handdator

Visa fullständig version : Hur tillreder man kyckling bäst?


imbandit
2003-08-05, 15:15
kyckling är ju den klassiska byggarmaten, filé eller kycklingbröst... hur tillreder man det snabbast, smidigast och godast? laga mat har ju inte varit min starka sida direkt =)

Jag inbillar mig att om jag köper en elgrill och ställer på bordet, lägger kycklingfilén på den samtidigt som jag drar igång en riskokare så är det det bästa, enklaste, snabbaste och smidigaste sättet att tillaga denna klassiska rätt... men kanske är jag helt ute och cyklar? är det iställst stekpanna som gäller, eller vad säger ni andra?
börjar tröttna på proteindrinkar nämligen och vill börja göra lite riktig mat:D

Joachim B
2003-08-05, 15:19
Läs min matlagningsartikel i senaste Exhale. :D

Kycklingbröst tycker jag blir bäst i ugnen. 175 grader. vänd dem när de blir gyllenbruna och när en tandpetare går igenom dem och kommer ut ren är de klara.
Strimla och steka i stekpanna är också en höjdare.

clash
2003-08-05, 15:27
Grillat är alltid överlägset!

Joachim B
2003-08-05, 15:42
Originally posted by clash
Grillat är alltid överlägset!

Har du börjat extraknäcka på Max? :D
Jo, grillat är godast. Men inte direkt hälsosamt...

js44
2003-08-05, 15:45
För frysta kycklingfileer:

Stek på medelvärme tills dom fått färg på var sida, krydda efter behag. Lägg lite aluminium-folie över (eller ett lock), häll på lite vatten och sänk till lägsta värmen och stek ytterligare 10-15 minuter. Blir genomstekta men ändå saftiga.

/J

Trivia
2003-08-05, 16:08
Kyckling med pasta - finns inget bättre? Här kommer två av mina absoluta favoriter:

Strimla kycklingen (det orkar du säkert) och stek den i panna. I och för sig går det att steka hela filéer också och strimla efter det, men stekningen går snabbare om köttet är i mindre bitar ;) När kycklingen är klar häller du ner något av detta:

1. Vatten, 1 tärning hönsbuljong och strimlad morot.

2. Naturell youghurt (som tål upphettning) och 1 tärning hönsbuljong.

Låt det puttra en stund så att såsen kokar ihop, blanda med pasta och njut! Och vill du ha ris i stället passar det säkert också!

Caroline
2003-08-09, 20:51
Mitt absolut bästa sätt att tillaga kyckling på är det här:

Marinera i min favoritmarinad: lite linfröolja, soja, torkad basilika, lite vitlökspulver +en skvätt vinäger (vanlig vitvins- eller äppelcider).
Bryn i teflonpanna på alla sidor, medelstark värme. Stek sedan färdigt mitt i ugnen, 10-13 min 200 grader.

Vinägern verkar möra köttet och eftersom man bryner innan stängs köttsaften inne så det blir saftigt. Prova gärna!