handdator

Visa fullständig version : Hur får jag henne att förstå?


tsp
2009-04-26, 13:12
Jag har ett hyfsat problem i relationen till min flickvän. Känner att personerna på detta forumet förhoppningsvis kan ge mig ganska bra svar så därför postar jag här. Varning för extremt långt inlägg, men det blir en rätt hyfsad intrig som kanske kan intressera. Läs gärna och hjälp mig!

Jag och min flickvän har varit tillsammans i strax över 1 år. Vi har sammantaget haft det väldigt bra tillsammans. Jag är 19år och hon är 18.

Min flickvän har inte särskilt många egna vänner. Hon har 1 bra tjejkompis, men henne träffar hon inte jätteofta, jag vet inte varför men möjligen smått ointresse och tidsbrist från vännens sida. Sedan har hon 3-4 "bekantskaper" med tjejer som hon träffar max 1 gång per månad. Ingen av hennes vänner har hon en relation till som är på planet att hon bara kan ta och ringa oplanerat och snacka lite skit liksom. Hon har inga killkompisar, vilket hon nog tycker är väldigt synd, för hon har för längesedan sagt att hon tror att alla tjejer vill ha en riktigt bra killkompis.

Men men, pga att hon inte har någon "fast" umgängeskrets har vi mest umgåtts med mitt kompisgäng när vi umgås i grupp. Vilket har varit mycket trevligt och hon kommer överens bra med de flesta. En av mina bästa killkompisar fick hon dock lite extra bra kontakt med i höstas, vi kan kalla honom Mats. Dem utbytte mobilnummer och msn. Kontakten växte och dem började smsa allt mer och mer. "Mats är så sjukt social!" säger min flickvän med ett leende. Och ja, det är han.

Första intrycket man får av honom är alltid väldigt bra, han är jättecharmig, trevlig, omtänksam och intresserad av en. Detta gäller SPECIELLT för tjejer, han är lite "adventurer" och är ständigt ute och raggar upp fjortisar på olika sätt som han sedan smsar vilt med.

SMSandet mellan honom och min flickvän växer under hösten ganska rejält. Så pass mycket att andra personer i min umgängeskrets börjar reagera på vad han håller på med egentligen och att hans beteende är lite konstigt mot MIN flickvän. Jag har fått veta att flera personer ur "kretsen" faktiskt tagit upp detta med honom och påpekat att det känns lite konstigt. Hans svar på det är (som alltid när man konfronterar honom med något eller att han nosar konflikt) att kasta det av sig, vara frånvarande och det han säger är "nää men det är hon som smsar, känns dumt att inte svara".

Jag har också hört från en tjejkompis som pratat med honom att han sagt "jag tycker att hon vart lite "på" i sitt smsande, lite på/flörtig". Huruvida det uttalandet verkligen lät så vet jag ju inte, men vad jag vet är att det ofta är han som inleder konversationerna, inte min flickvän.


Deras "vänskap" utvecklas ytterliggare och dem träffas t.ex. en gång när jag repade med bandet och min flickvän skulle ha någonting att göra under tiden, så hon kollade på film hemma hos Mats. Eller så var dem på krogen tillsammans med 3-4 andra ur mitt "gäng" en annan gång.

Fine liksom, jag har inget emot att min flickvän umgås med killar och vill ha killkompisar (eller kompisar överhuvudtaget). Visst blir väl ingen överlycklig över att deras flickvän umgås med folk av motsatta könet, men det får man ju bara acceptera, annars funkar det inte.

Men måste det vara med just HONOM? Dels är han en av mina rätt tighta vänner, så om deras vänskap utvecklas försvinner en stor del av mitt "free space" där jag kan umgås med mina polare utan min flickvän.

T.ex när vi var några som skulle kolla på film hemma hos honom så ringde han mig och bjöd in mig. Fick senare höra att han smsat min flickvän och sagt "förlåt att jag inte bjöd in dig också". Jag känner att det är liksom MIN flickvän, det ska vara jag som väljer att "ta med" henne för att träffa min kompiskrets, och det är inte så att hon bor strax i närheten utan det är 1.5h resväg från henne till "oss".

Vidare har Mats bästa polare, som också är en av mina bästa polare sagt till mig när jag pratade med honom om detta att; "inte för att jag tror att han skulle göra något, men aldrig att jag skulle lämna min flickvän ensam med honom i ett hus liksom". Och det är verkligen så! Mats är liksom Mats, jag har spontant fått höra från fler personer (utan att jag "triggat" till att dem ska säga det utan snarare sagt att jag inte bryr mig så mycket om Mats och min flickväns relation) att "visst är du lite pissed? just för att det är Mats! :P "

Och att "Asså Mats kan ju vara lite respektlös, eller så tänker han inte bara." Jag håller bara med, för man inleder fan inte en sån här kontakt med sin polares flickvän, det gör man bara inte. Det är en oskriven regel enligt mig och jag tror att de flesta håller med mig? Vad vill han uppnå genom att börja smsa vilt med henne liksom? Han är helt enkelt lite för intresserad av att ha kontakt med min flickvän..

För att dra ett exempel så har det varit lite turbulent mellan mig och min tjej, vi har inte varit riktigt stadiga efter några saker som hänt. Och då har jag bett mina 3 bästa polare (bland annat Mats) att inte prata med henne nu när det är så här mellan oss, för det hade känts konstigt om mina polare pratar med henne när jag själv knappt gör det och inte ens vet om vi kommer fortsätta vara ihop. "Självklart!" svarar alla tre. Två håller löftet mot mig, som dem gav mig när jag var i en jävligt jobbig sits och var sjukt sårbar, men Mats gör det inte. Efter några veckor så kollar jag av en händelse i Mats mobil för jag skulle hjälpa honom att fixa en sak, och då droppar det in ett sms från min flickvän! Frågade honom om det och han sa "asså vi har bara smsat lite om helt alldagliga saker, vi har inte pratat något om ert förhållande eller nåt. bara helt vanliga saker, typ "hej vad gör du? hur är läget? osv". Då blev jag rätt pissed och började nysta lite i det. Fick då veta att samma dag som Mats gav mig löftet bröt han det. Han har många kvällar pratat med min flickvän i telefon (vilket dem aldrig gjort innan), dem har träffats på stan och dem har smsat riktigt rejält mycket med varandra.

Hela tiden har jag varit ovetandes om det, men eftersom jag inte riktigt litade på Mats påminde jag honom om löftet och sa att jag menade allvar, "jadå, det förstår jag" har han då svarat. Men nu fick jag alltså veta att han ljugit mig rakt i ansiktet! Hans försvar är att min flickvän varit väldigt ledsen (vilket hon har, men det har hon bara sig själv att skylla för då det faktiskt är hon som ställt till det. Och det är inget partiskt skitsnack från min sida, utan det ÄR hennes "fel") och att det är därför han pratat med henne, som stöd liksom. Men varför fan ljuger han om det för mig? Det känns dels så jävla mesigt av honom att inte våga stå för vad han gör, och dels riktigt backstabbing att ljuga mot mig och träffa min flickvän i hemlighet.

Samma kväll jag fick reda på detta scenario ringde jag honom för att konfrontera honom, men den fegisen visste att jag kunde ringa och hade stängt av telefonen. Så nästa morgon tog jag direkt bilen ner till Mats och väckte honom. Drog på bistra minen och förklarade ganska hårt att detta inte var okej och att han nu faktiskt får ge fan i att prata med min flickvän, annars funkar det inte att vi är vänner, ungefär.

Lite senare smsade han min flickvän och jag vet inte exakt vad dem sa men deras kontakt skulle nu upphöra (tillfälligt).

Hur får jag nu min flickvän att förstå att dem faktiskt inte kan vara vänner? Dels för att det rör upp min "free space" - att jag känner att jag vill kunna ha mina vänner själv, dels för att jag inte litar på Mats och dels för att det bara känns jävligt wierd alltihop? För jag har flera gånger försökt förklara hur jag känner för henne, men det är som att inget går in och hon vägrar förstå hur jag tänker. Hon ser det bara som att jag försöker kontrollera henne och egentligen inte kommer låta henne ha killkompisar överhuvudtaget. Även om denna senaste incidenten med Mats var jävligt stor och hon fatta att det var fel gjort av dem båda så är jag övertygad om att dem kommer ta upp kontakten så fort det börjar bli bra mellan mig och henne.

Hur får jag henne att förstå det som ALLA runtomkring ser och förstår?

KlopFer
2009-04-26, 13:20
Jag tror din flickvän och mats kommer bli tillsammans.

sorry

Mourten
2009-04-26, 13:23
Låter som din tjej tröttnat lite, ni e unga, inte direkt ovanligt.

Lelle Pelle
2009-04-26, 13:23
Jag tror inte att du kan ställa krav på varken din flickvän eller Mats om att de inte får vara vänner och umgås. Då kommer de ju bara vilja träffas ännu mer, som barn som gör saker de inte får.

Jag tror också att din flickvän och Mats kommer att bli spoon-kamrater.

tsp
2009-04-26, 13:24
Jag tror din flickvän och mats kommer bli tillsammans.

sorry

Det tror inte jag. För från min flickväns sida är det (än så länge) endast vänskap, det är jag 100% säker på.

Mourten
2009-04-26, 13:25
Blir de passion så blir de, jag har nailat polares brud å de blev jävligt krångligt ett tag men tillslut vare lugnt, så bruden e ute ur bilden men jag å han e polare iaf.

Lelle Pelle
2009-04-26, 13:26
Det tror inte jag. För från min flickväns sida är det (än så länge) endast vänskap, det är jag 100% säker på.
Vad är då problemet?

mikaelj
2009-04-26, 13:26
Jag håller med om att det är dumt att ställa krav. Var ditt bästa, alltid, och låt det tala för sig själv. Om det inte är gott nog åt din flickvän är hon inte heller god nog åt dig.

Prankie
2009-04-26, 13:27
Det tror inte jag. För från min flickväns sida är det (än så länge) endast vänskap, det är jag 100% säker på.

Om du nu är så säker på det så finns det ingenting att oroa sig för, eftersom du nu tvivlar så handlar det snarare om att du inte vill inse det är nånting som inte är helt rätt.

Hades
2009-04-26, 13:32
Jävligt respektlöst av Mats. Så gör man inte mot en vän. Jag har svårt att tro att en vän skulle offra er vänskap för en tjej, om han inte var romantiskt intresserad av henne. Mats är alltså intresserad av din tjej. Antingen vet din tjej inte om det, och vill bara vara vän med honom, eller så förstår hon att han är intresserad men struntar i det. I det senare fallet är hon villig att offra er relation för en annan kille, oavsett om hon själv är intresserad eller inte.

Du kan inte bestämma över någon annan och berätta hur de ska agera. Det enda du kan göra är att klargöra din ståndpunkt för dem, sen är det helt enkelt upp till dem att avgöra vad som är viktigast.

tsp
2009-04-26, 13:32
Vad är då problemet?

Om du nu är så säker på det så finns det ingenting att oroa sig för, eftersom du nu tvivlar så handlar det snarare om att du inte vill inse det är nånting som inte är helt rätt.

Problemet är att jag vill ha mina vänner, och får ha sina vänner. Men mina vänner och hennes vänner kan inte vara samma personer. Jag behöver min fritid från henne! Sedan så litar jag som sagt inte på Mats och vad han har för baktankar med det hela. Och egentligen litar jag inte helt 100 på min flickvän heller, visst litar jag på att hon ser dem som bara vänner, men jag litar inte just nu på att hon inte skulle "göra något dumt" om Mats försöker..

userfriendly
2009-04-26, 13:32
Jag tänker att om du har sagt vad du känner till din kompis och din flickvän så borde de respektera det. Sedan förstår jag också att det är svårt om de nu bara är vänner och du blir lätt den "svartsjuke"... vilket jag inte tycker att det låter som om du är när du berättar. Jag tycker de båda borde ta hänsyn till dig och annars.. ja, kanske de inte är så mkt att ha?
Det låter också som om att du beskriver att din tjej inte har så mkt människor omkring sig, hon kanske har ett stort bekräftelsebehov då? Det betyder ju inte att hon är kär i din kompis, men att han fyller nåt behov hon inte får fyllt annars - med det inte sagt att det är ok.. Har du frågat henne vad det är hon får ut av att smsa och prata med honom?

tsp
2009-04-26, 13:34
Jävligt respektlöst av Mats. Så gör man inte mot en vän. Jag har svårt att tro att en vän skulle offra er vänskap för en tjej, om han inte var romantiskt intresserad av henne. Mats är alltså intresserad av din tjej. Antingen vet din tjej inte om det, och vill bara vara vän med honom, eller så förstår hon att han är intresserad men struntar i det. I det senare fallet är hon villig att offra er relation för en annan kille, oavsett om hon själv är intresserad eller inte.

Du kan inte bestämma över någon annan och berätta hur de ska agera. Det enda du kan göra är att klargöra din ståndpunkt för dem, sen är det helt enkelt upp till dem att avgöra vad som är viktigast.

Nej eller hur, så gör man fan inte. Jag skulle aldrig inleda något sådant mot någon av mina polares flickvänner, delvis därför jag reagerar också. Men jag tror att han helt enkelt inte ser det som alla andra ser också, att han inte tänker längre än näsan räcker.

Mourten
2009-04-26, 13:36
Problemet är att jag vill ha mina vänner, och får ha sina vänner. Men mina vänner och hennes vänner kan inte vara samma personer. Jag behöver min fritid från henne! Sedan så litar jag som sagt inte på Mats och vad han har för baktankar med det hela. Och egentligen litar jag inte helt 100 på min flickvän heller, visst litar jag på att hon ser dem som bara vänner, men jag litar inte just nu på att hon inte skulle "göra något dumt" om Mats försöker..

Hur kan du vara ihop med en tjej du inte litar på`?
Måste vara sjuuuukt jobbigt.

tsp
2009-04-26, 13:37
Jag tänker att om du har sagt vad du känner till din kompis och din flickvän så borde de respektera det. Sedan förstår jag också att det är svårt om de nu bara är vänner och du blir lätt den "svartsjuke"... vilket jag inte tycker att det låter som om du är när du berättar. Jag tycker de båda borde ta hänsyn till dig och annars.. ja, kanske de inte är så mkt att ha?
Det låter också som om att du beskriver att din tjej inte har så mkt människor omkring sig, hon kanske har ett stort bekräftelsebehov då? Det betyder ju inte att hon är kär i din kompis, men att han fyller nåt behov hon inte får fyllt annars - med det inte sagt att det är ok.. Har du frågat henne vad det är hon får ut av att smsa och prata med honom?

Mats respekterar det inte för att det är sån han är liksom, han bryr sig inte alltid så mycket om andra människor. Det han tycker är rätt är rätt. För min flickväns del så tycker hon att jag är kontrollerande och ställer sjuka krav när jag påpekar vad jag känner. Vad hon får ut av att smsa och prata med honom är helt enkelt en vän. Det är hennes svar, går ju inte att klandra henne för det liksom.

Det där om bekräftelsebehov har du så jääävla rätt i så du anar inte. Bland annat det behovet som fått vårt förhållande på glid.. Vill inte gå in på det mer men.

Axwell
2009-04-26, 13:37
Wall of text. Tror dem blir tillsammans.

tsp
2009-04-26, 13:39
Hur kan du vara ihop med en tjej du inte litar på`?
Måste vara sjuuuukt jobbigt.

Det är sjukt jobbigt. Men tidigare litade jag på henne, men inte längre. Vi jobbar på att bygga upp den tilliten igen.

Lelle Pelle
2009-04-26, 13:41
Läs det du skrev där, det är ju inte vettigt. Så för att du ska få din fristad får inte din flickvän vara vän med vem hon vill? Det fungerar inte om du ska ställa krav som detta på henne. Dessutom säger du ju själv att du inte litar på henne fullt ut, och det är ju ganska dåligt?

userfriendly
2009-04-26, 13:43
Det där om bekräftelsebehov har du så jääävla rätt i så du anar inte. Bland annat det behovet som fått vårt förhållande på glid.. Vill inte gå in på det mer men.

Då är det ju ett problem hon har som hon borde ta tag i. Om hon har det här bekräftelsebehovet kommer hon aldrig att kunna ha en fungerande relation. Dels handlar det om att bygga upp en bra självkänsla och dels kanske för hennes skull hitta ett eget sammanhang med människor där hon trivs.

Och självklart ses du som kontrollerade i hennes ögon, för hon ser kanske inte själv vad hon gör.
Och jag tycker det är självklart att du måste få ha en fristad och ett eget sammanhang att vara i ;)

tsp
2009-04-26, 13:45
Läs det du skrev där, det är ju inte vettigt. Så för att du ska få din fristad får inte din flickvän vara vän med vem hon vill? Det fungerar inte om du ska ställa krav som detta på henne. Dessutom säger du ju själv att du inte litar på henne fullt ut, och det är ju ganska dåligt?

Klart jag inte kan bestämma vem hon ska vara vän med. Men av egen maskin borde hon ha vet nog till att inte försöka bli vän med mina bästa polare. :S

Då är det ju ett problem hon har som hon borde ta tag i. Om hon har det här bekräftelsebehovet kommer hon aldrig att kunna ha en fungerande relation. Dels handlar det om att bygga upp en bra självkänsla och dels kanske för hennes skull hitta ett eget sammanhang med människor där hon trivs.

Du väcker faktiskt jävligt bra tankar hos mig.. Har ju själv gått och undrat som fan över det här, och det känns som att du är något på spåren, helt klart. Fortsätt skriva!!

Edit: Alltså, du anar inte hur rätt du antagligen har!

userfriendly
2009-04-26, 13:49
Du väcker faktiskt jävligt bra tankar hos mig.. Har ju själv gått och undrat som fan över det här, och det känns som att du är något på spåren, helt klart. Fortsätt skriva!!

Edit: Alltså, du anar inte hur rätt du antagligen har!

Jag jobbar med att stärka unga tjejer ;)
Jag skulle kunna ge lite tips på hur man kan göra konkret om du PMar ;)

Hades
2009-04-26, 13:49
Problemet är ju inte att hon är vän med dina vänner, problemet är att dina vänner är hennes enda vänner. Hon behöver alltså jobba på att försöka hitta några andra vänner hon kan umgås med. Det är dock inget man kan stressa fram, men en förutsättning för att det ska hända är att hon är medveten om problemet och är villig att arbeta för att lösa det.

sundvall
2009-04-26, 13:52
För det första tänker du inte direkt klart nu, det ser jag direkt. Du försöker "förtränga" det som du egentligen vet är sant, dvs att din flickvän - till väldigt stor sannorlikhet - faktiskt är intresserad av Mats.

För det är hon.

Hon är 18 bast, din polare är 19 som dig right? Ni är små (Till och med mindre än mig) och relationer, vänskap etc är sällan så ... vad ska jag säga, "stadiga" och ärliga, lojala som senare i livet. Och man tänker ofta mycket mer med snorren och grävlingshålet, saker och ting är spännande (Som att tex flirta med killens polare) och bara det faktum att det är lite "förbjudet" gör det bara ännu roligare.

Straight up så låter det som att din tjej är VÄLDIGT intresserad i Mats, och när du nu förbjöd kontakten tror jag ärligt talat att hon kommer bli ännu mer intresserad (Vill ha det man inte kan få appliceras säkerligen väldigt bra här).

Mats är väldigt respektlös, men till viss del (Inte för att klanka ner på dig nu) kan jag även tycka att lite av det där ditt fel, du skulle ha sagt till på skarpen för längesedan, och slutat mesa runt. Börjar ens tjej smsa hejvilt med en killpolare (där diverse flirtpluppar) ingår är det ett stort varningstecken för att saker och ting håller på att gå utför.

Ni har varit tillsammans ett år, thats nothing. Har ni sånna här problem nu, hur tror du det ser ut som 2 år till? Jag tror inte det kommer se ut alls, för det kommer inte vara ni två då. Jag blir rätt ut sagt upprörd när jag läser hur Mats betér sig, vad är det för jävla kompis? Var någonstans är den oskrivna regeln "bro's before hoe's" ? All den här jävla skiten han säger till dig, "eeh vi pratar bara blabla" är skitsnack, bullshit, crap, idioti. Det stämmer inte, han är intresserad - och skulle han få chansen en fyllekväll skulle han inte vara sen med att stoppa in sin snorkel, trust me.

Och tjejen din verkar inte vara mycket att hänga i julgranen heller, hon verkar osäker, vilket är fullt förståeligt med tanke på hennes ålder, men sådär gör man inte.


Vad är mina rekommendationer till dig?
Ärligt talat vet jag inte, jag tycker det gått för långt redan. Jag personligen skulle aldrig mer kunna.. "lita" på tjejen (eller polaren för den delen) något mer efter detta. Vore jag i din sits skulle jag troligtvis säga upp kontakten helt och hållet med polaren, samt bryta med tjejen.

Dock förstår jag om detta inte känns som ett alternativ för dig nu, då du tycker om henne väldigt mycket, så jag antar att du helt enkelt får learn the hard life thru experiences. Men ta mitt ord på det, detta är _ingen_ flickvän att fantisera ihop någon framtid med.

Vill du ha vidare hjälp och reflektioner angående detta, feel free att skicka ett PM.

Lycka till nu!

tsp
2009-04-26, 13:53
Problemet är ju inte att hon är vän med dina vänner, problemet är att dina vänner är hennes enda vänner. Hon behöver alltså jobba på att försöka hitta några andra vänner hon kan umgås med. Det är dock inget man kan stressa fram, men en förutsättning för att det ska hända är att hon är medveten om problemet och är villig att arbeta för att lösa det.

1 poäng till Hades. Hon är medveten om det, men det är som sagt inte så jävla lätt att bara stöta på nya vänner liksom.

Mourten
2009-04-26, 13:55
För det första tänker du inte direkt klart nu, det ser jag direkt. Du försöker "förtränga" det som du egentligen vet är sant, dvs att din flickvän - till väldigt stor sannorlikhet - faktiskt är intresserad av Mats.

För det är hon.

Hon är 18 bast, din polare är 19 som dig right? Ni är små (Till och med mindre än mig) och relationer, vänskap etc är sällan så ... vad ska jag säga, "stadiga" och ärliga, lojala som senare i livet. Och man tänker ofta mycket mer med snorren och grävlingshålet, saker och ting är spännande (Som att tex flirta med killens polare) och bara det faktum att det är lite "förbjudet" gör det bara ännu roligare.

Straight up så låter det som att din tjej är VÄLDIGT intresserad i Mats, och när du nu förbjöd kontakten tror jag ärligt talat att hon kommer bli ännu mer intresserad (Vill ha det man inte kan få appliceras säkerligen väldigt bra här).

Mats är väldigt respektlös, men till viss del (Inte för att klanka ner på dig nu) kan jag även tycka att lite av det där ditt fel, du skulle ha sagt till på skarpen för längesedan, och slutat mesa runt. Börjar ens tjej smsa hejvilt med en killpolare (där diverse flirtpluppar) ingår är det ett stort varningstecken för att saker och ting håller på att gå utför.

Ni har varit tillsammans ett år, thats nothing. Har ni sånna här problem nu, hur tror du det ser ut som 2 år till? Jag tror inte det kommer se ut alls, för det kommer inte vara ni två då. Jag blir rätt ut sagt upprörd när jag läser hur Mats betér sig, vad är det för jävla kompis? Var någonstans är den oskrivna regeln "bro's before hoe's" ? All den här jävla skiten han säger till dig, "eeh vi pratar bara blabla" är skitsnack, bullshit, crap, idioti. Det stämmer inte, han är intresserad - och skulle han få chansen en fyllekväll skulle han inte vara sen med att stoppa in sin snorkel, trust me.

Och tjejen din verkar inte vara mycket att hänga i julgranen heller, hon verkar osäker, vilket är fullt förståeligt med tanke på hennes ålder, men sådär gör man inte.


Vad är mina rekommendationer till dig?
Ärligt talat vet jag inte, jag tycker det gått för långt redan. Jag personligen skulle aldrig mer kunna.. "lita" på tjejen (eller polaren för den delen) något mer efter detta. Vore jag i din sits skulle jag troligtvis säga upp kontakten helt och hållet med polaren, samt bryta med tjejen.

Dock förstår jag om detta inte känns som ett alternativ för dig nu, då du tycker om henne väldigt mycket, så jag antar att du helt enkelt får learn the hard life thru experiences. Men ta mitt ord på det, detta är _ingen_ flickvän att fantisera ihop någon framtid med.

Vill du ha vidare hjälp och reflektioner angående detta, feel free att skicka ett PM.

Lycka till nu!


Vettigt sagt, du summerar allt bra samt jag slapp skriva :)

Dav0d
2009-04-26, 13:57
Om du anser att det är jobbigt att ni har gemensama vänner, ta då slut på vänskapen med Mats. För uppenbarligen är han en sådan skitstövel att han inte förtjänar din vänskap, du verkar vara en reko kille - må hända lite ungdoms naiv dock.

I alla fall då är ni inte vänner längre men dem är det, problem löst...eller?!

Det vi vet är att det stora problemet inte ligger där oavsett hur mycket du försöker inbilla dig det. Om Mats såg ut som ett lamm som blivit överkört av ett godståg och hans charm likaså, då skulle du inte oroa dig. Det stora problemet är att du tror din flickvän har börjat gilla Mats charm samt personlighet mer och mer samt snart kanske mer än din. Efter det kommer hon alltså dumpa dig och du kommer se dem gå hand i hand.

Skillnaden bland surfarna på kolo och dig är att du tror inte det händer, vi tror det händer, på gränsen till vet...

Ta snacket med henne ordentligt, förstår hon dig inte ELLER du fortfarande inte litar på henne så gör slut med henne. Det är inget bra förhållande utan ett där du troligtvis kommer bli den som blir dumpad och otroligt sårad. Bland det viktigaste i ett BRA förhållande är förståelse för den andra, kommunikation och förtroende!

*edit*

Sundvall +1

maaherra
2009-04-26, 13:59
Är hon ensambarn?

maaherra
2009-04-26, 14:05
Alt sladdbarn?

Lellan
2009-04-26, 14:13
Nu tror jag faktistk att Sundsvall är något på spåren tyvärr, men för att väga upp för det kan jag dra ett eget exempel från min ungdom. :D

Jag träffade en kille när jag var 16 som hade roliga kompisar. Vi hade SKITKUL. Efter ngt år tog kärleken mellan killen och mig slut, han blev riktigt ledsen/arg men vad ska man göra. Han började bete sig som en praktidiot, så ska man inte göra. Hans vänner valde att fortsätta umgås med mig och sa nästintill upp bekantskapen med honom som de kännt sedan barnsben ,skittrist. Jag hade inga sådana önskemål alls what so ever utan det var helt enkelt för att de inte kunde med honom längre som han höll på.

MEN. Jag ville aldrig ha ngn av hans kompisar, som än i dag är mina bästa vänner. De har träffat tjejer, jag har parat ihop ngn av dem med ngn tjejkompis till mig osv och flera är nu gifta å har barn osv. På fyllan kan nån ha fått för sig att de ville (den åldern, hormoner, alkohol osv), men jag visste bättre och det försvann när det ignorerades. Är din tjej likadan kan du ju slappna av.

Alla relationer och situationer är unika, och det finns tyvärr aldrig garantier för ngnting.

(Men, Sundsvall kan ha en poäng..)

Edit: Maherra - jag är ensambarn, varför intressant i frågan?

sundvall
2009-04-26, 14:16
Nu tror jag faktistk att Sundsvall är något på spåren tyvärr, men för att väga upp för det kan jag dra ett eget exempel från min ungdom. :D

Jag träffade en kille när jag var 16 som hade roliga kompisar. Vi hade SKITKUL. Efter ngt år tog kärleken mellan killen och mig slut, han blev riktigt ledsen/arg men vad ska man göra. Han började bete sig som en praktidiot, så ska man inte göra. Hans vänner valde att fortsätta umgås med mig och sa nästintill upp bekantskapen med honom som de kännt sedan barnsben ,skittrist. Jag hade inga sådana önskemål alls what so ever utan det var helt enkelt för att de inte kunde med honom längre som han höll på.

MEN. Jag ville aldrig ha ngn av hans kompisar, som än i dag är mina bästa vänner. De har träffat tjejer, jag har parat ihop ngn av dem med ngn tjejkompis till mig osv och flera är nu gifta å har barn osv. På fyllan kan nån ha fått för sig att de ville (den åldern, hormoner, alkohol osv), men jag visste bättre och det försvann när det ignorerades. Är din tjej likadan kan du ju slappna av.

Alla relationer och situationer är unika, och det finns tyvärr aldrig garantier för ngnting.

(Men, Sundsvall kan ha en poäng..)

Edit: Maherra - jag är ensambarn, varför intressant i frågan?

Jag har inte bara en poäng. jag har rätt i allt det jag säger. Och som det kommit fram nu så ska han VERKLIGEN göra slut (Insider information baby).

PixelMiner
2009-04-26, 14:17
Hur får jag henne att förstå det som ALLA runtomkring ser och förstår?

Sorry.. Men jag tror det är kört för din del. För din skull så hoppas jag att jag har fel i detta. Men jag tror att vad du än gör kommer du förlora tjejen. Antingen till Mats eller någon annan.

Du är tyvärr i en "lose-lose" situation. Börjar du ställa krav på henne så kommer du bara verka kontrollerande och svartsjuk. Och ställer du inte krav på henne så kommer hon uppfatta dig som en dörrmatta som hon kan göra vad som helst emot.

Som jag ser det är din enda chans att försöka se till att ni har det kanonbra ihop. Så att hon inte har tid eller lust att "umgås" med andra. Men samtidigt får det inte verka som du "kämpar" för henne. För det kommer hon bara tolka som du är desperat. Och desperata killar vill inte tjejer ha.

Lycka till, oavsett!

tsp
2009-04-26, 14:19
Om du anser att det är jobbigt att ni har gemensama vänner, ta då slut på vänskapen med Mats. För uppenbarligen är han en sådan skitstövel att han inte förtjänar din vänskap, du verkar vara en reko kille - må hända lite ungdoms naiv dock.

I alla fall då är ni inte vänner längre men dem är det, problem löst...eller?!

Det vi vet är att det stora problemet inte ligger där oavsett hur mycket du försöker inbilla dig det. Om Mats såg ut som ett lamm som blivit överkört av ett godståg och hans charm likaså, då skulle du inte oroa dig. Det stora problemet är att du tror din flickvän har börjat gilla Mats charm samt personlighet mer och mer samt snart kanske mer än din. Efter det kommer hon alltså dumpa dig och du kommer se dem gå hand i hand.

Skillnaden bland surfarna på kolo och dig är att du tror inte det händer, vi tror det händer, på gränsen till vet...

Ta snacket med henne ordentligt, förstår hon dig inte ELLER du fortfarande inte litar på henne så gör slut med henne. Det är inget bra förhållande utan ett där du troligtvis kommer bli den som blir dumpad och otroligt sårad. Bland det viktigaste i ett BRA förhållande är förståelse för den andra, kommunikation och förtroende!

*edit*

Sundvall +1

Vad fan ska jag säga till henne när jag pratar om det med henne då? Som inte får henne att slå dövörat till och tycka att jag är ett kontrollerande svin?

hultman
2009-04-26, 15:11
http://images.legen-waitforit.com/brocode.jpg

Skönt folk du hänger med... Skulle göra mig av med både polare och brud om jag var du. Räkna med att de är intresserade av varandra :)

Three pigs
2009-04-26, 16:03
[IMG]

Skönt folk du hänger med... Skulle göra mig av med både polare och brud om jag var du. Räkna med att de är intresserade av varandra :)

Håller typ med här... Visst, jag vet inte hur jag riktigt skulle göra om jag var i din sits, men utifrån känns det som det är rätt.

Börja leta ny brud och kör på henne som ett "safe card" så länge? ;)

ceejay
2009-04-26, 16:10
Dumpa båda, han verkar inte vara en bra vän och hon verkar inte veta vad hon vill till 100

JoeyP
2009-04-26, 16:42
Jag hade dumpat henne, dirr. Elr väntat...

Du verkar vara en redig kille, va som du är, passar de inte henne är hon inte värd dig, då kan hon gå te fjortis raggar mats och ha kul tills hon tröttnar.

stafh
2009-04-26, 16:48
Be henne läsa det du just skrivit?

Alone_in_the_dark
2009-04-26, 17:25
tsp: Exakt på detta sätt slutade mitt förhållande, jag sparkade ut henne och nu e hon tillsammans sin "polare", vilket jag senare har förstått att det är riktigt olyckligt förhållande, och jag behövde inte ens utmana han på duell i gryningen:whipped: Precis som alla skrivit så är mitt råd gå vidare, förklara hur du känner och ser på saken utan anklagande röst för henne, sen visa var dörren är.

Jens.Andersson
2009-04-26, 17:36
Be henne läsa det du just skrivit?

Verkar lite desperat men jag tror detta kan vara ett bra alternativ. Då kommer du märka på hennes reaktion hur hon vill ha det.

14K
2009-04-26, 17:50
Tjejer i den ålder är typ: ju mer du tjatar på de, ju mer tar de avstånd, ju mer du skiter i henne ju mer dras hon till dig... sen kan det gå åt skogen med. men om det gör det. så var det menat bli så.

Karvig
2009-04-26, 17:54
BILD

Skönt folk du hänger med... Skulle göra mig av med både polare... och brud om jag var du. Räkna med att de är intresserade av varandra :)

+1. Låter troligt. Flickvännen ska jag inte uttala mig om, men Mats däremot skulle ryka direkt. Vilken praktidiot. Om jag hade en vän som uppträdde på det sättet skulle den vänskapen vara över snabbt som attan. Jag blir arg bara jag läser det.

Starkt av dig att kunna skriva allting här.

Pirko
2009-04-26, 18:04
Dags att visa Mats bill och bull.
Inte för att säga att samma sak hänt mig, men har varit i ett par liknande situationer med kompisar som Mats. Och då har jag reagerat, oftast väldigt starkt. Fast på fyllan såklart. Men det har faktiskt varit jävligt bra på den fronten sen dess.

Morrris
2009-04-26, 18:10
I smell an intervention!

Wao
2009-04-26, 18:13
Varje gång jag hör någont sånt här, att någons polare raggar på ens flickvän blir jag så jävla förbannad. De är inga vänner man sparar på.

backflash
2009-04-26, 18:21
I smell an intervention!

:D

Eftersom jag är värdelös på relationer - givetvis ur andras synpunkt - hade jag satt mig ner med dem, förklarat lugnt och fint att jag är helt ok med att de knullar skiten ur varandra (tänk Marco Pierre White istället för Gordon Ramsey), samt att det ändå inte hade fungerat i längden. Om inte det som verkar spännande försvinner i just den stunden, hade du ändå inte kunnat göra något. Gå därifrån och skaffa lite nya vänner under den tiden du precis tjänade in.

Morrris
2009-04-26, 18:30
backflash har en poäng här. Det hela verkar ha gått lite för långt för att det ska gå att lösa diplomatiskt och att man ska kunna gå vidare och låtsas som att inget hänt. OM det går att lösa det här så kommer du inte vara vän med Mats längre, samtidigt som din relation med tjejen kommer vara rejält försvagad.

Kwon
2009-04-26, 18:46
Lätt att se att denne "Mats" har ett visst intresse i din flickvän KSP.

Jorpa
2009-04-26, 18:48
konfrontera tjejen, ge henne ett ultimatum mer eller mindre. Antingen förklarar hon att hon gillar dig och vill vara med dig, eller så trivs hon med mats. Om inte, fine... be henne dra mer eller mindre, få henne att förstå att du inte är nöjd med situationen och om det inte blir ändring så kan du lämna henne, eller få henne att tro det.

Det verkar inte desperat, tycker jag. Du ger henne ett val, antingen eller.

Tolkia
2009-04-26, 18:57
Sluta förstöra tråden med trams som t.ex. "vi tuffa grabbar skall nita Mats, ugh-ugh-ugh!" Det raderas.

mattilainen
2009-04-26, 19:09
har inte läst allas kommentarer men jag själv vet exakt vad jag skulle gjort och jag skulle direkt konfronterat min kompis, på vilket sätt får ni tänka ut själva, du vet antagligen bästa sättet för att få honom att förstå.

Tjejen skulle jag faktiskt gjort slut med då hon är på en av dina kompisar, hur mycket respekterar hon dig? Du är inte värd en sån flickvän om hon inte kommer på hur jävligt dum hon har varit och verkligen ändrar på sig.

tsp
2009-04-26, 19:11
Det verkar som att vi har ett par pojkar här som övertolkar situationen lite..

Karvig
2009-04-26, 19:32
Det är svårt att göra en bedömning när man inte vet alla detaljer och så, men det känns som om du tar väldigt lätt på Mats agerande? Du skriver t.ex. att han bryter mot den oskrivna regeln och att du inte litar på honom osv, men ändå verkar han få fortsätta vara en nära kompis. Eller det kanske bara är som det verkar? Hur tänker du göra med honom? Jag menar självklart inte att du ska bruka våld men vet med mig själv att jag verkligen inte hade accepterat hans agerande.

krellik
2009-04-26, 19:38
Det verkar som att vi har ett par pojkar här som övertolkar situationen lite..

Samtidigt som vi har en hel bunt personer här som inte har samma känslomässiga investering som dej som varnar dej för att det här kan gå åt skogen om du inte tar rejält tag i det.

Kischen
2009-04-26, 19:58
Dumpa Mats först av allt, vem behöver fiender med sådana vänner?

sundvall
2009-04-26, 20:06
Det verkar som att vi har ett par pojkar här som övertolkar situationen lite..

Nej, vi övertolkar INTE situationen. Det är DU som vägrar inse sanningen. Fattar du inte att tjejen är ett jävla vrak? (Enligt våran lilla PM session).

Be henne fara och flyga, även Mats. Visa lite värdighet.

Samir Troudi
2009-04-26, 20:24
Jag tror inte att du kan ställa krav på varken din flickvän eller Mats om att de inte får vara vänner och umgås. Då kommer de ju bara vilja träffas ännu mer, som barn som gör saker de inte får.

Jag tror också att din flickvän och Mats kommer att bli spoon-kamrater.
Låt dem bli spoonisar och frys ut båda. De lär tröttna på varandra ganska snabbt. I synnerhet om dina vänner som vad jag förstått inte gillar det mats gör tar avstånd från deras framtida relation.

Blir de passion så blir de, jag har nailat polares brud å de blev jävligt krångligt ett tag men tillslut vare lugnt, så bruden e ute ur bilden men jag å han e polare iaf.

Du tror att det är lugnt... det blir ALDRIG lugnt...
Din polare har noll respekt för dig även om han låtsas att du är hans vän för att inte "kasta bort" er tidigare vänskap.

Jag håller med om att det är dumt att ställa krav. Var ditt bästa, alltid, och låt det tala för sig själv. Om det inte är gott nog åt din flickvän är hon inte heller god nog åt dig.



Jävligt respektlöst av Mats. Så gör man inte mot en vän. Jag har svårt att tro att en vän skulle offra er vänskap för en tjej, om han inte var romantiskt intresserad av henne. Mats är alltså intresserad av din tjej. Antingen vet din tjej inte om det, och vill bara vara vän med honom, eller så förstår hon att han är intresserad men struntar i det. I det senare fallet är hon villig att offra er relation för en annan kille, oavsett om hon själv är intresserad eller inte.

Du kan inte bestämma över någon annan och berätta hur de ska agera. Det enda du kan göra är att klargöra din ståndpunkt för dem, sen är det helt enkelt upp till dem att avgöra vad som är viktigast.

Åter igen, dumpa båda .. Ensamma e de nog inte så roligt för dem.

Hur kan du vara ihop med en tjej du inte litar på`?
Måste vara sjuuuukt jobbigt.

Nästan lite som att ha vänner som knullar sina tjejer... sjuuukt jobbigt.
(jag kan fan inte låta bli)


Vettigt sagt, du summerar allt bra samt jag slapp skriva :)
Nåt vettigt skrev (eller nja, quota du i varje fall ) Sundvall har en del poänger.

1 Om du anser att det är jobbigt att ni har gemensama vänner, ta då slut på vänskapen med Mats. För uppenbarligen är han en sådan skitstövel att han inte förtjänar din vänskap, du verkar vara en reko kille - må hända lite ungdoms naiv dock.

I alla fall då är ni inte vänner längre men dem är det, problem löst...eller?!

Det vi vet är att det stora problemet inte ligger där oavsett hur mycket du försöker inbilla dig det. 2 Om Mats såg ut som ett lamm som blivit överkört av ett godståg och hans charm likaså, då skulle du inte oroa dig. Det stora problemet är att du tror din flickvän har börjat gilla Mats charm samt personlighet mer och mer samt snart kanske mer än din. Efter det kommer hon alltså dumpa dig och du kommer se dem gå hand i hand.

Skillnaden bland surfarna på kolo och dig är att du tror inte det händer, vi tror det händer, på gränsen till vet...

Ta snacket med henne ordentligt, förstår hon dig inte ELLER du fortfarande inte litar på henne så gör slut med henne. Det är inget bra förhållande utan ett där du troligtvis kommer bli den som blir dumpad och otroligt sårad. Bland det viktigaste i ett BRA förhållande är förståelse för den andra, kommunikation och förtroende!

*edit*

Sundvall +1

1 Att bara dumpa mats kommer antagligen bara förvärra situationen då mats ändå ger blanka fan i hur han känner. Hade bara mats varot intresserad så hade det varit ett alternativ.. men nu.? Nä dumpa båda.

2 Gå ut på stan och kolla dig runt en dag. Hur många procent av de du ser ute är snygga ? Jag tycker i princip att 70% av alla man ser ser ut som stryk, men visst fan lyckas de hitta någon att älska ändå. Även godstågsöverkörda lamm tydligen.

Dumpa båda, han verkar inte vara en bra vän och hon verkar inte veta vad hon vill till 100

+ en miljard

Samtidigt som vi har en hel bunt personer här som inte har samma känslomässiga investering som dej som varnar dej för att det här kan gå åt skogen om du inte tar rejält tag i det.

:hbang:


Nej, vi övertolkar INTE situationen. Det är DU som vägrar inse sanningen. Fattar du inte att tjejen är ett jävla vrak? (Enligt våran lilla PM session).

Be henne fara och flyga, även Mats. Visa lite värdighet.

*cupid*

Behi
2009-04-26, 20:47
Ingen av dom har ju gjort något direkt fel som jag ser det plus att vi bara får höra din sida av historien (inte för att ja tror att du ljuger men de e lätt att överdriva o "vinkla" på saker).
Din flickvän verkar ju vilja skaffa fler "egna" vänner som hon kan hänga med (du kanske inte är den enda som vill ha fritid från sin partner). Speciellt som du säger att hon nästan inte har någon annan.
Mats kanske gillar din flickvän som vän i vilket fall han har all rätt att hänga med henne eller så har han kanske "slugare" planer, vilket inte vore okej då han gör det bakom sin väns rygg.
Prata med Mats i första hand tycker jag. Förklara hur du tänker och fråga vad han har för avsikter. Agera sedan därifrån.
Påstå inte att han inte får va vän me henne för då e det du som e idioten.

Samir Troudi
2009-04-26, 20:55
Ingen av dom har ju gjort något direkt fel som jag ser det plus att vi bara får höra din sida av historien (inte för att ja tror att du ljuger men de e lätt att överdriva o "vinkla" på saker).
Din flickvän verkar ju vilja skaffa fler "egna" vänner som hon kan hänga med (du kanske inte är den enda som vill ha fritid från sin partner). Speciellt som du säger att hon nästan inte har någon annan.
Mats kanske gillar din flickvän som vän i vilket fall han har all rätt att hänga med henne eller så har han kanske "slugare" planer, vilket inte vore okej då han gör det bakom sin väns rygg.
Prata med Mats i första hand tycker jag. Förklara hur du tänker och fråga vad han har för avsikter. Agera sedan därifrån.
Påstå inte att han inte får va vän me henne för då e det du som e idioten.

Har du inte läst tråden ?
Mats ljuger ju för honom? Det borde väl räcka som anledning att dumpa mats

coxie
2009-04-26, 20:56
Behi=Mats?

Behi
2009-04-26, 21:07
Har du inte läst tråden ?
Mats ljuger ju för honom? Det borde väl räcka som anledning att dumpa mats

Nope.

Behi
2009-04-26, 21:37
Woops :smash: hade visst bara läst första halvan av första inlägget. Trodde jag läst allt. Ändrar mig till det typ alla redan skrivit.

jaaaaag
2009-04-26, 21:58
Vilken jobbig situation.. jag kan bara säga att jag är på din sida helt och hållet..

Tycker precis som du att det är en oskriven regel att man inte väljer att bli astight med ens bästa kompis partner. Det kan ju nästan inte annat än att skapas missförstånd ur en sådan relation, speciellt som att det verkar som om "Mats" är lite av en player dessutom.

Aja, icke kul.
Hoppas att det löser sej, lycka till.

Tolkia
2009-04-26, 22:04
Sluta tramsa.

(Inlägg raderade.)

Xealswe
2009-04-26, 23:46
Hur får jag henne att förstå det som ALLA runtomkring ser och förstår?

Jag hade ju personligen lackat ur helt o hållet, brutit mig in hos han och knäckt armen på han. Hade varit kul om han fortfarande prövat lyckan efter det.

Skämt åtsido, du verkar inte tas på allvar, och om det är för att du är en osäker person vet jag inte. Men han verkar inte vara din bäste vän och hon är inte ärlig mot dig heller

Greg
2009-04-27, 00:29
Många tuffa i tråden.

Tänk så har det faktiskt växt fram riktiga känslor mellan Mats och din flickvän?

Även om det är tungt, så kan man ändå inte rå för sina känslor. Det är lätt att klanka ner på Mats i denna tråden. Men tänk på att ett mynt har två sidor.

tsp
2009-04-27, 01:44
Det är svårt att göra en bedömning när man inte vet alla detaljer och så, men det känns som om du tar väldigt lätt på Mats agerande? Du skriver t.ex. att han bryter mot den oskrivna regeln och att du inte litar på honom osv, men ändå verkar han få fortsätta vara en nära kompis. Eller det kanske bara är som det verkar? Hur tänker du göra med honom? Jag menar självklart inte att du ska bruka våld men vet med mig själv att jag verkligen inte hade accepterat hans agerande.

Ingen av dom har ju gjort något direkt fel som jag ser det plus att vi bara får höra din sida av historien (inte för att ja tror att du ljuger men de e lätt att överdriva o "vinkla" på saker).
Din flickvän verkar ju vilja skaffa fler "egna" vänner som hon kan hänga med (du kanske inte är den enda som vill ha fritid från sin partner). Speciellt som du säger att hon nästan inte har någon annan.
Mats kanske gillar din flickvän som vän i vilket fall han har all rätt att hänga med henne eller så har han kanske "slugare" planer, vilket inte vore okej då han gör det bakom sin väns rygg.
Prata med Mats i första hand tycker jag. Förklara hur du tänker och fråga vad han har för avsikter. Agera sedan därifrån.
Påstå inte att han inte får va vän me henne för då e det du som e idioten.

Precis, det är svårt att se helheten genom att bara läsa vad jag skriver här liksom. Och dessutom får ni som sagt endast höra min version av det hela, även om jag inte ljuger eller hittar på på minsta vis så färgas ju alltid en berättelse av berättaren..

Sedan så vill jag tillägga att jag faktiskt inte är helt pantad, det kanske ser så ut för er men jag har faktiskt någorlunda med vett innanför pannbenet. Och jag ser inte detta riktigt som de flesta av er verkar göra. Visst är jag "förblindad" av kärleken, och visst skulle ni göra annorlunda än mig, men nu är det så att jag faktiskt är kär i den här tjejen och då är det inte lika lätt gjort i en handvändnings att bara sätta punkt för allt som det kan vara att skriva det på ett forum.

chidde
2009-04-27, 02:00
bäste koloit, jag lider med dig

även om det var många år sen som det hände så minns jag det som om det vore igår, att förlora sin tjej kändes ju lite synd... men att inte längre kunna lite på en av sina bästa vänner var väldigt tungt

det är nånting man mer eller mindre alltid kommer att minnas, jag är inte arg eller bitter på någon idag, har till och med lite spontan kontakt med tjejen lite då och då... typ när hon fyller år osv

men det är nog bara och inse faktumet att din tjej och din kompis har nåt på G. anledningen till att det inte har hänt nåt mellan dem än är antagligen pga att de fortf har respekt för dig. låt säga att ni gör slut nu, efter ett par månader och nån enstaka fylla emellan så kommer de finna varandra

får man fråga varför ni har bråkat? och varför det var hennes fel och ingen annans?

det hade ju inte heller varit helt fel om du kunde posta en bild på din tjej så man vet vad det är för kaliber vi har och göra med :D
(ja, det spelar roll... för att avgöra om din kompis mats är en idiot eller inte. om man nu ska offra sin vänskap som man rankar högt så får man ju se till så att tjejen ligger på en 12,5a på 10-skalan.. vore ju katastrof om man slösade det på en medelmåttig 5a)

maaherra
2009-04-27, 05:14
Edit: Maherra - jag är ensambarn, varför intressant i frågan?

Ni är attention whores i större utsträckning än snittet. Är inte intressant i frågan, var bara något som jag var nyfiken på :D

Karvig
2009-04-27, 13:10
Precis, det är svårt att se helheten genom att bara läsa vad jag skriver här liksom. Och dessutom får ni som sagt endast höra min version av det hela, även om jag inte ljuger eller hittar på på minsta vis så färgas ju alltid en berättelse av berättaren..

Sedan så vill jag tillägga att jag faktiskt inte är helt pantad, det kanske ser så ut för er men jag har faktiskt någorlunda med vett innanför pannbenet. Och jag ser inte detta riktigt som de flesta av er verkar göra. Visst är jag "förblindad" av kärleken, och visst skulle ni göra annorlunda än mig, men nu är det så att jag faktiskt är kär i den här tjejen och då är det inte lika lätt gjort i en handvändnings att bara sätta punkt för allt som det kan vara att skriva det på ett forum.

Det är väldigt svårt sånt här när man har mycket känslor för personen ifråga. Jag tycker att du uppträder väldigt moget kring det här. Kul att se. Dock är jag fortfarande nyfiken på att höra hur du tänker agera angående Mats? Förutsatt att du vill berätta självklart.

Vinter
2009-04-27, 13:42
Jag skulle utifrån det jag läst säga upp bekantskapen med både på obestämd tid, relationer som får dig att må dåligt är ingen bra relation. Det kan även vara ett bra sätt att få båda att förstå vad du tycker, men du kan trots allt inte påverka vad andra gör. Mats är en sån person som jag inte skulle vilja ha något med att göra alls.

Du kommer säkerligen träffa andra tjejer i framtiden som du faktiskt kan lita på, och som inte får dig att må dåligt. Rikta in dig på det istället.

HajduMan
2009-04-27, 13:45
avbryt kontakten med din flickvän och Mats, inte lönt att ödsla tid på idioter, om resten av dina polare inte gör likadant så kan du skrota kontakten med dom med.

chidde
2009-04-27, 14:08
vi måste hjälpa honom bearbeta nu... känns som bomben kommer att släppas när som helst

om det nu verkligen blir så att din tjej och din sk kompis mats har nånting ihop så föreslår jag att du lämnar både tjejen och kompisen till att göra vad f-n de vill, gör dig av med båda. ta tillfället och åk utomlands ett tag och jobba eller whatever, träffa lite nya vänner... du kommer få ett otroligt perspektiv på livet när du väl är borta, plus att du snabbt kommer inse vilka som är dina vänner därhemma

efter ca 1 år utomlands har iallafall jag insett vilka jag saknar och vilka jag inte saknar, samt vilka som anstränger sig för att hålla kontakten

själv misstänker jag ju att de hade en väldigt trevlig (om inte mysig) filmkväll då du var borta. det här med att kolla på film på tu man hand känns ju liiiiiite konstigt med en kompis flickvän liksom *screwy*

MEN... nåt som är väldigt charmigt är när vi killar kan ta saker med distans och visa storhet. visst, du är sårad för att din tjej eventuellt kommer gå till din bästa polare, situationen är inte lätt när ni verkar ha många gemensamma vänner. speciellt när det är fest och då tänker du säkert: öh, om han och hon kommer så kommer inte jag (det sätter bara era gemensamma vänner i en obekväm sits då de måste välja)

fel, jag hade dykt upp... umgåtts med mina kvarvarande vänner SAMT hälsat på det nya kärleksparet, fast jag hade inte umgåtts med dem(!)
det är en sak att vara trevlig och hälsa, men det dem har gjort är fortfarande inte acceptabelt

Fatalist
2009-04-27, 14:21
Face it, din tjej är inte din tjej och din kompis är inte heller din kompis. :)

Joggarn
2009-04-27, 15:16
Tycker Chidde's inlägg verkar vara förnuftiga. Utifrån det som han har beskrivit så verkar han ju ha varit med om en liknande händelse och han verkar även ha kommit ut ur den rätt så helskinnad.

Hoppas det går bra tillslut oavsett hur upplösningen kommer att bli.

ThisIsTheOne
2009-04-27, 15:38
Jag har bara läst förstaposten och inte vad som skrivits sen, men... dumpa båda två.

strimman
2009-04-27, 15:48
Lämna förhållandet nu. Gör du det inte idag, så tror jag det är en tidsfråga innan det kommer hända ändå, och det är bara tråkigt att gå runt och oroa sig och bli nerpsykad över något sån här.

Kan du vara stor nog att fortsätta vara vänner med dem, fine, men kan du inte det så tror jag nog dom förstår. Det jobbigaste bitarna kommer att vara när hon försöker få dig tillbaka, och i början när du ser dom tillsamans. Det är ju inte så att du vill dumpa henne, men bättre att må dåligt en stund för att sen må som en kung med någon annan, än att må halvbra med nuvarande tjej. Även om dom inte skulle bli ihop efter att du dumpat henne, så ta inte tillbaka henne! Jag kan inte säga att det är slöseri med livstid, för man lär sig ju av sin egen erfarenhet, men jag tror nog att du kommer upptäcka att tiden kunde spenderats på mycket bättre tjejer, än om du nu skulle ta tillbaka henne. STÅ PÅ DIG och igrorera hennes inviter (som kommer komma ett tag efter du dumpat henne och hon märker att du inte bryr dig om deras lek), det är bara hennes självkänsla hon försöker stärka. Gå vidare. Bli nykär och känn dig älskad av någon som respekterar dig. Leta tills du hittar någon du är glad ihop med. Man har dåliga dagar i alla förhållanden, men man måste respektera varandra för att det ska vara hållbart.


Vad jag har lärt mig är iaf att är du "tofflig" i såna här situationer, så visst, du kan få behålla tjejen med mycket möda och huvudbry, men det är inte värt det. Antingen så kommer ni fortsätta förhållandet med ditt brustna förtroende för henne, och att hon tror hon kan komma undan med "fiffel", vilket i sig är en väg till avslutat förhållandet, eller så kommer hon bara en dag vilja ha en karl som står på sig.

Samtidigt så ska du inte lyssna på mig. :) Eller någon annan för den delen. Alla situationer är unika, och internet är nog inte den bästa medicinen för det här. Jag hoppas du har någon du kan prata IRL med också!

Det här är alltså vad JAG upplevt och lärt mig av mina tidigare relationer, men det finns sannerligen andra som upplever att det kan bli toppen även efter en sån här liten "plump i protokollet" ?


(Jag hade definitivt brutit med "mats", oavsett beslut om tjejen)

Och ursäkta om min text blev osamanhängade, jag har tagit bort stycken och ändrat under tiden jag skrev, så kan lätt bli lite missbildat.

strimman
2009-04-27, 15:51
Äeh, varför läste jag inte chiddes inlägg först. :smash:
Det var väl i princip det jag försökte säga...

+1.000 på chiddes post!

Frillan
2009-04-27, 16:19
Älskar hon dig bör hon respektera och förstå dig IMO. Vad hade hon själv gjort i samma sits?..

Cobacter
2009-04-27, 17:07
Ni är 18. Kan du inte bara ha kvar henne som flickvän, Mats som vän (en sämre vän) och inse att ingen av er är mogen nog att inte göra misstag. Att dumpa alla som gör misstag i den åldern känns bara fel. Du lär ju knappast gifta dig med tjejen. Ha henne som flickvän och var glad för att du får ligga.

sundvall
2009-04-27, 17:19
Cobacter wtf en till som registrerade sig i april å gör sin FÖRSTA post i denna tråd? Ni är två nu.

mikaelj
2009-04-27, 17:20
sundvall, nopes. allmäntinlägg räknas inte.

Fjäderfrans
2009-04-27, 17:50
Ni är 18. Kan du inte bara ha kvar henne som flickvän, Mats som vän (en sämre vän) och inse att ingen av er är mogen nog att inte göra misstag. Att dumpa alla som gör misstag i den åldern känns bara fel. Du lär ju knappast gifta dig med tjejen. Ha henne som flickvän och var glad för att du får ligga.

Smart jens! Var kvar i förhållandet bara för att man får pumpa. Om de ändå är så unga skall de väl inte hålla på med några problem, sådant skit skall man ta hand om när man är äldre. Utan det ska väl bara handla om att ****** runt när de är såpass unga?

sundvall
2009-04-27, 17:50
sundvall, nopes. allmäntinlägg räknas inte.

Haha damn, ok sorry cobacter, jag försöker bara leka forum-detektiv :)

Lellan
2009-04-27, 19:26
Ni är attention whores i större utsträckning än snittet. Är inte intressant i frågan, var bara något som jag var nyfiken på :D

Källa på det? :D

Till ts vill jag bara säga att jag förstår att det är svårt, du visar dig större genom att du inte agerar svartsjukt för ngt du inte har "bevis" för, samtidigt så är det inget konstigt att reagera på när folk beter sig på ätt som tangerar riktigt respektlöst. Direkt du känner att de är för ego för att inse att de inte behandlar dig juste är tillfället när kärleken till dig själv ska vara större än den till tjejen.

Du kommer spendera hela livet med dig själv, var din bästa kompis och ta beslut om är bäst för den kompisen (dvs dig) för att behålla självrespekt och lust på livet. Tjejen kanske känns underbar, men då får hon behandla dig lite mer underbart när du uppenbart inte trivs med nuläget.

Lallle
2009-04-27, 19:45
Det verkar som du tänkt betydligt mer än du agerat i den här situationen, vilket är förståeligt. Som alla tidigare säger så är Mats ingen bra kompis, otroligt äcklig stil av honom och att dessutom ljuga. Flickvännen tycker jag är mer svårbedömd.

Nordström
2009-04-27, 19:50
Till ts vill jag bara säga att jag förstår att det är svårt, du visar dig större genom att du inte agerar svartsjukt för ngt du inte har "bevis" för


Vad är det som är så stort med att inte visa sig svartsjuk?

sundvall
2009-04-27, 19:58
Det verkar som du tänkt betydligt mer än du agerat i den här situationen, vilket är förståeligt. Som alla tidigare säger så är Mats ingen bra kompis, otroligt äcklig stil av honom och att dessutom ljuga. Flickvännen tycker jag är mer svårbedömd.

Hon ska dumpas direkt, möjligtvis också bli insmörjd i lera.

Nordström
2009-04-27, 20:16
Hon ska dumpas direkt, möjligtvis också bli insmörjd i lera.

Är det så illa?

sundvall
2009-04-27, 20:27
Är det så illa?

Haha ja, det där med Mats är inte enda problemet om vi säger så :)

IntenZe
2009-04-27, 20:35
Var ju i en situation för typ ett år sen eller nåt då min polare betedde sig som ett svin och sprang och lagade tjejens tv och betedde sig som ett svin mot mig pga att han var svartsjuk. Nu är ju inte situationen samma här då hon inte hade något intresse av honom och dom höll inte på som Mats och din tjej.
Men principen är densamma. Jag sa upp kontakten med svinet och det är något som jag är så jävla nöjd med idag. Orka vara kompis med någon som förstör ens psyke.

Blir så förbannad på Mats alltså.

Nordström
2009-04-27, 20:37
Haha ja, det där med Mats är inte enda problemet om vi säger så :)

Ok, då är det bara dumpa fanskapet.

Nordström
2009-05-01, 12:35
Bump, hur går det?

Frantic
2009-06-02, 08:02
Bümp

Diggler
2009-06-02, 10:11
Gissar att situationen är likadan om ett halvår. TS är orolig och deppig fortfarande, de är fortfarande ihop, och varje gång TS repar med bandet eller ens lämnar flickvännens absoluta närhet är Mats där med snorkeln i högsta hugg.

Skulle TS ha dumpat henne, skulle Mats dumpat henne efter 2-3dagar. Han är fixerad vid henne enbart för att hon är TS flickvän.

Loca
2009-06-02, 10:31
Hur får jag henne att förstå det som ALLA runtomkring ser och förstår?

Saknar din flickvän förmågan att sätta sig in i andras situationer, som till exempel din? Hur kan Mats vara så viktig att hon skiter i dig? ... det är ju faktiskt det hon gör.

Och HUR i herrans namn kan du finna dig i att dom ska vara "kompisar" ?!

Okej att jag inte heller tycker man kan bestämma vilka ens tjej/kille ska umgås med men vafaaaan, detta är ju inte klokt.

Dan S
2009-06-02, 12:31
Jag hade visat vem som bestämmer för Mats på dag 1, HÄR går gränsen och passerar du eller hon den så är det kört!

Mats är en respektlös person som är smått dum, han inser inte att han kommer förlora 80% av sina vänner om han fortgår. Han tänker med kuken helt enkelt!

rooz
2009-06-02, 12:37
Det tror inte jag. För från min flickväns sida är det (än så länge) endast vänskap, det är jag 100% säker på.
Hade du varit säker, hade du inte gjort en tråd:smash:

Döda mats, lättast så!

hendrong
2009-06-02, 15:33
Ett av mina grundläggande krav på flickvänner är att vi ska vara på samma våglängd. Det är uppenbart att du och din flickvän inte är det, eftersom hon inte förstår ditt problem trots att du försökt förklara det för henne flera gånger. En sån här sak borde hon rentav förstå utan att du ens ska behöva förklara. Ni är för olika helt enkelt.

Ett annat krav är att jag ska kunna lita på henne till 100 %, och det säger du ju själv att du inte gör. Bara dessa två saker gör att jag hade dumpat tjejen om jag var du.

Mats kanske inte kan hjälpa att han är charmig, och man kanske kan tycka att det är okej att ens kompis är nära vän med ens flickvän, men han ljuger för dig och bara det är skäl att säga upp bekantskapen med honom.

Med andra ord; ödsla inte en sekund mer på de här båda människorna utan dumpa dem båda så snabbt du bara kan.

dream_theater_
2009-06-02, 16:04
Tänk om fallet är sådant att hon bara vill ha någon att prata med? TS säger själv att flickvännen inte har många vänner, och en bästa vän som hon tydligen knappt hänger med. Har man problem i sitt förhållande så vill man gärna ventilera det, och det gör man inte med sina föräldrar. Nu har hon uppenbarligen hittat en vän eller "vän", vad vet jag, som hon kan dela med sig till. Sen att TS vill ha sitt "space", är i mina ögon väldigt egoistiskt. Det hela handlar om att TS vill ha det på sina villkor, och tjejen ska uppenbarligen dansa därefter. Jag hoppas jag har fel.

sundvall
2009-06-02, 16:07
Tänk om fallet är sådant att hon bara vill ha någon att prata med? TS säger själv att flickvännen inte har många vänner, och en bästa vän som hon tydligen knappt hänger med. Har man problem i sitt förhållande så vill man gärna ventilera det, och det gör man inte med sina föräldrar. Nu har hon uppenbarligen hittat en vän eller "vän", vad vet jag, som hon kan dela med sig till. Sen att TS vill ha sitt "space", är i mina ögon väldigt egoistiskt. Det hela handlar om att TS vill ha det på sina villkor, och tjejen ska uppenbarligen dansa därefter. Jag hoppas jag har fel.

Haha...

hendrong
2009-06-02, 16:20
Tänk om fallet är sådant att hon bara vill ha någon att prata med? TS säger själv att flickvännen inte har många vänner, och en bästa vän som hon tydligen knappt hänger med. Har man problem i sitt förhållande så vill man gärna ventilera det, och det gör man inte med sina föräldrar. Nu har hon uppenbarligen hittat en vän eller "vän", vad vet jag, som hon kan dela med sig till. Sen att TS vill ha sitt "space", är i mina ögon väldigt egoistiskt. Det hela handlar om att TS vill ha det på sina villkor, och tjejen ska uppenbarligen dansa därefter. Jag hoppas jag har fel.

Hade hon velat prata om relationsproblem hade det varit helt okej att prata med kompisen. Kompisen känner ju killen väldigt väl och kanske kan förklara ett och annat på ett mer begripligt sätt än killen själv kanske klarar av.

Men - nu var det ju inte det det handlade om. Mats och tjejen flörtar ju med varandra, till synes oavbrutet, och det är INTE okej.

dream_theater_
2009-06-02, 16:21
Hade hon velat prata om relationsproblem hade det varit helt okej att prata med kompisen. Kompisen känner ju killen väldigt väl och kanske kan förklara ett och annat på ett mer begripligt sätt än killen själv kanske klarar av.

Men - nu var det ju inte det det handlade om. Mats och tjejen flörtar ju med varandra, till synes oavbrutet, och det är INTE okej.

Det kan du ha rätt i. Jag vet inte varför jag ens försöker sätta mig in i situationen... :) Dr. Phil... :smash:

Osten80
2009-06-02, 16:22
Hon kan ju prata med Mats. Där verkar det ändå inte bli så mycket knürrande.

hendrong
2009-06-02, 16:23
Hon kan ju prata med Mats. Där verkar det ändå inte bli så mycket knürrande.

Som jag ser de har de redan börjat knürra. Fast de har bara hunnit till förspelet än så länge...

sundvall
2009-06-02, 16:24
Jag vill veta hur det gått, komigen nu TzzZZzzP

Christyle
2009-06-02, 20:25
Har du inte Knockat Mats än???? typ Ground & Pound style o dumpat bruden?

Onigiri
2009-06-02, 20:58
Det är farligt att träffa tjejer och visa upp den/dem för bästa polaren/polarna. Det har jag lärt mig. Det slutar nästan alltid upp i en sån situation du hamnat i.


Ett råd jag kan ge dig om det inte slutar som du vill - släpp taget och gå vidare i livet.

mini
2009-06-02, 21:02
Det är farligt att träffa tjejer och visa upp den/dem för bästa polaren/polarna.
Hur tycker du att man ska göra då? Låsa in flickan? Göra slut med kompisarna?

Snobbe
2009-06-02, 21:14
Det är farligt att träffa tjejer och visa upp den/dem för bästa polaren/polarna. Det har jag lärt mig. Det slutar nästan alltid upp i en sån situation du hamnat i.


Ett råd jag kan ge dig om det inte slutar som du vill - släpp taget och gå vidare i livet.

Är alla dina polare o tjejer sådär?:)

Onigiri
2009-06-02, 21:15
Hur tycker du att man ska göra då? Låsa in flickan? Göra slut med kompisarna?Nä. Men kanske ta för givet att kompisarna inte tar tjejen ifrån en, eftersom är just kompisar (närmsta ibland) - så gör man inte mot varandra.

Jag skulle aldrig då kunna göra så mot mina vänner.

Onigiri
2009-06-02, 21:19
Är alla dina polare o tjejer sådär?:)Nej nej verkligen inte, det har bara drabbat mig en gång i tiden och det verkar ju drabba TS med.

Shajjn
2009-06-02, 21:46
Sex Differences in Perceptions of Infidelity: Men Often Assume the Worst: http://is.gd/Mz32

Shakemynuts
2009-06-02, 22:46
Nä. Men kanske ta för givet att kompisarna inte tar tjejen ifrån en, eftersom är just kompisar (närmsta ibland) - så gör man inte mot varandra.

Jag skulle aldrig då kunna göra så mot mina vänner.

Ja, för tjejen är ett objekt som dina kompisar bara kan norpa helt plötsligt.
Det råkar inte vara så att du träffat fel tjejer som kanske inte haft så starka känslor för dig?

mini
2009-06-02, 22:52
Det är farligt att träffa tjejer och visa upp den/dem för bästa polaren/polarna. Det har jag lärt mig. Det slutar nästan alltid upp i en sån situation du hamnat i.


Nä. Men kanske ta för givet att kompisarna inte tar tjejen ifrån en, eftersom är just kompisar (närmsta ibland) - så gör man inte mot varandra.

Jag skulle aldrig då kunna göra så mot mina vänner.

Nej nej verkligen inte, det har bara drabbat mig en gång i tiden och det verkar ju drabba TS med.

Alltså, är det bara jag som inte fattar? Tar polarna bruden eller gör de inte? Slutar det alltid så eller typ aldrig?

shut teh face
2009-06-02, 22:53
Orka mini du har redan konstaterat att hans påstående var idiotiskt. :D

hendrong
2009-06-02, 23:03
Alltså, är det bara jag som inte fattar? Tar polarna bruden eller gör de inte? Slutar det alltid så eller typ aldrig?

Jag är lika förvirrad som du.

mini
2009-06-02, 23:09
Orka mini du har redan konstaterat att hans påstående var idiotiskt. :D

Jag trodde att det var idiotiskt, men nu fattar jag bara inte vad han menar. Jag är uppriktigt nyfiken.

High1ander
2009-06-02, 23:10
Enda sättet att skydda sig är att skaffa en pojkvän istället, men då kanske det finns någon killkompis som inte kommit ut ur garderoben som snor pojkvännen. Så det enda man kan göra är att vara superhemlig och inte låta någon veta att man har varken flickvän eller kompisar!

Att flörta lite i relationer är ju faktiskt OK, men att liksom verkligen pissa på någons revir och öppet flörta med kompisar/flickvänner och sen dölja det är liksom inte OK.

Dumpa kompisen och dumpa tjejen, de förtjänar varandra.

Jag trodde att det var idiotiskt, men nu fattar jag bara inte vad han menar. Jag är uppriktigt nyfiken. Fortsätt gräva för jag undrar fan också!

Onigiri
2009-06-03, 05:39
mini: Lugna dig, det jag menade var att det har hänt bara, jag la fram det konstigt för er ursäkta. Var kanske lite ogenomtänkt att skriva alltid och en efter varann. :)

Shakemynuts: Jovisst är det så egentligen, att man bara träffat fel.

rockbell
2009-06-03, 15:32
vi måste hjälpa honom bearbeta nu... Känns som bomben kommer att släppas när som helst

om det nu verkligen blir så att din tjej och din sk kompis mats har nånting ihop så föreslår jag att du lämnar både tjejen och kompisen till att göra vad f-n de vill, gör dig av med båda. Ta tillfället och åk utomlands ett tag och jobba eller whatever, träffa lite nya vänner... Du kommer få ett otroligt perspektiv på livet när du väl är borta, plus att du snabbt kommer inse vilka som är dina vänner därhemma

efter ca 1 år utomlands har iallafall jag insett vilka jag saknar och vilka jag inte saknar, samt vilka som anstränger sig för att hålla kontakten

själv misstänker jag ju att de hade en väldigt trevlig (om inte mysig) filmkväll då du var borta. Det här med att kolla på film på tu man hand känns ju liiiiiite konstigt med en kompis flickvän liksom *screwy*

men... Nåt som är väldigt charmigt är när vi killar kan ta saker med distans och visa storhet. Visst, du är sårad för att din tjej eventuellt kommer gå till din bästa polare, situationen är inte lätt när ni verkar ha många gemensamma vänner. Speciellt när det är fest och då tänker du säkert: öh, om han och hon kommer så kommer inte jag (det sätter bara era gemensamma vänner i en obekväm sits då de måste välja)

fel, jag hade dykt upp... Umgåtts med mina kvarvarande vänner samt hälsat på det nya kärleksparet, fast jag hade inte umgåtts med dem(!)
det är en sak att vara trevlig och hälsa, men det dem har gjort är fortfarande inte acceptabelt



+1000