handdator

Visa fullständig version : Visuell magträning


jim
2003-08-05, 20:07
Hej gott folk!

Jag har tränat seriöst i ungefär 3 månader nu och har börjat få goda resultat volymmässigt på överkropp och ben....

Jag har en naturligt ganska bra deff och därför tydliga magmuskler.. problemet ligger i att mina rutor är ganska små vilket börjar se illa ut i förhållande till resten av överkroppen..

Jag har provat magträning på många olika sätt men har svårt att få fram de där "stora rutorna" :(

någon som har lyckats skaffa en grym mage... HUR?

King Grub
2003-08-05, 20:14
Hur tränar du idag då? Liksom alla andra muskler växer magmusklerna av tung träning, med belastning, följt av tillräckligt vila innan du överbelastar dem igen. Inga crunches vareviga dag, med andra ord.

jim
2003-08-05, 20:59
hmm... ja så resonerade jag också...

normalt tränar jag ganska tungt med ungefär 9-12 set per muskelgrupp och ca 4-8 repetitioner (med någon 12:a då och då)

jag har kört hängande crunches (om det heter så) i en ställning med vikt vilket resulterar att ja kontrollerat orkar med en 6-8 reps vilket känns bättre än 50 crunches... men jag har inte fått visuella resultat.. annars har ja provat det mesta.. benkast och benlyft, crunchesmaskiner osv...

men tyngre set med lägre rep-antal är vad du rekommenderar?
har du några bra förslag på övningar?

Fartman
2003-08-06, 01:38
kör själv crunches med hantel på bröstet, cabelcrunches och sidebends.. tycker att samtliga övningar tar mycket bra och man behöver inte göra så många reps när man lätt kan reglera vikten..
och jo, min magen den har växt bra ;)

rymdrattan
2003-08-06, 01:55
Jag vet efter mkt om å men att man inte kan träna magen separat.. :angel:

Men testa att göra ett antal benlyft, med möjligen vikt å se ifall
Det gör nån visuell skillnad (gör för mig)

testa att skriva med benen i luften
"rymdrattan är matcho matcho mään"
Vila i nån minut, skriv det igen...
Kom ihåg stora bokstäver å djupa rörelser, men inte alltför höga
då tappar du muskel kontakten...

ps. vad menar du med stora magrutor?
breda eller djupa?

Örjan
2003-08-06, 02:33
Undrar över det där med att träna tungt. Det är ju besvärligt att köra crunches med tung belastning; viktplattor som ligger på bröstet drar andan ur en och är svåra att balansera.

Eftersom magen sägs kunna tränas statiskt undrar jag om man kan göra crunches med ingen eller smidig viktbelastning, och när man är i toppen knipa åt allt vad man kan en stund. Är detta ett sätt att "träna tungt"?

Eller hur går det till i praktiken när man kör mage tungt?

jim
2003-08-07, 15:16
tack för tipsen!

Med stora magrutor menar jag väl främst breda även om djupet inte heller är fel! :)

Jag försökte köra cabelcrunches och benlyft igår men hade svårt att genomföra dem så det kändes bra..

cabelcrunches känns inte som d tar något vidare och till slut nådde jag så hög vikt att det blev svårt att sitta kvar på golvet...

benlyft fick ja inte att ta alls bra kändes som ja kunde göra 500 reps..

tips? detta är nya övningar för mig..



framförallt känns min magträning osäker då jag har svårt att få ordentlig träningsvärk.. Vet inte om detta tyder på att jag gör fel eller om det helt enkelt är svårt att få träningsvärk i magen... en övning som dock ALLTID gör det svårt att komma ur sängen dagen efter är negativa crunches, med någon som drar dig till sträck medan du själv håller mot.. känns dock inte som en övning som ger dig visuella resultat.. eller?


Örjan jag tror att statisk träning främst ger dig balans och uthållighet i musklerna.. Inget du får volym av direkt..

jim
2003-08-10, 22:37
var det ingen som orkade eller? :furious:

rymdrattan
2003-08-11, 02:50
Originally posted by jim
var det ingen som orkade eller? :furious:

Öhm,.. jag trodde jag skrev nått om att du skulle lägga vikt på
fötterna vid benlyft, men det gjorde jag tydligen inte :angel:

Ett alternativ kan ju vara att träna ben istället ;)

Sen ger ju skratt ofta en effektiv mag träning, samt hosta
dock så är det inte så hälsosamt med det senare alternativet ;)

King Grub
2003-08-11, 09:51
Originally posted by jim
var det ingen som orkade eller? :furious:

Vadå orkade? Det här är ett diskussionsforum, ingen frågelåda. Är det ingen som har några svar så är det inte.

Officer
2003-08-11, 11:09
Kabelcrunches är nummer 1 entligt min mening. Om du inte fick till övningen ordentligt första gången, kör den mer! Till slut kommer du hitta en bra balans mellan vikt och kontakt.
Glöm heller inte att det är en relativt kort rörelse.
Jag kör denna övning på en träningsbänk, jag drar alltså bänken lodrätt mot viktmagasinet för då kan jag "hålla kvar" mig vid "marken" genom att greppa bänkens ända med mina fötter så jag inte flyger upp då vikterna blir högre.

Och jag lovar dig, det finns inget skönare för magen (förutom att skita då) då man kört ett riktigt bra kabelcrunch-set!

Callek
2003-08-11, 11:45
Originally posted by AnabolicProtein
Kabelcrunches är nummer 1 entligt min mening. Om du inte fick till övningen ordentligt första gången, kör den mer! Till slut kommer du hitta en bra balans mellan vikt och kontakt.
Glöm heller inte att det är en relativt kort rörelse.
Jag kör denna övning på en träningsbänk, jag drar alltså bänken lodrätt mot viktmagasinet för då kan jag "hålla kvar" mig vid "marken" genom att greppa bänkens ända med mina fötter så jag inte flyger upp då vikterna blir högre.

Och jag lovar dig, det finns inget skönare för magen (förutom att skita då) då man kört ett riktigt bra kabelcrunch-set!

Den övningen är kanon, sen brukar jag köra på en "anatomisk magbänk" som det så fint heter med en vikt på bröstet. Tillsammans med benlyft har jag fått mycket bra resultat. Det jag tror många gör fel är att de faktiskt kör för lätt, magen tål stryk därför ska man köra den hårt !

För de som undrar mer:
http://www.nordicgym.se/produkter/bas/visa_prod.asp?id=67
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/crunches_i_cablemaskin.asp
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/benlyft.asp

michael
2003-08-11, 14:18
Den ultimata magövningen för styrka och volym är rackcrunches.
Glöm allt vad de andra säger om kablar, anatomiska bänkar och annat skit.. hantel på bröstet duger väl men är lillebror till rackcrunches.

Vill du veta hur man rackcrunchar? Googla lite..
Svårt att förklara :)

jim
2003-08-11, 21:49
tackar och bockar! :)