handdator

Visa fullständig version : Gammaldags chokladpudding


bear.flowertwig
2009-04-27, 00:05
Det är med sorg i hjärtat jag kommer att tänka på den goda gammaldags chokladpuddingen som numera verkar ha försvunnit från hyllorna. Snabbvarianten är inte alls lika god och framför allt har den inte rätt konsistens :(

Någon som har något fantastiskt chokladpuddingrecept att dela med sig av?

Nattljus
2009-04-27, 00:24
3dl standardmjölk, 3msk socker, 2½msk maizena, 2msk kakao; vispas ihop i en tjockbottnad kastrull, kokas upp och sjudes ett par minuter. dra bort från plattan, rör ner 1msk vanillinsocker, häll upp i en sköljd skål, ställ in i kylskåpet ett par timmar.

svårare än så är det inte :D

MyungChul
2009-04-27, 01:48
om man får välja så väljer man nog vaniljsocker.

Söta
2009-04-27, 07:10
Avancerat... jag tar 2-3 dl grädde och 100 g mörk choklad.

Vispa grädden, smält chokladen - rör ihop. Spara ev lite grädde.

Variera smaksättningen med
Vit choklad, smaksatt choklad (finns en med nougatfyllning som blir supergod), 1-2 msk jättestarkt kaffe, 1-2 msk baileys eller annan likör, 1-2 msk mosade hallon/blåbär/björnbär......

Man kan gömma ett ägg i vispgrädden också om man skulle vilja...

bear.flowertwig
2009-04-27, 15:08
Avancerat... jag tar 2-3 dl grädde och 100 g mörk choklad.

Vispa grädden, smält chokladen - rör ihop. Spara ev lite grädde.

Variera smaksättningen med
Vit choklad, smaksatt choklad (finns en med nougatfyllning som blir supergod), 1-2 msk jättestarkt kaffe, 1-2 msk baileys eller annan likör, 1-2 msk mosade hallon/blåbär/björnbär......

Man kan gömma ett ägg i vispgrädden också om man skulle vilja...

Vad blir det för konsistens på den där?

bear.flowertwig
2009-04-27, 15:09
3dl standardmjölk, 3msk socker, 2½msk maizena, 2msk kakao; vispas ihop i en tjockbottnad kastrull, kokas upp och sjudes ett par minuter. dra bort från plattan, rör ner 1msk vanillinsocker, häll upp i en sköljd skål, ställ in i kylskåpet ett par timmar.

svårare än så är det inte :D

Tack, ska provas :thumbup:

MyungChul
2009-04-27, 15:17
Vad blir det för konsistens på den där?

Låter som en chokladmousse.

bear.flowertwig
2009-04-27, 15:39
Låter som en chokladmousse.

Misstänker detsamma. Mousse är inte pudding som man brukar säga.

Aleqz
2009-05-12, 00:26
Har den försvunnit???!

Av alla saker, så varför just den? :(

bear.flowertwig
2009-05-16, 21:16
Har den försvunnit???!

Av alla saker, så varför just den? :(

Ja vet, det är fan misär. *gah!* Älskade båda smaken och konsistensen.

bear.flowertwig
2010-09-13, 18:19
3dl standardmjölk, 3msk socker, 2½msk maizena, 2msk kakao; vispas ihop i en tjockbottnad kastrull, kokas upp och sjudes ett par minuter. dra bort från plattan, rör ner 1msk vanillinsocker, häll upp i en sköljd skål, ställ in i kylskåpet ett par timmar.

svårare än så är det inte :D

Provad!

Och riktigt smaskigt blev det. :thumbup:

Ristretto
2010-09-13, 19:06
Sen jag började göra chokladpudding på kaseinpulver, vassle, kakao och gelatin känner jag aldrig något behov av att göra vanlig chokladpudding.

50g Casein FX
10g Whey FX vanilj
30g Kakao
2st gelatinblad

Smält 2 gelatinblad i 2 dl vatten, blanda proteinpulvrena och kakaon med 1-1,5dl vatten. Vispa samman allt. Ställ i frysen ett tag och vispa igen, helst med elvisp, sen in i kylen.

bear.flowertwig
2010-09-13, 20:11
Sen jag började göra chokladpudding på kaseinpulver, vassle, kakao och gelatin känner jag aldrig något behov av att göra vanlig chokladpudding.

50g Casein FX
10g Whey FX vanilj
30g Kakao
2st gelatinblad

Smält 2 gelatinblad i 2 dl vatten, blanda proteinpulvrena och kakaon med 1-1,5dl vatten. Vispa samman allt. Ställ i frysen ett tag och vispa igen, helst med elvisp, sen in i kylen.

Får övervägas när det är dags att fylla på proteinförråden.

Edit: varför frysen? Stelnar det inte annars eller vad?

Nattljus
2010-09-13, 21:28
Provad!
redan? :D


Och riktigt smaskigt blev det. :thumbup:
kul att du gillade den :)

bear.flowertwig
2010-09-13, 22:43
redan? :D


kul att du gillade den :)


Det kom lite brylépudding emellan :cool:

Ristretto
2010-09-14, 07:23
Får övervägas när det är dags att fylla på proteinförråden.

Edit: varför frysen? Stelnar det inte annars eller vad?

För att den stelnar snabbare, om du ställer den i kylen och låter den stelna funkar också, men jag brukar låta den stelna en del och sedan vispa upp den innan jag ställer in den i kylen igen för att den ska bli lite fluffigare.

bear.flowertwig
2010-09-14, 18:16
För att den stelnar snabbare, om du ställer den i kylen och låter den stelna funkar också, men jag brukar låta den stelna en del och sedan vispa upp den innan jag ställer in den i kylen igen för att den ska bli lite fluffigare.

Listigt. Du är en riktig fluffer du :thumbup: