handdator

Visa fullständig version : kolhydratsupptag


Snapphanen
2003-08-05, 15:25
protein kan ju inte kroppen ta upp i så stora kvantiteter per gång (20-30 g) men hur är det med kolhydrater? måste man ha i sig det också jämnt fördelat över dagen? Hur mycket kolhydrater/kg käkar ni normalt?

Prankie
2003-08-05, 15:30
3-4gram per dag, 7-8 om mina muskler är tömd.

King Grub
2003-08-05, 15:55
Ja, du måste fördela kolhydratintaget över dagen, om du vill ha en stabil blod- och insulinkurva, utan otrevlig berg-och-dalbana.

Nils
2003-08-05, 17:05
Originally posted by Erik84
protein kan ju inte kroppen ta upp i så stora kvantiteter per gång (20-30 g) men hur är det med kolhydrater? måste man ha i sig det också jämnt fördelat över dagen? Hur mycket kolhydrater/kg käkar ni normalt?
20-30 gram per gång? Hur går det ihop med de många råd som finns på forumet om protein intag som i så fall innebär uppemot tio mål om dagen??!
Det kan knappast stämma med protein, och kolhydrater kan man definitivt ta upp väldigt mycket på en gång. Jag känner flera som bara äter en gång om dagen och klarar sig bra i över tjugo år i alla fall.
Vill du få hög ämnesomsättning och riktigt bra förutsättningar för att bygga kroppen stor behöver du däremot äta ofta.
Nils

King Grub
2003-08-05, 17:10
Såg inte det där om proteinet först. Nej, man kan ta upp betydligt mer än 20-30 gram. Kroppen tar upp i princip allt protein man äter, hur mycket det än är åt gången. Därmed självklart inte sagt att allt går till muskelbyggnad.

GhostFace
2003-08-05, 17:54
Men, det är antalet gram som går till muskeluppbyggnad som är intressant, King Grub.

Om man har proteinpulver så spelar det en betydelsefull roll om man inte behöver ta 65 gram utan istället 45 gram efter träning var gång.

Slå ut detta på ett helt år. Se vad man kan tjäna. ;)

Utöver detta är det otroligt intressant vad man kan lära sig om sin kropp när det gäller insulinkurvorna och vanorna man har kring regelbundna mattider, när man inte följer dem.
Lärorikt och samtidigt skrämmande :D

Sverker
2003-08-05, 18:00
Det som begränsar kolhydratupptaget är tarmarna !
För en normal 70 kg man är det ungefär 100 g kolhydrat / timme. För en topptrimmad 90 kg kroppsbyggare är säkert talet större.

LunaSpice
2003-08-05, 18:20
Originally posted by Sverker
Det som begränsar kolhydratupptaget är tarmarna !
För en normal 70 kg man är det ungefär 100 g kolhydrat / timme. För en topptrimmad 90 kg kroppsbyggare är säkert talet större.

I second that...

Tarmarna spelar nyckelrollen i allt näringsupptag. Upptaget begränsas även av hur mkt av det aktuella näringsämnet som redan finns i blodbanan/lymfan.

AciDBL00D
2003-08-05, 19:19
Ojsan det här har jag inte tänkt på. Jag har slevat i mig stoooora portioner pasta på en gång. typ 200g per portion är inte ovanligt...

EDIT: Om jag käkar 500g sockerbaserat godis på en gång vad händer med det då? Tar kroppen bara upp 100g?

Nitrometan
2003-08-05, 19:36
Det ligger kvar i tarmen i några timmar... Det hinner nog tas upp ska du se.

Den här 30 gramsmyten om proteinet är häftig. Alla tycks känna till den. Men ingen vet varifrån siffran kommer.

GhostFace
2003-08-05, 20:15
30 gramsmyten...var inte det Eiselt?

:booty:

200 gram kolhydrater / måltid eller under ett matintag (lunch, kvällsmål, middag) brukar inte vara så svårt att komma upp i. Pasta & mjölk säger allt.

LunaSpice
2003-08-05, 21:18
Originally posted by Nitrometan
Det ligger kvar i tarmen i några timmar... Det hinner nog tas upp ska du se.

Den här 30 gramsmyten om proteinet är häftig. Alla tycks känna till den. Men ingen vet varifrån siffran kommer.

Det ligger kvar i tjocktarmen ja, men där sker ingen kolhydratsabsorption.

Sverker
2003-08-06, 06:19
Originally posted by LunaSpice


I second that...

Tarmarna spelar nyckelrollen i allt näringsupptag. Upptaget begränsas även av hur mkt av det aktuella näringsämnet som redan finns i blodbanan/lymfan.

Här finns en mer överordnad reglering och det är blodsockret till hjärnan ! m a o insulin och en hungrig lever som tar det mesta.