handdator

Visa fullständig version : Kan en människa överleva med den här kosten?


JoeyP
2009-04-25, 09:25
Överlever en människa länge om man lever på den här kosten?

Är inte det här den kost som innehåller mest näring? Om inte? Vad får man näringsbrist av?

Ägg
Mjölk
Havregryn
Fet makrill eller annan fet fisk.

Eddie Vedder
2009-04-25, 09:28
Kan bli svårt med C-vitamin kanske. Mjölk innehåller C-vitamin men i väldigt små mängder så det får bli grymt mycket mjölk;)

Men lägg till kanske 400g broccoli om dagen så är det nemas problemas att överleva på. Eller käka typ två havtornsbär:D

JoeyP
2009-04-25, 09:31
Kan bli svårt med C-vitamin kanske. Mjölk innehåller C-vitamin men i väldigt små mängder så det får bli grymt mycket mjölk;)

Men lägg till kanske 400g broccoli om dagen så är det nemas problemas att överleva på. Eller käka typ två havtornsbär:D

Okej! :D

En annan fråga.
Läste att ägg innehåller alla vitaminer utan C vitamin, stämmmer det?

Eddie Vedder
2009-04-25, 09:34
En annan fråga.
Läste att ägg innehåller alla vitaminer utan C vitamin, stämmmer det?

Ja i stort sett.

Knappast någon bra källa till kalcium t.ex. men ägg är extremt näringsrikt.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=23028&epslanguage=SV

För övrigt kan du utan problem plocka bort havregrynen från din lista. De andra livsmedlen täcker allt även om du skippar havregrynen.

Anders The Peak
2009-04-25, 09:48
Lägg till 200-400 gr spenat eller broccoli så har du ett vinnande koncept.

Anders The Peak
2009-04-25, 09:53
Lägg till 200-400 gr spenat eller broccoli så har du ett vinnande koncept.
Eddie jag läste inte ditt inlägg, du var först... Snabb som blixten snart får grub se upp

mikaelj
2009-04-25, 10:11
Hur mycket C-vitamin behöver man, då? Det är viktigt för kolhydratmetabolism (även tiamin), men om man inte äter så förbenat mycket havregryn och mjölk /borde/ man klara sig på bra mycket mindre C-vitamin än RDI.

Eddie Vedder
2009-04-25, 10:33
Hur mycket C-vitamin behöver man, då? Det är viktigt för kolhydratmetabolism (även tiamin), men om man inte äter så förbenat mycket havregryn och mjölk /borde/ man klara sig på bra mycket mindre C-vitamin än RDI.

LI ligger på 10mg/dag. Men även om man får i sig 10mg varje dag utesluter ju inte det risken för brist. Finns ju flera faktorer som påverkar kroppens C-vitaminbehov, en person som utsätter sin kropp för mycket oxidativ stress lär nog inte få i sig tillräckligt för att slippa bristsymptom.

bollio
2009-04-25, 12:18
Ägg har en bonus dock: ingen oxalsyra som binder upp kalciumet och det mättade fettet som ingår är viktigt för kalcium-metabolismen. Växter innehåller oxalsyra och saknar för det mesta mättat fett.

Eddie Vedder
2009-04-25, 12:40
Ägg har en bonus dock: ingen oxalsyra som binder upp kalciumet och det mättade fettet som ingår är viktigt för kalcium-metabolismen. Växter innehåller oxalsyra och saknar för det mesta mättat fett.

Ja broccolin innehåller oxalsyra, det stämmer. Men jag är osäker på halterna. Minns att jag läste en studie där oxalsyrahalten i typiskt rika grönsaker inte påverkade mineralstatus i någon "riskabel" utsträckning.

Skall vi ta extremexemplet med en sådan här fiktiv kost kan man ju dessutom helt enkelt se till att broccolin och mjölken inte intas samtidigt.

Eller det motsatta, d.v.s. man ser till att det alltid finns mjölk med kalcium som kan neutralisera oxalsyran.:)

Eddie Vedder
2009-04-25, 13:38
Minns att jag läste en studie där oxalsyrahalten i typiskt rika grönsaker inte påverkade mineralstatus i någon "riskabel" utsträckning.

Den studien gällde visst järn:

Objective: To evaluate the influence of oxalic acid (OA) on nonhaem iron absorption in humans.

Design: Two randomized crossover stable iron isotope absorption studies.

Setting: Zurich, Switzerland.

Subjects: Sixteen apparently healthy women (18–45 years, <60 kg body weight), recruited by poster advertizing from the staff and student populations of the ETH, University and University Hospital of Zurich, Switzerland. Thirteen subjects completed both studies.

Methods: Iron absorption was measured based on erythrocyte incorporation of 57Fe or 58Fe 14 days after the administration of labelled meals. In study I, test meals consisted of two wheat bread rolls (100 g) and either 150 g spinach with a native OA content of 1.27 g (reference meal) or 150 g kale with a native OA content of 0.01 g. In study II, 150 g kale given with a potassium oxalate drink to obtain a total OA content of 1.27 g was compared to the spinach meal.

Results: After normalization for the spinach reference meal absorption, geometric mean iron absorption from wheat bread rolls with kale (10.7%) did not differ significantly from wheat rolls with kale plus 1.26 g OA added as potassium oxalate (11.5%, P=0.86). Spinach was significantly higher in calcium and polyphenols than kale and absorption from the spinach meal was 24% lower compared to the kale meal without added OA, but the difference did not reach statistical significance (P>0.16).

Conclusion: Potassium oxalate did not influence iron absorption in humans from a kale meal and our findings strongly suggest that OA in fruits and vegetables is of minor relevance in iron nutrition.


Oxalic acid does not influence nonhaem iron absorption in humans: a comparison of kale and spinach meals. European Journal of Clinical Nutrition (2008) 62, 336–341

Magnesiumupptaget verkar påverkas mer ogynnsamt:

Abstract
The aim of the present study was to evaluate Mg absorption from a test meal served with an oxalate-rich vegetable, spinach, as compared with a test meal served with a vegetable with a low oxalate content, kale. Mg absorption was measured by a stable-isotope technique based on extrinsic labelling of the test meals and faecal monitoring of the excreted isotope labels. Nine healthy adults participated in the study. The test meals were based on 100g phytate-free white bread, served with 300g spinach (6·6mmol oxalate; 0·7mmol 25Mg label added, 5·0mmol total Mg) or 300g kale (0·1mmol oxalate; 1·2mmol 26Mg label added, 4·8mmol total Mg). The test meals were served on days 1 and 3, at breakfast and lunch, using a cross-over design. The results from the present study demonstrated that apparent Mg absorption was significantly lower from the meal served with spinach (26·7 (sd 10·4) %) than the meal served with kale (36·5 (sd 11·8) %) (P=0·01). However, the lower fractional apparent Mg absorption from the test meal served with spinach can be assumed to be, at least partly, counterbalanced by the higher native Mg content of spinach as compared with kale. Although based on indirect evidence, i.e. not based on an evaluation of added (or removed) oxalic acid, the difference in Mg absorption observed in the present study is attributed to the difference in oxalic acid content between the two vegetables.

Fractional magnesium absorption is significantly lower in human subjects from a meal served with an oxalate-rich vegetable, spinach, as compared with a meal served with kale, a vegetable with a low oxalate content. British Journal of Nutrition, 91 , pp 601-606

Angående kalcium fann jag en massa råttstudier. Men visst har du rätt i att binder en hel del kalcium.

stafh
2009-04-25, 13:48
Man behöver väl inte fet fisk? Fett finns det ju i mjölken och äggen? Kanske är nyttigt med fettsyrorna men behövs gör de väl inte?

Eddie Vedder
2009-04-25, 13:51
Fett finns det ju i mjölken och äggen? Kanske är nyttigt med fettsyrorna men behövs gör de väl inte?

Omega-3 krävs för att överleva. Men det behöver ju inte komma från fisken. Om halterna från äggen och mjölken räcker för att täcka behovet kan även fisk plockas bort.:)

stafh
2009-04-25, 14:13
Omega-3 krävs för att överleva. Men det behöver ju inte komma från fisken. Om halterna från äggen och mjölken räcker för att täcka behovet kan även fisk plockas bort.:)

Jo jag menar det... finns ju hur många vegetarianer som helst som inte äter fisk eller fiskolja.

Berguven
2009-04-25, 16:02
Ja i stort sett.

Knappast någon bra källa till kalcium t.ex. men ägg är extremt näringsrikt.



Bortser du inte från den mindre välsmakande delen av ägget nu?

Eddie Vedder
2009-04-25, 16:12
Bortser du inte från den mindre välsmakande delen av ägget nu?

Jo givetvis. Alla näringsangivelser nämns för ätlig del.

Sverker
2009-04-25, 16:42
Hur mycket C-vitamin behöver man, då? Det är viktigt för kolhydratmetabolism (även tiamin), men om man inte äter så förbenat mycket havregryn och mjölk /borde/ man klara sig på bra mycket mindre C-vitamin än RDI.

Hur får du ihop C-vitamin och mängden kolhydrat. Att behovet av thiamin, niacin, riboflavin och patotensyra är kopplat till energiförbrukningen är uppenbart men C-vitamin :confused:

C-vitamin används som reduktionsmedel, t e x reducera en dubbelbindning när vi bildar tvärbryggor i kollagenet. Där brist ger synliga resultat av blödande tankött:(

mikaelj
2009-04-25, 17:10
Man behöver väl inte fet fisk? Fett finns det ju i mjölken och äggen? Kanske är nyttigt med fettsyrorna men behövs gör de väl inte?

Hjärnan består till 36% av EPA (ojmr). Typiskt bra grej att äta.

mikaelj
2009-04-25, 17:14
Hur får du ihop C-vitamin och mängden kolhydrat. Att behovet av thiamin, niacin, riboflavin och patotensyra är kopplat till energiförbrukningen är uppenbart men C-vitamin :confused:

Aha? Jag kan inte ämnet. Utan sökte lite lätt och ledigt, och det står överallt att det behövs för att metabolisera kolhydrater. Om man inte äter kolhydrater tycker jag att det verkar rimligt att man behöver mindre C-vitamin. Eller?

C-vitamin används som reduktionsmedel, t e x reducera en dubbelbindning när vi bildar tvärbryggor i kollagenet. Där brist ger synliga resultat av blödande tankött:(

Det, och enbart det? Jag tänker på Vilhjalmur Stefansson med kompani som hade blödande tandkött innan studien, men som blev av med det rätt snart när han började mumsa kött. Att t.ex. blödande tandkött snarare beror på fettbrist, än C-vitaminbrist.

För min del har mitt tandkött blivit fantastiskt fint och rosa och nästan aldrig blödande längre, till skillnad från innan när det blödde nästan ständigt. Och då åt jag frukt och grönt hela tiden. Nu äter jag mycket mindre mängder. Garanterat mycket mindre C-vitamin än innan.

Vad beror det på?

stafh
2009-04-25, 17:24
Hjärnan består till 36% av EPA (ojmr). Typiskt bra grej att äta.
Ja det var ju ett bra och vetenskapligt argument.

stafh
2009-04-25, 17:27
Det, och enbart det? Jag tänker på Vilhjalmur Stefansson med kompani som hade blödande tandkött innan studien, men som blev av med det rätt snart när han började mumsa kött. Att t.ex. blödande tandkött snarare beror på fettbrist, än C-vitaminbrist.

För min del har mitt tandkött blivit fantastiskt fint och rosa och nästan aldrig blödande längre, till skillnad från innan när det blödde nästan ständigt. Och då åt jag frukt och grönt hela tiden. Nu äter jag mycket mindre mängder. Garanterat mycket mindre C-vitamin än innan.

Vad beror det på?

http://en.wikipedia.org/wiki/Scurvy

Sverker
2009-04-25, 17:42
C-vitamin är ett reduktionsmedel och kan alltså reducera både det ena och det andra i kroppen. T e x är det visat att C-vitamin kan reducera tillbaka oxidarat tokoferol ( E-vitamin ).


Hur andra får ihop kolhydrater med C-vitamin ser jag inte:confused:

mikaelj
2009-04-25, 17:44
Ja det var ju ett bra och vetenskapligt argument.

Fleromättat fett måste bytas ut kontinuerligt eftersom det är lättoxiderat. Beskriv gärna hur man får i sig EPA annars? (ALA, t.ex. linfröolja, har dålig konverteringsgrad till EPA, sisådär 1%, och då får du hålla nere omega-6-intaget)

http://en.wikipedia.org/wiki/Scurvy

Skörbjugg botas med C-vitamin, eller hur. Jag skrev att jag med ett högre C-vitaminintag hade blödande tandkött. Hur går det ihop tycker du?

mikaelj
2009-04-25, 17:55
C-vitamin är ett reduktionsmedel och kan alltså reducera både det ena och det andra i kroppen. T e x är det visat att C-vitamin kan reducera tillbaka oxidarat tokoferol ( E-vitamin ).

Hur andra får ihop kolhydrater med C-vitamin ser jag inte:confused:

Ja, jag vet inte. Hrm...

Nå, då har vi ändå blödande-tandkött-gåtan kvar! Något förslag där?

stafh
2009-04-25, 18:15
Fleromättat fett måste bytas ut kontinuerligt eftersom det är lättoxiderat. Beskriv gärna hur man får i sig EPA annars? (ALA, t.ex. linfröolja, har dålig konverteringsgrad till EPA, sisådär 1%, och då får du hålla nere omega-6-intaget)
Inte vet jag, men det finns ju onekligen inlandsfolkslag som inte käkar särskilt mycket fisk och som mig veterligen inte lider av hjärnbrist (höhö).


Skörbjugg botas med C-vitamin, eller hur. Jag skrev att jag med ett högre C-vitaminintag hade blödande tandkött. Hur går det ihop tycker du?

Du hade uppenbarligen inte skörbjugg? Vad du hade är väl rätt så omöjligt att säga såhär i efterhand... kanske dålig munhygien?

mikaelj
2009-04-25, 18:27
Inte vet jag, men det finns ju onekligen inlandsfolkslag som inte käkar särskilt mycket fisk och som mig veterligen inte lider av hjärnbrist (höhö).

Som sagt, EPA är essentiellt. Kroppan kan sedan tillverka DHA av det. Du vet väl att du blir smart av fisk? Finns en bra anledning till det. Finns mycket forskning om omega-3. (och årets bubblare verkar vara D-vitamin)

Du hade uppenbarligen inte skörbjugg? Vad du hade är väl rätt så omöjligt att säga såhär i efterhand... kanske dålig munhygien?

Meh! Får jag bättre munhygien av att äta ägg? :-) Jag slarvar nog mer med tandborstningen nu än förr.

Sverker
2009-04-25, 19:00
Ägg har en bonus dock: ingen oxalsyra som binder upp kalciumet och det mättade fettet som ingår är viktigt för kalcium-metabolismen. Växter innehåller oxalsyra och saknar för det mesta mättat fett.


Hur får du ihop kalcium och mättat fett ?

Det är t o m så att mättade fettsyror kan komplexbinda kalcium och därmed absorberas inte fettet.

Tolkia
2009-04-25, 21:57
Det finns fler orsaker till blödande tandkött än skörbjugg (stress, för lite sömn, spretig tandborste etc. etc.). Den mängd c-vitamin som krävs för att undvika bristsymptom är inte direkt ofantlig, och det finns inget samband av typen "ju mer desto bättre". Försöket att uttala sig om hur mycket c-vitamin man ätit utifrån hur dålig munhälsa man har är nog dömt att misslyckas om man inte har prover att jämföra med.

stafh
2009-04-25, 22:26
Det finns fler orsaker till blödande tandkött än skörbjugg (stress, för lite sömn, spretig tandborste etc. etc.). Den mängd c-vitamin som krävs för att undvika bristsymptom är inte direkt ofantlig, och det finns inget samband av typen "ju mer desto bättre". Försöket att uttala sig om hur mycket c-vitamin man ätit utifrån hur dålig munhälsa man har är nog dömt att misslyckas om man inte har prover att jämföra med.

Hur är det egentligen med tokhögt c-vitaminintag? Linus Pauling gillade väl det, och han var ju inte dum i huvet precis.

Sverker
2009-04-26, 06:08
Jag väntar spänt på att någon redovisar högt blodsocker och dålig tandhälsa. Högt blodsocker hos diabetiker ger högre halt glukos i saliven. Därmed mer större risk att bakterier i munnhålan jäser glukosen till olika syror samt gynnar tillväxten av bakterier i tandköttet.







Som diabetiker "måste man känna sina Pappenheimare".

Eddie Vedder
2009-04-26, 06:58
Linus Pauling gillade väl det, och han var ju inte dum i huvet precis.

Nej men hans teorier om C-vitamin tillhörde ju kanske inte de sakerna som var till hans fördel där.:D

Det finns risker med jättehöga nivåer av C-vitamin. Dels kan det bli prooxidativt, dvs få motsatt effekt. Man riskerar även att "skämma bort" kroppen så att normalintag senare kan bli för lågt.

UL är på 1000mg per dag men det behövs nog mer än så för att märkas. Det motsvarar jutrots allt en sån där brustablett och det är ju många som kompletterar kosten med under lång tid utan märkbar påverkan.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13953&epslanguage=SV

mikaelj
2009-04-26, 07:54
Det finns fler orsaker till blödande tandkött än skörbjugg (stress, för lite sömn, spretig tandborste etc. etc.).

Jo precis. Men det enda jag kan komma på att jag ändrade var just kosten. Därför jag är så förbryllad. Inget annat ändrade sig. Om något borde väl kostomställning orsakat /mer/ stress. Om jag hittar förklaringen till att mina djupa hälsprickor försvann vid kostomläggningen (yay!) kanske jag hittar tandförklaringen också.

Jajja, ett av livets gåtor.

mikaelj
2009-04-26, 07:55
UL är på 1000mg per dag men det behövs nog mer än så för att märkas. Det motsvarar jutrots allt en sån där brustablett och det är ju många som kompletterar kosten med under lång tid utan märkbar påverkan.


Brustabletten försvinner väl ganska snabbt ur kroppen, dessutom? Har för mig att det stannar kvar in några timmar. Sedan spiller det över i urin, och med för höga doser C-vitamin riskerar man att få problem med urinvägarna. (jag tog upp det här för ett tag sedan, vill jag minnas. kunde varken då eller nu minnas namnet på den föreläsaren på Chalmers som diskuterade det)

Adebisi
2009-04-28, 16:28
[QUOTE=stafh;3627523]Inte vet jag, men det finns ju onekligen inlandsfolkslag som inte käkar särskilt mycket fisk och som mig veterligen inte lider av hjärnbrist (höhö).




Massajer*drool*

Man tappar djuret på lite blod och dricker det naturellt eller blandar det i kassawagröten.

Här i Sverige är annars blodkorv med bacon och lingon förbannat gott tycker jag.*drool*

Eddie Vedder
2009-04-28, 16:44
Massajer*drool*

Man tappar djuret på lite blod och dricker det naturellt eller blandar det i kassawagröten.

Här i Sverige är annars blodkorv med bacon och lingon förbannat gott tycker jag.*drool*

Nu missade du poängen litegrann om man säger så.:D

Adebisi
2009-04-28, 17:24
Nu missade du poängen litegrann om man säger så.:D


Hehe,*drool*, ja, jo jag förstod faktiskt...Hjärna..., järnbrist...

Jag har inte "puffat"*drool*

Eddie Vedder
2009-04-28, 17:25
Hehe,*drool*, ja, jo jag förstod faktiskt...Hjärna..., järnbrist...

Jag har inte "puffat"*drool*

Ja fast hjärnbrist syftade ju till brist på omega-3, inte järn.;)

Guddi
2009-04-28, 20:08
Jo precis. Men det enda jag kan komma på att jag ändrade var just kosten. Därför jag är så förbryllad. Inget annat ändrade sig. Om något borde väl kostomställning orsakat /mer/ stress. Om jag hittar förklaringen till att mina djupa hälsprickor försvann vid kostomläggningen (yay!) kanske jag hittar tandförklaringen också.Med alla krämpor som du rapporterat att du hade innan du la om din kost så måste du ha ätit fullsständigt horibel mat innan Mikael :)

Angående C-vitamin så är den vattenlöslig, alla vattenlösliga vitaminer åker ut ganska fort med urinen om man får i sig dem i överskott.

mikaelj
2009-04-28, 20:13
Med alla krämpor som du rapporterat att du hade innan du la om din kost så måste du ha ätit fullsständigt horibel mat innan Mikael :)

Nix.

Egenbakat surdegsfullkornsdinkelbröd, havregröt, turkisk yoghurt, mycket linser och kikärtor, creme fraiche, ost, ägg, paprika, köttfärs, pasta, ris, fisk, och annat jag glömt av. Multivitamintablett för att komplettera.

Skulle säga att det är en ganska varierad kost. Men naturligtvis mycket mer kolhydrater än nu.

Guddi
2009-04-29, 08:49
Nix.

Egenbakat surdegsfullkornsdinkelbröd, havregröt, turkisk yoghurt, mycket linser och kikärtor, creme fraiche, ost, ägg, paprika, köttfärs, pasta, ris, fisk, och annat jag glömt av. Multivitamintablett för att komplettera.

Skulle säga att det är en ganska varierad kost. Men naturligtvis mycket mer kolhydrater än nu.Du har inte direkt varit blyg för att skriva om alla fördelar du upplevt med LCHF, men hälsprickor har jag aldrig sett dig nämna förut. Du har inga bilder eller liknande på det? Jag är nyfiken på hur illa det va när du åt dina kolhydrater.

mikaelj
2009-04-29, 08:56
Du har inte direkt varit blyg för att skriva om alla fördelar du upplevt med LCHF, men hälsprickor har jag aldrig sett dig nämna förut. Du har inga bilder eller liknande på det? Jag är nyfiken på hur illa det va när du åt dina kolhydrater.

Jag har tyvärr inga detaljbilder på hälsprickorna. Det var som allra värst i somras. Kletade in dem i mjukgörande salva och sov med strumpor. Hjälpte lite halvt. Till sist gjorde det ont att överhuvudtaget gå. Hälplåster (vad de nu heter) funkade bättre.

Även mina fnösketorra armbågar fick jag smörja in hela tiden. Gick åt mycket av försvarets hudsalva.

Vissa saker är tyvärr fortsatt dåliga, som flagnande händer. Dyker upp lite då och då utan att jag kan se någon anledning till varför. Från i julas.

http://mikael.jansson.be/static/tmp/hand.jpg

joko
2009-04-29, 09:16
Jag tror det är stenåldershygienen som gäller - tvätta inte bort det naturliga hudfettet som evolutionen skänkt oss. :)

mikaelj
2009-04-29, 09:17
Jag tror det är stenåldershygienen som gäller - tvätta inte bort det naturliga hudfettet som evolutionen skänkt oss. :)

Det verkar tyvärr vara helt orelaterat. :/ Helt hux flux torkar mina händer ut.

joko
2009-04-29, 09:22
Det verkar tyvärr vara helt orelaterat. :/ Helt hux flux torkar mina händer ut.

Bra, känns inte helrätt att rekommendera att inte tvätta sig i svininfluensatider.

Min nästa idé är torr luft, t.ex. runt datorer.

bollio
2009-04-29, 10:36
En tandläkare lade fram teorin om att C-vitaminet måste konkurrera med glukoset för att komma in i cellerna och att det är därför man kan se blödande tandkött och lite andra tecken på skörbjugg vid högt kolhydratintag (utan medföljande högt C-vitaminintag).

Jag hörde en annan teori om att C-vitaminet skulle vara viktigt i kolhydratmetabolismen och att det är därför så många vegetabilier kommer med C-vitamin. Spannmål som inte innnehåller C-vitamin kan därför orsaka C-vitaminbrist.

Jag vet inte hur mycket jag ger för dessa teorier. Inget jag har kollat upp. Jag vet bara om att mitt eget tandkött har slutat blöda sen jag drog ned på kolhydrater och spannmål och det utan att jag ökat C-vitamin eller förbättrat min tandhygien.