handdator

Visa fullständig version : Vilken sorts grill?


Pirko
2009-04-27, 16:32
Tänkte köpa en ny grill till sommaren, men har svårt att avgöra vad som är bäst.. För tillfället har jag en helt vanlig kolgrill, svart och rund med vanligt galler. Har tänkt på en stor och fin grill, och då ser ju gasol grillarna rätt så fräscha ut. Men hur är det att grilla med en sådan grill? Smaken, blir den sämre? Har polare som har gasol grill, och dom tycker det är skönt för det är rätt så smidigt, men däremot får man inte den goda smaken som en helt vanlig grill ger.

Jag är kluven. Jag vill ha en riktigt schysst grill, med mycket plats och köttet skall smaka gott. Några tips? :)

omnibus
2009-04-27, 18:08
Gasol helt klart, så smidigt, smaken tycker jag inte blir sämre (har inte gjort några sidojämförelser iof). Du kan ju alltid skaffa en liten klotgrill om du prompt vill ha kolgrillat någon gång.

Sparven från Minsk
2009-04-27, 18:40
Klart renare och smidigare med gasolgrill. Nackdelen är kanske smaken (inte provat) men jag tycker kolgrillat ger en speciell smak som jag kan tro är svår att härma.

Skulle nog ta en gasol om man vill ha lite pråligare...men för att grilla då och då med vänner, en liten kolgrill.

z_bumbi
2009-04-28, 08:42
Det går ganska bra att skapa röksmak i en gasolgrill (folie, blötlagt trä) så om man är ute efter en grill som kan laga mat till många personer eller köra stora köttstycken under lång tid så är de en ganska bra lösning. Det blir självklart inte riktigt samma sak som att hälla ner en halv skog i en tunna och elda tills det blir kol men man kan inte få allt.

shadowfire
2009-04-28, 09:10
Jag blev tungt besviken över elgrillen och smaken på köttet trots marinad mm, men nu använder jag Glaze med röksmak för att komma lite i närheten av kolgrillens smak och det fungerar skapligt... så det kan väl fungera för gasolgrillar också.