handdator

Visa fullständig version : Rekommendera en bra kampsport?


Scorpionida
2009-04-26, 17:27
Funderar att vore kul o börja med kampsport. Styrketräning är jäkligt kul, men saknar själva idrottsmomentet som kampsport kan erbjuda. Vad vore en tuff o jäkligt hård kampsport som en stor kille på drygt 90 pannor och 28 år o som lyfter tungt kunde utöva?


Peace

Mr.Sarkastisk
2009-04-26, 17:30
Boxning till 100%

Scorpionida
2009-04-26, 17:38
Boxning till 100%

Har kollat på det. Men för en som aldrig hållit på med kampsport tidigare är det väl så att man får sysselsätta sig med löjlig sparring? Ger ju absolut nada.

Blexx
2009-04-26, 17:40
Thaiboxning, sjukt kul och jobbigt!

stridis
2009-04-26, 17:44
Har kollat på det. Men för en som aldrig hållit på med kampsport tidigare är det väl så att man får sysselsätta sig med löjlig sparring? Ger ju absolut nada.

Att du får syna golvet ger dig nog nada, ja. Teknisk sparring ger dig nog mer.

grakka
2009-04-26, 17:44
Har kollat på det. Men för en som aldrig hållit på med kampsport tidigare är det väl så att man får sysselsätta sig med löjlig sparring? Ger ju absolut nada.

Du får nog förklara dig lite bättre. Jag uppfattade det du sa så konstigt så att jag inte ens vill förklara hur jag uppfattade det.

Scorpionida
2009-04-26, 17:48
Du får nog förklara dig lite bättre. Jag uppfattade det du sa så konstigt så att jag inte ens vill förklara hur jag uppfattade det.

Sparring- man kör ej med kroppskontakt. I princip består träningen av slag på säck och hopprep o att sparra mot andra nybörjare, dvs knappast särskilt vältränade individer. Tänk F&S jumpa.

krellik
2009-04-26, 18:02
Sparring- man kör ej med kroppskontakt. I princip består träningen av slag på säck och hopprep o att sparra mot andra nybörjare, dvs knappast särskilt vältränade individer. Tänk F&S jumpa.

En seriös boxnings klubb är icke nån jävla friskis och svettis gympa...

I början behöver du få upp vissa defensiva förmågor innan du kan köra full sparring, hur snabbt du är redo för full sparring beror helt på dej, hur seriöst du kör igång och hur mycket du tränar.
Sparring handlar inte om att slå ihjäll varandra utan det handlar om att lära sig att applicera den teknik man fått lära sej och kör du igång med full sparring för tidigt så är det ända som händer att du nöter in fel teknik... Så boxning är ett trevligt alternativ...

Thaiboxning, mma och bjj är också utmärkta alternativ.. Det beror ju helt på vad du är sugen på...

I ingen av dessa sporter kan du förvänta dej att gå in och dominera bara för att du är stark och i alla dessa sporter så hjälper det att du är stark när du väl är duktig.

Mr.Sarkastisk
2009-04-26, 18:07
Sparring- man kör ej med kroppskontakt. I princip består träningen av slag på säck och hopprep o att sparra mot andra nybörjare, dvs knappast särskilt vältränade individer. Tänk F&S jumpa.

hahaha ren bullshit

Scorpionida
2009-04-26, 18:14
En seriös boxnings klubb är icke nån jävla friskis och svettis gympa...

I början behöver du få upp vissa defensiva förmågor innan du kan köra full sparring, hur snabbt du är redo för full sparring beror helt på dej, hur seriöst du kör igång och hur mycket du tränar.
Sparring handlar inte om att slå ihjäll varandra utan det handlar om att lära sig att applicera den teknik man fått lära sej och kör du igång med full sparring för tidigt så är det ända som händer att du nöter in fel teknik... Så boxning är ett trevligt alternativ...

Thaiboxning, mma och bjj är också utmärkta alternativ.. Det beror ju helt på vad du är sugen på...

I ingen av dessa sporter kan du förvänta dej att gå in och dominera bara för att du är stark och i alla dessa sporter så hjälper det att du är stark när du väl är duktig.


Tack!!

MMA låter lagom tufft o farligt:hbang:

Verkar vara en allsidig sport, och överdrev lite angående sparringen, men såg på en boxningsklubbs hemsida nybörjarsparring o det var ja.... inga stora killar precis:)

Inga drömmar om att tävla, men lite hårt får det gärna vara!

rockafellah
2009-04-26, 18:17
MMA/Muay thai:D

stridis
2009-04-26, 18:20
Det är ju bra ifall ni lär in grunderna på ett vettigt sätt redan från början.
Sedan när ni sett tillräckligt av nedanstående i maxfart så kan man höja tempot och fortfarande ha givande tekniska träningar:

http://svenskaord.files.wordpress.com/2008/02/bara121.jpg


Lyfter du tungt? Mitt markpb är på 190kg@80kg och det av en sketen slank thaiboxare. Sett vad exempelvis olympiska kravprofilen för brottare är? Där snackar vi killar som lyfter tungt. Dags att öppna ögonen för vad idrott är och vilka krav som ställs på en. Maxstyrka är inte så viktigt för stående fighters i jämförelse med kondition och mjölksyratålighet och explosivitet.

krellik
2009-04-26, 18:34
Tack!!

MMA låter lagom tufft o farligt:hbang:

Verkar vara en allsidig sport, och överdrev lite angående sparringen, men såg på en boxningsklubbs hemsida nybörjarsparring o det var ja.... inga stora killar precis:)

Inga drömmar om att tävla, men lite hårt får det gärna vara!

Grejen är att är du seriös så blir det tufft snabbt nog, dessutom så kommer du att vara så mör av fysen som du inte är van vid i början så jag tvivlar på att du kommer vara på krigarhumör i början... Dessutom hade du fått gå och testa köra med en tävlingsgrupp i boxning så hade det nog varit en knäckande upplevelse för dej att bli piskad av nån liten 55kgs 14 åring, och råpisk hade det blitt...;)

MMA kan jag tycka är den roligaste kampsporten eftersom det hela tiden är en mix av brassejujutsu, brottning, boxning och thaiboxning, samt att mixa ihop de olika momenten i varandra...
Sen i slutändan kan det vara så att något av momenten är det som tilltallar dej mer än de andra och då kanske det slutar med att du byter sport till något av dessa, eller att du lägger in mer extra träning i den disciplinen. Detta blir enklare ifall det finns flera discipliner på klubben...
Själv började jag med mma en gång i tiden och just nu tycker jag att delen där man rullar runt på marken är roligast så nu kör jag brassejujutsu, inte alls omöjligt att jag går tillbaka till mma i något senare läge.

Men det som är mest relevant för dej är att som nybörjare så är det inte nödvändigtvis bara stilen som är relevant, det gäller att hitta en klubb som passar dej, olika klubbar är olika bra, har olika atmosfär och personkemin kommer funka olika på olika klubbar. Så vad du gör är att du kör nybörjarpass i alla stilar som du kan tänka dej kan vara roliga, de 4a jag räknade upp är alla stabila val. Sen alla seriösa klubbar ska låta dej testa på minst ett pass innan du behöver betala för ett medlemsskap, ifall du inte får testa så ska du se det som ett tydligt varningstecken att klubben är suspekt. Sen kör du på den klubben/stilen som du trivdes bäst på och som du tyckte var roligast.

Hoppas jag har kunnat hjälpa till lite grand.

stridis
2009-04-26, 18:36
Mitt inlägg kanske lät lite surt, men du får ta det för vad det är.
MMA-folket i fighter centre kör en hel del crossfit och springer och det är ju ganska jobbigt. I MMA så har man dock mer teknikträning än thai, och det är för att de i runda slängar har en 10ggr fler tekniker som de ska bemästra.

+1 på krellik. Insiktsfullt skrivet.

hangatyr
2009-04-26, 18:37
Sparring- man kör ej med kroppskontakt. I princip består träningen av slag på säck och hopprep o att sparra mot andra nybörjare, dvs knappast särskilt vältränade individer. Tänk F&S jumpa.

vad snackar du om? tror du att man alltid matchar när man tränar kampsport? sparring och teknikträning varvat med fys är hela grunden. något man alltid ägnar sig åt när man tränar kampsport.

C.E.J.
2009-04-26, 18:38
såg på en boxningsklubbs hemsida nybörjarsparring o det var ja.... inga stora killar precis:)

Hur menar du? Nybörjarna som du såg träna sparring var inte stora därför att de var nybörjare, givetvis. Sen blir man ju inte stor av boxning, utan av styrketräning och kaloriöverskott. Eller ja, större blir man ju förstås.

hangatyr
2009-04-26, 18:38
Tack!!



Inga drömmar om att tävla, men lite hårt får det gärna vara!

Varför vill du träna kampsport om du inte vill tävla? låter konstigt.

krellik
2009-04-26, 18:40
Är ju många som är nöjda med sparring på träningar och själva träningspassen...

Tävling är väll något som det väcks intresse av för många när man väll börjar bli lite duktig och man vill testa sina vingar...

C.E.J.
2009-04-26, 18:41
Är ju många som är nöjda med sparring på träningar och själva träningspassen...

Tävling är väll något som det väcks intresse av för många när man väll börjar bli lite duktig och man vill testa sina vingar...

Väntar man med att tävla tills man blir "duktig" får man vänta länge.

hangatyr
2009-04-26, 18:44
Är ju många som är nöjda med sparring på träningar och själva träningspassen...

Tävling är väll något som det väcks intresse av för många när man väll börjar bli lite duktig och man vill testa sina vingar...

jag anser att det är lika meningslöst att bara träna kampsport som att bara träna fotboll men aldrig spela match. kampsport är just kampsport. Sport är något som utövas i tävlingssammanhang. annars är det lek.

krellik
2009-04-26, 18:49
Väntar man med att tävla tills man blir "duktig" får man vänta länge.

"Duktig" är naturligtvis en relativ term...

krellik
2009-04-26, 18:54
jag anser att det är lika meningslöst att bara träna kampsport som att bara träna fotboll men aldrig spela match. kampsport är just kampsport. Sport är något som utövas i tävlingssammanhang. annars är det lek.

Och det är ditt sätt att se på det hela. Om du tänker lite så kommer du nog att inse att det finns miljoner anledningar till att träna kampsport. Det är inte -nödvändigtvis- så att din motivation är bättre än någon annans.

Kanske har någon som har en djupare relation till tex bjj än bara tävlingar större chans att hålla sitt engagemang levande när kroppen börjar förlora kapaciteten att hänga med i toppen på tävlingar...
En person som har utalat sig i den här typen av tankebanor angående BJJ är Saulo Riberio som ju har varit en av de främsta tävlanden vi haft i den sporten men som sagt att när han slutade satsa på tävlingar så tog han det största steg upp i teknik han gjort i sin träningskarriär eftersom allt inte längre handlade om hans "A game" för tävlingar längre...

Det finns helt enkelt flera olika sätt att se på det och det tycker jag är korekt och givande att det är så. Dessutom avskyr jag elitism.

rockafellah
2009-04-26, 18:56
Mitt inlägg kanske lät lite surt, men du får ta det för vad det är.
MMA-folket i fighter centre kör en hel del crossfit och springer och det är ju ganska jobbigt. I MMA så har man dock mer teknikträning än thai, och det är för att de i runda slängar har en 10ggr fler tekniker som de ska bemästra.

+1 på krellik. Insiktsfullt skrivet.

Vilken klubb skulle du rekommendera i sthlm? SKa börja till hösten:)

grakka
2009-04-26, 18:57
Sparring- man kör ej med kroppskontakt. I princip består träningen av slag på säck och hopprep o att sparra mot andra nybörjare, dvs knappast särskilt vältränade individer. Tänk F&S jumpa.

Så du menar att slå och eventuellt sparka mot säck i 2 timmar konstant för någon som väger 90kg och håller på med tyngdlyftning inte skulle vara något problem alls? Tycker att du borde testa och se om det verkligen är så lätt som du tror. Det är ingen skillnad på att träna mot säckar/mitsar och att träna utan. Förutom att du får väldigt väldigt ont på köpet utan skydd. Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens att du skulle klara av att leverera bra sparkar på en säck konstant i 1 minut.

hangatyr
2009-04-26, 19:05
Och det är ditt sätt att se på det hela. Om du tänker lite så kommer du nog att inse att det finns miljoner anledningar till att träna kampsport. Det är inte -nödvändigtvis- så att din motivation är bättre än någon annans.

Kanske har någon som har en djupare relation till tex bjj än bara tävlingar större chans att hålla sitt engagemang levande när kroppen börjar förlora kapaciteten att hänga med i toppen på tävlingar...
En person som har utalat sig i den här typen av tankebanor angående BJJ är Saulo Riberio som ju har varit en av de främsta tävlanden vi haft i den sporten men som sagt att när han slutade satsa på tävlingar så tog han det största steg upp i teknik han gjort i sin träningskarriär eftersom allt inte längre handlade om hans "A game" för tävlingar längre...

Det finns helt enkelt flera olika sätt att se på det och det tycker jag är korekt och givande att det är så. Dessutom avskyr jag elitism.


det finurliga med just bjj är ju att man tävlar inte bara i bältesklasser utan även i åldersklasser. därför kan man tävla oavsett ålder. jag förstår itne vad du menar med kommentaren om elitism. tränar man ngt där tävlingar finns så är det naturligt att tävla. om jag tränade fotboll så skulle jag spela matcher, om jag tränade tennis så skulle jag spela matcher. elitism blir det först när man anser att man måste vinna. det anser inte jag. faktum är att jag är måttligt framgångsrik när jag tävlar, absolut inget underbarn.

dock är det ju så att alla kampsporter är framtagna för att tävla i- därav regelverk avseende tillåtna tekniker och andra begränsningar. vill man ägna sig åt kamp utan tävling så får man såklart göra det. men JAG har väldigt svårt att se vitsen med det.

det finns en hel drös med budostilar där tävlingar inte existerar: taijutsu (skulle jag tippa på), aikido, div olika vapenstilar men även Krav Maga innehåller mig veterligen inte tävlingar. men BJJ, SW, MMA, boxning, brottning etc är kampSPORTER. sport är ngt man utövar genom att träna inför tävling och tävla med avsikt att vinna. det är inte motion. det är sport.


slutligen och återigen. förklara gärna vad du menar med elitism och på vilket vis jag skulle ägna mig åt det. jag är nyfiken.

Alexton
2009-04-26, 19:05
Kan rekommendera Thaiboxning. Mycket givande och stärkande träning, höll på ett antal år med det. Mycket sparring och ganska "hårt" träning i vår klubb. Var många gånger man liknade från träningen efter ha fått tillräckligt mycket lår sparkar för att fälla en halvstor elefant.

Jag har bara tränat 3 kampsporter själv och thaiboxning passade helt klart bäst. Och istället för att racka ned på de andra stilarna så måste man inse att det som passar individ A kanske inte alls passar individ B.

Det som passade för mig med Thai var att det är var en mindre bunden stil. Ingen kata och mer fritt hur du väljer att slåss. Inte heller några ranker och bälten.
Vi hade flera personer som vägde bra mycket över 100kg men ändå var snabba och smidiga, klart imponerande.

Har provat MMA ett par gånger och skulle lätt börja träna det om jag inte hade problem med ett knä (gåva från thaiboxningen). Väldigt givande, och att ligga och försöka få in en strypning på mattan efter ha landat en rejält bra lowkick eller knä gör sporten spännande.

Det enklaste är väl att testa ett antal kampsporter och se vad som passar bäst.

hangatyr
2009-04-26, 19:06
Vilken klubb skulle du rekommendera i sthlm? SKa börja till hösten:)

vart bor du i sthlm? vi tränar i örnsberg, strax söder om liljeholmen.

Pjotor
2009-04-26, 19:10
Kyokushin karate. Har bland de grymmaste fysträningarna bland dagens kampsporter. Det finns individuella undantag förstås.

Personligen gillar jag sportjujutsu, som är inriktad på tävlingsjujutsu = mycket sparring redan från början. Slag och sparkar finns, men får bara göras med lätt kontakt, däremot är kast och brottning med full kraft och fart. Passar mig utmärkt eftersom jag inte gillar vare sig att bli slagen eller slå andra hårt. Men att strypa och vrida om armarna är en kärleksyttring 8)

rockafellah
2009-04-26, 19:14
vart bor du i sthlm? vi tränar i örnsberg, strax söder om liljeholmen.

Bor 50min söder om sthlm. Tänkte börja till hösten som sagt, och de dagar jag tränar tänkte jag sova hos min faster:) Vad heter klubben?

grakka
2009-04-26, 19:17
Tycker inte att man kan säga att någon kampsport är lättare än någon annan. Det blir bara så jobbigt som man själv gör det. Jag tränar kickboxning och kan helt och hållet bestämma om jag vill gå hem utan svett efter 2 timmars träning eller om jag ska ta i så att jag får kramp, spyr eller svimmar efter 20-30 minuter. Förstår inte varför TS klagar på diverse saker.

Scorpionida
2009-04-26, 19:20
Skitnajsa tips Stridis, Alexton, Hangatyr mfl!

Som absolut idiot vad gäller kampsporter har jag lyckats trampa lite i klaveret ang sparring. Sorry:em:

Bor också i sthlm, så några erfarenheter från en klubb /gärna centralt/ uppskattas!

hangatyr
2009-04-26, 19:20
Bor 50min söder om sthlm. Tänkte börja till hösten som sagt, och de dagar jag tränar tänkte jag sova hos min faster:) Vad heter klubben?

50 min söder om sthlm? Södertälje? vi har en systerklubb där. Vår klubb heter Liljeholmens BJJ. http://liljeholmensbjj.blogspot.com är adressen.

nu har vi fullt men vi kommer köra sommarträning under juli...

krellik
2009-04-26, 19:30
det finurliga med just bjj är ju att man tävlar inte bara i bältesklasser utan även i åldersklasser. därför kan man tävla oavsett ålder. jag förstår itne vad du menar med kommentaren om elitism. tränar man ngt där tävlingar finns så är det naturligt att tävla. om jag tränade fotboll så skulle jag spela matcher, om jag tränade tennis så skulle jag spela matcher. elitism blir det först när man anser att man måste vinna. det anser inte jag. faktum är att jag är måttligt framgångsrik när jag tävlar, absolut inget underbarn.

dock är det ju så att alla kampsporter är framtagna för att tävla i- därav regelverk avseende tillåtna tekniker och andra begränsningar. vill man ägna sig åt kamp utan tävling så får man såklart göra det. men JAG har väldigt svårt att se vitsen med det.

det finns en hel drös med budostilar där tävlingar inte existerar: taijutsu (skulle jag tippa på), aikido, div olika vapenstilar men även Krav Maga innehåller mig veterligen inte tävlingar. men BJJ, SW, MMA, boxning, brottning etc är kampSPORTER. sport är ngt man utövar genom att träna inför tävling och tävla med avsikt att vinna. det är inte motion. det är sport.


slutligen och återigen. förklara gärna vad du menar med elitism och på vilket vis jag skulle ägna mig åt det. jag är nyfiken.

Jag anser att du ger uttryck för elitism för att du mer eller mindre säger att man måste tävla för att ens träning i bjj ska vara värd något.

Jag håller inte heller med om att bjj enbart är utvecklad för att tävla i, jag skulle vilja hävda att den alltid har haft en självförsvarsaspekt och att den till syvende och sist bygger på gamla stilar som var tänkta att användas i krig.

Om 3 personer börjar samtidigt i bjj, en av dem kör det mest som motion, en av dem tränar för att han tycker det är utvecklande att bli konstant bättre på något och en av dem går redan från början in med en stenhård fokus på att tävla och vinna tävlingar, jag hävdar att ingen av dessas träning är mer värd än någon av de andras, du måste alltid utgå ifrån den individuella utövaren och vad han eller hon vill ha ut av sin träning. Det är arrogant av dej att försöka tvinga på dem din syn på vad som är viktigt.

Som sagt Saulo Riberio håller inte med dej, inte heller höll Helio med dej. Jag säger inte att de har rätt och du har fel men jag hävdar att de är personer som har lika stor rätt till sin syn på sporten som du har till din.

Min egen syn är att just nu så är tävlingar väldigt intressanta, jag är också övertygad om att andra perioder i mitt liv så kommer grappling ha andra betydelser för mig.

krellik
2009-04-26, 19:34
Desutom finns det en viss komik i att du trycker så jävla hårt på kampSPORT, översätter man det till engelska blir det martial arts, dödlig konst vilket lägger fokusen helt annorlunda.

Varken det svenska eller det engelska utrycket är mer korrekt än det andra, det visar på en bredd som finns i kampsporterna.

Guu
2009-04-26, 19:35
Jujutsu! Finns flera bra alternativ att välja på men sportjutsu och brazze skulle jag rekommendera dig.

mattilainen
2009-04-26, 19:38
Det roligaste jag har tycker är klart kamp jujutsu, brazilian jujutsu och shootfighting, thai är klart roligt men inte roligare än shooto eller bjj. Brawling är ganska roligt också

krellik
2009-04-26, 19:39
wut the fuck is brawling?

Rahf
2009-04-26, 19:40
Thaiboxning och Brasiliansk Ju-Jutsu är nog de stilar där jag tycker man stöter på hårdaste träningspassen. Boxning ligger nog väldigt bra till också. Ju-Jutsu har en tendens till att bli lite sävligt med för mycket teknikträning och lite enformigare moment.

Brasiliansk Ju-Jutsu om du vill ha brottningsliknande moment. Thaiboxning om du vill ha stående fighting, det är mitt objektiva tips.

hangatyr
2009-04-26, 19:41
Desutom finns det en viss komik i att du trycker så jävla hårt på kampSPORT, översätter man det till engelska blir det martial arts, dödlig konst vilket lägger fokusen helt annorlunda.

Varken det svenska eller det engelska utrycket är mer korrekt än det andra, det visar på en bredd som finns i kampsporterna.

du tycker inte att det är elitistiskt att du hänvisar till helio gracie och riberio som hävstång i din argumentation?

Jag säger inte att träning utan tävling inte är värd ngt, jag säger att jag har svårt att förstå varför man ägnar sig åt en sport utan att utöva själva sportmomentet, tävlingen.

martial arts betyder just det du säger,men om man tittar på utövandet är det väldigt sällan man kämpar till döden... sannolikt är det mest vanliga att man kämpar tills tiden är slut.

ps: PM.

krellik
2009-04-26, 19:45
du tycker inte att det är elitistiskt att du hänvisar till helio gracie och riberio som hävstång i din argumentation?



Nej eftersom jag inte tycker deras synpunkt är värd mer än din. Tydliga exempel dock på att det inte är så enkelt som du vill framställa det.

stridis
2009-04-26, 19:50
Jag säger inte att träning utan tävling inte är värd ngt, jag säger att jag har svårt att förstå varför man ägnar sig åt en sport utan att utöva själva sportmomentet, tävlingen.

Ser man på hur många som utövar kampsport (sådana som har något idrottsligt kampmoment) och hur många som tävlar så tillhör du uppenbarligen minoriteten. Vore ju bra att kunna sätta sig in vad de vill ha ut av träningen.

Pjotor
2009-04-26, 19:54
dock är det ju så att alla kampsporter är framtagna för att tävla i- därav regelverk avseende tillåtna tekniker och andra begränsningar.

Det beror på vad du menar med kampsport. Aikido och krav maga kallas kampsporter, men man tävlar inte i dem av sinsemellan väldigt olika skäl. I aikido tävlar man inte för att det är mot grundläggande principer. I krav maga tävlar man inte för att (sägs det) det inte går att tävla på ett säkert sätt och samtidigt hålla teknikerna och deras effektivitet skärpta.

vill man ägna sig åt kamp utan tävling så får man såklart göra det. men JAG har väldigt svårt att se vitsen med det.
Tiotusentals judoutövare, hobbyfotbollsspelare och motionslöpare håller inte med dig. Prata med någon av dem, du kommer kanske att lära dig något nytt.

Inslaget av kamp och tävling är också väldigt beroende av aktiviteten som utövas. I kontaktkampsporter är det nästan omöjligt att undvika, medan det i löpning kan vara svårt att hitta.

kampSPORTER. sport är ngt man utövar genom att träna inför tävling och tävla med avsikt att vinna. det är inte motion. det är sport.
Definition av "sport" enligt Nationalencyklopedien:

sport, numera ungefär detsamma som idrott.

Definition av "idrott", Nationalencyklopedien:

idrott,samlande benämning på kroppsövningar av olika slag utförda i tävlingssyfte eller för att få motion och rekreation. Idrott används numera ofta synonymt med sport.

Definition av motion, Nationalencyklopedien:
motion, motionsidrott, fysisk aktivitet med syfte att förbättra hälsa, fysik och välbefinnande.

Definition av rekreation, Nationalencyklopedien:
rekreation, återhämtande av krafter (genom vistelse i avkopplande miljö); (utvidgat) avkopplande aktivitet som främjar återhämtande av krafter.

Från Riksidrottsförbundets stadgar, 1 kap "Idrottsrörelsens verksamhetsidé":
Idrott är fysisk aktivitet som vi utför för att kunna ha roligt, må bra och prestera mera. Idrott består av träning och lek, tävling och uppvisning.

Samma stadgar, 1 kap paragraf 1:
Idrott skall bedrivas i enlighet med den av RF-stämman beslutade verksamhetsidén.

Din definition av sport utgår med andra ord från dig själv och din egen begränsade uppfattning om vad sport är, eller eventuellt vad du tycker att det borde vara. Men det är inte nödvändigtvis det som stämmer överens med andra människors uppfattning, i det här fallet Nationalencyklopediens redaktion och Riksidrottsförbundets stämmobeslut från 2007.

Vad gäller elitism så gissar jag ett ensidigt fokus på tävlingsresultat. Det kan vara okej i vissa sammanhang, men inte i andra. Enligt RF så är det inte ens förenligt med stadgarna (som för övrigt finns till allmän beskådan på www.rf.se).

Sådär, nu lämnar jag tillbaka tråden till de som vill ge kampsportstips till scorpionida.

ALEXPALEX
2009-04-26, 19:56
Kyokushin, disciplinerad och bra träning.

Rahf
2009-04-26, 19:58
Nu tycker jag att diskussionen om tävling etc ska ta och avslutas. Trådskaparen eftersöker en kampsport, vi vet alla vad det är, trots att vissa vill börja tjafsa om det. Tävlingsmoment tycker jag inte bör dras upp i sammanhanget eftersom TS inte nämnt någonting om det.

Håll er till ämnet nu, rekommendera kampsporter som är roliga, intressanta och med bra fart på träningarna.

rockafellah
2009-04-26, 19:59
50 min söder om sthlm? Södertälje? vi har en systerklubb där. Vår klubb heter Liljeholmens BJJ. http://liljeholmensbjj.blogspot.com är adressen.

nu har vi fullt men vi kommer köra sommarträning under juli...

Nee, Nynäshamn:) Men finns det MMA eller Muay Thai på er klubb?:)

grakka
2009-04-26, 20:05
du tycker inte att det är elitistiskt att du hänvisar till helio gracie och riberio som hävstång i din argumentation?

Jag säger inte att träning utan tävling inte är värd ngt, jag säger att jag har svårt att förstå varför man ägnar sig åt en sport utan att utöva själva sportmomentet, tävlingen.

martial arts betyder just det du säger,men om man tittar på utövandet är det väldigt sällan man kämpar till döden... sannolikt är det mest vanliga att man kämpar tills tiden är slut.

ps: PM.

Dum fråga kräver dumt svar. Så du tycker att man ska kämpa tills den ena dör då eller? Du uttrycker dig ungefär så.
Jag tränar för att jag vill ha kondition. Men med tiden har jag haft tävling i tanke. Minns inte vart det är jag har fått det ifrån men minns att det var en säker källa som sa att det endast var ~ 3-5% av alla som tränar kampsport som tävlar.

Scorpionida
2009-04-26, 20:28
Eftersom frågan om tävling dök upp, kan man börja tävla efter bara ett års träning och vid trettio års ålder? Från absolut nybörjare då. En slags kampsports-korpserie.

krellik
2009-04-26, 20:34
Eftersom frågan om tävling dök upp, kan man börja tävla efter bara ett års träning och vid trettio års ålder? Från absolut nybörjare då. En slags kampsports-korpserie.

Att du är 30 år är ju bara en siffra..

Ja det finns folk som tävlar efter ett år, det är enklare i brassejujutsu och submissionwrestling där det finns nybörjarklasser/vitbältes klasser, där kan man börja tävla ganska snabbt om man vill även fast det kan vara svårt i början.

I thaiboxning har man olika klasser där man börjar i D-klass (har jag för mej) där reglerna tillåter mindre och där man inte kör fullkontakt.

Boxning tror jag har något liknande system där man gruperar folk i nybörjar grupper om jag inte tar helt fel...

MMA har du shootfighting som är amatör varianten av mma, skulle gissa på att de flesta åtminstone har 2 års träning i ryggen innan de börjar tävla i detta och ofta kör submissionwrestling tävlingar innan eftersom det är så många delar i mma...

Men det handlar alltså inte om korpligor utan snarare som lite enklare ingångs tävlingar.

Rahf
2009-04-26, 20:51
Fyller i på thaiboxningen. Första matcherna man går är i D-klass. Man har full utrustning på sig (väst, handskar, benskydd. kopp, tandskydd och hjälm). Det är fullkontakt, så länge teknikerna är rena och båda fighters har relativ kontroll. Så fort det blir en massa svingande och riktigt hårda smällar så bryter domaren. Detta beror givetvis väldigt mycket på domaren också, men någon knockout går man definitivt inte på. Sen finns det specifika regler som förhindrar vissa tekniker, allt för att utesluta KO så långt det går.

Matchningarna kan gå lite hur som helst, men ju mer man tränat, desto större chanser att man gör bra ifrån sig. Ett år är kort tid tycker jag.

krellik
2009-04-26, 20:54
Håller med om att 1 år är kort tid, men vissa blir helt galna från början, lägger in löppning varje morgon och kör varje pass de kan. Då är inte ett år en omöjlighet.

För någon som "bara" kör 2-3 pass i veckan och inte utryckligen haft tävlingsambition hela tiden så är det nog inte aktuellt med matcher i thaiboxning efter ett år.

Black Star Abyss
2009-04-26, 21:17
Thaiboxning eller MMA. MMA är faktiskt roligast.

hangatyr
2009-04-27, 05:39
Eftersom frågan om tävling dök upp, kan man börja tävla efter bara ett års träning och vid trettio års ålder? Från absolut nybörjare då. En slags kampsports-korpserie.

beror ju på vad man tränar. inom i alla fall bjj möter man ju då folk med samma bälte på tävlingar.

edit: oj, nu ser jag att flera redan svarat.

stridis
2009-04-27, 13:33
Jag kan nog korrigera Rahf en smula angående D-klass i Thaiboxning. De brukar snacka om att man inte skall använda mer än 70% av sin kraft i teknikerna. Det är lite beroende på domare, exempelvis FMT open brukar det vara tuffare med hålla nere kontaktgraden (det beror på att vi ser att det blir vettigare tekniska fajter då). Mariestadsklubben fick inte arrangera längre för att de inte höll en acceptabel nivå (bla).

Sedan finns det ju fenomen som går och vinner B-VM efter två års thaiträning och har ett "perfect record". Den snubben har dock tränat ishockey (i elitserien?) innan och är ett konditionsfenomen.

Rahf
2009-04-27, 13:39
Jag kan nog korrigera Rahf en smula angående D-klass i Thaiboxning. De brukar snacka om att man inte skall använda mer än 70% av sin kraft i teknikerna. Det är lite beroende på domare, exempelvis FMT open brukar det vara tuffare med hålla nere kontaktgraden (det beror på att vi ser att det blir vettigare tekniska fajter då). Mariestadsklubben fick inte arrangera längre för att de inte höll en acceptabel nivå (bla).

Sedan finns det ju fenomen som går och vinner B-VM efter två års thaiträning och har ett "perfect record". Den snubben har dock tränat ishockey (i elitserien?) innan och är ett konditionsfenomen.

Låter helt rätt. Senaste tävlingen vi var på så bröt domaren inte förrän det började bli en massa rallarsvingar och taskiga tekniker (stressade och pressade fighters alltså). Jag tror att så länge det är rena tekniker så är det rätt ok. Därefter tillkommer ju reglerna för KO tekniker (hästsparkar, knän mot huvud osv). Sen behövde han nog inte bryta alltför ofta, eftersom matchingarna var rätt jämna på denna tävling.

frong
2009-04-27, 17:52
Krav Maga, holy shit!

rockafellah
2009-04-27, 18:56
Krav Maga, holy shit!

Det är väl mer försvarsinriktat som man inte kan tävla i? Jag menar, man kanske inte vill tävla först men blir sen sugen då har man ju valt fel:D

frong
2009-04-27, 20:27
Det är väl mer försvarsinriktat som man inte kan tävla i? Jag menar, man kanske inte vill tävla först men blir sen sugen då har man ju valt fel:D

Då äre bara att gå med i MMA? :)

rockafellah
2009-04-27, 20:27
Då äre bara att gå med i MMA? :)

Precis min åsikt:D