handdator

Visa fullständig version : Huden - Tighta till sig?


Ollas
2009-04-26, 09:35
Hejsan allihopa! (eller alliopa som Dr. Alban hade sagt)

Jag har gått ner ca 5 kg på 4 veckor och huden är ju allt annat än tight.
Hur lång tid tar det normalt innan huden hinner anpassa sig?
Påverkar det någonting att jag har käkat kreatin (avslutade kuren idag) ?

MVH
Ollas

King Grub
2009-04-26, 09:37
Det är helt individuellt beroende på en mängd faktorer, från gener och hormoner till ålder och status. Vissa har bra gener och följsam hud, andra har sämre gener och får aldrig huden att anpassa sig efter en större (vilket din inte är) viktnedgång.

Kreatin skall inte påverka.

Ollas
2009-04-26, 09:47
Det är helt individuellt beroende på en mängd faktorer, från gener och hormoner till ålder och status. Vissa har bra gener och följsam hud, andra har sämre gener och får aldrig huden att anpassa sig efter en större (vilket din inte är) viktnedgång.

Kreatin skall inte påverka.

Okej
Jo förstår att det är individuellt men jag tänkte i grova drag. Men det tar väl den tid det tar. Förra dieten (ännu mindre viktnedgång) har jag inget minne av hur jag upplevde det..

Men hudcellerna binder väl upp vätska lr?
Tack så mycket för svar Grub!

Ollas
2009-04-26, 09:49
btw, näringsinnehåll i Omega-3 ( för att kunna skriva in i excel-arket) har du koll på det? Hittar inget på nätet men vad skall man jämför med? 1000 mg = 1 g fett?

Ollas
2009-04-26, 09:53
för sent för edit: hur många kcal motsvarar det.

Morty
2009-04-26, 09:58
1 gram omega 3 = 9 kcal. Gelatinkapseln innehåller dock 4 kcal per gram afaik.

Kreatin binder vätska i musklerna och inte i "huden".

Fatcan
2009-04-26, 10:07
Hejsan allihopa! (eller alliopa som Dr. Alban hade sagt)

Jag har gått ner ca 5 kg på 4 veckor och huden är ju allt annat än tight.
Hur lång tid tar det normalt innan huden hinner anpassa sig?
Påverkar det någonting att jag har käkat kreatin (avslutade kuren idag) ?

MVH
Ollas

Slapp hud efter en viktnedgång på 5kg? Låter konstigt.

Ollas
2009-04-26, 10:21
Slapp hud efter en viktnedgång på 5kg? Låter konstigt.

Vad låter konstigt?Det beror väl på vem som förlorar 5 kg.. har tappat mest på magen och där har ju huden onekligen tänjts ut. Även i armvecket och vid armhålan..

Ollas
2009-04-26, 10:26
"allt annat än tight" kanske var att ta i men.. slapp är den iaf inte.

Eddie Vedder
2009-04-26, 11:39
En kapsel kan du uppskatta till typ 10 kcal skulle jag tro. Att din hud inte är så tight som du önskar tror jag ärligt talat är mestadels din egen uppfattning utifrån lite väl högt satta förväntningar.

Alla som sett dina bilder skulle ha svårt att hålla med dig. Dock är det som sagt saker som påverkar också, salt i kosten binder vätska i huden t.ex. På lägre fettnivåer kan det nog synas mer påtagligt med de små variationerna. Jag kan se tydligt på mig själv om jag ätit saltrikt eller saltfattigt under en period. Inga enorma skillnader förstås men skillnad ser jag.

Den enda på det här forumet som sett bilder på mig med ödem efter en kur Phosphoral är Danny Devito och han kan intyga att det ser ut som jag blivit 5 kg fetare under den dagen och då var det alltså en dag med total fasta.:D

mikaelj
2009-04-26, 11:49
Den enda på det här forumet som sett bilder på mig med ödem efter en kur Phosphoral är Danny Devito och han kan intyga att det ser ut som jag blivit 5 kg fetare under den dagen och då var det alltså en dag med total fasta.:D

Hur mycket (natrium-)salt får man i sig på en sån kur?

Eddie Vedder
2009-04-26, 11:57
Hur mycket (natrium-)salt får man i sig på en sån kur?

5 gram per dos. Jag ordinerades en på morgon och en på eftermiddagen.

http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/humpil/Phosphoral%20oral%20solution.pdf

Men nu lämnar vi det för det är alldeles för offtopic.

Danny Devito
2009-04-26, 12:03
Vad låter konstigt?Det beror väl på vem som förlorar 5 kg.. har tappat mest på magen och där har ju huden onekligen tänjts ut. Även i armvecket och vid armhålan..

Har du bristningar där Ollas? För om du inte har det så kommer det nog dra ihop sig rätt snart. Sen är ju 5 kg ingenting, bara du som nojjar dig för alldeles för mycket. :)

Sen ser man ju oftast rätt platt ut när man dietar, p.g.a. tömda glykogendepåer. När du fyller på ordentligt sen så kommer huden tighta till sig litegranna.

Den enda på det här forumet som sett bilder på mig med ödem efter en kur Phosphoral är Danny Devito och han kan intyga att det ser ut som jag blivit 5 kg fetare under den dagen och då var det alltså en dag med total fasta.:D

Haha ja, det var faktiskt otroligt hur stor skillnad det blev på din fysik på bara en dag med mycket salt. Du såg dessutom typ 20 år äldre ut också. :Virro :D

Fatcan
2009-04-26, 13:56
Vad låter konstigt?Det beror väl på vem som förlorar 5 kg.. har tappat mest på magen och där har ju huden onekligen tänjts ut. Även i armvecket och vid armhålan..

Tja, det som låter konstigt är att din hud är "allt annat än tight" efter en viktnedgång på bara 5kg. Jag har gått ned 17kg sen i januari och huden är inte ett dugg mindre tight.

Ollas
2009-04-26, 16:15
Har du bristningar där Ollas? För om du inte har det så kommer det nog dra ihop sig rätt snart. Sen är ju 5 kg ingenting, bara du som nojjar dig för alldeles för mycket. :)

Sen ser man ju oftast rätt platt ut när man dietar, p.g.a. tömda glykogendepåer. När du fyller på ordentligt sen så kommer huden tighta till sig litegranna.


Nix inga bristningar. Bara nojjig antar jag :p

Danny Devito
2009-04-26, 16:39
Nix inga bristningar. Bara nojjig antar jag :p

Ja. Deff-nojjor, dom släpper sen när du börjar äta ordentligt. :D

Phillelicious
2009-04-27, 00:02
Har du bristningar där Ollas? För om du inte har det så kommer det nog dra ihop sig rätt snart. Sen är ju 5 kg ingenting, bara du som nojjar dig för alldeles för mycket. :)

Sen ser man ju oftast rätt platt ut när man dietar, p.g.a. tömda glykogendepåer. När du fyller på ordentligt sen så kommer huden tighta till sig litegranna.



Haha ja, det var faktiskt otroligt hur stor skillnad det blev på din fysik på bara en dag med mycket salt. Du såg dessutom typ 20 år äldre ut också. :Virro :D

Vad blir det för skillnad med mycket salt? varför mycket salt?
Jag har blivit avrådd från salt under deff...

Eddie Vedder
2009-04-27, 07:21
Vad blir det för skillnad med mycket salt? varför mycket salt?
Jag har blivit avrådd från salt under deff...

Menar du hälsomässigt nu och inte ur deffsynpunkt?

Annars är det ju exakt det som skrivits i tråden redan.

Phillelicious
2009-04-27, 23:15
Hälsomassigt? Vad är bra att ligga på? jag har 12,8 % bf 59 kg muskler av 73,5 kg och 175 cm lång... låg på 68 % vatten och min pt sa till mig att dra ner på saltet men ju högre muskelmassa ju mer vatten eller hur?

Eddie Vedder
2009-04-28, 05:39
Hälsomassigt? Vad är bra att ligga på? jag har 12,8 % bf 59 kg muskler av 73,5 kg och 175 cm lång... låg på 68 % vatten och min pt sa till mig att dra ner på saltet men ju högre muskelmassa ju mer vatten eller hur?

Nu förstår jag verkligen inte? Först frågade du vad som skulle kunna tänkas vara negativt med salt. Hela tråden handlar ju om tight hud så det kan ju inte vara det du undrade över, det framgår ju.

Men sedan finns ju teorier om t.ex. risk för högre blodtryck vid högt saltintag. Men nu oratar du om hälsomässiga aspekter av kropssfettprocent.:confused: Det är väldigt off topic utifrån Ollas fråga men neråt 3% under lång tid blir det sannolikt skadligt för män.