handdator

Visa fullständig version : Varför rycker det och låter min vänstra biceps?


purplehaze
2009-04-27, 16:26
Hej på er,

Jag har inledit min första deff någonsin och har hållt på i ca 1 månad. Detta då jag omställer mig till mer konditionsinriktad träning. Sedan jag började med detta så rycker det med jämna mellanrum i vänster biceps. Har även upplevt detta tidigare då jag inte varit på kaloriunderskott. Dock i mycket mindre utsträckning.

Så, ljudet då?

När jag har sovit sover jag ofta över vänster arm. När jag vaknar så väsnas det nästintill i armen och rycker ordentligt. Det är väll säkert pulsen, men att den är så kraftig. Jag hör den även fast jag inte har örat emot och jag ser med blotta ögat hur det pulserar.


Hade vart kul att få detta klarlagt :)

Pjotor
2009-04-27, 17:52
Muskelkramp *kan* vara ett resultat av för lite energi i muskeln. Enligt din beskrivning är det dock så lokalt, så jag tror det är något annat. En nerv som är lite pigg på avtryckaren, tror jag.

Blåsljud från blodkärl beror på turbulens i blodet. Det beror oftast på lokala -- tillfälliga! -- förträngningar, t.ex. om du komprimerar kärlet. Vissa turbulensfenomen är mer högljudda än andra. Högt blodtryck ökar antagligen tendensen till turbulens.