handdator

Visa fullständig version : Blanda koffeintablett och värktablett?


snatch914
2009-04-26, 08:19
Tjena nu är det så att jag tänkt igenom en sak och skulle gärna veta ifall något dåligt kan hända ifall man tar koffein tablett och en värktablett (typ alvedon eller ipren) inom loppet av 2h.

Koffeintabletten behöver jag innan träningen för att få ut så mycket utav träningen som möjligt och värktabletten behöver jag för att lugna mitt träningsvärk i benen som jag har sen i torsdags...

Så funkar det? Kan man få otrevliga biverkningar? snabba svar hade uppskattats!

Mourten
2009-04-26, 08:28
Jag hade inte tagit värktablett för att träna, hade bitit ihop å kört ist, kör lite lätta knäböj så brukar de värsta släppa.

Semiramis
2009-04-26, 08:36
Som föregående, det är inte något problem att kombinera värktabletter och koffein, däremot är det en riktigt dålig ide att träna på smärtstillande. Gör det så ont att du inte kan träna utan är det bättre att låta bli.

Pretender
2009-04-26, 08:36
Koffein har faktiskt en viss potentierande effekt på perifert verkande analgetika (utöver den centralstimulerande och kärlsammandragande effekten).

Koffein finns i vissa kombinationspreparat med NSAID på apoteket, så det är alltså inga problem med kombinationen.

/P

snatch914
2009-04-26, 08:36
nej, ni missuppfattade mej det är inte till träningen jag behöver värktalbetten. Värktabletten behöver jag för aktiviteter 1-2 h efter träningen..

Mourten
2009-04-26, 08:40
nej, ni missuppfattade mej det är inte till träningen jag behöver värktalbetten. Värktabletten behöver jag för aktiviteter 1-2 h efter träningen..

då äre lugnt.

Kischen
2009-04-26, 08:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60745&highlight=nsaid

Mourten
2009-04-26, 08:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60745&highlight=nsaid

De var juh en helt annan fråga?
Ingen här har väl påstått att de skulle vara bra? Men de är inte farligt...

King Grub
2009-04-26, 08:47
Men de är inte farligt...

Förutom att det ökar risken för plötsligt död kraftigt då (NSAID). Koffein är inte med i studierna, men lär inte direkt minska risken i kombination.

Kischen
2009-04-26, 08:47
De var juh en helt annan fråga?
Ingen här har väl påstått att de skulle vara bra? Men de är inte farligt...

Sant, men intressant trivia om man har träning som en del av sitt liv:)

snatch914
2009-04-26, 09:10
Förutom att det ökar risken för plötsligt död kraftigt då (NSAID). Koffein är inte med i studierna, men lär inte direkt minska risken i kombination.


äsch, det är min 18-års dag idag. Blir det en plötslig död så kommer det iaf stå coolt i tidningarna :)

Mourten
2009-04-26, 09:20
Förutom att det ökar risken för plötsligt död kraftigt då (NSAID). Koffein är inte med i studierna, men lär inte direkt minska risken i kombination.

Varför i hela friden skulle de vara farligt att ta värktabletter 2 timmar efter träning? Står de inte i studien som länkades till?

King Grub
2009-04-26, 09:27
Det handlar inte om akut risk i samma ögonblick man svalt tabletten... Både medicinen och träningen har påverkan på organismen som varar minst ett dygn.

Mourten
2009-04-26, 09:32
Det handlar inte om akut risk i samma ögonblick man svalt tabletten... Både medicinen och träningen har påverkan på organismen som varar minst ett dygn.

Jo de förstod jag, trodde dock bara de gällde om tabletten kom före träning och inte visa verca, att de på något sätt lurade hjärtat.
Nu sker juh träningen som vanligt men i återhämtningsfasen tillkommer dessa saker, men de är alltså också lika farligt som studien sa?

King Grub
2009-04-26, 09:34
Det vet jag inte, men jag tror inte man bör katogoriskt säga att "men de är inte farligt". NSAID verkar öka risken för plötslig död kraftigt, men tidpunkten för "maximal risk" i förhållande till intagstillfälle är nog inte känd, så försiktighet är antagligen att rekommendera. Och koffein både uppreglerar NSAID:s antiinflammatoriska effekt och dess smärtstillande effekt, samtidigt som det påskyndar hur snabbt dessa effekter inträder, så att anta att kombinationen koffein+NSAID även ger större riskpåverkan i det här sammanhanget är inte osannolikt.

Mourten
2009-04-26, 09:37
Det vet jag inte, men jag tror inte man bör katogoriskt säga att "men de är inte farligt". NSAID verkar öka risken för plötslig död kraftigt, men tidpunkten för "maximal risk" i förhållande till intagstillfälle är nog inte känd, så försiktighet är antagligen att rekommendera. Och koffein både uppreglerar NSAID:s antiinflammatoriska effekt och dess smärtstillande effekt, samtidigt som det påskyndar hur snabbt dessa effekter inträder, så att anta att kombinationen koffein+NSAID även ger större riskpåverkan i det här sammanhanget är inte osannolikt.

Ok, då inser jag att mitt uttalande var dumt.
Följd fråga, asperin och coffein, bygger dem uppvarandra på samma sätt?

King Grub
2009-04-26, 09:40
Du menar aspirin? Ja, det har det, den kombinerade effekten koffein+aspirin ger större effekt på alla parametrar än den sammanlagda enskilda effekten av det ena plus det andra.

Mourten
2009-04-26, 09:42
Du menar aspirin? Ja, det har det, den kombinerade effekten koffein+aspirin ger större effekt på alla parametrar än den sammanlagda enskilda effekten av det ena plus det andra.

Helt rätt, jag kan inte stava. Ok, då är jag med.

King Grub
2009-04-26, 09:51
En enkel tumregel enligt gällande rekommendationer för NSAID är: undvik helt om det överhuvudtaget är möjligt. Är intag nödvändigt, låt bruket vara så lågdoserat och kortvarigt som möjligt.

skaparn
2009-04-26, 11:33
äsch, det är min 18-års dag idag. Blir det en plötslig död så kommer det iaf stå coolt i tidningarna :)

Ska du fira din 18-årsdag med en värktablett?

snatch914
2009-04-26, 16:04
YES, är det inte det som gäller vid 18-års kalas? Värktablett och en snaps? Liksom mandoms provet no. 1?

LÄS och förstå, om inte, LÄS IGEN!

heeh :D

skaparn
2009-04-26, 16:38
YES, är det inte det som gäller vid 18-års kalas? Värktablett och en snaps? Liksom mandoms provet no. 1?

LÄS och förstå, om inte, LÄS IGEN!

heeh :D

NSAID nedreglerar humorn med upp till 60% har jag hört.

snatch914
2009-04-26, 17:23
NSAID nedreglerar humorn med upp till 60% har jag hört.

Det kan stämma riktigt bra. Men då måste jag fråga har skaparn möjligtvis tagit något för värken?