handdator

Visa fullständig version : Var kan man lägga in traps?


Fjäderfrans
2009-04-24, 18:17
Jag vill gärna träna traps då jag tycker det är väldigt roligt och givande att träna dem. Problemet är att jag inte riktigt vet var jag skall lägga in dem.

Så här ser mitt schema ut:

Bröst, främre axlar
bänkpress, sneda hantelpressar, flies
militärpress, hantellyft åt sidan

rygg, bakre axlar
marklyft, skivstångsrodd, latsdrag, sittande rodd
hantellyft bakåt på en lutande bänk, ståendes i CC och liggandes i CC för bakre axlar.

vila
ben, mage och vader
biceps, triceps

Vart bör jag lägga in traps? Vart lägger ni in traps?

Mvh

ceejay
2009-04-24, 18:17
Jag lägger in min trapzträning tillsammans med rygg.

Sidén
2009-04-24, 18:23
Lägg in det på ryggpasset. Marklyft och roddar tar så mycket på traps så man knappt behöver köra några speciella övningar för traps.

Fjäderfrans
2009-04-24, 19:40
OK, tack så mycket för svaren.

Mvh

krellik
2009-04-24, 22:02
...Värm upp med frivändningar innan marken så är biffen fixad i princip, dubbel funktion iomed att dödard du inte på dej så är det perfa som uppvärmning och det slaktar samtidigt trapz som få andra saker...

Scratch89
2009-04-24, 22:04
Frågan är om du behöver det. Folk brukar dra för mycket med trapezius ändå.

Fjäderfrans
2009-04-24, 23:00
...Värm upp med frivändningar innan marken så är biffen fixad i princip, dubbel funktion iomed att dödard du inte på dej så är det perfa som uppvärmning och det slaktar samtidigt trapz som få andra saker...

Frivändning låter riktigt intressant, dock har jag aldrig testat den utan bara sett någon göra den en gång på gymmet hehe. Det låter som en bra övning.

Har du några generella tips på hur frivändningar skall gå till? Jag antar att man inte kan hantera lika mycket vikt som i marklyft, typ hälften kanske är något att gå efter? Mina arbetsvikter på marklyft ligger just nu är 85kg.

Mvh

krellik
2009-04-24, 23:13
Frivändningar är bra men komplexa, du behöver börja mycket lätt med stången och ha någon som visar dej tekniken så du inte skadar dej...

Fjäderfrans
2009-04-24, 23:17
Frivändningar är bra men komplexa, du behöver börja mycket lätt med stången och ha någon som visar dej tekniken så du inte skadar dej...

Okej får hoppas att jag stöter på han som kunde övningen. Tack för tipset!

Mvh

Steerlinho
2009-04-25, 00:04
jag kör det med rygg, men sen kör jag inte marklyft heller utan ryggresningar och där får ju inte trapz så mycket pisk direkt, kanske i rodd o i chinsen men, kör du det på rygg.

Medusa
2009-04-25, 08:33
Lägg in traps på ryggpasset, träna dem hårt och tungt..

Fjäderfrans
2009-04-25, 09:51
Lägg in traps på ryggpasset, träna dem hårt och tungt..

Jag beundrar på de sättet du tränar och ditt engagemang. Jag inspireras av dina träningspass med många sets. Hur ser ett traps pass ut för dig? Jag hade tänkt skivstångs shrugs framför och bakom, men inte riktig säker på set antalet.

Grymt tacksam för svar!

Mvh

Mourten
2009-04-25, 10:01
Jag kör trapz med axlar + med rygg.
Stångshrugs 5 set på ryggpasset och hantelshrugs 5 set på axlarna.
Nu jag iof dom ihop 1 pass i veckan också men då blire de inge trapz.