heller egentligen vilket är lite märkligt.
Är du seriös? Ingen utbildning? Va fan, de sköter ju om framtiden för vissa!

tjabon
2009-04-27, 23:28
Här nedan följer ett mail som jag skickat till Vetlanda kommun:

" Hej!

Efter att ha sett SVT´s Uppdrag granskring 22/4,
har jag förstått att ni är i skriande behov av en kompetent
överförmyndare.
Jag har IQ som en babian, tycker om att slösa pengar och ger
dessutom ett komplett tafatt intryck.
Därmed torde era grundkriterier för en första klassens överförmyndare
vara uppfyllda och jag ser fram emot att tillträda tjänsten fortast möjligt !!!

Vänligen: N.N "



Och här är svaret som jag fick dagen efter:

" Hej!
Ditt mail är mottaget på kommunkansliet.
Hälsningar
Margareta Darell "

:D:D:D

ManuelIT
2009-04-27, 23:40
Sannas mamma har väl inte heller sköt sig särskilt väl. Jag vet inte om hon verkligen är det offer hon framställs som i programmet...

Jo, att Sannas mamma inte skött sig bra är nog alla överens om - precis därför existerar överförmyndare, det är deras ansvar. Vad för funktion har de annars, liksom?

ManuelIT
2009-04-27, 23:40
Här nedan följer ett mail som jag skickat till Vetlanda kommun:


:laugh: :laugh:

abbarn
2009-04-28, 00:24
Sannas mamma har väl inte heller sköt sig särskilt väl. Jag vet inte om hon verkligen är det offer hon framställs som i programmet...

Nä precis och det var ju därför det krävdes överförmyndare.

Nitrometan
2009-04-28, 07:28
Sannas mamma har väl inte heller sköt sig särskilt väl. Jag vet inte om hon verkligen är det offer hon framställs som i programmet...
Nej. Precis.

Och det är överförmyndarens jobb att se till att hon inte snor pengarna från dottern.


Edit: Trea... :(

stafh
2009-04-28, 08:29
Fyfan, hoppas hon får kicken. Ärkekärring.

Purren
2009-04-28, 08:50
Jävla skit alltså, hon borde ju bli betalningskyldig.

De kan göra avdrag på hennes lön eftersom hon uppenbarligen inte gjort sitt jobb.

Purren
2009-04-28, 08:52
Fy fan alltså, jävla idiot till mamma dessutom. Vilken människa. "Man vill ju köpa prylar och så"

stafh
2009-04-28, 10:18
Mamman borde bli betalningsskyldig, kärringen på kommunen borde få sparken på fläcken.

coxie
2009-04-28, 10:20
Överförmyndaren får väl en officiell tillsägning som de sedan skrattar gott åt medan de dricker kaffe.

Eller så kanske det funkar och idioten sparkas ut, men det är kommunen vi pratar om så inget jag litar på.

Fatalist
2009-04-28, 10:51
Får kärringen sitta kvar på sitt jobb är något mycket fel.

Mantus
2009-04-28, 11:58
Att inte följa rutiner och inte dokumentera processen bakom uttag är så dumt att det borde kvalificera en person för avsked. I just dessa fall (liksom många andra) är dokumentation väldigt viktig inte minns ur bevishänseende.

Patrick Bateman
2009-04-28, 12:09
Här nedan följer ett mail som jag skickat till Vetlanda kommun:

" Hej!

Efter att ha sett SVT´s Uppdrag granskring 22/4,
har jag förstått att ni är i skriande behov av en kompetent
överförmyndare.
Jag har IQ som en babian, tycker om att slösa pengar och ger
dessutom ett komplett tafatt intryck.
Därmed torde era grundkriterier för en första klassens överförmyndare
vara uppfyllda och jag ser fram emot att tillträda tjänsten fortast möjligt !!!

Vänligen: N.N "



Och här är svaret som jag fick dagen efter:

" Hej!
Ditt mail är mottaget på kommunkansliet.
Hälsningar
Margareta Darell "

:D:D:D

Du får se till att posta svaret ifrån personen som är ansvarig när du får det. :D

Det du fått hittils är ju enbart en bekräftelse på att din fråga kommer att behandlas. ;)

Diggler
2009-04-28, 14:29
Om man får gissa lite har morsan en högljudd aggressiv framtoning, är pundare och förmyndaren har kännt sig jävligt obekväm när de har haft kontakt, så för att slippa konflikt har hon godkänt morsans krav utan vidare omsvep.

Förmodligen har förmyndaren fler kontakter av den kalibern, och har gett efter för den typen av människor under hela sin yrkeskarriär. Väl medveten om att hon gör fel, men för tam för att göra något åt det.

stevebc
2009-04-28, 17:28
Här nedan följer ett mail som jag skickat till Vetlanda kommun:

" Hej!

Efter att ha sett SVT´s Uppdrag granskring 22/4,
har jag förstått att ni är i skriande behov av en kompetent
överförmyndare.
Jag har IQ som en babian, tycker om att slösa pengar och ger
dessutom ett komplett tafatt intryck.
Därmed torde era grundkriterier för en första klassens överförmyndare
vara uppfyllda och jag ser fram emot att tillträda tjänsten fortast möjligt !!!

Vänligen: N.N "



Och här är svaret som jag fick dagen efter:

" Hej!
Ditt mail är mottaget på kommunkansliet.
Hälsningar
Margareta Darell "

:D:D:DDu måste skämta. Har typ aldrig skrattat så här hårt i hela mitt liv.

Eddie Vedder
2009-04-28, 17:30
Du måste skämta. Har typ aldrig skrattat så här hårt i hela mitt liv.

ag garvade också eftersom det är sjukt kul i sammanhanget. Men det är ju såklart ett vanligt standardmail som skickas tillbaka till alla. Det är ju ofta så att man får någon form av standardiserad bekräftelse på att mailet kommit in, men kul är det ändå.:D

Mental
2009-04-28, 17:33
ag garvade också eftersom det är sjukt kul i sammanhanget. Men det är ju såklart ett vanligt standardmail som skickas tillbaka till alla. Det är ju ofta så att man får någon form av standardiserad bekräftelse på att mailet kommit in, men kul är det ändå.:D

Ja, och det måste väl diarieföras? Oavsett vad man skriver för trams.

Tolkia
2009-04-28, 18:00
Ja, och det måste väl diarieföras? Oavsett vad man skriver för trams.
Som regel ja. Exakt var tramsgränsen går varierar dock en del mellan arbetsplatser.

tsp
2009-04-28, 20:40
Sannas mamma har väl inte heller sköt sig särskilt väl. Jag vet inte om hon verkligen är det offer hon framställs som i programmet...

Jag håller helt med dig. Sabla pundar-morsa! Hon är fan inget "offer" överhuvudtaget! Vad hon är däremot, är en simpel jävla TJUV som stjäl från sin egen dotter! Riktigt skamligt är det, spelar ingen roll om hon var "deprimerad och mådde dåligt". Men i Sverige är det ju som vanligt skurkarna som ses som offer, sedan får de riktiga offren lida istället.

Jävla skit alltså, hon borde ju bli betalningskyldig.

De kan göra avdrag på hennes lön eftersom hon uppenbarligen inte gjort sitt jobb.

Avdrag på lönen? Hon borde fan inte få någon lön alls! Sparka henne på direkten! Hon hade ju uppenbarligen noll koll överhuvudtaget. Det är fan makalöst att människor som helt klart inte ens försöker göra sitt jobb får behålla det. Det ska fan vara Sveriges kommuner till att hålla sig med sådana anställda..

Mamman borde bli betalningsskyldig, kärringen på kommunen borde få sparken på fläcken.

+1

coxie
2009-04-28, 20:42
Tror inte det hjälper med att morsan blir betalningsskyldig, folk som gör sånt brukar inte direkt ha en inkomst utöver sitt soc bidrag.

Sorgligt som fan, men tvivlar på att ett skit kommer hända, det är trots allt kommunalt.