handdator

Visa fullständig version : psylliumfrön


mrt4
2009-04-24, 20:07
God kväll!

Har lite frågor angående psylliumfrön.

Har läst någonstans att om man intar psylliumfrön tillsammans med kolhydrater så minska GI i kolhydraterna och jag har några följdfrågor som jag vore tacksam om någon mer kompetent om jag kan besvara.

Är detta sant?

Hur mycket psylliumfrön skall man ta i förhållande till kolhydraterna, om man nu kan resonera så?

exempel: Om jag tar psylliumfrön innan en burk coca cola har jag då gjort en "low GI coke"?

Mvh Robin

King Grub
2009-04-24, 20:13
Ja, det stämmer. GI 100 sänks till 80 med 10 % psyllium och till under 60 med 20 % psyllium. Procent av vikten på det kolhydratlivsmedel du räknar på.

Det är dock inget som har någon speciellt betydelse. En blandad normalkost har inget GI som en frisk person behöver sänka. Och det har inget med nyttighet att göra; Coca-Cola blir inte nyttigare av loppfrön.

Har man problem med trög mage kan det vara värt att prova; 15 gram loppfrön per dygn fördubblar avföringsmängden.

mrt4
2009-04-24, 20:25
Det var ju ganska exakt svaren jag efterlyste.

Thank you!

mvh Robin

Snorkelfarsan
2009-04-25, 19:07
Visst stämmer det att psylliumfrön inte ger någon energi eftersom dom bara
"passerar" genom kroppen?

Eddie Vedder
2009-04-26, 07:00
Visst stämmer det att psylliumfrön inte ger någon energi eftersom dom bara
"passerar" genom kroppen?

Ja.

Samma sak med hela linfrön och hela majskorn. Sålänge man inte tuggar sönder skalen finns inga enzymer i våra kroppar som kan hydrolysera kolhydratstrukturen.

ventilation
2016-05-15, 13:12
Ja.

Samma sak med hela linfrön och hela majskorn. Sålänge man inte tuggar sönder skalen finns inga enzymer i våra kroppar som kan hydrolysera kolhydratstrukturen.


Men om man tuggar/löser upp fröna så tar man upp kcal från psylliumfrön? Då är dom ju helt plötsligt rätt kaloririka.

Det står på innehållsförteckningen att de innehåller 250kcal/100gram. Ska man räkna på denna mängd om man använder fröna i matlagning?

King Grub
2016-05-15, 13:25
Till skillnad från linfrön så är det bara energi på papperet. Det är inte fett utan kostfiber.

Luca Brasi
2016-05-15, 13:57
De där svindyra Chiafröna är väl samma sak eller`?

King Grub
2016-05-15, 15:27
Nej, man tar upp näringen i chiafrön.