handdator

Visa fullständig version : Chocka kroppen med kcal under deffning?


weddie
2009-04-24, 21:56
Hej alla maniacs!

Ny här, så ni får vägleda mig lite!


Jag har en fråga, och det gäller hur ni ställer er till chockdagar under diet. En vän till mig har blivit tipsad av någon som ska ha varit "europa tvåa" i något som har med kroppsbyggning att göra.

Enligt han ska en dag med maximalt av kalorier vara "bra" för kroppen under deffning. Jag pratar alltså om att chocka kroppen med kalorier i alla söta och tjock former en dag mitt under dieten. Vi snackar minst 5000-6000 kcal och i princip äta allt jag kommer över under 24h. Jag är helt grön på det här området och förstår inte hur det här kan stämma i teorin? Alla tips uppskattas!!!


blablabla

Jag går på en ganska vanlig fiberhavre/tonfisk diet och tar under första veckan tappat 4,5kg, jag har otroligt stora problem med mitt socker/söt sug dagligen, jag kan inte tänka på annat och jag har haft stora sömnproblem sedan starten förra veckan.

Enligt min vän som gjort samma diet så försvann hans sug efter det här totalt under hans sista veckor efter denna chockdag då han nästan spydde av mättnadskänsla.

Scratch89
2009-04-24, 22:00
Först och främst, så är ätardagar både bra och dåligt. Att kunna äta lite mer en dag då och då är nog bra både för psyket och prestationen, då man kan passa på att ladda upp glykogenlagren lite, så man orkar fortsätta med tung och jobbig träning. Att bara grisbulka med kanelbullar och munkar är nog en sämre idé, då du bara kommer gå ett steg bakåt och inte få ut någon njutning av det alls.

Vad är det för diet du går på? Fiberhavre och tonfisk låter tråkigt.

Eddie Vedder
2009-04-24, 22:01
Man kanske kan få en psykologisk boost möjligtvis. Men någon fysiologisk fördel med att grisa i sig massa onyttigheter finns absolut inte.

Lellan
2009-04-24, 22:10
Personligen kör jag på att äta på känsla med energiinnehåll i åtanke vilket passar just mig kanon.

Dvs; äter proteinrikt och bra mat men planerar inte utan äter det som jag får sug efter, tränar så tungt jag kan. Äter det som är nyttigt och gott (failar det senare stoppar jag inte i mig det, kommer aldrig mer i hela mitt liv äta fiberhavregryn när det finns goa riktiga tex), samt lite sånt som är onyttigt men gott så länge det ingår i kcalbudgeten.

Fast min bantning är inget projekt utan mer en process el vad man ska säga, försöker lära mig vad jag mår bra av osv... men ett tips bara, som alternativ till det kompisen föreslog. Jag skulle nog må dåligt av hans upplägg, men han mådde ju bra av det så vad du skulle må bra av vet ju bara du.

weddie
2009-04-24, 22:13
Först och främst, så är ätardagar både bra och dåligt. Att kunna äta lite mer en dag då och då är nog bra både för psyket och prestationen, då man kan passa på att ladda upp glykogenlagren lite, så man orkar fortsätta med tung och jobbig träning. Att bara grisbulka med kanelbullar och munkar är nog en sämre idé, då du bara kommer gå ett steg bakåt och inte få ut någon njutning av det alls.

Vad är det för diet du går på? Fiberhavre och tonfisk låter tråkigt.

Jag äter väldigt fantasilöst och tråkigt, fiberhavre&tonfisk 3 mål om dagen. Ett mål med fiberhavregryn+vassle(morgon). Sen har jag som standard att småäta lite vassle när jag kommer hem från jobbet i väntan på mina äggvitor innan läggdags.

Proteinpulver/omega3/hydroxcut & cla.

Jag är trött och mår pyskigt dåligt, men mina resultat är sjuka och förmodligen bara tillfälliga...



Man kanske kan få en psykologisk boost möjligtvis. Men någon fysiologisk fördel med att grisa i sig massa onyttigheter finns absolut inte.

Som jag förstog det så skulle det vara "bra", och min anledning till att jag inte kunde begripa ovanstående är anlendingen till att jag startar tråden.

Det ni talar om psykigt kan nog vara värt imorgon för min del om jag ska orka mer, vägde 87kg~ hela mars > 84,5kg förra fredagen och har nu vägt mig på 80kg två dagar.. Det handlar om vätska?

weddie
2009-04-24, 22:15
Personligen kör jag på att äta på känsla med energiinnehåll i åtanke vilket passar just mig kanon.

Dvs; äter proteinrikt och bra mat men planerar inte utan äter det som jag får sug efter, tränar så tungt jag kan. Äter det som är nyttigt och gott (failar det senare stoppar jag inte i mig det, kommer aldrig mer i hela mitt liv äta fiberhavregryn när det finns goa riktiga tex), samt lite sånt som är onyttigt men gott så länge det ingår i kcalbudgeten.

Fast min bantning är inget projekt utan mer en process el vad man ska säga, försöker lära mig vad jag mår bra av osv... men ett tips bara, som alternativ till det kompisen föreslog. Jag skulle nog må dåligt av hans upplägg, men han mådde ju bra av det så vad du skulle må bra av vet ju bara du.

Anledningen till deffen jag kör just nu är för att kolla hur kroppen reagerar på det jag gör just nu, så i princip kan jag ju lika gärna testa en ÄTDAG också för mer vetenskap! :)

Scratch89
2009-04-24, 22:16
Det låter som ett kasst upplägg. Dels blir det alldeles för mycket fibrer från fiberhavregrynen, dels så verkar du inte få någon variation. Frukt? Grönt? Variera havregrynen med potatis. Andra proteinkällor så du slipper äta tonfisk varje dag. Istället för att supplementera med fettpiller kan du äta den i dess naturliga form.

Har du någon aning om hur många kalorier du äter på en dag? Hur lång är du?

weddie
2009-04-24, 22:23
Det låter som ett kasst upplägg. Dels blir det alldeles för mycket fibrer från fiberhavregrynen, dels så verkar du inte få någon variation. Frukt? Grönt? Variera havregrynen med potatis. Andra proteinkällor så du slipper äta tonfisk varje dag. Istället för att supplementera med fettpiller kan du äta den i dess naturliga form.

Har du någon aning om hur många kalorier du äter på en dag? Hur lång är du?

Enligt schemat på 2700kcal(jag äter definitivt under det).

Jag är 182cm, jag är killen som har tränat hårt i hela sitt liv men aldrig TILLRÄCKLIGT seriöst för att vara grov.

Jag är OK nöjd med min kropp nu, behöver få bort lite till längst ner på magen sen min hårda bukfylla senaste 6månaderna..

edit, kan ju direkt säga att hela mitt liv är inte så länge, jag fyller 20 i sommar..

Scratch89
2009-04-24, 22:32
Det finns inte sådär jättemånga tjugoåringar som är grova... ;)

Schemat ser iallafall riktigt dåligt ut, och dessutom så tror jag inte att ätardagarnas fördelar överväger nackdelarna.

Eddie Vedder
2009-04-25, 05:10
Det handlar om vätska?

Delvis. Initialt är den största viktförlusten i from av vätska men självklart är det även kroppsmassa du förlorat. Främst fett om du inte gjort något väldigt tokigt.

Men du kan definitivt räkna med en fettförlust vid underskott, utan tvekan. Den motsvarar dock inte hela viktförlusten såklart.:)

enzodiac
2009-04-25, 08:10
Att grisäta massa onyttigheter är bara dumt som tidigare påpekats, även om man deffar eller bulkar. Vill man ha en refeed dag så passa på att äta något man inte brukar, men fortfarande nyttigt. Kanske satsa på mer kolhydrater från många olika långsamma källor om man vanligtvis äter väldigt lite kolhydrater. Kort sagt en helomvändning från det vanliga upplägget. Men det måste inte betyda 5-6000 kcal. Sen ska man såklart äta lite av sånt onyttigt man är sugen på också :D

enzodiac
2009-04-25, 08:15
Anledningen till deffen jag kör just nu är för att kolla hur kroppen reagerar på det jag gör just nu, så i princip kan jag ju lika gärna testa en ÄTDAG också för mer vetenskap! :)

Vad är syftet med ätardagen ? Ligger du på en platå som du inte kommer över ? Annars känns det väldigt onödigt.

weddie
2009-04-25, 08:38
Vad är syftet med ätardagen ? Ligger du på en platå som du inte kommer över ? Annars känns det väldigt onödigt.

Nej kolla om mitt sötsug försvinner resterande veckorna om jag bara får mig själv äcklad över en dag..

Jag drömde om hoppande kebabpizzor som doppade sig i Rosé vin inatt..

enzodiac
2009-04-25, 09:16
Nej kolla om mitt sötsug försvinner resterande veckorna om jag bara får mig själv äcklad över en dag..

Jag drömde om hoppande kebabpizzor som doppade sig i Rosé vin inatt..

Då behöver du jobba på dina vanor. En ätardag kommer inte lösa något tror jag.

Eddie Vedder
2009-04-25, 09:20
Nej kolla om mitt sötsug försvinner resterande veckorna om jag bara får mig själv äcklad över en dag.

Nu vill jag inte att det här bryter ut i ännu en långtradig LCHF:tråd (hör du det MikaelJ!?:D) men jag och fler med mig upplever att man får mindre sug efter att äta sötsaker om kosten är mer fett- och proteinrik.

Sedan jag började käka mer ägg och ost blir jag mer sugen på det än sötsaker i regel. Inte alltid förstås, lightläsk dricker jag en hel del och i onsdags slank en godispåse ner. Men generellt sett är det så. Kanske skulle det sötsug jag trots allt har försvinna ännu mer om min kost lades om ytterligare? Det kan jag ju bara spekulera om men har ingen lust att prova på just i dagsläget.:)

mikaelj
2009-04-25, 09:27
Nu vill jag inte att det här bryter ut i ännu en långtradig LCHF:tråd (hör du det MikaelJ!?:D) men jag och fler med mig upplever att man får mindre sug efter att äta sötsaker om kosten är mer fett- och proteinrik.

*munkavlad*

Jag tänkte först skriva att det nog snarare förvärrar sötsuget, kort och gott, men ångrade mig innan jag tryckte på knappen... Nu var det faktiskt du som tog upp L-ordet. ;-)

+1 i övrigt på resten vad du skrev.

weddie
2009-04-25, 10:12
Nu vill jag inte att det här bryter ut i ännu en långtradig LCHF:tråd (hör du det MikaelJ!?:D) men jag och fler med mig upplever att man får mindre sug efter att äta sötsaker om kosten är mer fett- och proteinrik.

Sedan jag började käka mer ägg och ost blir jag mer sugen på det än sötsaker i regel. Inte alltid förstås, lightläsk dricker jag en hel del och i onsdags slank en godispåse ner. Men generellt sett är det så. Kanske skulle det sötsug jag trots allt har försvinna ännu mer om min kost lades om ytterligare? Det kan jag ju bara spekulera om men har ingen lust att prova på just i dagsläget.:)

Det du säger nu stämmer in på mig, i ärlighetens namn så äter jag väldigt strikt och BRA i vanliga fall, jag vet vart jag lägger mina kolhydrater och jag har mina nyttiga grytor som luncher etc.

Men nu är jag ju ute efter att få bort bulkfett längst ner på magen inom två veckor framöver, eftersom att den processen tar längre tid med min vanliga kost då jag äter ungefär lika mycket som jag gör av med(antagligen).

Ingen hade något konktret på varför det skulle vara bra med den här kcal dagen så för tillfället är det uteslutet..

King Grub
2009-04-25, 10:19
Ingen hade något konktret på varför det skulle vara bra med den här kcal dagen

Det beror nog på, att det inte finns något sådant bra.

Kräket
2009-04-25, 13:07
Det låter som ett kasst upplägg. Dels blir det alldeles för mycket fibrer från fiberhavregrynen, dels så verkar du inte få någon variation. Frukt? Grönt? Variera havregrynen med potatis. Andra proteinkällor så du slipper äta tonfisk varje dag. Istället för att supplementera med fettpiller kan du äta den i dess naturliga form.

Har du någon aning om hur många kalorier du äter på en dag? Hur lång är du?

Vilka negativa effekter kan komma av att äta för mycket fibrer?

Eddie Vedder
2009-04-25, 13:12
Vilka negativa effekter kan komma av att äta för mycket fibrer?

Problem med magen, både förstoppningsbekymmer och rännskita.

Men framför allt är det nog fytinsyran från fiberrikt spannmål som är värre. Finns nog ingen produkt som är så onödig som fiberberikade havregryn. Känns ungefär lika nödvändigt som att järnberika blodpudding eller A-vitaminberika lever.;)

Patrick Bateman
2009-04-25, 13:15
Problem med magen, både förstoppningsbekymmer och rännskita.

Men framför allt är det nog fytinsyran från fiberrikt spannmål som är värre. Finns nog ingen produkt som är så onödig som fiberberikade havregryn. Känns ungefär lika nödvändigt som att järnberika blodpudding eller A-vitaminberika lever.;)

Så vi som käkar havrekli dagligen gör rätt i att lägga det på hyllan och hålla oss till vanligt havregryn istället?

King Grub
2009-04-25, 13:18
Om du inte lever på väldigt fiberfattiga livsmedel i övrigt så löper du knappast risk att få i dig för lite kostfiber. För en tränande som äter "nyttigt" är det omvända ofta fallet. För mycket fiber med gasig, svullen mage som resultat.

Eddie Vedder
2009-04-25, 13:20
Så vi som käkar havrekli dagligen gör rätt i att lägga det på hyllan och hålla oss till vanligt havregryn istället?

Ja det finns ju ingen anledning att käka mer kli än vad som redan finns där. Fanns det fiberreducerade havregryn att få tag på skulle jag köpa det.

z_bumbi
2009-04-25, 13:37
Ja det finns ju ingen anledning att käka mer kli än vad som redan finns där. Fanns det fiberreducerade havregryn att få tag på skulle jag köpa det.

Jag skulle snarare minska på intaget av havegryn om jag låg på sådana mängder att jag började fundera på reducerad fibermängd. Det finns så mycket annan god mat så varför envisas med havregryn?

Eddie Vedder
2009-04-25, 13:40
Det finns så mycket annan god mat så varför envisas med havregryn?

Jag envisas med havregryn därför att jag tycker havregryn är extremt gott givetvis.

Det är väl ungefär 50/50 mellan havregryn och potatis som mina primära stärkelsekällor just nu. Varför envisas med att välja andra saker än det jag tycker är godast?

z_bumbi
2009-04-25, 13:53
Om fibermängden blir för hög är det ju ingen direkt lyckad idé att fortsätta äta något som har mycket fibrer även om det är gott.

Eddie Vedder
2009-04-25, 13:55
Om fibermängden blir för hög är det ju ingen direkt lyckad idé att fortsätta äta något som har mycket fibrer även om det är gott.

Nej det är jag medveten om. Men jag har ingen lust att basera min kost på vad jag tror är optimalt ur hälsosynpunkt. Finns fler saker som avgör vilken mat jag väljer att äta.

Kräket
2009-04-25, 13:57
Problem med magen, både förstoppningsbekymmer och rännskita.

Men framför allt är det nog fytinsyran från fiberrikt spannmål som är värre. Finns nog ingen produkt som är så onödig som fiberberikade havregryn. Känns ungefär lika nödvändigt som att järnberika blodpudding eller A-vitaminberika lever.;)

Jag äter fiberberikad havregryn! :em:

Vad gör fytinsyran? Jag äter nog väldigt mycket (för mycket?) fibrer. Äter grönsaker och mörkt grovkornigt bröd. Dessutom en hel del frukt.

Jag har trott att fiberberikade/fiberrika livsmedel ger bättre mättnadskänsla samt ett lägre energi-innehåll p.g.a. fibrera. Kanske är fel? Några problem med magen har jag inte upplevt, finns det andra nackdelar med överkonsumtion av fibrer?

Eddie Vedder
2009-04-25, 14:11
Vad gör fytinsyran? Jag äter nog väldigt mycket (för mycket?) fibrer. Äter grönsaker och mörkt grovkornigt bröd. Dessutom en hel del frukt.

Fytat förekommer inte i någon stor utsträckning i frukt och grönsaker vad jag vet. Finns antinutrietnter där också men inte fytat tror jag.

Det hittar du i baljväxter och spannmål som inte fermenterats eller groddats. Fytinsyran binder flera mineralämnen. Jag har skrivit om förelarna med fullkorn men den samtidigt överdrivna hypen.

http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/

ajminfot
2009-04-25, 18:55
Tja, tänkte ba höra vad ni tycker om mitt upplägg lite snabbt...
Jag äter typ vardags mat jämnt; pyttipanna, köttbullar me mos, köttfärssås med spagetti osv, och försöker att så ofta jag kommer ihåg det se till att ha nå kokta grönsaker eller så till. Detta är alltså till lunch och middag.
frukost: havregrynsgröt med antingen lingonsylt eller äppelmos
melanmål förmiddag: banan/annan frukt eftermiddag: lätt gainer med hög proteinhalt (57%) 140~ kcal
Kvällsmål: några skivor ost, kanske en frukt eller ett paket körsbärstomater

tränar mellan 3 och 6 gånger i veckan beroende på ork och tidsbrist/överskott men jag ser till att det även de mest stressade veckorna blir minst 2 gånger

ålder: 19 (blir 20 i sommar)
längd: 192 cm
vikt: 94 kg
fett%: cirka 20-23%

Jag har tänkt deffa bort lite fett så magrutorna kanske kryper fram...
Just nu tar jag alltid kolhydrat källa på 350~kcal/ lunch och middag (dvs typ 100-110 g pasta innan kokning eler motsvarande i ris/potatis)
och då tänkte jag under deff helt enkelt halvera kvantiteterna i mellanmålen och ändra kolhydratmängden i lunch och middag till 80% dvs cirka 280 kcal. och lägga på lite mer löpning när jag tränar...

pia
2009-04-26, 11:29
Jag tror att en cyklisk diet är bättre än att i princip ligga lågt hela veckan för att sedan äta allt man kommer över en dag. Om man äter minimalt med kolhydrater så tror jag det bästa om man vill ha dagar man äter mer att gå upp i kolhydrater så att du fyller på glykogenlagren istället. Det är inget jag har belägg för men jag tycker att det borde vara det bästa så man får lite ork att träna hårdare genom påfyllda glykogenlager. Har man problem att hålla sig till att äta lite extra så bör man nog skippa det istället så att det inte flippar ur och man äter mängder för det kan inte vara bra att hetsäta varken för psyket eller för kroppen.

Man måste fråga sig själv vad man mår bäst av. Huvudsaken är ju i slutändan att man får de resultat man vill ha med ätardagar eller utan. Ur ren fysiologisk aspekt så verkar det inte finnas något som visar att det skulle ha en positiv effekt på kroppen att ha ätardagar. Jag vet de som har ätardagar och de som inte har det och får bra resultat.

För att förtydliga så ingen missuppfattar så är detta mina egna åsikter