handdator

Visa fullständig version : Fråga(or) om träningsupplägg. Tråd #87658.


LunaSpice
2003-08-05, 21:46
Hej gott folk!

Mitt Höst/Vinter-schema.

Mån: Ben
Tis: Armar
Ons. Cardio
Tor: Rygg (ev. axlar om dessa inte körs på fre)
Fre: Bröst (ev. axlar)
Lör: Vila
Sön: Vila

Fråga(orna) lyder: När ska jag klämma in mage? Ska jag köra sida mage separat eller köra våde sida och fram samma dag? Hur tror ni det funkar att t.ex. köra framsida på tis och sida på fre?

Som ni ser så vill jag gärna få in alla muskelgrupper på 4 dagar. Tiden är nämligen knapp pga stenhårt pluggande och andra aktiviteter. När tycker ni jag ska köra axlar? Har ni andra förslagh på upplägget?

För övrigt tänkte jag köra 2-3 set, 4-6 reps, 3 övningar /grupp i ca. 4-5 veckor (har haft ett långt uppehåll). För att sedan gå över till högsetsträning. Jag kommer även att köra cariod efter passen (förutom ben).

Vad har ni för tankar? Är tacksam för alla svar jag kan få.

MVH

Rader
2003-08-05, 23:12
Prioriterar du armar? annars kasta in dem efter bröst, axlar eller rygg.

Sen så skulle jag aldrig köra axlar dan innan bröst.

LunaSpice
2003-08-05, 23:24
Originally posted by Rader
Prioriterar du armar? annars kasta in dem efter bröst, axlar eller rygg.

Sen så skulle jag aldrig köra axlar dan innan bröst.

Jag vill samtidigt inte köra bröst efter armar pga triceps. Om man kör framsida axlar på bröstdagen då och baksida på ryggdagen? Hrm, hur kan man annars göra för att bäst utnyttja 4 dagar? :confused:

Spec^
2003-08-06, 00:33
Mån: Biceps - bröst
Tis: vila
Ons: Ben
tors: triceps - rygg
Fredag: Triceps - vader
Lör: vila
Sön: vila


Där har du ett fint 4dars split..

Pez
2003-08-06, 00:40
Originally posted by Spec^
Mån: Biceps - bröst
Tis: vila
Ons: Ben
tors: triceps - rygg
Fredag: Triceps - vader
Lör: vila
Sön: vila


Där har du ett fint 4dars split..

Du är ute och snurrar nu va?

/pez :confused:

Pez
2003-08-06, 00:48
Har svårt att tänka mig att du kan "separera" träningen av mage mellan obliques och abs - dvs tränar du den ena tränar du nog fanimej den andra. Sen om det är optimalt för dig att köra mage 2ggr i veckan...det är väl tämligen individuellt?

Skulle dra till med 2-1-2 schema eller varannan dag och därefter köra på känsla...

Men om du nu måste köra 4-split och i 7 dagarscykler:

Mån Ben
Tis Vila
Ons Bröst+vader
Tor Rygg+mage
Fre Vila
Lör Armar+axlar
Sön Vila

Lite tankar runt splitten och upplägg i allmänhet:
1. Fixa splittar och upplägg funkar sällan om man har "mycket" runtom, låt upplägget vara lite flexibelt - det tjänar du på i längden.
2. Med upplägget ovan får du vila före och efter ben - tycker iallafall jag är skönt och mer eller mindre ett måste om man ska köra hårt med dom.
3. Axlar körs lite väl ofta egentligen med upplägget ovan - ons, tors och lör kopplas de in, det där är ju en smaksak och beroende på hur "sliten" man bli i axlarna och hur stor den "indirekta" träningsdos de får är.
4. Mage/Rygg separerade från ben så gott det går - känns för mig bättre med fräsch "bålregion" om man kör knäböj. (Och vice versa - ben separerat från mage/rygg för marklyft osv).

Ja vafan.. sen är det ju du själv som måste känna efter..känsla och vilja är A och O liksom.

/pez

Arne Persson
2003-08-06, 08:06
Vid dubbelsidig kontraktion (dvs av samtliga sneda bukmuskler) så sker det en vanlig flexion dvs de understöder den raka magmuskeln. mao lite svårt separera.

Spec^
2003-08-06, 13:14
Originally posted by Pez


Du är ute och snurrar nu va?

/pez :confused:


:confused: .. enlighten me. Skrev inlägget efter 1på natten.

King Grub
2003-08-06, 13:15
Originally posted by Spec^



:confused: .. enlighten me. Skrev inlägget efter 1på natten.

Triceps två dagar i rad kanske? :smash: Och var är axlar? ;)

Spec^
2003-08-06, 14:27
Originally posted by King Grub


Triceps två dagar i rad kanske? :smash: Och var är axlar? ;)


Hoppsan så de kan gå när inte haspen är på!

Jag var trött :angel:

Survivor
2003-08-06, 17:32
Må: Bröst, Triceps
Ti: Vila
Ons: Rygg, Biceps
To: Vila
Fre: Axlar, Mage
Lö: Vila
Sön: Lår, Vader
Må: Vila
Ti: Börja om...

Alt.

Må: Bröst, Framsida axlar, Triceps, Sidor axlar
Ti: Vila
Ons: Rygg, Biceps, Baksida axlar
To: Vila
Fre: Vila
Lö: Ben, Mage
Sön: Vila
Må: Börja om...

Alt.

Må: Bröst, Framsida axlar, Sidor axlar
Ti: Vila
Ons: Rygg, Baksida axlar
To: Vila
Fre: Armar, Mage
Lö: Vila
Sön: Ben
Må: Börja om...

Alt.

Må: Ben
Ti: Vila
Ons: Bröst
To: Vila
Fre: Rygg, Mage
Lö: Vila
Sön: Axlar, Armar

Alt.

Må: Bröst, Triceps
Ti: Rygg, Biceps
Ons: Vila
To: Axlar, Mage
Fre: Vila
Lö: Ben
Sön: Vila

Alt.

Må: Bröst
Ti: Vila
ons: Ben
To: Vila
Fre: Rygg
Lö: Vila
Sön: Vila
(Lätt att lägga upp det såhär och sedan bara komplettera lite som man vill).

Bara spånar lite. Men men, har man ett program som känns bra så kan det inte bli bättre :)


MVH

Berry
2003-08-06, 21:12
På vilket gym tränar du, LunaSpice?

LunaSpice
2003-08-06, 21:23
Originally posted by Berry
På vilket gym tränar du, LunaSpice?

Jag läser på HU och vi har ett avtal med US som ger oss tillgång till deras gym för 250:-/år. Detta är en otroligt förmån eftersom gymmet i stort sett har allt man behöver (förutom en bra vadpress). Som student måste man spara in varenda krona :/
Funderar även på att börja träna på Campushallen ute på universitetsområdet men eftersom jag aldrig är därute utan bara på sjukhuset så blir det säkert en dålig ursäkt att det är för långt.

Hade jag inte pluggat hade jag säkert tränat på City eller Swe tror jag.

Själv?

Berry
2003-08-06, 22:04
Tränar själv på Citygymet.. bra gym, bra pris och bra läge. Mitt medlemsskap gick dock ut nu i början på månaden så ska väl köpa nytt i slutet.
Vet du hur Campushallens gym är? Jag har aldrig varit där.
Tänkte mest att eftersom vi båda verkar vara intresserade av kost och näringslära så kunde det vara på plats med en diskution i omklädningsrummet om det nu hade varit så att vi ovetandes sprang på varandra var och varannan dag ;)

LunaSpice
2003-08-06, 22:07
Originally posted by Berry
Tränar själv på Citygymet.. bra gym, bra pris och bra läge. Mitt medlemsskap gick dock ut nu i början på månaden så ska väl köpa nytt i slutet.
Vet du hur Campushallens gym är? Jag har aldrig varit där.
Tänkte mest att eftersom vi båda verkar vara intresserade av kost och näringslära så kunde det vara på plats med en diskution i omklädningsrummet om det nu hade varit så att vi ovetandes sprang på varandra var och varannan dag ;)

Har inte varit där nej, har bara hört att det ska vara helt okej.

Ja, det hade varit nåt det. :) Nu tror jag inte att du är så mkt på gymmet på US dock...men om du ska börja på campus så säg till så kan vi köra ihop. :bpump:

Berry
2003-08-06, 22:25
Har faktiskt funderat på att köpa ett gymkort på US bara för att det är bra att ha när det ändå är så billigt :) Tänkte jag skulle gå dit och kolla nån dag, se hur det är.

LunaSpice
2003-08-06, 22:35
Originally posted by Berry
Har faktiskt funderat på att köpa ett gymkort på US bara för att det är bra att ha när det ändå är så billigt :) Tänkte jag skulle gå dit och kolla nån dag, se hur det är.

Pluggar du på HU? Annars kommer det bli svårt att fixa gymkort på US. :)

Pez
2003-08-06, 22:42
*host*

"PM" grabbar...

/pez