handdator

Visa fullständig version : Viktigt att träna underarmarna?


Tiga
2009-04-24, 20:52
Hur viktigt är det att träna underarmarna?

Såg i övningsbanken att det fanns en del övningar för detta. Tränas inte underarmen i många biceps & triceps övningar?

King Grub
2009-04-24, 20:54
Det är viktigt, om du anser dig behöva öka din styrka och muskelmassa i underarmsmusklerna. Annars inte. För vissa räcker den träning underarmarna får från träningen av resten av överkroppen.

Mr.Sarkastisk
2009-04-24, 20:56
det är viktigt, om du anser dig behöva öka din styrka och muskelmassa i underarmsmusklerna. Annars inte. För vissa räcker den träning underarmarna får från träningen av resten av överkroppen.

1+

CiCoro
2009-04-24, 20:56
Kasta in 2 övningar på en av dagarna du tränar är väl inte så farligt? Trodde också att de tränades en del när jag "började" men har märkt att de ändå kräver lite träning separat för att utvecklas som resten av kroppen. Men det kanske skiljer från person till person.

tobbo
2009-04-24, 20:59
Kasta in 2 övningar på en av dagarna du tränar är väl inte så farligt? Trodde också att de tränades en del när jag "började" men har märkt att de ändå kräver lite träning separat för att utvecklas som resten av kroppen. Men det kanske skiljer från person till person.

Ja det gör det, så prova dig fram TS blir det nog bra.

Tiga
2009-04-24, 21:01
I see. Tack så mycket. Får väll som CiCoro säger slänga in några övningar på en av dagarna.

Dag 1 .Rygg, Biceps, Nacke

Dag 2. Axlar, Triceps,

Dag 3.Mage, Bröst, (+Konditon)

Dag 4. Ben


Vilken av dagarna tycker ni?

CiCoro
2009-04-24, 21:09
Själv kör jag på rygg/biceps"dagen" för de tar en del styrk där tycker jag och lika bra att avsluta med 3-4 set underarmscurl .

Fredrik_S
2009-04-24, 21:39
Det är viktigt, om du anser dig behöva öka din styrka och muskelmassa i underarmsmusklerna. Annars inte. För vissa räcker den träning underarmarna får från träningen av resten av överkroppen.

Jag får ofta problem med underarmsmusklerna och avänder jämt remmar för att avlasta vid dragövningar tex.

Men kan det bero på att jag är för svag i underarmarna och om jag skulle träna dem separat så kanske jag skulle bli av med problemen?

krellik
2009-04-24, 21:59
Jag får ofta problem med underarmsmusklerna och avänder jämt remmar för att avlasta vid dragövningar tex.

Men kan det bero på att jag är för svag i underarmarna och om jag skulle träna dem separat så kanske jag skulle bli av med problemen?

Eller slutar du bara att använda remmar, är du konsekvent med det så lär det inte dröja så länge innan det slutar vara den svaga länken...

Finns ju en del undantag där det i princip är nödvändigt men det är inte så många...

Scratch89
2009-04-24, 22:02
Mina underarmar började faktiskt växa när jag slutade träna dem, och istället använde dem "normalt" i dragövningar, chins och marklyft.

EDIT: Jag har fått ordentlig träningsvärk av militärpress också. Dorsalflexerat över huvudet ftw.

rolf
2009-04-25, 01:23
Jag har aldrig sett någon ha stora underarmar (iofs relativt begrepp) utan att träna dem specifikt, och baserat på det anser jag att man bör träna dem med åtminstone ett par tre set på rygg+biceps/arm/whatever-dagen. Jag tror inte det räcker bara med den träning man får genom att inte använda remmar.

Rackham
2009-04-25, 01:51
Jag har aldrig sett någon ha stora underarmar (iofs relativt begrepp) utan att träna dem specifikt, och baserat på det anser jag att man bör träna dem med åtminstone ett par tre set på rygg+biceps/arm/whatever-dagen. Jag tror inte det räcker bara med den träning man får genom att inte använda remmar.

Som sagt, relativt begrepp. I mitt fall kör jag aldrig specifika övningar, men mina underarmar klart i fas, och kanske t.o.m. något stora i förhållande till mina överarmar. De får ju slita som faen i främst ryggövningarna (utan remmar givetvis).

jonkel
2009-04-25, 09:12
Hur tränar man nacken på ett gym (?)

King Grub
2009-04-25, 09:30
Jag får ofta problem med underarmsmusklerna och avänder jämt remmar för att avlasta vid dragövningar tex.

Men kan det bero på att jag är för svag i underarmarna och om jag skulle träna dem separat så kanske jag skulle bli av med problemen?

Jag vet inte om det alltid behöver vara ett "problem"; handlar det om ryggträning t ex så är dom musklerna helt enkelt starkare än armmusklerna hos det stora flertalet, och att då låta greppet begränsa ryggträningen verkar inte rätt. Då tycker jag inte att dragremmar är fel, så man låter rätt muskler jobba vid rätt tillfälle. Sedan kan man ju träna grepp och underarmar ändå, men jag tycker inte att greppet är det som skall avgöra om man använder dragremmar eller inte i tunga övningar.

Sheogorath
2009-04-25, 09:33
Hur tränar man nacken på ett gym (?)

http://shop.workhouse.se/shop/2731/img55/180655/180655-rescaledpic-350x350.jpg

Funkar bra att koppla till kabel också. Tex. sittande i i kabelrodden för att träna nackens bakåtförning (retraktion). Man kan även ligga på mage, rygg eller sidliggande på en bänk med huvudet över kanten och hålla en viktskiva mot hjässan för att träna nacken från olika vinklar.

Danny Devito
2009-04-25, 09:36
Funkar bra att koppla till kabel också. Tex. sittande i i kabelrodden för att träna nackens bakåtförning (retraktion). Man kan även ligga på mage, rygg eller sidliggande på en bänk med huvudet över kanten och hålla en viktskiva mot hjässan för att träna nacken från olika vinklar.

Sen kan man också köra nacke i en liggande lårcurl-maskin. Man lutar sig framåt och sätter baksidan av huvudet mot dynan där man normalt sett lägger vaderna. Såg en kille på mitt gym som gjorde det. Såg rätt lustigt ut. :D