handdator

Visa fullständig version : Tungt ett pass lätt ett pass ?


Kmsi
2009-04-26, 21:00
ja hej det är så här att ja tränar 6 gånger i veckan då 3 gånger och 1 dag vila sen kör ja på 3 gånger igen.

Jag kör alltid så tungt jag kan men jag fick råd av en kille på gymmet som sa att ja kör 3 dagar tungt och sen så vilar jag och sen så kör jag 3 dagar lätt alltså mindre reps och högre vikter början av veckan och mindre vikter och fler reps efter vilo dagen.

Jag undrar om det gör någon skillnad asså om det är bättre ? jag vill ha en bra kropp bygga massa och volym.

Ja kör tungt varje pass men ska jag köra så som han säger ?

Så här ser schemat ut just nu .

Rygg/triceps
Biceps/axlar
bröst/ben
Vila
Rygg/triceps
biceps/axlar
Bröst/ben
vila
osv

ceejay
2009-04-26, 21:05
Vad menar du med lätt och tungt?

Tunga vikter till fail vs lätta vikter en bit från fail?


Jag tycker du kan variera olika repsantal ja, men det ska ju fortfarande vara jobbigt ;)

Du kör 5or ena dagen med en vikt som är 10rm och nästa gång kör du 12 reps med en vikt som är 20rm, belastningen är fortfarande hög, men olika antal reps som tar olika som sagt.

Variation är nyckeln!

Mourten
2009-04-26, 21:08
Variera är bra men inte för mkt. Man kan köra tunga 12 och lätta 5or lixom.
Jag varierar hellre inom passet, basövningarna lågreps slutövningar högreps.

Kmsi
2009-04-26, 21:09
Japp jag menar då när ja kör tungt så kör jag så att de svider och att ja klarar ca 5-6 reps max 8 . och när jag kör lätt så kör ja så att ja klarar 12 reps typ.

Skulle de bli någon skillnad alltså om ja körde så ? skulle jag få bättre resultat?
eller ska ja köra på tungt hela tiden med max 8 reps ? blir resultaten lika ? om inte vilken metod är bäst köra tungt hela tiden eller så som jag skrev ?

Annars tack för svar ceejay

Kmsi
2009-04-26, 21:10
Jap så kör jag annars ja kör inte så mkt på basövningarna 3-5 reps men lite mer set då

Kmsi
2009-04-26, 21:20
Så vad tkr ni ?

Scratch89
2009-04-26, 22:33
Först och främst är din split väldigt konstig om du ska träna med så hög frekvens. Varför kombinerar du rygg med triceps, biceps med axlar och ben med bröst? Det leder till att axlar och triceps alltid aktiveras, och biceps aktiveras två av tre pass, och dessutom på varandra. Ska du ha den dagsuppdelningen borde du dela upp det på ett vettigare sätt, typ:

Drag
Press
Underkropp

Kmsi
2009-04-26, 22:43
menar du då typ rygg / biceps/ triceps?
Axlar/bröst
Ben

Scratch89
2009-04-26, 22:59
Nästan.

Dragövningar blir rygg och biceps, men inga marklyft (rodd, chins, latsdrag, pullups, stångcurl osv).
Pressövningar blir bröst, axlar och triceps (bänkpress, militärpress, hantelpress, dips osv).
Underkroppsövningar blir ben och bålövningar (marklyft, knäböj, benpressar, raka marklyft, goodmornings osv).

Kmsi
2009-04-26, 23:04
Aha okej men om ja fatta de rätt så menar du där bara att jag inte ska köra marklyft men latsdrag rodd chins osv kan ja köra ? du menar väl ej att ja inte ska köra de me ? :D
sen bara en till fråga varför ska jag inte köra marklyft den dagen och istället då jag kör ben.
tackar iaf för din hjälp

Commando1980
2009-04-26, 23:07
Aha okej men om ja fatta de rätt så menar du där bara att jag inte ska köra marklyft men latsdrag rodd chins osv kan ja köra ? du menar väl ej att ja inte ska köra de me ? :D
sen bara en till fråga varför ska jag inte köra marklyft den dagen och istället då jag kör ben.
tackar iaf för din hjälp

för att marklyft även tar på benen samt för att att ha en någorlunda utvilad korsrygg inför benpassen.

om du nu ska köra igenom kroppen 2ggr i veckan.

Scratch89
2009-04-27, 06:47
Jo, du ska köra alla övningarna. Marklyften läggs på underkroppsdagen dock, för du använder benen mer än vad du använder ryggen.

Johan_S
2009-04-27, 08:26
Variera är bra men inte för mkt. Man kan köra tunga 12 och lätta 5or lixom.
Jag varierar hellre inom passet, basövningarna lågreps slutövningar högreps.
Varför ska man inte variera för mycket? Jag är starkt för variation, även utanför passet! Men jag håller med dig, finns en gräns.En lätt/en tung bänkdag per vecka i två månader hjälpte mig höja mitt max i just bänkpress etc.

Öka, förändra och ha kul! ;)