handdator

Visa fullständig version : Stretch av hamstring.


Liven
2009-04-27, 20:07
Hej! Vart ska det kännas när jag stretchar hamstringen? Jag fick en övning av min sjukgymnast för att töja hamstring men när jag töjer så drar det strax under knäskålen på baksidan av benet, och inte så mycket på baksidan av låret.
Är det där den fäster och där det ska strama vid stretch?

Tack.

rockafellah
2009-04-27, 20:07
i baksida lår kanske?:D:D

kungconny
2009-04-27, 20:09
Känns lite konstigt att det inte känns under hela låret... vilken stretch kör du?

tntballe
2009-04-27, 20:11
Övningarna jag testat brukar kännas högre upp ifall jag böjer lite mer på benen under stretchen.

Sheogorath
2009-04-27, 20:13
Hej! Vart ska det kännas när jag stretchar hamstringen? Jag fick en övning av min sjukgymnast för att töja hamstring men när jag töjer så drar det strax under knäskålen på baksidan av benet, och inte så mycket på baksidan av låret.
Är det där den fäster och där det ska strama vid stretch?

Tack.

Böj knäet lite lätt som kommer du känna stretchen på ett annat ställe. Känner du stretchen i knävecken kan det vara en nervstretch du känner vilket är bra om det är nervstretch du vill åt; men ska du töja på muskeln så ska knäet vara böjt. Du kan böja benet olika mycket för att komma åt olika delar av hamstrings. Det är vettigt att hiva upp ena benet på en pall eller annan avsats och stretcha ett ben i taget om man vill variera böjningen, annars är det inte möjligt att få till en riktigt bra stretch.

Edit: tntballe var före :D

Scratch89
2009-04-27, 20:13
Det låter som om du har helt sträckt knä. Testa att ha en liten lätt böjning. Men ja, hamstrings fäster under knät, på underbenet.

EDIT: Sheo stealar.

Sheogorath
2009-04-27, 20:15
Det låter som om du har helt sträckt knä. Testa att ha en liten lätt böjning. Men ja, hamstrings fäster under knät, på underbenet.

EDIT: Sheo stealar.

Och jag stealade tntballe. ;) Hopplöst med alla som är så djävla heta på att hjälpa till!

Liven
2009-04-28, 13:40
Jag har provat lite som ni säger, får till det något bättre i alla fall, men ska öva på det.

Men vad menade du med att det är stretch i nerven jag känner? Vilken nerv är det, är det ischias nerven jag stretchar då? Har nämligen lite problem med den så det vore nog bara bra om den fick sig lite stretch.