handdator

Visa fullständig version : Bröst. 3-4 bästa övningar?


Tiga
2009-04-24, 18:46
Hej.

Jag är ganska ny med allt som har med styrketräning att göra. Har tränat i drygt 2 månader och tränar på ett mindre gym utan några fria vikter förutom två hantlar.

När man tittar i övningsbanken ser man ca 20 olika övningar man kan göra för att träna axlarna. Jag har förstås inte möjlighet till att göra hälfen av dem just pga gymmet jag tränar på.

Nedanför har jag samlat 8 övningar jag kan göra. Nu till min fråga...

Vilka av dessa anser ni vara "bäst"? Vilka bör jag hålla mig till? Har tänkt mig en 3-4 st.

Axlar

-Enarms kabellyft åt sidan

-Axelpress i maskin

-Arnoldpress

-Drag till hakan(cable)

-Hantellyft åt sidan (böjda armar)

-Hantellyft framåt

-Framåtlutande hantellyft



Tack på förhand

Ganymedes
2009-04-24, 19:21
För axlar tycker jag personligen att följande är värdiga kandidater: militärpress, sittande axelpress (m. hantlar) samt sidolyft. Men om jag måste välja utav de du listade så kan du ta bort drag till hakan i första hand. Inte en jättebra övning ur anatomisk syn.

50cent
2009-04-24, 19:35
militärpress och kanske lite lyft åt sidan allt över det sliter bara onödigt.

Tiga
2009-04-24, 19:42
allt över det sliter bara onödigt.

Vad menar du med sliter?


Miltärpress gör jag i en maskin som finns på gymmet(inte smith). Kan också göra lyft åt sidan. Behöver dock en till övning. Har hört att 3 är lagom till varje muskelgrupp. Helst en av de ovanstående...


Tack så mycket för båda svar

Ganymedes
2009-04-24, 19:45
Vet inte varför just 3 övningar skulle vara opti för alla muskelgrupper iofs... ? Varför köra lika mycket övningar på små och lättare övertränade muskelgrupper som stora?

Jag kör bara två övningar som "rena" axelövningar (militärpress och sidolyft). Man får med framsida axlar alldeles utmärkt i pressövningar (bänk etc) samt baksida från bl.a. rodd.

Tiga
2009-04-24, 19:47
Vet inte varför just 3 övningar skulle vara opti för alla muskelgrupper iofs... ? Varför köra lika mycket övningar på små och lättare övertränade muskelgrupper som stora?

Jag kör bara två övningar som "rena" axelövningar (militärpress och sidolyft). Man får med framsida axlar alldeles utmärkt i pressövningar (bänk etc) samt baksida från bl.a. rodd.


I see..

Då kör jag med två.


Danke

kalajset
2009-04-24, 19:52
Som sagt, axlarna får i sin helhet rejält med pisk i en hel del andra övningar, (framförallt just i pressövningar), så kör man mycket av denna vara kan man göra klokt i att faktiskt träna axlar något mindre än andra muskelgrupper. Axlarna är nämligen väldigt känsliga, och det är en av de absolut mest vanliga muskelgrupper att få olika typer av "överträningsbesvär" med. (Undantaget skulle isåfall först och främst gälla just baksida axlar).

Hade jag varit du hade jag kört vidare med militärpress i maskin ifall jag velat ha något specifikt för framsidan, (beroende på hur övrigt upplägg ser ut), lagt till hantellyft åt sidan, och sedan valfri övning för baksida axel. (Brukar finnas maskiner för just detta, men går även att köra med både hantel och kabel). Detta är ingen universalmetod på något vis, men jag tycker den är bra.

ceejay
2009-04-24, 19:55
Eftersom det finns olika delar på axeln så finns det ju inte någon bästaövning direkt ;) Bänkpress tar ganska mkt framsida, hantellyft åt sidan tar mid delts och baksida axlar, ja du förstår

Tiga
2009-04-24, 19:57
Som sagt, axlarna får i sin helhet rejält med pisk i en hel del andra övningar, (framförallt just i pressövningar), så kör man mycket av denna vara kan man göra klokt i att faktiskt träna axlar något mindre än andra muskelgrupper. Axlarna är nämligen väldigt känsliga, och det är en av de absolut mest vanliga muskelgrupper att få olika typer av "överträningsbesvär" med. (Undantaget skulle isåfall först och främst gälla just baksida axlar).

Hade jag varit du hade jag kört vidare med militärpress i maskin ifall jag velat ha något specifikt för framsidan, (beroende på hur övrigt upplägg ser ut), lagt till hantellyft åt sidan, och sedan valfri övning för baksida axel. (Brukar finnas maskiner för just detta, men går även att köra med både hantel och kabel). Detta är ingen universalmetod på något vis, men jag tycker den är bra.


Tack. Det är väldigt viktigt för mig att träna axlarna då båda faktiskt ibland hoppar ur led(inte samtidigt förstås). Har varit hos läkare/sjukgymnast och han föreslog att jag skulle träna upp dem och om det inte skulle funka skulle jag få operera.

Jag var förut väldigt klen och slapp i överkroppen & är det än i dag men . Sen jag började träna har axlarna inte hoppat en enda gång vilket är bra.

Tack

50cent
2009-04-24, 20:01
mitt tips gällde endast om dina axlar släpar och du har lagt dom i en split annars så är det som de andra redan har sagt axlar får mycket stryk i press och dragövningar och är känsligast för ledproblem. rotatorcuffarna kan du däremot med fördel träna 1-2sets lätta 20-reppare lite då och då