handdator

Visa fullständig version : Min Frukost


Griffin
2009-04-26, 12:29
Tjenare!

Sitter och är lite irriterad!
Min Frukost ja kör och körde idag. är 3dl havregryn 3-4 dl mjölk. och 1 banan.
Nu 1 timme senare är jag redan hungrig???.
Tycker jag ej borde vara det efter det där?.
Tycker folk säger att man står sig bra på gröt men inte jag=?
Nån som har tips på vad mer ja kan äta som är enkelt så man står sig lite längre??

Griffin
2009-04-26, 12:32
tillägga att jag mixxar ihop o dricker. Kokar ej gröt

omnibus
2009-04-26, 12:34
Kokt ägg mättar ganska bra.
Men testa göra gröt av det hela istället, mättar bättre än bara havregryn enligt mig.

Griffin
2009-04-26, 12:41
Kokt ägg mättar ganska bra.
Men testa göra gröt av det hela istället, mättar bättre än bara havregryn enligt mig.


hm okej. så det mättar bättre om man kokar? skumt enda nackdelen är att det tar sån tid

omnibus
2009-04-26, 12:48
hm okej. så det mättar bättre om man kokar? skumt enda nackdelen är att det tar sån tid

Jag upplever det så iaf, tar väl 5-10min att koka gröt på spisen, annars kan du göra den i mikron på någon minut :)

mikaelj
2009-04-26, 13:17
Jag blir alltid hungrig efter 1-2 timmar när jag äter gröt. En banan gör det ännu värre, med tanke på hur mycket socker det är i.

Vad sägs om att göra havregrynsgröt och blanda i lite smör eller ha turkisk yoghurt på? Då håller du dig mätt länge.

Mourten
2009-04-26, 13:30
Gör gröt i micron. Tex 2 dl havregryn 4 dl vatten in i micron på full effekt typ 2-3 min. Klart.
Lägg till äggvitan från 5-6 ägg och man står sig 2-3 h innan man ska äta igen.

Eddie Vedder
2009-04-26, 13:30
Bara en frukost säger inte ett dugg. Du får nog beskriva hela din kostsituation lite mer detaljerat.

Hur ser din viktkurva ut? Hur och när åt du senast igår? Träande du igår och i så fall vad, vilken tid och vad käkade du därefter etc.

Frukostens sammansättning kan definitivt skilja för hur mätta vi håller oss men det känns som att börja i fel ände om man inte vet något mer än den info du ger.

Jag skulle för övrigt heller aldrig hålla mig det minsta mätt på den frukosten. Jag äter oftast ca 400g broccoli och 4 kokta ägg till frukost. Lunch vid 12-13 blir det sen.

Mourten
2009-04-26, 13:33
Bara en frukost säger inte ett dugg. Du får nog beskriva hela din kostsituation lite mer detaljerat.

Hur ser din viktkurva ut? Hur och när åt du senast igår? Träande du igår och i så fall vad, vilken tid och vad käkade du därefter etc.

Frukostens sammansättning kan definitivt skilja för hur mätta vi håller oss men det känns som att börja i fel ände om man inte vet något mer än den info du ger.

Jag skulle för övrigt heller aldrig hålla mig det minsta mätt på den frukosten. Jag äter oftast ca 400g broccoli och 4 kokta ägg till frukost. Lunch vid 12-13 blir det sen.


Att vara mätt en en illusion, under bulk får man plåga i sig mer mat trots att man spyr på skiten, under deff går man hungrig 24/7.
Något jag lärt mig är de att räkna kcal och inte hungerkänsla.

Eddie Vedder
2009-04-26, 13:36
Att vara mätt en en illusion, under bulk får man plåga i sig mer mat trots att man spyr på skiten, under deff går man hungrig 24/7.
Något jag lärt mig är de att räkna kcal och inte hungerkänsla.

Det gäller dig, jag frågade trådskaparen.

Griffin
2009-04-26, 13:37
Gör gröt i micron. Tex 2 dl havregryn 4 dl vatten in i micron på full effekt typ 2-3 min. Klart.
Lägg till äggvitan från 5-6 ägg och man står sig 2-3 h innan man ska äta igen.

5-6 ägg :O lär man ju skita ner sig?

Mourten
2009-04-26, 13:37
Det gäller dig, jag frågade trådskaparen.

Lessen, läste slarvigt, såg de som att du hävade att de va praxis för var man, vilket du inte sa.
Måste börja läsa bättre :)

Griffin
2009-04-26, 13:38
Bara en frukost säger inte ett dugg. Du får nog beskriva hela din kostsituation lite mer detaljerat.

Hur ser din viktkurva ut? Hur och när åt du senast igår? Träande du igår och i så fall vad, vilken tid och vad käkade du därefter etc.

Frukostens sammansättning kan definitivt skilja för hur mätta vi håller oss men det känns som att börja i fel ände om man inte vet något mer än den info du ger.

Jag skulle för övrigt heller aldrig hålla mig det minsta mätt på den frukosten. Jag äter oftast ca 400g broccoli och 4 kokta ägg till frukost. Lunch vid 12-13 blir det sen.

har tyvär ej så bra koll. ska försöka med lite ägg då verkar va rekommenderat av fler än 1 så

Mourten
2009-04-26, 13:38
5-6 ägg :O lär man ju skita ner sig?

Min mage är konstant konstigt men man vänjer sig, äter kanske 10 vitor om dagen. Funkar.

Griffin
2009-04-26, 13:39
Min mage är konstant konstigt men man vänjer sig, äter kanske 10 vitor om dagen. Funkar.

hehe ofan. Varför inte Gulan?

Eddie Vedder
2009-04-26, 13:40
har tyvär ej så bra koll. ska försöka med lite ägg då verkar va rekommenderat av fler än 1 så

Men du vet väl om du tränar och om du äter mat om dagarna?:confused:

EDIT: Det finns för övrigt ingen som helst anledning att skippa gulan om det inte handlar om ett val att skippa just de kalorierna eller att man inte tycker om gulan. Annars är det kanske den bästa näringskällan du kan hitta i vanlig mat. Jag försöker ligga på minst 50 ägg i veckan åtminstone. Har aldrig kastat en gula.

Mourten
2009-04-26, 13:42
hehe ofan. Varför inte Gulan?

Blir för mkt kcal om jag äter alla äggsgulor, men äter 2-3 om dagen för att få i mig vitaminer + kolesterol.

Griffin
2009-04-26, 13:45
Men du vet väl om du tränar och om du äter mat om dagarna?:confused:

EDIT: Det finns för övrigt ingen som helst anledning att skippa gulan om det inte handlar om ett val att skippa just de kalorierna eller att man inte tycker om gulan. Annars är det kanske den bästa näringskällan du kan hitta i vanlig mat. Jag försöker ligga på minst 50 ägg i veckan åtminstone. Har aldrig kastat en gula.

okej do förstår jag.
Tränar styrketräning 4dagar i veckan.
Äter väl så mycke jag kan o hinner. 2 Stora mål om dagen. Gainers efter träning. Frukosten vet du. Kör i stora drag samma som mellanmål
Försöker gå upp i vikt om man säger så.
Blir gulan för mig med då =). Kalorier är bra :hbang:

Eddie Vedder
2009-04-26, 13:49
Försöker gå upp i vikt om man säger så.


Gör du det då? Om du vill då upp i vikt och inte blir mätt av din frukost känns det ju inte som något problem direkt. Bara att äta mer så blir du både mätt och går upp.

Men om det är så att vågen redan långsamt rör sig uppåt finns ingen anledning att hetsa för att det skall gå fortare.

Griffin
2009-04-26, 14:04
Gör du det då? Om du vill då upp i vikt och inte blir mätt av din frukost känns det ju inte som något problem direkt. Bara att äta mer så blir du både mätt och går upp.

Men om det är så att vågen redan långsamt rör sig uppåt finns ingen anledning att hetsa för att det skall gå fortare.

vikten rör på sig sakta men säkert =)