handdator

Visa fullständig version : Protein pulver tillverkning?


ogge_112
2009-04-27, 19:14
Är nyfiken på att veta mer om hur man tillverkar protein pulver.

Hur går tillverkningsprocessen till och vad behövs för att göra protein pulver likt dom vanliga whey-80 och pro fx pulvrerna te.x?

haslish
2009-04-27, 20:45
Cross-flow ultrafiltrering är vanligt.

Kopierat från pro fxs produktbeskrivning.
"Filtreringen sker utan värme och bibehåller vassleproteinets naturliga struktur
men samtliga faktioner och bibehåller det odenatuerat. Vassleproteinet separeras
från mjölken med en vegetabilisk process, dvs fri från animaliskt löpe"



En länk som kan vara intressesant.
http://www.food.lth.se/fileadmin/livsmedelsteknik/images/BLT010/Delprov0403/Ultrafiltrering_gr_A.pdf

frong
2009-04-27, 21:00
Skulle tro att det är svårt :-/

Sverker
2009-04-28, 06:13
Membranfiltreringen ger enbart en lösning med protein. I nästa steg måste man torka lösningen till ett pulver. Traditionellt används spaytorkning. När pulvret väl är torrt måste det instanticeras, dvs göras lättlösligt.


Här finns en fin sida om spraytorkning:
http://www.kallbergs.se/sv/skolan/produktion/spraytorkning.htm

Anton Fräs
2009-04-28, 06:42
Är nyfiken på att veta mer om hur man tillverkar protein pulver.

Hur går tillverkningsprocessen till och vad behövs för att göra protein pulver likt dom vanliga whey-80 och pro fx pulvrerna te.x?

Är det endast nyfikenhet eller har du funderingar på att försöka göra nåt eget? :)

Nitrometan
2009-04-28, 09:07
Är det endast nyfikenhet eller har du funderingar på att försöka göra nåt eget? :)

Läxhjälp kanske? ;)

ogge_112
2009-04-28, 15:43
Har lite funderingar på att försöka göra eget frågan är bara hur svårt och kostsamt det egentligen är att göra det.

Såg att ************ har egen tillverkning i Sverige utanför göteborg. Skulle vara kul att veta hur stor den anläggningen är.

Undrar hur stora marginalerna är på protein pulver, någon som några tankar om det?

saab900
2009-04-29, 00:30
OnTopic: Planerar du inte att starta en tillverkning i mycket stor skala klarar du nog knappast att få lönsamhet i det. Det är ingenting man kan göra med kaffefilter och en hårtork hemma i badkaret. ;)

Det skulle ju i och för sig vara kul att pröva för skojs skull och sedan analysera renheten i skolan.

Sverker
2009-04-29, 06:17
Det skulle ju i och för sig vara kul att pröva för skojs skull och sedan analysera renheten i skolan.


Grattis. Du har ett stort skolarbeta framför dig:D

Antingen kör du in allt i NIRen och hoppas att kalibreingen stämmer mot just mjölkprodukter.

Eller så får du köra Kjell-Dahl för råproteinet, SBR för fettet, muffelugnen för askhalten, torkskåpet för vattenhalten samt acceptera att resthalten är mjölksocker.
Vill man sätta spets på underssökningen så blir det en HPLC-analys på mjölksockret bara för att verifiera.

saab900
2009-04-29, 09:52
Grattis. Du har ett stort skolarbeta framför dig:D

Antingen kör du in allt i NIRen och hoppas att kalibreingen stämmer mot just mjölkprodukter.

Eller så får du köra Kjell-Dahl för råproteinet, SBR för fettet, muffelugnen för askhalten, torkskåpet för vattenhalten samt acceptera att resthalten är mjölksocker.
Vill man sätta spets på underssökningen så blir det en HPLC-analys på mjölksockret bara för att verifiera.

Usch ja, jag tänkte mig först en enkel Cross-flowfiltrering, men skiten måste ju analyseras också. :)

Olaaa
2009-04-29, 20:04
Intressant vad som händer med mjölken sen? Proteinfri mjölk kan inte vara någon hit :p

Sverker
2009-04-29, 20:22
Nej. Mjölksockret, laktosen är ingen höjdare.
Går att använda som utfyllnad, tabletthjälpmedel, men knappt till något annat. Större delen av befolkningen är laktosintolerant.








Det fanns en period i historien när vi hade sjöar av mjölk. Då kom man på att man kunde använda kasein som flytspackel i lägenheter:(

saab900
2009-04-29, 23:58
Nej. Mjölksockret, laktosen är ingen höjdare.
Går att använda som utfyllnad, tabletthjälpmedel, men knappt till något annat. Större delen av befolkningen är laktosintolerant.








Det fanns en period i historien när vi hade sjöar av mjölk. Då kom man på att man kunde använda kasein som flytspackel i lägenheter:(

Menar du Sveriges befolkning nu? Jag har fått för mig att vi nordeuropéer är synnerligen välsignade med en mycket hög grad av laktostoleranta, över 90 %. Sedan finns det väl förstås milt intoleranta också. Någon rapport jag läste spekulerade i att laktatasgenen hade en mycket stor betydelse för vår överlevnad när vi expanderade norrut efter istiden pga av den extra näringskällan komjölk utgjorde. Därav är så pass många bärare av den mutationen, de överlevde i större utsträckning. I stora delar av världen däremot är ju som bekant de allra flesta laktosintoleranta.

Avesta
2009-04-30, 01:52
Skrivet av Lizard Källa: halso.info/forum >> sök "whey for dummies"

"Vassle, torra vägar och små små hål

Det har inte undgått mig att det är en vanlig fråga om kvalitet på olika vasslepeparat.
Kanske kan det här vara till hjälp?

Vassle är som bekant en biprodukt vid ostframställning och för inte så länge sen släpptes stora mängder vassle rakt ut i vattendragen. Innehållet var allt annat än smakfullt och innehöll lactos (mjölksocker) fett och aska (mineraler). Det finns till och med exempel på att man använde det till att fukta grusvägar, man hade helt enkelt ingen aning om potentialen i vassle. Miljömyndigheterna runt om i världen såg ett växande miljöproblem och utövade ihärdiga påtryckningar på mjölkindustrin att ta hand om vasslen på ett annat sätt, men det var inte förrän franska forskare utvecklade "ultrafiltreringsprocessen" som filtrerar proteinet från lactos och aska som man kunde få upp proteinhalten från blygsamma 10-15% i de första pulverna till runt 70%. Med tiden har effektiviteten i ultrafiltreringen stigit ytterligare till ca 80%. Nästa steg i processen var när "joniseringsrocessen" (ion-exchange) infördes. Man isolerar fram proteinet i vasslen med hjälp av positiva och negativa laddningar för att sen filtrera det ytterligare i med hjälp av ultrafiltrering vilket leder till en renhet på ca 90%.
Alla vassleproteiner är självklart inte joniserade utan det allra senaste är att med hjälp av micro- och nanofiltrering flitrera fram en renhet på ca 90-94% genom att ta det ultrafiltrerade råmaterialet och passera det genom de nya filtrenas supersmå hål (du ser dem inte ens med blotta ögat).

Så, vad är innehåller burken då, och vad är det för skillnad mellan olika preparat?

Två saker man bör ha i huvudet är:
1. Hur ren är produkten? Är det 80% eller 90%? Det är ju inte så kul att betala dyrt för att få 10-20% aska och lactos.

2. I vilken utsträckning har det små extremt hälsobefrämjande micro-fraktionerna blivit förstörda i processen? Vassle är mer än protein, det innehåller små mängder med biologiskt aktiva peptider som har långtgående positiva effekter på det fysiska välbefinnandet.

Vassle koncentrat (Whey protein concentrate). Uppbär vanligen en renhetsgrad på ca 80% och har gått igenom en ultrafiltreringsprocess och vanligen ytterligare en filtrering. Det billigaste sättet att framställa vassle och det orenaste. Vinsterna vid tillverkningen är uppenbara - man får enkelt fram vassle och det går inte åt så mycket råvara vid fyllandet av burken. Det innebär inte med självaklarhet att det är en dålig produkt. Själva processen skadar inte de små nyttiga peptiderna även om rehetsgraden är låg. Ett annat problem är det som på gym-slang kallas för "protein-pruttar", lactosen och andra orenheter kan få magen uppsvälld.

Joniserat isolat (Ion-exchanged whey protein isolate). Renhetsgraden är tämligen hög, omkring 90%, och det är ju utmärkt, om det inte vore för de rackarns peptiderna. Lactoferrin, alpha lactoalbumin, immunoglobin etc har en tendens att försvinna i processen, så det är bara halva sanningen att säga att proteinhalten är hög. Halten av microbeståndsdelar är så pass låg att det man vunnit på gungorna har man förlorat på karusellerna.

Micro/Nano-filtrerat isolat (Micro/Nano filtered whey protein isolate). Tekniken möjligör som sagt en något högre renhentsgrad än jonisolat (90-94%), och är därmed både renast, men också dyrast av vassleprodukterna på marknaden, men det är bara halva sanningen. För det första så ger tekniken en oskadad peptidprofil - alla de smy nyttiga rackarna är kvar. För det andra är peptiderna faktiskt kvar genom hela processen, något som är lite av trolleri i sammanhanget. Dessutom är Micro/Nano-filtrerat isolat rikt på grenade aminosyror, något som påskyndar upptaget och därmed tillväxten i musklerna.

Nu borde det egentligen vara slut, men det finns faktiskt en teknik till; Hydrolysering (Whey protein hydrolate). Vid hydrolysering tar man det micro/ultrafiltrerade vasslet och kör det ytterligare en gång genom en hydrolyseringsprocess (be mig nu för sjutton hakar inte beskriva hur den går till...!) för att bryta ned proteinstrukturen i ännu mindre beståndsdelar för ett extremt högt biologiskt proteinvärde. Fördelarna är som sagt att upptaget blir enormt och hela matsmältningsprocessen går i en rasande takt. Det brukar följdrikligen kallas "för-smält" (pre-digested). Nackdelen är att här ryker de små nyttiga micronäringsämnena all världens väg.
Beroende på det höga priset och den bittra smaken så brukar de flesta hydroloserade vasslen bara innehålla en liten del blandat med annan vassle.

Nu sitter ni redan och vrider på burkarna hemma va, och försöker lista ut vad ni egentligen har lagt pengar på?

Som ni förmodligen ser så består de flesta av en blandning av flera olika sorter.

Här är tre ur Lizards eget skafferi:

TwinLab Triple Whey Fuel: Vassleproteinkoncentrat, hydrolysat och joniserat vassle. (det det finns mest av står först). 83% protein (per portion).

EAS Precision Protein: Isolat. 80% protein.

AST VP2: Hydrolat. 86% protein.


Hoppas det blir enklare att se vad ni lägger pengarna på med den här lilla genomgången.

Lizard"

Sverker
2009-04-30, 06:07
saab900 !

Jag men hela jordens befolkning. Mjölk, eller snarare upprenade mjölkprodukter som t e x proteinpulver säljs över hela världen.
För varje kg vassleprotein, får man fram 4 - 5 kg mjölksocker, som är svårt att bli av med:(




Det går alltid att nämna Nya Zeeland. Ett land som gjort för mjölkproduktion. Men eftersom det är dyrt att transportera "vatten" över Stillahavet har nyazeeändarna blivit duktiga på att framställa proteinpulver och specialfetter från mjölk. Vad de gör med sitt mjölksocker vet jag faktiskt inte.

nyfiken
2009-05-13, 18:09
Laktos borde väl kunna jäsas och destilleras till etanol (alternativt Arlasnaps...)?

nyfiken
2009-05-13, 18:12
Vilka tillverkare av vassleproteinkoncentrat/isolat finns för den som vill blanda sitt eget pulver eller starta tillverkning av en egen linje?

Sverker
2009-05-13, 18:44
Laktos borde väl kunna jäsas och destilleras till etanol (alternativt Arlasnaps...)?

Skulle säkert fungera. Men jag misstänker att öljästen inte gillar den höga salthalten som finns i vasslen.

Airag eller kumis:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kumis

Nitrometan
2009-05-14, 09:00
Laktos borde väl kunna jäsas och destilleras till etanol (alternativt Arlasnaps...)?

Det finns ju ställen i världen där de låter stomjölk vildjäsa så det funkar säkert.

bollio
2010-03-07, 01:01
saab900 !

Jag men hela jordens befolkning. Mjölk, eller snarare upprenade mjölkprodukter som t e x proteinpulver säljs över hela världen.
För varje kg vassleprotein, får man fram 4 - 5 kg mjölksocker, som är svårt att bli av med:(




Det går alltid att nämna Nya Zeeland. Ett land som gjort för mjölkproduktion. Men eftersom det är dyrt att transportera "vatten" över Stillahavet har nyazeeändarna blivit duktiga på att framställa proteinpulver och specialfetter från mjölk. Vad de gör med sitt mjölksocker vet jag faktiskt inte.

Jag nämnde det där om att de flesta asiater är laktosintoleranta till min kinesiska flickvän och hon fattade inte vad jag pratade om. Alla hon känner dricker mjölk. Såå... vad är dealen?

Sverker
2010-03-07, 07:42
Jag har fått lära mig att vi nordbor, ättlingar till oss och folkgrupper som traditionellt håller kor och druckigt mjölk har en mutation som gör att vi behåller laktas-produktionen.




Vad har detta med tillverkning av proteinpulver att göra ?
Annars går det lika bra att spraytorka skummjölk till skummölkspulver.
Det går att spraytorka grädde också men gräddpulver är lite känsligare att hantera innan det blir klet av alltihop.